اولویت‌بندی مولفه‌های فناوری یادگیری در آموزش‌و‌پرورش با تکنیک سلسله‌مراتب تحلیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

10.22099/jsli.2022.6738

چکیده

پژوهش حاضر با هدف  شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های فناوری یادگیری در آموزش‌و‌پرورش استان فارس انجام شده است. این پژوهش به روش طرح‌های ترکیبی، از نوع اکتشافی- ‌ابزارسازی است. روش گردآوری داده‌ها نیز مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند از نوع انتخاب صاحب‌نظران کلیدی و معیار اشباع نظری با 22 نفر مصاحبه صورت گرفت. تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها از طریق روش تحلیل مضمون انجام گرفت که در این مرحله شاخص‌ها و معیارها شناسایی شدند. در مرحلۀ دوم با استفاده از نرم‌افزار اکسپرت چویس به وزن‌دهی شاخص‌های شناسایی‌شده پرداخته شد. این شاخص‌ها بر اساس رتبه و اوزان معیارهای اصلی و نرخ ناسازگاری ماتریس مقایسه زوجی عبارتند از: توانمندسازی فردی، تعامل با محیط، توانایی سیستم، تسهیم یادگیری، تسهیم دانش. هچنین با توجه به نرخ ناسازگاری کلی می‌توان گفت که نتایج به‌صورت کلی قابل‌اعتماد است. آمادگی برای تغییر، توانمندسازی افراد به‌سوی چشم‌انداز جمعی، نگرش و اصول استفاده از فناوری بیشترین وزن را در شاخص‌ها به دست آوردند. نتایج این پژوهش بیانگر نکات مهمی است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را برای مدیران آموزش‌و‌پرورش در حوزۀ فناوری یادگیری فراهم آورد تا با اتخاذ سیاست‌های اصولی در این خصوص در جهت بهبود و ارتقاء کیفیت و اثربخشی فناوری یادگیری گام‌های اساسی بردارند.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
اصغرپور، محمدجواد. (1395). تصمیم‌گیری چند معیاره. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
جویس، بروس؛ ویل، مارشال و کالهون، امیلی. (2004/1391). الگوهای تدریس. ترجمه: محمدرضا بهرنگی. تهران: کمال تربیت، صص. 29-27.
خادمی، یوسف و ستاری، صدرالدین. (1400). ارزیابی و اولویت‌بندی انواع تعامل و مشارکت در  محیط یادگیری الکترونیکی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی(AHP). فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3(43)، 107-87.
رضوی، سید عباس؛ منصوری، احمد و شاهی، سکینه. (1396). وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند ابتدایی شهر شوش. نشریه علوم تربیتی، 24(2)، 150-129.
رهنورد، فرج‌‌اله و باقری‌گله، فاطمه. (1397). تاثیر تسهیم دانش، تمایل به یادگیری و فناوری اطلاعات بر فراموشی سازمانی هدفمند با مطالعه نقش تعدیل‌گر عدالت سازمانی اداراک شده. فصلنامه علمی ــپژوهشی چشم انداز مدیریت دولتی، 33، 154-129.
رئیس‌دانا، فرخ‌لقاء. (1395).سودمندی تکنولوژی در تغییر و تحول تعلیم و تربیت. ماهنامه تکنولوژی آموزشی، 25(7)، 4-2.
سرچهانی، زهرا؛ نصیری ولیک‌بنی، فخرالسادات؛ اردلان، محمدرضا و سرچهانی، مجتبی. (1397). بررسی مدل پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات در اداره کل آموزش‌و‌پرورش فارس. فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(2)، 180-165.
شاه‌علیزاده، محمد. (­1393). یاددهی و یادگیری اثربخش. رشد تکنولوژی آموزشی، 30(1)، 42-38.
شیوه‌نامة هوشمندسازی مدارس. (1390). مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌و‌پرورش.
قدسی‌پور، حسن. (1396). مباحثی در تصمیم‌گیری چند معیاره. تهران: انتشارات دانشگاه امیرکبیر .
قلی‌پور، رحمت‌اله و غلامپور آهنگر، ابراهیم. ( 1389) فرآیند سیاستگذاری عمومی در ایران.  تهران: مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات، 28322-28320.
غزنوی، محمدرضا؛ دایی‌زاده، حسین؛ فلاح، وحید و اللهی، ذبیح‌اله. (1398). هوشمندسازی از نظریه تا عمل. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(37)، 84-69.
 
لطفی، حسین؛ پاشا، رضا؛ پژومان، مجید و صادقی، عباس. (1396) نقش الگوی TPACK در طراحی آموزشی محیط یادگیری الکترونیکی. مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، 3(1 و 2)، 129-117.
محسن‌پور، محدثه. (1394). ارزیابی داده‌های کیفی. بیهق، 16(2)، 55-50.
مرادی، محمود؛ دلیلیان، خاتون و خداشناس، حمیده. (1395). شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر استقرار مدارس هوشمند در استان گیلان. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(24)، 114-93.
مهدی‌زاده، حسین و عزیزی، مریم. (۱۳۹۸). ارزیابی میزان تحقق اهداف طرح هوشمندسازی مدارس، شناسایی چالش‌ها و موانع پیش روی این مدارس- مطالعه موردی شهر ایلام. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۹(۵)، 138-121.
 
ب. انگلیسی
Basir, M., Ali, S., & Gulliver, S. R. (2021). Validating learner-based e-learning barriers: Developing an instrument to aid e-learning implementation management and leadership. International Journal of Educational Management, 35(6), 1277-1296.
Datt, G., & Tewari, N. (2021). An investigation of ground barriers and teachers’ attitude towards technology-enabled education in schools. In communication and intelligent systems (pp. 617-627). Springer, Singapore.
Huang, F., Teo, T., & Zhou, M. (2020). Chinese students’ intentions to use the internet-based technology for learning. Educational Technology Research and Development,
      6(1), 575-591.
Jang, M., Aavakare, M., Nikou, S., & Kim, S. (2021). The impact of literacy on intention to use digital technology for learning: A comparative study of Korea and Finland. Telecommunications Policy, 102154.
Serezhkina, A. (2021). Digital skills of teachers. In E3S Web of Conferences (Vol. 258, p. 07083). EDP Sciences.
Sivagami, A., & Samundeeswari, R. (2015). A study on use of information communication technology in higher education in Thanjavur district. International Journal of Management, 1(6), 418-426.
Top, E., Baser, D., Akkus, R., Akayoglu, S., & Gurer, M. D. (2021). Secondary school teachers’ preferences in the process of individual technology mentoring. Computers & Education, 160, 104030.
Wang, X., & Dostal, J. (2017). An analysis of the integration of ICT in education from the perspective of teachers’ attitudes. Proceedings of EDULEARN17Conference 3rd-5th, Barcelona, Spain.
.