الف. فارسی
برک، لورا. ای. (2001/ 1388). روانشناسی رشد از لقاح تا کودکی. ترجمه: یحیی سیدمحمدی. جلد اول، تهران: نشر ارسباران.
چوپانی، شهین و اکبری، مریم. (1397). مقایسه ادراک شایستگی، امیدورای تحصیلی سبکهای اسنادی در دانشآموزان پسر با اختلالات ایذایی و عادی در دوره ابتدایی شهرستان دیواندره. آفاق علوم انسانی، 2 (19)، 31 - 55.
سبزی، ندا و فولادچنگ، محبوبه. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر ادراک شایستگی و شادکامی دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی شهر شیراز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 19(4)، 144-123.
سربی، محمدحسین؛ بقائیپور، لیلا؛ نصیریزاده، محمدجمال و کهدویی، سمیه. (1396). تدوین مدل خوشبینی دانشآموزان براساس باورهای فراشناخت و ادراک شایستگی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 14 (27)، 137 - 160.
سیف، دیبا؛ بشاش، لعیا و لطیفیان، مرتضی. (1383). تأثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجله روانشناسی، 8(29)، 86 - 97.
صالحی، لیلی و سیف، دیبا. (1391). الگوی پیشبینی احساس تنهایی بر مبنای تعامل معلم با دانشآموز و ابعاد ادراک شایستگی در میان نوجوانان با و بدون نقص بینایی. روانشناسی افراد استثنایی، 2(5)، 43-64.
فاتحی، امیرعباس؛ فولاچنگ، محبوبه و عابدی، فخرالسادات. (1398). نقش واسطهگری خودتنظیمی رفتاری در رابطۀ بین ابعاد کنش خانواده و ابراز وجود. فصلنامۀ علمی- پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی، 8(28)، ۴۹ -۷۰.
موحدزاده، بهرام و رحمتمند، مرجان. (1397). بررسی رابطه بین ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی با در نظر گرفتن نقش تعدیلکنندگی خودکارآمدی ادراک شده در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 3 (23)، 1 - 21.
نیکمنش، زهرا و یاری، سمیه. (1390). رابطه بین باور خودکارآمدی و ادراک خویشتن با اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 8(14)، 127 - 146.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ جعفری، مجید و یاریمقدم، نفیسه. (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه اول متوسطه در درس زبان انگلیسی. اندیشههای نوین تربیتی، 9(1)، 155- 180.
ب. انگلیسی
Altun, S., & Erden, M. (2013). Self-regulation-based learning strategies and self-efficacy perceptions as predictors of male and female students’ mathematics achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 2354-2364.
Arnett, J. J. (1999). Adolescent storm and stress, reconsidered. American Psychologist, 54(5), 317–326.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise ofcontrol. New York: Freeman.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory of mass communication. Media Psychology, 3(3), 265-299.
Barendse, M. E., Cosme, D., Flournoy, J. C., Vijayakumar, N., Cheng, T. W., Allen, N. B., & Pfeifer, J. H. (2020). Neural correlates of self-evaluation in relation to age and pubertal development in early adolescent girls. Developmental Cognitive Neuroscience, 44, 100799.
Behncke, L. (2002). Self-regulation: A brief review. Athletic Insight: The Online Journal of Sport Psychology, 4(1).Available at: http://www.athleticinsight.com/Vol4Iss1/SelfRegulation.htm
Boekaerts, M. (1996). Coping with stress in childhood and adolescence. In M. Zeidner & N. S. Endler (Editors), handbook of coping: Theories, research, application. New York, NY: Wiley), 452–484.
Boekaerts, M. (2011). Emotions, emotion regulation, and self-regulation of learning. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 408–425). Routledge/Taylor & Francis Group.
Boekaerts, M., & Niemivirta, M. (2000). Self-regulated learning: Finding a balance between learning goals and ego-protective goals. In Handbook of self-regulation (pp. 417-450). Academic Press.
Brown, J. M., Miller, W. R., & Lawendowski, L. A. (1999).The self-regulation questionnaire. In: L. VandeCreek, T. L. Jackson (editors), Innovations in clinical practice: A sourcebook. Vol. 17. Sarasota, FL: Professional Resource. pp. 281–292.
Bum, C. H., & Jeon, I. K. (2016). Structural relationships between students' social support and self-esteem, depression, and happiness. Social Behavior and Personality: An International Journal, 44(11), 1761-1774.
Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Conover, K., & Daiute, C. (2017). The process of self-regulation in adolescents: A narrative approach. Journal of Adolescence, 57, 59-68.
Denes, C., & Grecu, V. (2017). Some considerations on adapting academic qualifications to the Romanian labor market. In MATEC Web of Conferences (Vol. 121, p. 12003). EDP Sciences.
Dittman, C. K., Burke, K., Filus, A., Haslam, D., & Ralph, A. (2016). Measuring positive and negative aspects of youth behavior: Development and validation of the Adolescent Functioning Scale. Journal of Adolescence, 52, 135-145.
Eisenberg, N., Valiente, C., & Eggum, N. D. (2010). Self-regulation and school readiness. Early Education and Development, 21(5), 681-698.
Farley, J. P., & Kim-Spoon, J. (2014). The development of adolescent self-regulation: reviewing the role of parent, peer, friend, and romantic relationships. Journal of Adolescence, 37(4), 433-440.
Friedlander, L. J., Reid, G. J., Shupak, N., & Cribbie, R. (2007). Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of College Student Development, 48(3), 259-274.
Gestsdóttir, S., & Lerner, R. M. (2007). Intentional self-regulation and positive youth development in early adolescence: Findings from the 4-h study of positive youth development. Developmental Psychology, 43(2), 508.
Gordon, M. S. (2017). Self-perception and relationship quality as mediators of father's school-specific involvement and adolescent's academic achievement. Children and Youth Services Review, 77, 94-100.
Hacker, D. J., Dunlosky, J., & Graesser, A. C. (Eds.). (2009). Handbook of metacognition in education. Routledge.
Harter, S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development, 83, 87-97.
Harter, S. (1985). Manual of the Self-PerceptionProfile for Children. Denver, CO: University of Denver.
Harter, S. (2012). Self-perception profile for adolescents: Manual and questionnaires. Denver, CO: University of Denver, Department of Psychology.
Kim, Y. E., Brady, A. C., & Wolters, C. A. (2020). College students' regulation of cognition, motivation, behavior, and context: Distinct or overlapping processes? Learning and Individual Differences, 80, 101872.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. London: The Guilford Press.
Kokkinos, C. M., & Hatzinikolaou, S. (2011). Individual and contextual parameters associated with adolescents’ domain specific self-perceptions. Journal of Adolescence, 34(2), 349-360.
Marsh, H. W. (1988). Self-description questionnaire: Manual and research monograph. San Antonio: Psychological Corporation and Harcourt Brace Jovanovich.
Marsh, H. W. (1990). The structure of academic self-concept: The Marsh/Shavelson model. Journal of Educational psychology, 82(4), 623.
Moilanen, K. L., & Manuel, M. L. (2017). Parenting, self-regulation and social competence with peers and romantic partners. Journal of Applied Developmental Psychology, 49, 46-54.
Nader-Grosbois, N. (2014). Self-perception, self-regulation and metacognition in adolescents with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 35(6), 1334-1348.
Öztürk, E., & Özmen, S. K. (2016). The relationship of self-perception, personality and high school type with the level of problematic internet use in adolescents. Computers in Human Behavior, 65, 501-507.
Pandey, A., Hale, D., Goddings, A. L., Blakemore, S. J., & Viner, R. (2017). Systematic review of effectiveness of universal self-regulation-based interventions and their effects on distal health and social outcomes in children and adolescents: Review protocol. Systematic Reviews, 6(1), 175.
Steinberg, L. (2009). Risk taking in Adolescence: What changes, and why? Annals of the New York Academy of Sciences, 1021(1), 51-58.
Steinberg, L. (2014). The age of opportunity. Boston: Houghton Mifflin Harcourt.
Stipek, D. J. (2002). Motivation to Learn: Integrating theory and practice. Boston, MA: Allyn & Bacon.
Trautner, M., & Schwinger, M. (2020). Integrating the concepts self-efficacy and motivation regulation: How do self-efficacy beliefs for motivation regulation influence self-regulatory success? Learning and Individual Differences, 80, 101890.
Von Soest, T., Wichstrøm, L., & Kvalem, I. L. (2016). The development of global and domain-specific self-esteem from age 13 to 31. Journal of Personality and Social Psychology, 110(4), 592.
Ybrandt, H. (2008). The relation between self-concept and social functioning in adolescence. Journal of Adolescence, 31(1), 1-16.
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Eds.). (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Routledge.