نقش سرمایۀ روان‌شناختی در توسعۀ فردی کارکنان با میانجی‌گری چابکی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران. (نویسندۀ مسئول)

3 مربی علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران.

4 گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، ایران، اهواز.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایۀ روان‌شناختی در توسعۀ فردی کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی با نقش میانجی چابکی یادگیری بود. پژوهش از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری متشکل از کلیۀ کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 500 نفر تشکیل می­دادند، که از این بین بر حسب جدول مورگان و جرسی تعداد 217 نفر به صورت تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده­‍‌ها از پرسش‌نامه­‌های چابکی یادگیری کراوت و کالدول، سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز و همکاران، و توسعۀ فردی داچنر استفاده شد. یافته­‌های پژوهش حاکی از آن بود که سرمایۀ روان‌شناختی به‌طور مستقیم بر توسعۀ فردی و چابکی یادگیری تأثیر می­‌گذارد، و از طرف دیگر چابکی یادگیری نقش میانجی بین سرمایۀ روان‌شناختی و توسعۀ فردی ایفا می‌کند. با توجه به قابلیت مدیریت و توسعۀ سرمایۀ روان‌شناختی،یافته‌های این پژوهش می­‌تواند تلویحات کاربردی مفیدی برای متخصصان توسعۀ منابع انسانی سازمان‌­ها در پی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


ابیلی، خدایار و ابراهیم، مزاری (1393). توسعۀ منابع انسانی (جلد اول: با تأکید بر مفاهیم خود توسعه‌ای، خود رهبری و خود مدیریتی). تهران: انتشارات امید.
آقاپور، شهلا. موحدمحمدی، سید. حمید؛ علم بیگی، امیر و شعبانعلی فمی. حسین (1391). بررسی نقش مهارت­های توسعۀ فردی در برنامۀ درسی در شکل­گیری قابلیت اشتغال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های کشاورزی دانشگاه تهران، فصلنامۀ پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 18 (1)، 128-113.
بن نینک، فردریک (1393). رفتار درمانی شناختی مثبت‌نگر. ترجمۀ اکرم خمسه. تهران. انتشارات ارجمند.
بیگی، وحید و قلی پور، آرین (1395). توسعۀ منابع انسانی با بهره‌گیری از طرح توسعۀ فردی در سازمان­های پروژه محور. فصلنامه مدیریت دولتی، 8 (1)، 15- 32.
فردریکسون، باربارا (1395). مثبت­گرایی: چگونه به زندگی شور و نشاط بیشتری ببخشیم.
ترجمۀ نسرین پارسا. تهران. انتشارات رشد.
فروهر, محمد؛ بلوچ، امان الله و جمشیدیان، عبدالرسول (1394). یادگیری خود راهبر ابزار تحقق توسعۀ منابع انسانی، اولین همایش بین‌المللی علوم مدیریت پیشرفت‌ها، نوآوری‌ها و چالش‌ها، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی.
کمیزی، ا؛ خراسانی، اباصلت و کامکاری، کامبیز (1398). طراحی و اعتباریابی مدلی برای تدوین برنامه توسعۀ فردی (IPD) در بانک انصار. فصلنامه آموزش و توسعۀ منابع انسانی، 6 (20)، 103-81..
لوتانز، فرد؛ آوولیو. بروس و یوسف، کارولین (1392). سرمایۀ  روان‌شناختی سازمان. تحولی در مزیت رقابتی سرمایۀ  انسانی. ترجمه عبدالرسول جمشیدیان و محمد فروهر، تهران. انتشارات آییژ.
والتون، جان (1395). پرورش راهبردی منابع انسانی. ترجمۀ ناصر میرسپاسی و داریوش غلامزاده. تهران. انتشارات نار و نور.
وزارت امور خارجه آمریکا (1397). برنامه‌ریزی فعالیت‌های توسعۀ فردی، ابزارها، ایده‌ها و پیشنهادات. ترجمۀ آیت اله ابراهیمی، اکبر کمیزی و علی دانا. تهران. انتشارات علم استادان.
رجایی، اعظم؛ نادی، محمد علی و جعفری. علیرضا (1396). ویژگی­های روان­سنجی مقیاس سرمایۀ  روان‌شناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان. فصلنامه دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی، 18 (3)، 104-98.
 Allen, J. (2016). Conceptualizing learning agility and investigating its nomological network. (Doctoral dissertation, Pepperdine University).
 Anseel, F (2017). Agile learning strategies for sustainable careers: a review and integrated model of feedback-seeking behavior and reflection. Current opinion in environmental sustainability, 28, 51-57.
Ashford SJ, Myers CG. (2012). Learning agility: In search of conceptual clarity and theoretical grounding. Journal ofIndustrial and Organizational Psychology. 5, 3, 258-179
Barreto, M. L., & Frazier, L. D. (2012). Coping With Life Events through Possible Selves. Journal of Applied Social Psychology, 42, 7, 1785-1810.‏
Beausaert, S., Segers, M. R., van der Rijt, J., & Gijselaers, W. H (2011). The use of personal development plans (PDPs) in the workplace: A literature review. In Building learning experiences in a changing world (pp. 235-265). Springer, Dordrecht.
Bedford, C. L. (2011). The role of learning agility in workplace performance and career advancement. (Doctoral dissertation, University of Minnesota).
Bouck, CThe. (2013). Lens of Leadership: Being the Leader Others Want to Follow. Book Baby
Bradley Karen (2014). Educators' Positive Stress Responses: Eustress and Psychological Capital. (Doctoral dissertation, DePaul University).
Carmeli A, Zivan I, Gomes E, Markman GD. (2017). Underlining micro socio-psychological mechanisms of buyer-supplier relationships: Implications for inter-organizational learning agility. Journal of Human Resource Management Review.
Dachner, A. M. (2013). Self-Guided Development: A proactive approach to employee development.  )Doctoral dissertation, The Ohio State University(
Dai G, De Meuse KP, Tang KY. (2013). The role of learning agility in executive career success: The results of two field studies. Journal of Managerial Issues, 1,108-31.
De Meuse KP, Dai G, Eichinger RW, Page RC, Clark LP, Zewdie S. (2011). The development and validation of a self-assessment of learning agility. InSociety for Industrial and Organizational Psychology Conference, Chicago, Illinois.
De Meuse KP. (2017) Learning agility: Its evolution as a psychological construct and its empirical relationship to leader success. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 69, 4, 267.
Deosthali, K. V. (2012). An empirical examination of self-development activities: Integrating social exchange and motivational lens.  (Doctoral dissertation, University of New York).
Dries N, Vantilborgh T, Pepermans R. (2012). The role of learning agility and career variety in the identification and development of high potential employees. Personnel Review, 41(3), 340-58.
Drinka, G. O. (2018). Coaching for learning agility: The importance of leader behavior, learning goal orientation, and psychological safety (Doctoral dissertation, Columbia University).‏
 Gay M, Sims D. (2007). Building tomorrow's talent: A practitioner's guide to talent management and succession planning. Authorhouse pub.
Geiman, M. (2016). A Multiple Case Study of the Influence of Positive Organizational Behavior on Human Resources. (Doctoral dissertation, Walden University).
 Givel, Y. P. (2015). What are the right skills? An investigation of an organisation’s journey towards becoming a learning organisation, and the skills that help leaders to create the conditions and structures characteristic of a learning organisation (Doctoral dissertation, Centre for Labour Market Studies).
Grover, S. L., Teo, S. T., Pick, D., Roche, M., & Newton, C. J. (2018). Psychological capital as a personal resource in the JD-R model. Personnel Review, 47(4), 968-984.
Hoyle, R. H., & Sherrill, M. R. (2006). Future orientation in the self‐system: Possible selves, self‐regulation, and behavior. Journal of personality, 74, 6, 1673-1696.
Jager A de (2013). Personal growth initiative among Industrial Psychology students in a higher education institution in South Africa. (Master dissertation North-West University).
Jurica, J. (2014). Personal growth initiative and calling: intrinsic motivation at work (Doctoral dissertation, Colorado State University).
Lee HS. (2019). The influence of university students' learning agility on the career preparation Behavior-Mediating effect of academic challenge. Journal of the Korea Convergence Society, 10, 1,197-204.
London, M., & Mone, E. M. (2015). Designing feedback to achieve performance improvement. The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development, and performance improvement, 462-485
Lorenz, T., Beer, C., Pütz, J., & Heinitz, K. (2016). Measuring psychological capital: construction and validation of the compound PsyCap scale (CPC-12). Journal of PloS one, 11, 4, 1-17
Luthans, F., & Youssef-Morgan, C. M. (2017). Psychological capital: An evidence-based positive approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4, 339-366.‏
Luthans, F., Youssef, C. M., & Rawski, S. L. (2011). A tale of two paradigms: The impact of psychological capital and reinforcing feedback on problem solving and innovation. Journal of Organizational Behavior Management, 31, 4, 333-350.‏
Meyers, M. C., van Woerkom, M., de Reuver, R. S., Bakk, Z., & Oberski, D. L. (2015). Enhancing psychological capital and personal growth initiative: Working on strengths or deficiencies. Journal of counseling psychology, 62, 1, 50. 67
Orvis, K. A., & Leffler, G. P. (2011).  Individual and contextual factors: An interactionist approach to understanding employee self-development. Personality and individual differences, 51, 2, 172-177.
Patel, S., Kitchen, G., & Barrie, J.  (2013). Personal development plans–Practical pitfalls. Trends in Anaesthesia and Critical Care, 3, 4, 220-223.
Pedler, M., Burgoyne, J., & Boydell, (2013). TA Manager's Guide to Self-development. McGraw-Hill Education (UK).
 Pitichat, T., Reichard, R. J., Kea-Edwards, A., Middleton, E., & Norman, S. M. (2018). Psychological capital for leader development. Journal of Leadership & Organizational Studies, 25, 1, 47-62.
Stratman, J. L., & Youssef-Morgan, C. M. (2019). Can positivity promote safety? Psychological capital development combats cynicism and unsafe behavior. Journal of Safety science, 116, 13-25.
Tims, M., & Knight, C. (2019). Job crafting: An individual strategy to develop oneself. In R. Burke, & A. Richardsen (Eds.), Creating psychologically healthy workplaces (pp. 152-170). Edward Elgar Publishing, Incorporated.
Yadav N, Dixit S. A (2017). Conceptual model of learning agility and authentic leadership development: Moderating effects of learning goal orientation and organizational culture. Journal of Human Values, 23, 1, 40-51.
Yockey SD. (2015). Creation and validation of a research-oriented learning agility measure. Western Illinois University.
You, J. W. (2016). The relationship among college students' psychological capital, learning empowerment, and engagement. Journal of Learning and Individual Differences, 49, 17-24.
Youssef-Morgan, C. M. (2014). Advancing OB research: an illustration using psychological capital. Journal of leadership & organizational studies, 21(2), 130-140
Youssef-Morgan, C. M., & Luthans, F. (2015). Psychological capital and well-being. Journal of Stress and Health, 31, 3, 180-188.