تأثیربازی شطرنج بر فرایند تصمیم‌گیری و پیشرفت‌تحصیلی در درس ریاضیات: نقش تعدیل‌کنندۀ جنسیت

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

2 هیات علمی شیراز

3 دانشیار،روان‌شناسی تربیتی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

چکیده

بازی‌های فکری نقش اساسی در پرورش مهارت‌های تفکری، حل مسئله، تصمیم‌گیری و شناخت کودکان دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی شطرنج بر تصمیم‌گیری و پیشرفت‌ تحصیلی درس ریاضی با توجه به نقش تعدیل‌کنندگی جنسیت در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به شیوۀ علی مقایسه‌ای انجام گرفت. نمونۀ پژوهش شامل 100 نفر (50 دختر و 50 پسر) از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر شیراز بودند، که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و مقیاس تصمیم‌گیری تأملی و شهودی وولف را تکمیل کرده و آزمون ریاضی محقق ساخته را پاسخ دادند. برای تعیین پایایی و روایی مقیاس تصمیم‌گیری تأملی و شهودی به ترتیب از روش‌های آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی به شیوۀ اکتشافی با چرخش وریمکس و برای تعیین پایایی و روایی آزمون ریاضی محقق ساخته به ترتیب از روش‌های بازآزمایی و روایی محتوایی استفاده شد. شواهد مؤید پایایی و روایی مطلوب پرسش‌نامه‌ها بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر یک طرفه، با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که در فرایندهای تصمیم‌گیری تفاوت معنی‌داری بین دانش‌آموزان شطرنج‌باز و غیرشطرنج‌باز دختر و پسر مشاهده نشد. اما دانش‌آموزان شطرنج‌باز در نمرۀ ریاضی نسبت به دانش‌آموزان غیرشطرنج‌باز میانگین معنی‌دار بالاتری دارند و فرایند تصمیم‌گیری غالب در بین دانش‌آموزان شطرنج‌باز فرایند تأملی است. بنابراین، با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر لازم است برنامه‌ریزان آموزشی و والدین به استفاده از شطرنج برای ایجاد مهارت‌های تصمیم‌گیری، همچنین کمک به پیشرفت‌تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان و فرزندانشان توجه داشته باشند. 

کلیدواژه‌ها


البرزی، محبوبه (1386). تبیین واسطه‌گری باورهای انگیزشی در مدل خلاقیت کودکان با رویکرد به متغیرهای خانوادگی، مدرسه ای و باورهای اسنادی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، پایان‌نامۀ دکتری، دانشگاه شیراز. شیراز.
امین رنجبر، مهناز (1380). تأثیر بازی شطرنج بر مهارت‌های حل­مسئله در دانشجویان دانشگاه الزهراء (سپایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء، تهران.
جوکار، بهرام و سپاسیان، حمیرا (1394). تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیم­گیری کودکان
پیش­دبستانی، روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 12(46)، 172-165.
رضوانی، محمدعلی، فدایی، محمدرضا و گویا، زهرا (1394).شطرنج ابزاری برای ارتقای توانایی
حل­مسئله ریاضی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، (1)14، 159-131.
سیف، علی اکبر (1398). روان‌شناسی پرورشی نوین. نشردوران: تهران.
شیرانی، عبدالله (1388). والدین و روان‌شناسی کودک و نوجوان. مداد سفید.
علی پناهی، هتاو (1391). تأثیر آموزش شطرنج بر رشد مهارت‌های زندگی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، ارومیه.
فرامرزی، محمد، و اسد، محمدرضا (1386). تربیت‌بدنی، ورزش و بازی‌های دبستانی. تهران: دانشگاه پیام نور.
کریمیان پور، غفار (1389). بررسی تأثیر آموزش شطرنج بر رشد مهارت حل مسئله در کودکان 5 تا 7 ساله شهر تهران سال 89-88، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
موسوی نره، شیما (1390). رابطه تکلیف شب ریاضی، با پیشرفت ریاضی و نقش متغیرهای میانجی خودکارآمدی ریاضی، دانش قبلی ریاضی، حافظه فعال، سبک‌شناختی و تلاش برای انجام تکلیف شب ریاضی بر رابطۀ بین آن‌ها، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
مولیائی، محمد مسعود (1389). روش یادگیری و خودآموز شطرنج. تهران: انتشارات بوستان.
یوسف پور، قربان، و رفیع نژاد، محمد (1388). آموزش شطرنج: از مقدماتی تا پیشرفته. تهران: تندیس.
 Allen, B.B. (2005). The experience of decision making in adolescent females and young women with mobility limiting disorders. Doctoral Dissertation, university of Pennsylvania.
Barret, D. Ch. (2010). Using chess to improve math achievement for students who receive special education services. Unpublished Doctoral Dissertation, Texas A & M university-commerce.
Bart, W.M. (2014). On the Effect of Chess Training on Scholastic Achievement. Frontiers in psychology, 5,1-3.
Berkley, D. K. (2012). The Impact of Chess Instruction on the Critical Thinking Ability and Mathematical Achievement of Developmental Mathematics Students. Doctoral Dissertation, Morgan state university.
Bradley, R. (2014). Decision theory: A Formal Philosophical Introduction. Introduction to Formal Philosophy, 611-655.
Brooks, W.J. (2013). Student Debt, Problem Solving, and Decision Making of Adult Learners: A Basic Qualitative Study. Doctoral dissertation, Capella University.
Celone, J. (2001). The Effects of a Chess Program on Abstract Reasoning and Problem- Solving in Elementary School Children. Unpublished Master's Thesis, Southern Connecticut State University.
Connors, M.H. & Burns, B.B. (2011). Expertise in Complex Decision Making: The Role of Search in Chess 70 Years after de Groot. University of Sydney.
Dauvergne, P. (2000). The case for chess as a tool to develop our children’s minds. Retrieved May, 18, 2004.
De Bruin, W.B., Parker, A.M., & Fischhoff, B. (2007). Individual Differences in Aadult Decision-Making Competence. Journal of Personality and Social Psychology, 92(5), 938-956.
Demirtas, V. Y., & Sucuoglu, H. (2009). In the Early Childhood Period Children's Decision-Making Processes. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2317-2326.
Fiske, S.T., & Taylor, S.E. (2008). Social Cognition: From Brain to Culture. Boston: McGraw-Hill Higher Education.
Johnson, J.E., & Powell, P.L. (1994). Decision Making, Risk and Gender: Are Managers Different? British Journal of management, 5(2), 123-138.
Jullisson, E.A., Karlsson, N., Garling, T. (2005). Weighing the Past and the Future in Decision Making. European Journal of Cognitive Psychology, 17(4), 561-575.
Kahneman, D. & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica. 47, 263-291.
Kahneman, D. (2003). A perspective on Judgment and Choice: Mapping Bounded Rationality. American psychologist, 58(9), 697.
Kim, S., and Chang, M. (2010). Computer Games for the Math Achievement of Diverse Students. Educational Technology and Society, 13(3), 224-232.
Klaczynski, P. (2005). Metacognition and Cognitive Variability: A Dual-Process Model of Decision Making and Its Development. The Development of Judgment and Decision Making in Children and Adolescents, 39-76.
Martinez, E.E. (2012). The Impact of Scholastic Instrumental Music and Scholastic Chess Study on the Standardized Test Scores of Students in Grades Three, Four, and Five. Doctoral dissertation, Five Towns College.
Milton, G.A. (1959). Sex Differences in Problem Solving as a Function of Role Appropriateness of the Problem Content. Psychological Reports, 5(3), 705-708.
Neels, V. (2012).The Effects of Age and Emotional Labor on Decision Making. Doctoral Dissertation, Walden University.
Ochman, P. (2012).The Process of Decision Making in Chess. http://strongerchess.com/FreeLesson.html.
Richetin, J., Perugini, M., Adgali, L., & Hurling, R. (2007). The Moderator Role of Intuitive Versus Deliberative Decision Making for the Predictive Validity of Implicit and Explicit Measures. European Journal of personality, 21 (4), 529-546.
Rifner, P.J. (1992). Playing Chess: A Study of the Transfer of Problem Solving Skills in Students with Average and above Average Intelligence, Doctoral Dissertation, and Purdue University.
Romano, B. (2011). Does Playing Chess Improve Math Learning? Promising (and inexpensive) Results from Italy. Unpublished Doctoral Dissertation, university of Pennsylvania.
Scholz, M. Niesch, H., steffen, O., Ernst, B., Loeffler, M., Witruk, E., &Schwarz, H. (2008). Impact of Chess Training of Mathematics Performance and Concentration Ability of Children with Learning Disabilities. International Journal of Special Education, 23(3), 138-148.
Smith, J.P. (1998). A Quantitative Analysis of the Effects of Chess Instruction on the Mathematics Achievement of Southern, Rural, Black Secondary Students. Doctoral dissertation, Louisiana Tech University.
Trinchero, R. (2013). Can Chess Training Improve Pisa Scores in Mathematics? An Experiment in Italian Primary School. Paris: Kasparov Chess Foundation Europe.
Von Neumann, J. & Morgenstern, O. (1944). Theory of Games and Economic Behavior. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
West, R.F., Toplak, M.E., & Stanovich, K.E. (2008). Heuristics and Biases as Measures of Critical Thinking: Associations with Cognitive Ability and Thinking Dispositions. Journal of Educational Psychology, 100(4), 930-941.
Wolff, J. M. (2012). Adolescent Decision Making and Risk Behavior: A Neurobiological Approach. Unpublished Doctoral Dissertation, Nebraska University.