تبیین هیجانات شرم و گناه دانش‌آموزان بر اساس هیجانات معلم و ساختار اهداف کلاس: نقش واسطه‌ای بازخورد معلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

2 گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم تربیتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران.

10.22099/jsli.2022.6739

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تبیین هیجانات شرم و گناه دانش‌آموزان بر اساس هیجانات معلم و ساختار اهداف کلاس با توجه به نقش واسطه‌ای بازخورد معلم بود. جامعة آماری پژوهش حاضر، همة دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم دورة ابتدایی شهر لامرد و معلمان‌ آن‌ها هستند. 400 دانش‌آموز و معلمان آن‌ها که 37 نفر بودند، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. معلمان آزمون بازخورد شایستگی و سیاهة هیجان معلم و دانش‌آموزان پرسش‌نامة ساختار هدف کلاس و آزمون عاطفة خودآگاه برای کودکان را تکمیل نمودند. جهت بررسی روابط علّی بین متغیرها از روش تحلیل مسیر و برای تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS نسخه 24 استفاده شد.  یافته‌ها نشان دادند که از بین هیجانات معلم، شادی، عشق و خشم با هیجان شرم دانش‌آموزان رابطه دارند. اما هیچ‌کدام از مولفه‌های هیجان معلم با احساس گناه دانش‌آموزان رابطه نداشتند. از طرف دیگر ساختار هدف تبحری رابطه منفی و ساختار هدف اجتنابی رابطه مثبت و معنی‌داری با هیجان شرم و گناه دانش‌آموزان داشتند، اما ساختار هدف عملکردی  رابطة معنی‌داری با این دو هیجان نداشت. ساختار هدف عملکردی با میانجی‌گری بازخورد معلم، بر هیجان شرم اثرگذار بود. همچنین تأثیر غیرمستقیم هیجانات ‌ترس، غم و عشق معلم بر هیجان شرم از طریق بازخورد معلم، معنی‌دار بود. بر اساس نتیجة به‌دست‌آمده پیشنهاد می‌شود که از قرارداد وابستگی جهت ایجاد ساختار تبحری در کلاس درس استفاده گردد. همچنین نوع بازخورد معلم نیز باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن تشویق دانش‌آموزان به امور آموزشی، ایجادکنندة هیجان شرم و گناه در آن‌ها نباشد.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
انتهایی‌آرانی، علی؛ حسنی، محمد و شکاری، عباس. (1393). بازخوردهای معلمان مجری الگوی ارزشیابی توصیفی (کیفی). فصلنامه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 11(16 پیاپی 43)، 131-119.
ریو، جان‌ مارشال. (2015/1397). انگیزش وهیجان. ترجمه: یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات ویرایش.
سبزه، بتول و دیلمی‌پور، صدیقه. (1399). تاثیر توجه و بازخورد معلم بر میزان یادگیری مباحث ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 5(9)، 68-49.
سعیدی، ضحی؛ قربانی، نیما؛ سرافراز، مهدی‌رضا و شریفیان، محمد حسین. (1392). اثر القای شفقت خود و حرمت خود بر میزان تجربه شرم و گناه. روان‌شناسی معاصر، 8(1)، 102-91.
عباسی، نرجس؛ گلستانه، سید موسی؛ و حسینی، فریده‌سادات. (1395). نقش سبک‌های اسنادی در هیجان‌های خودآگاه شرم و گناه در دانش‌آموزان دورة ابتدایی. مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 8(2)، 18-1.
عریضی‌سامانی، حمیدرضا؛ عابدی، احمد و تاجی، مریم. (1386). رابطه رفتارهای معلم با سرزندگی و انگیزش درونی دانش‌آموزان. فصلنامة نوآوری‌های آموزشی، 6(23)، 28-13.
غضنفری، فیروزه؛ حسن‌وند، بنفشه؛ شمسی‌فر، مریم و یوسف‌وند، مهدی. (1394). بازخورد و متغیرهای یادگیری: از علم تا عمل. تبریز: انتشارات اختر.
فرمهینی فراهانی، محسن؛ رشیدی، زهرا و عبدالملکی، جمال. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1(30)، 98-85.
قادری، سمیه و منصوری، محبوبه. (1388). رابطة ادراک از ساختار هدفی کلاس، اهداف پیشرفت و خلاقیت. دومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.12 آبان، تهران، ایران.
قره‌داغی، بهمن (1396). صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری (راهنمای ارزشیابی کیفی توصیفی در دبستان). تهران: انتشارات زنده‌اندیشان.
موسوی، فرانک و یاوری، ناصر. (1394). بررسی نقش بازخورد توصیفی، در فرآیند یاددهی یادگیری بر یادگیری معلمان کوچک. سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روان‌شناسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران. 15 دی، قم، ایران.
ب. انگلیسی
Alp, A., Michou, A., Çorlu, M. S., & Baray, G. (2018). Need satisfaction as a mediator between classroom goal structures and students' optimal educational experience. Learning and Individual Differences, 65, 80-89.
Baudoin, N., & Galand, B. (2017). Effects of classroom goal structures on student emotions at school. International Journal of Educational Research, 86, 13-22.
Baudoin, N., & Galand, B. (2020). Do achievement goals mediate the relationship between classroom goal structures and student emotions at school?  International Journal of School & Educational Psychology, https://doi.org/10.1080/21683603.2020.1813227
Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V., & Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers' emotions and instructional behavior for their students' emotions – An experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. Doi: 10.1016/j.tate.2014.05.002.
Bohn, C. M., Roehrig, A. D., & Pressley, M. (2004). The first days of school in the classrooms of two more effective and four less effective primary-grades teachers. Elementary School Journal, 104(4), 269-287.
Carleton, N., McCreary, D., Norton, P., & Asmundson, G. (2006). Brief fear of negative evaluation scale revised. Depression and Anxiety, 23, 297–303.
Cavalera, C., Pepe, A., Zurloni, V., Diana, B., Realdon, O., Todisco, P., Castelnuovo, G., Molinari, E., & Pagnini, F. (2018). Negative social emotions and cognition: Shame, guilt and working memory impairments. Acta Psychologica, 188, 9–15. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2018.05.005.
Chen, J. (2016). Understanding teacher emotions: The development of a teacher emotions inventory. Teaching and Teacher Education, 55, 68-77.
Cherry, M. G., Taylor, P. J., Brown, S. L., Rigby, J. W., & Sellwood, W. (2017). Guilt, shame and expressed emotion in carers of people with long-term mental health difficulties: A systematic review. Psychiatry Research, 249, 139–151. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2016.12.056.
Debora, R. R. (2016). Effect of teachers' emotions on their students: Some evidence. Journal of Education & Social Policy, 3(4), 79-73.
Ericson, E., Björklund Boistrup, L., & Thornberg, R. (2017). A categorization of teacher feedback in the classroom: A field study on feedback based on routine classroom assessment in primary school. Research Papers in Education, 32(3), 316-332.
Frenzel, A. C., Goetz, T., Stephens, E. J., & Jacob, B. (2009). Antecedents and effects of teachers' emotional experiences: An integrative perspective and empirical test. In P. A. Schutz & M. Zembylas (Eds.), Advances in teacher emotions research: The impact on teachers’ lives. New York: Springer Publishing.
Fokkens-Bruinsmaa, M., Van Rooij, E. C. M., & Canrinus, E. T. (2020). Perceived classroom goal structures as predictors of students’ personal goals. Teachers and Teaching, 26(4), 15-1. DOI: 10.1080/13540602.2020.1740195.
Gonida, E. N., Voulala, K., & Kiosseoglou, G. (2009). Students' achievement goal orientations and their behavioral and emotional engagement: Co-examining the role of perceived school goal structures and parent goals during adolescence. Learning and Individual Differences, 19, 53–60.
Huang, C. (2011). Achievement goals and achievement emotions: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 23, 359–388. http://dx.doi.org /10.1007/s10648- 011-9155-x.
Kimura, Y. (2010). Expressing emotions in teaching: Inducement, suppression, and disclosure as caring profession. Educational Studies in Japan: International Yearbook, 5, 63–78.
Kunter, M., Tsai, Y.M., Klusmann, U., Brunner, M., Krauss, S. & Baumert, J. (2008) .Students’ and mathematics teachers’ perceptions of teacher enthusiasm and instruction. Learning and Instruction, 18, 468–482.
Lerang, M. S., Ertesvåg, S. K., & Havik, T. (2018). Perceived classroom interaction, goal orientation and their association with social and academic learning outcomes. Scandinavian Journal of Educational Research, https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1466358.
Linnenbrink-Garcia, L., & Barger, M. M. (2014). Achievement goals and emotions. In R. Pekrun, & L. Linnenbrink-Garcia (Eds.), International handbook of emotions in education. New York, NY: Routledge.
Mainhard, T., Oudman, S., Hornstra, L., Bosker, R.J., & Goetz, T. (2018). Student emotions in class: The relative importance of teachers and their interpersonal relation with students. Learning and Instruction, 53, 109-119.  
Mazer, J. P., McKenna-Buchanan, T. P., Quinlan, M. M., & Titsworth, S. (2014). The dark side of emotion in the classroom: Emotional processes as mediators of teacher communication behaviors and student negative emotions. Communication Education, 63(3), 149-168.
Meece, J. L., Anderman, E. M., & Anderman, L. H. (2006). Classroom goal structure, student motivation, and academic achievement. Annual Review of Psychology, 57(1), 503-487.
Miceli, M., & Castelfranchi, C. (2018). Reconsidering the differences between shame and guilt. Europe's Journal of Psychology, 14(3), 733-710.
Mete, P., & Subasi, M. (2021). The relationship between academic coping, approach achievement goals and the fear of shame and embarrassment in science class. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 7(1), 15-25. https://doi.org/10.21891/jeseh.806463.
Ohtani, K., Okada, R., Ito, T., & Nakaya, M. (2013). A multilevel analysis of classroom goal structures’ effects on intrinsic motivation and peer modelling Teachers’ promoting interaction as a classroom level mediator. Psychology, 4(8), 629-637. https://doi.org/10.4236/psych.2013.48090.
Patrick, B. C., Hisley, J. & Kempler, T. (2000). “What's everybody so excited about?”: The effects of teacher enthusiasm on student intrinsic motivation and vitality. The Journal of Experimental Education, 68(3), 217-236.
Pekrun, R., Cusack, A., Murayama, K., Elliot, A. J., & Thomas, K. (2014). The power of anticipated feedback: Effects on students' achievement goals and achievement emotions. Learning and Instruction, 29, 115-124.
Riley, P. (2009). An adult attachment perspective on the student–teacher relationship and classroom management difficulties. Teaching and Teacher Education, 25(5), 626–635.
Santos, L., & Pinto, J. (2011). Is assessment for learning possible in early school years?   Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 283–289.
Schimmenti, A, Jonason, P.K., Passanisi, A, LaMarca, L., DiDio, N., & Gervasi, A.M. (2017). Exploring the dark side of personality: Emotional awareness, empathy, and the dark triad traits in an Italian sample. Current Psychology, 38(1), 100-109.
Sutton, R. E., & Wheatley, K. F. (2003). Teachers’ emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15, 327–358. Doi: 10.1023/A: 1026131715856.
Tadayyon, M., Zarrinabadi, N., & Ketabi, S. (2016). Teachers avoiding learners' avoidance: Is it possible? Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 89(1), 1-6.
Tangney, J. P., & Tracy, J. L. (2012). Self-conscious emotions. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity. New York: Guilford Press.
Tangney, J. P., Wagner, P. E., Burggraf, S. A., Gramzow. R., & Fletcher, C. (1990). The test of self-conscious affect for children (TOSCA- C). Fairfax. VA: George Mason University.
Tangney, J. P., Wagner, P. E., Hill-Barlow, D., Marschall, D.E., & Gramzow, R. (1996). Relation of shame and guilt to constructive versus destructive responses to anger across the lifespan. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 797-809.
Tilghman-Osborne, C. (2011). Inappropriate and excessive guilt: Measure validation and developmental findings in the elation to depression across development. Unpublished doctoral dissertation, Vanderbilt University, Nashville, Tennessee.
Turner, J. C., Midgley, C., Meyer, D. K., Gheen, M., Anderman, E. M., Kang, Y., & Patrick, H. (2002). The classroom environment and students’ reports of avoidance strategies in mathematics: A multi method study. Journal of Educational Psychology, 94, 88–106.
Urdan, T., & Midgley, C. (2003). Changes in the perceived classroom goal structure and patterns of adaptive learning during early adolescence. Contemporary Educational Psychology, 28, 524-551.
Van den Bergh, L., Ros, A., & Beijaard, D. (2013). Teacher feedback during active learning: Current practices in primary schools. British Journal of Educational Psychology, 83(2), 341-362.
Voerman, L., Korthagen, F. A., Meijer, P. C. & Simons, R. J. (2014). Feedback revisited: Adding perspectives based on positive psychology. Implications for theory and classroom practice. Teaching and Teacher Education, 43, 91-98.
Yao, Z., & Enright, R. (2018). The link between social interaction with adults and adolescent conflict coping strategy in school context. International Journal of Educational Psychology, 7(1), 1-20.