احمدزاده طلاتپه، ثمین، جاویدپور، مرتضی، کاظمی، سلیم، پورقلی، یاسر (1396). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی اثرمیانجی رضایت از مدرسه، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان. هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی وعلوم اجتماعی، تهران: شرکت همایشگران مهر اشراق، 13-1.
اژهای، جواد، خضری آذر، هیمن، بابایی سنگلجی، محسن و امانی، جواد (1390). الگوی ساختاری روابط بین حمایت از خودپیروی ادراک شدة معلم، نیازهای روانشناختی اساسی، انگیزش درونی و تلاش. فصلنامة علمی پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(4)، 56-47.
اسلامی، محمدعلی، درتاج، فریبرز، سعدیپور، اسماعیل و دلاور، علی (1396). مدلیابی علی اشتیاق بر مبنای عملکرد تحصیلی حمایت شده، عزت نفس و خودکارآمدی درسی در دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه امیرکبیر تهران. دو فصلنامة راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 10-1.
افشاری، منصوره (1392). بررسی نقش اشتغال مادران بر مسئولیتپذیری فرزندان دختر مقطع متوسطه شهرستان مشهد. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
اقدامی، زهرا و یوسفی، فریده (1397). رابطة نیازهای روانشناختی و درگیری تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی. فصلنامة مطالعات روانشناسی تربیتی، 29، 72-37.
بردبار، مریم و یوسفی، فریده (1395). نقش واسطهای فرایندهای نظام خود و هیجانهای تحصیلی در رابطة بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی. مجلة روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13(21)، 49-13.
برومند، محمد (1395). رابطة ادراک از جوکلاس با مسئولیتپذیری و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دورة دوم متوسطة شهر مرودشت. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.
بشارت، محمدعلی و رنجبر کلاگری، الهه (1392). مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی: پایایی، روایی و تحلیل عاملی. فصلنامة اندازهگیری تربیتی، 4(14)، 168-148.
جوادی علمی، لیلا، اسدزاده، حسن، دلاور، علی، درتاج، فریبرز (1397). مدل علّی اشتیاق تحصیلی براساس خودکارآمدی و کمکطلبی با میانجیگری سرزندگی تحصیلی. مجلة تحقیقات علوم رفتاری، 16(2)، 167-162.
حجازی، الهه، خضری آذر، هیمن و امانی، جواد (1391). ادراک دانشآموز از حمایت معلم از خودپیروی و خودکارآمدی انگلیسی؛ نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی. مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 4(1)، 50-29.
حجازی، الهه، قاضی طباطبایی، محمود، غلامعلی لواسانی، مسعود و مرادی، آسیه (1393). روابط معلم با دانشآموز و درگیری در مدرسه نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی. فصلنامة پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 5(40)، 19-1.
حجازی، الهه، نقش، زهرا و سنگری، علی اکبر (1388). ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش واسطهای متغیرهای انگیزشی و شناختی. مطالعات روانشناختی. 5(4)، 65-47.
حسینخانزاده، عباسعلی، طاهر، محبوبه، سیدنوری، زهرا، حبیبی، زهره، بهزادفر، فاطمه و محمدی، حاتم (1396). رابطةخودنظمدهی تحصیلی و مسئولیتپذیری با اضطراب امتحان دانشآموزان دختر. فصلنامة علمی پژوهشی پژوهشنامة تربیتی، 12(78)، 63-51.
ربانی، زینب، طالع پسند، سیاوش، رحیمیان بوگر، اسحاق و محمدی فر، محمدعلی (1396). رابطة بافت اجتماعی کلاس با درگیری تحصیلی نقش واسطهای فرایندهای نظام خود، انگیزش و هیجانهای تحصیلی. مجلةروانشناسی تحولی: روا شناسان ایرانی، 14(51)، 53-37.
سپاه منصور، مژگان (1396). نقش میانجی تعارض معلم- شاگرد در رابطۀ بین مسئولیتپذیری و فرسودگی تحصیلی. فصلنامة علمی پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی، 8(28)، 116-101.
شیخالاسلامی، علی و کریمیانپور، غفار (1397). پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس، مجلة راهبردهای شناختی یادگیری، 6(10)، 111-95.
صاحبی، علی، زالیزاده، محسن و زالیزاده، مسعود (1394). تئوری انتخاب: رویکردی در جهت مسئولیتپذیری و تعهد اجتماعی. رویش روانشناسی، 4(11)، 134-113.
صائمی، حسن، دیلم، سمانه و اکبری داغی، حمزه (1393). بررسی رابطة بین یادگیری خودتنظیم و مسئولیتپذیری با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شرق گلستان. فصلنامة علمی پژوهشی پژوهشنامة تربیتی، 9(40)، 32-17.
طهرانیمقدم، حامد و شریعتباقری،محمد مهدی (1397). ارتباط عملکرد خانواده با مسئولیتپذیری و ارضای نیازهای روانی پایۀ دانشآموزان پسر دبیرستانی. فصلنامة خانواده پژوهی، 14(54)، 235-221.
عظیمی، داریوش، قدیمی، سمیه، خزان، کاظم و درگاهی، شهریار (1396). نقش سرمایههای روانشناختی و اشتیاق تحصیلی در سرزندگی تحصیلی و تعلل ورزی تصمیمگیری دانشجویان پرستاری. مجلة مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 12(3)، ۱5۷-۱4۷.
عقیلی، سید مجتبی و نصیری، الهه سادات (1393). رابطة راهبرهای یادگیری و سبکهای اسناد با مسئولیتپذیری. دو فصلنامة علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، 3، 125-109.
غریبی، حسن (1396). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر مسئولیتپذیری دانشآموزان پسرسال سوم متوسطه دورة اول. مجلة پژوهشهای برنامة درسی، 7(2)، 87-67.
فرجی، ندا، غلامعلی لواسانی، مسعود و خلیلی، شیوا (1396). رابطة خودشناسی و نیازهای اساسی روانشناختی با خودتنظیمی هیجانی و یادگیری. مجلة روانشناسی، 21(3)، 346-334.
قلیزاده، مریم (1394). رابطۀ جو آموزشی با دینداری و مسئولیتپذیری تمامی دانشآموزان دورۀ دوم مقطع متوسطۀ شهر مرودشت. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
کابینی مقدم، سلیمان، انتصار فومنی، غلامحسین، حجاری، مسعود و اسدزاده، حسن (1398). مقایسة تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمک خواهی در افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار. دو فصلنامة راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13)، 212-191.
کاظم پور، اسماعیل، قدیری، ندا و اسلامی، سهیلا (1396). تأثیرآموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مسئولیتپذیری دانشآموزان. فصلنامة رهبری ومدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 11(3)، 125-111.
کاوسیان، جواد، کدیور، پروین و عرب زاده، مهدی (1395). رابطة متغیرهای محیطی با عملکرد تحصیلی با نقش واسطهای نیازهای روانشناختی، خودتنظیمی و هیجانهای تحصیلی. مجلة روانشناسی، 20(80)، 438-424.
کبیری، ویدا، عربزاده، مهدی و قاسمی اصل، قاسم (1397). پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان بر اساس ابعاد شخصیت و نیازهای اساسی روانشناختی. فصلنامه آموزش مشاوره و روان درمانی، 7، 80-71.
کردلو، منیژه (1389). پرسشنامة سنجش میزان مسئولیتپذیری دانشآموزان. تهران: مؤسسه آزمون یار پویا.
کریمی، جواد، همایونی نجف آبادی، عاطفه و ایزدی، راضیه (1393). رابطة بین ارضاء نیازهای اساسی روانشناختی مرتبط با کار، ویژگیهای شخصیت و اشتیاق شغلی، فصلنامة مدیریت پرستاری، 3(4)، 70-60.
مؤمنی، خدامراد، عباسی، مسلم، پیرانی، ذبیح، و بگیان کوله مرز، محمدجواد (1396). نقش
هیجانپذیری و جو عاطفی خانواده در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان. دو فصلنامة راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 182-159.
نکاوند، مهرانداخت، جعفری، پریوش، آراسته، حمیدرضا (1397). اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی یادگیری در آن. مجلة علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 28(1)، 65-52.
هلاجیان، مهدیه و سعدیپور، اسماعیل (1395). بررسی اثربخشی آموزش روش ایفای نقش بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر اول دبیرستان. مجلة روانشناسی مدرسه،5(2)، 166-151.
یاراحمدی، یحیی، ابراهیمی بخت، حبیب اله، اسدزاده، حسن، احمدیان، حمزه (1397). اثربخشی برنامة آموزشی سرزندگی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان، فصلنامة تدریس پژوهی، 6(2) 182-163.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45, 369-386.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology, 44, 427-445.
Blackburn, M, (1998). Academic cheating, unpublished doctor dissertation, University of Oklahoma.
Fredericks, J, A., Blumenfeld, P, C., Paris, A, H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109.
Capri, B., Gunduz, B., & Akbay, S. E. (2017). Utrecht work engagement scale-student form’s (UWES-SF) adaptation toTurkish validity and reliability studies, and the mediator role of work engagement between academic procrastination and academic responsibility. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 411-435.
Connell, J. P. (1990). Context, self, and action: A motivational analysis of self-system processes across the life span. In D. Cicchetti & M. Beeghly (Eds.), The John D. and Catherine T. MacArthur foundation series on mental health and development. The self in transition: Infancy to childhood (p. 61–97). University of Chicago Press.
Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy and relatedness: a motivational analysis of self-system processes. In M. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota symposium on child psychology: Self- processes in development (pp. 43-77). Chicago: University of Chicago Press.
Consuelo, M., Luisa, M., & Stefano, P. (2019). Agency and Responsibility in Adolescent Students: A Challenge for the Societies of Tomorrow. British Journal of Educational Psychology, 89(1), 41-56.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2011). Levels of analysis, regnant causes of behavior and well-being: The role of psychological needs. Journal of Psychological Inquiry, 22, 17-22.
Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (2001). Motivation and education: The self- determination perspective. Educational Psychologist, 26, 325-346.
Delisi, M. (2014). Low self control is a brain based disorder. SAGE Publications Ltd.
Dotterer, A. M., & Lowe, K. (2011). Classroom context, school engagement, and academic achievement in early adolescence.Journal of Youth and Adolescen, 40(12), 1649-1660.
Duchesne, S., Larose, S., & Feng, B. (2019). Achievement goals and engagement with academic work in early high school: does seeking help from teacher`s matter? Journal of Early Adolescence, 39(2), 222-252.
Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2005). School and Community Influences on Human Development. In M. H. Bornstein & M. E. Lamb (Eds.), Developmental science: An advanced textbook (pp. 513-555). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
El Ghoul, S., Guedhami, Wang, H., & Kwok, C. C. (2016). Family control and corporate social responsibility. Journal of Banking & Finance, 73(1), 131-146.
Escartí, A., Wright, P. M., Pascual, C., & Gutiérrez, M. (2015). Tool for Assessing Responsibility-based teaching strategies and student behaviors. Universal Journal of Psychology, 3(2), 55-63.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
Ganotice, F, A., & King, R, B. (2014). Social influences on students’ academic engagement and science achievement. Psychological Studies, 59(1), 30-35.
Gunuc, S., & Kuzu, A. (2015). “Confirmation of Campus-Class-Technology Model in student engagement: A path analysis”. Computers in Human Behavior, 48(2), 114-125.
Helker, K., & Wosnitza, M. (2014). Responsibility in the school context-development and validation of a heuristic framework. Frontline Learning Research, 5, 115-139.
Jang, H. (2008). Supporting students' motivation, engagement, and learning during an uninteresting activity. Journal of Educational Psychology, 100, 798-811.
Jang, H., Kim, E. J., & Reeve, J. (2016). Why students become more engaged or more disengaged during the semester: A self-determination theory dual-process model. Learning and Instruction, 43(3), 27-38.
Jayarathna, L. C. H. (2014). Perceived Social Support and Academic Engagement. Kelaniya. Journal of Management, 3(2), 85-92.
Johnston, M., & Finney, S. (2010). Measuring basic needs satisfaction: evaluating previous andconducting new psychometric evaluations of the basic needs satisfaction in general scale. Psychology of Export and Exercis, 11, 91-99.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd Ed.), New York: The Guilford Press.
Kurt, U., & Tas, Y. (2018). The relationships between parental involvement, students' basic psychological needs and students' engagement in science: A path analysis. Journal of Education in Science, Environment and Health, 4(2), 183-192.
Kuvaas, B. (2009). A test of hypotheses derived from self-determination theory among public sector employees. Journal of Employee Relations, 31(1), 39-56.
La Guardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, C. E., & Deci, E. L. (2000). Withinperson variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 367-384.
Lovell, G. P., Gordon, J. A., Mueller, M. B., Mulgrew, K., & Sharman, R. (2016). Satisfaction of basic psychological needs, self-determined exercise motivation, and psychological well-being in mothers exercising in group-based versus individual based contexts. Health Care for Women International, 37(5), 568-582.
MacLeod, J. (2018). Professional responsibility in an age of alternative entities, alternative finance and alternative facts. Transactions: The Tennessee Journal of Business Law, 19(1), 227-259.
Menendez-Santurio, J. I., & Fernandez-Rio, J. (2016). Violence, responsibility, friendship and basic psychological needs: effects of a sport education and teaching for personal and social responsibility program. Revista de Psicodidactica, 21(2), 245-260. doi:10.1387/Revpsicodidact.15269.
Molinari, L., & Mameli, C. (2018). Basic psychological needs and school engagement: a focus on justice and agency. Social Psychology of Education, 21(1), 157–172.
Motti-Stefanidi, F. & Masten, A. S. (2013). School success and school engagement of immigrant youth and adolescents. A risk and resilience developmental perspective. European Psychologist, 18(2), 126-135.
Ouweneel, E., Lee, P, M., & Schaufeli, W, B. (2011). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources and study engagement. The Journal of Positive Psychology, 6(2), 142-153.
Patrick, H., Ryan, A. M., & Kaplan, A. (2007). Early adolescent’s perceptions of the classroom social environment, motivational beliefs and engagement. Journal of Educational psychology, 99, 83-98. doi:10.1037/0022-0663.99.1.83.
Ratelle, C. F., & Duchesne, S. (2014). Trajectories of psychological need satisfaction from early to late adolescence as a predictor of adjustment in school. Journal of Contemporary Educational Psychology, 39(4), 400- 388.
Reeve, J. (2009). Understanding motivation and emotion (5th Ed.).Hoboken, NJ: Wiley.
Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 421-439). New York: Springer.
Reeve, J., Jang, H., Carrel, J, S., & Barch, J. (2004). Enhancing students’ engagement by increasing teachers’ autonomy support. Motivation and Emotion, 28(2), 147-169.
Reyes, R., Brackett, A., Rivers, E., White, M., & Salovey, P. (2012). Emotion skills as a protective factor for risky behaviors among college students. Journal of Educational Psychology, 104(3), 700-712.
Sakiz, G. (2007). Does Teacher Affective Support Matter? An Investigation of the Relationship among Perceived Teacher Affective Support, Sense of Belonging, Academic Emotions, Academic Self-efficacy Beliefs, and academic Effort in the Middle School Mathematics Classroom, Doctoral Dissertation of Philosophy, The Ohio State University.
Salmela-Aro, K., Tolvanen, A., & Nurmi, J-E. (2009). Achievement strategies during university studies predict early career burnout and engagement. Journal of Vocational Behavior, 75(2), 162-172.
SchulzHardt, S., Thurowkroning, B., & Frey, D. (2009). Preference based escalation: A new interpretation for the responsibility effect in escalating commitment and entrapment. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108, 175-186.
Skinner, E. A., Furrer, C., Marchand, G., & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational Psychology, 100, 765–781. Doi: 10.1037/a0012840.
Talley, A. E., Kocum, L., Schlegel, R. J., Molix, L., & Bettencourt, A. (2012). Social roles, basic need satisfaction, and psychological health: The central role of competence. Journal of Personality and Social Psychology Bulletin, 38(2), 155-173.
Tarbetsky, A. L., Martin, A. J., & Collie, R. J. (2017). Social and emotional learning, social and emotional competence, and students’ academic outcomes: the roles of psychological need satisfaction, adaptability, and buoyancy.
Social and Emotional Learning in Australia and the Asia-Pacific. DOI
https://doi.org/10.1007/978-981-10-3394-0.2, 17-37.
Tian, L., & Huebner, E. S. (2018). The Effects of Satisfaction of Basic Psychological Needs at School on Children’s Prosocial Behavior and Antisocial Behavior: the mediating role of school satisfaction. Frontiers in Psychology, 9(17), 548-558.
Voegtlin, C. (2016). What does it mean to be responsible? Addressing the missing responsibility dimension in ethical leadership research. Leadership, 12(5), 581-608.
Walker, K, W., & Pearce, M. (2014). Student engagement in oneshot library instruction. The Journal of Academic Librarianship, 40(3-4), 281- 290.
Wang, R., Liu, H., Jiang, J., & Song, Y. (2017). Will materialism lead to happiness? A longitudinal analysis of the mediating role of psychological needs satisfaction. Personality and Individual Differences, 105(1), 312-317.
Wentzel, K, R., Muenks, K., McNeish, D., & Russell, Sh. (2018). Emotional support, social goals, and classroom behavior: A multilevel, multisite study. Journal of Educational Psychology, 110(5), 611-627.
Yontar, A., & Yel, S. (2018). The Relationship between Empathy and Responsibility Levels of fifth Grade Students: A Sample from Turkey. International Journal of Education & Literacy Studies, 6(4), 76-84.