آسیب شناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته‌های علوم انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزش عالی، دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی

3 استاد آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف پژوهش حاضر آسیب‌شناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته­ های علوم انسانی به روش کیفی بود. در این پژوهش به مصاحبه نیمه­ ساختمند با 14 نفر از اعضای هیئت علمی و مدیران آموزشی و 18 نفر از دانشجویان رشته ­های علوم انسانی پرداخته شد. جهت تحلیل نتایج مصاحبه به تحلیل محتوا با استفاده از شیوه مقوله­ بندی پرداخته و چون روند انجام مصاحبه بر اساس چارچوب مفهومی به دست آمده از بررسی پیشینه بود، لذا از روش قیاسی (کل به جزء) در تحلیل محتوا و مقوله­ بندی داده­های کیفی استفاده شد. مقولات به دست آمده مطابق با چارچوب بررسی فرهنگ یادگیری سطوح سه‌گانة فردی، نهادی و تعاملی طبقه‌بندی گردید. براین اساس، سطح فردی شامل، انگیزه یادگیری، نقش یادگیرنده، انتظارات دانشجویان از یادگیری، وظایف یادگیرنده می‌شود. سطح نهادی با ابعاد تقدیر و تشویق نوآوری آموزشی، قوانین رسمی و غیر رسمی، بهبود کیفیت زمینه یادگیری، توسعه هیئت علمی، توانمندسازی ظرفیت آموزش ارائه گردید و سطح تعاملی نیز دارای ابعاد فضای یادگیری، ساختار محتوا، اهداف، رسانه، ارزشیابی، روابط اساتید با دانشجویان، استاد، چارچوب زمان است. بهبود فرهنگ یادگیری دانشجویان نمایانگر اعتبار و ارزشمندی فعالیت­ها و اقدامات آموزشی گروه­های تحصیلی علوم انسانی بوده و می­تواند در کیفیت عملکرد آنها اثرگذار باشد، لذا یافته­ های پژوهش در توسعه فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته ­های علوم انسانی موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


امینی، نرجس، زمانی، بی بی عشرت و عابدینی یاسمین (1393). مقایسه رسانه‌های آموزشی مورد استفاده استادان دانشکده های علوم پزشکی، فنی و مهندسی و علوم انسانی در فرایند یاددهی-یادگیری از دید دانشجویان.‎ پژوهش‌های آموزش و یادگیری، شماره 4،صص: 70-55.
ترک زاده، جعفر، مرزوقی، رحمت اله، محمدی، مهدی و محترم، معصومه (1393). عوامل موثر بر ارزشیابی از اساتید از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. سال چهارم، شماره هفتم، صص 164-139.
خاکباز، عظیمه سادات (1389). شناسایی مولفه­های فرهنگ دیسیپلینی از طریق بررسی و مقایسه فرهنگ رشته­ای در دو رشته ریاضی و علوم تربیتی. طرح پژوهشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
خوش دامن، صدیقه و آیتی، محسن (1391). مقایسه فرهنگ آموزش و یادگیری در دو نسل اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند از منظر نقش استاد. فصلنامه مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، سال هفتم، شماره 2، پیاپی 26،صص108-85.
خسروپناه، عبدالحسین (1391). چیستی فلسفه علوم انسانی. آیینه معرفت. دوره 10، شماره 31، صص 28-1.
ذوالفقار زاده، محمدمهدی؛ امیری، علی نقی و زارعی متین، حسن (1390). کشف فرهنگ دانشگاه واکاوی نظری و گونه­شناختی مطالعات فرهنگ دانشگاهی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره اول، صص 97-45.
شهسواری اصفهانی، سکینه؛ مصلی نژاد، لیلی و سبحانیان، سعید(1389). مقایسه تاثیراستفاده از دو روش آموزش مجازی و سنتی بر مهارت­های قابلیت مدار دانشجویان. مجله پزشکی هرمزگان، سال چهاردهم، شماره سوم، صص: 190-184.
فاضلی، نعمت الله (1382). بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا: نامه انسان شناسی: دوره اول، شماره سوم، صص 132-93.
قدوسی فر، سید هادی؛ اعتصام، ایرج؛ حبیب، فرح و پناهی برجای، هاجر (1391). آموزش سنتی معماری در ایران و ارزیابی آن از دیدگاه  یادگیری مبتنی بر مغز. دوفصلنامه معماری ایرانی، شماره 1، صص: 58-39.
کریمی، صدیقه و نصر، احمدرضا (1392). روش­های تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه. فصلنامه پژوهش. سال چهارم، شماره اول: ۹۴-۷۱.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس(1391). روش­های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. انتشارات سمت.
مصلی نژاد، لیلا و سبحانیان، سعید (1387). بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان آموزش مجازی و سنتی رشته کامپیوتر. گام­های توسعه در آموزش پزشکی. دوره پنجم. شماره دوم. صص: 134-127.
Euler, D. (2010). Shaping learning cultures: A strategic challenge for universities. In Changing cultures in higher education (pp. 75-84). Springer, Berlin, Heidelberg.
Feixas, M., & Zellweger, F. (2010). Faculty development in context: changing learning cultures in higher education. In changing cultures in higher education (pp. 85-102). Springer, Berlin, Heidelberg.
Kumpulainen, K. & Renshaw P. (2007). Cultures of learning. International Journal of Educational Research 46, 109–115.
Ramburuth, P. & Tani, M. (2009). The impact of culture on learning: exploring student perceptions. Multicultural Education & Technology Journal, Vol. 3 Iss 3 pp. 182 – 195.
Tornatzky, L. G., & Waugaman, P. G. (1999). Academic culture and technology transfer: some change interventions. R & D Enterprise: Asia Pacific2(2-3), 29-30.
Väljataga, T., & Fiedler, S. H. (2014, August). Bringing a New Culture of Learning into Higher Education. In International Conference on Web-Based Learning (pp. 229-238). Springer, Cham.
Xiao, H., & Smith, S. L. (2006). Case studies in tourism research: A state-of-the-art analysis. Tourism management27(5), 738-749.
Wursten, H., & Jacobs, C. (2013). The impact of culture on education. The Hofstede Centre, Itim International.