احمدی، غلامعلی، عصاره، علیرضا، و عبدالملکی، شوبو (1391). بررسی تأثیر الگوی بدیعهپردازی بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان سال اول متوسطه در درس مهارتهای زندگی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 11(44)، 63-81.
احمدی، غلامعلی، و عبدالملکی، شوبو (1392). بررسی تأثیر الگوی حل مساله بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس شیمی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5(1)، 1-21.
ادیب حاج باقری، محسن (1387). تأثیر سه روش آموزش بر پیشرفت تحصیلی، رضایت از یادگیری و اضطراب دانشجویان پرستاری. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 5 (1)، 35-42.
استوار، نگار (1387). اثربخشی یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تبریز. پیک نور، 8(1)، 100-109.
ایمان، محمدتقی، و خواجه نوری، بیژن (1385). فراتحلیل روشی برای مطالعه مطالعات. فصلنامه حوزه و دانشگاه، 49 (12)، 120-83.
بدری گرگری، رحیم، رضایی، اکبر، و جدی گرگری، جواد (1390). مقایسه تأثیر روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال (روش مشارکتی) و روش تدریس سنتی در یادگیری درس مطالعات اجتماعی. فصلنامه علوم تربیتی، 14(16)، 107-120.
بهرنگی، محمدرضا، و آقایاری، طیبه (1383). تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیکساو در وضعیت سنتی تدریس دانشآموزان پایه پنجم. فصلنامه نوآوریهای آموزش، 3(10)، 36-53.
بیگلری، سعید (1386). تأثیر روش آموزش حل مساله بر تفکر خلاق و موفقیت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
جعفری ثانی، حسین، قربانی، نرگس (1387). تأثیر تلفیق محتوای چهار بخش اصلی کتاب علوم پایه اول راهنمایی بر اساس رویکرد سازماندهی تلفیقی (از نوع پروژه) بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه اول راهنمایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 7(28)، 157-178.
حاجیپور، فرزانه (1390). تأثیر آموزش روش حل مساله و بازآموزی اسنادی بر کاهش اضطراب ریاضی پیشرفت ریاضی دانشآموزان ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
خداداد نژاد، علی (1388). تاثیر روش تدریس همیاری بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان گچساران. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 5(1)، 73-93.
خدیوی، اسدالله، و ملک محمدی، فریبا (1387). مقایسه روش تدریس فعال و سنتی در پیشرفت درس علوم و میزان خلاقیت دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان کرج در سال تحصیلی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 2 (1)، 95-120.
خزائی، کامیان (1384). مقایسه تأثیر روش تدریس حل مساله با روش سنتی در درس فیزیک بر میزان پیشرفت تحصیلی، نگرشهای آموزشی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 5 و 6، 59-70.
خوشخلق، فاطمه (1385). مقایسه تأثیر روشهای یادگیری مشارکتی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی در درس ادبیات دانشآموزان سال سوم راهنمایی ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
درتاج، فریبرز (1392). مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 2 (4)، 62-81.
رسولی، رویا، زندوانیان، احمد، آروین، فخرالسادات، و دهقان، ساناز (1391). مقایسه تأثیر روشهای یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی درس حرفهوفن دانشآموزان دختر سوم راهنمایی شهر یزد. اندیشههای نوین تربیتی، 8(4)، 29-52.
سرمستی، ژیلا (1389). تأثیر روشهای تدریس مشارکتی و سنتی درس هدیههای آسمانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه چهارم دوره ابتدایی شهر تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
سعادتمند، زهره، سیف نراقی، مریم، شریعتمداری، علی، و نادری، عزتالله (1380). مقایسه تأثیر روش تدریس حل مساله با روش تدریس سنتی در دروس اجتماعی و ریاضی بر میزان پیشرفت تحصیلی، نگرشهای آموزشی و میزان یادآوری دانشآموزان کلاس پنجم دبستان شهر اصفهان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 9، 37-64.
شعبانی، حسن، و مقامی، حمیدرضا (1384). تأثیر روش آموزش مسالهمحور بر افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهر دلیجان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 7و 8، 1-18.
شواخی، علیرضا، نادری، عزتالله، و عابدی، احمد (1386). مقایسه تأثیر سه رویکرد یاددهی-یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشآموزان در درس زیستشناسی. دانشور رفتار، 14(22)، 53-64.
شیخی فینی، علیاکبر، زارعی، اقبال، و سعادتزاده، سمیه (1391). تأثیر روش تدریس مشارکتی با تأکید بر جرات آموزی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 20(3)، 351-360.
صفرعلیزاده، معصومه (1385). مقایسه تأثیر روشهای یادگیری مشارکتی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی و نگرش دانشآموزان پایه سوم راهنمایی مدارس تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
طالبی، مهدی (1384). مقایسه تأثیر روشهای یادگیری مشارکتی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری در درس ریاضی دانشآموزان سال دوم راهنمایی مدارس ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
عالی، مریم (1382). تأثیر 4 روش آموزشی بر عملکرد دانشآموزان در دروس ریاضی و آمار. نوآوریهای آموزشی، 2(6)، 109-132.
عرفانی آداب، الهام، مصرآبادی، جواد، و زوار، تقی (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی: پژوهش فراتحلیلی با تاکید بر نقش تعدیلکننده جنسیت.فصلنامه اندازهگیری تربیتی،(4)11، 1-31.
عسگری، محمد (1386). تأثیر تکالیف نوشتاری مبتنی بر اصول تدریس ساختنگرایی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3(1)، 101-115.
فتحی آشتیانی، علی، و ایوبی، منیژه (1378). مقایسه یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی بر پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی، 3(11)، 230-221.
فرجاللهی، مهران، کوپه، فاطمه، و هاشمی، سیده سیما (1383). تأثیر آموزش به روش تفکر استقرایی بر یادگیری دستور زبان فارسی. پیک نور، 3(2)، 95-90.
فروغی ابری، احمدعلی، و گلمحمدی شورکی، شهین (1379). تأثیر روش حل مساله بر پیشرفت درسی ریاضی (1) دانشآموزان نظام جدید متوسطه. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 3، 18-9.
فضلی خانی، منوچهر (1387). روشهای فعال تدریس. تهران: تربیت.
فضلی، رخساره، و جوادی، محمدجعفر (1380). بررسی مقایسهای تأثیر روش تدریس فعال و غیرفعال بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس تعلیمات اجتماعی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 78، 31-7.
فیضی، ایوب، مصرآبادی، جواد، زوار، تقی (1393). فراتحلیل اثرات روشهای تدریس گروهی بر بازدههای تحصیلی. مجلة مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، 6(2)، 31-1.
کرامتی، محمدرضا (1386). تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 37(1)، 55-39.
کرامتی، محمدرضا (1388). تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در موضوع انرژی در درس فیزیک. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 39(2)، 49-31.
کرامتی، محمدرضا، حیدری رفعت، ابوذر، عنایتی نوین فر، علی، و هدایتی، اکبر (1391). تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و اضطراب امتحان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 11(44)، 89-83.
کرامتی، محمدرضا، و حسینی، بیبی مریم (1387). تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس فیزیک. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 38(2)، 147-165.
کرمی، مرتضی، محمد زاده قصر، اعظم، و افشاری، معصومه (1391). تأثیر روش تدریس مشارکتی بر گروهگرایی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه در شهر مشهد. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(33)، 105-93.
گنجی، مسعود، زاهد بابلان، عادل، و معینی کیا، مهدی (1391). فراتحلیل پژوهشهای انجام یافته در خصوص نقش الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجلة روانشناسی مدرسه، 1 (1)، 107-93.
لیاقتدار، محمدجواد، سلیمانی، نسیم، و صدر ارحامی، سعیده (1391). بررسی تأثیر روش آموزش هندسه بر مبنای نظریه فن هیلی بر پیشرفت تحصیلی. اندیشههای نوین تربیتی، 8(3)، 126-107.
محمودی، فیروز (1391). طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مساله در دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی و امکان سنجی آن در آموزش عالی ایران. رساله دکتری دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
محمودی، فیروز، فتحی آذر، اسکندر، و اسفندیاری، رجب (1388الف). ارزیابی تدریس دبیران متوسطه بر اساس عوامل دهگانه فلندرز. دانشور رفتار، 16(36)،40-23.
محمودی، فیروز، فتحی آذر، اسکندر، و اسفندیاری، رجب (1388ب). بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 10(3)، 82-65.
مرادی، مهسا، علیآبادی، خدیجه، و درتاج، فریبرز (1391). مقایسه تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی پنج مرحلهای بایبی و سنتی بر خلاقیت و یادگیری دانشآموزان در درس علوم. یافتههای نو در روانشناسی، 7(26)، 157-145.
معرفتنیا، قربان (1384). تأثیر روشهای فعال و سنتی بر نوع یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس مبانی برق با تأکید بر بازدههای یادگیری گانیه در شهرستان ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، تبریز.
موسوی، سیده فاطمه (139). مقایسهی اثربخشی آموزش خصوصی همتایان و خودآموزی شناختی بر پیشرفت، اضطراب و نگرش به درس ریاضی. مجلة مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز،4(2)، 156-137.
مهرمحمدی، محمود، فراستخواه، مقصود، باقری، خسرو، فاضلی، نعمتالله، موسی پور، نعمتالله، عطاران، محمد، و حاتمی، جواد (1387). ارائهالگو(راهبردهای)مطلوببرایآموزش علوم انسانی در دانشگاههای کشور. گزارش طرح تحقیقی. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
مهرمحمدی، محمود، و محمودی، فیروز (1392). وارونگی: رویکردی نوین به طراحی برنامههای درسی معطوف به تربیت حرفهای (با تأکید بر علوم تربیتی). دو فصلنامه مطالعات برنامهدرسی آموزش عالی،3 (6)، 177-141.
مهرمحمدی، محمود (1393). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. تهران: انتشارات سمت.
میرزابیگی، محمدعلی، فرزاد، ولیالله، و کولایی، قدرت الله (1388). مقایسه اثر روشهای یادگیری مشارکتی، یادگیری مشارکتی توأم با آموزش اصول گفتگو، و روش سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی جغرافیای دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 100، 86-69.
نجفی هزار جریبی، حبیبالله (1387). بررسی و مقایسه تأثیر روش تدریس حل مساله با روش تدریس سنتی در دروس علوم تجربی و ریاضیات بر پیشرفت تحصیلی و یادآوری دانشآموزان کلاس سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر بهشهر و ارائه الگوی عملی. پژوهشهای تربیتی، 4(14)،188-199.
نصراللهی، سیدنورالله، مختاری، حیدر، و سیدین، مریم سادات (1392). فراتحلیل: رویکردی به تلفیق و ارزشیابی پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی. پردازش و مدیریت اطلاعات، 2(29):316-293.
هومن، حیدر علی (1387). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهشهای علمی. تهران: سمت.
یاریاری، فریدون، کدیور، پروین، و میرزاخانی، محمد (1387). بررسی تأثیر روش تدریس یادگیری مشارکتی بر عزتنفس، مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 3(10)، 166-145.
یزدیانپور، ندا، یوسفی، علیرضا، و حقّانی، فریبا (1388). تأثیر آموزش به روش پروژهای و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سوم تجربی فولادشهر در درس آمار و مدلسازی. دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی، 22، 89-85.
Altun, S. (2017). The effect of cooperative learning on students’ achievement and views on the science and technology course. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(3), 451-468.
Benek-Rivera, J., & Mathews, V. E. (2004). Active learning with jeopardy: Students ask the questions. Journal of Management Education, 28, 104–118.
Berkson, L. (1993). Problem based learning: Have the expectations been met? Academic Medicine, 68(10), 79–88.
Bonwell, C., C.; Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. Washington, DC: George Washington University Press.
Boyer, E. (1990). Scholarship reconsidered. New York: The Carnegie foundation for the Advancement of Teaching.
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2ed). Hillsdale, N J: Lawrence Erlbaum Associates.
Colliver, J., A. (2000). Effectiveness of Problem-Based Learning Curricula: Research and Theory. Academic Medicine, 75(3), 259-266.
Cooper, H. (2010). Research synthesis and Meta –analysis: A step by step approach (3 Ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
Cooper, H.; Hedges, L. V.; & Valentine, J. C. (Eds.). (2009). The handbook of research synthesis and meta-analysis. .Russell Sage Foundation.
Dalton, Dan, R.; Daily, Catherine, M.; Ellstrand, Alan, E.; & Johnson, Jonathan, L. (1998). Meta-analytic reviews of board composition, leadership structure, and financial performance. Strategic Management Journal, 19(3), 269-290.
Dorestani, A. (2005). Is interactive learning superior to traditional lecturing in economics courses? Humanomics, 21, 1–20.
Grenier, M., Dyson, B., & Yeaton, P. (2005). Cooperative learning that includes students with disabilities. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 76(6), 29-35.
Hunter, J. E., Schmidt, F. L., & Jackson, G. B. (1982). Meta-analysis: Cumulating research findings across studies (Vol. 4).Beverly Hills, CA: Sage.
Johnson, D., W., & Johnson, F. (2009). Joining together: Group theory and group skills (10th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist, 41, 75-86.
Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance
during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching.
Educational Psychologist, 41, 75–86
Light, R., J. & Pillemer, D., B. (1984). Summing Up: The Science of Reviewing Research. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Michel, N.; Carter, III, J., J. and Varela, O. (2009). Active versus passive teaching styles: anempirical study of student learning outcomes. Human Resource Development Quarterly, 20 (4), 397-418.
Møller, A. P. and Jennions, M. D. (2001). Testing and adjusting for publication bias. Trends in Ecology & amp Evolution, 16)10(, 580-586.
Palmer, W. (2003). Simple, surprising, useful? Three questions for judging teaching methods. Pedagogy, 3(2), 285-287.
Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231.
Sánchez-Meca, J., & Marín-Martínez, F. (2010). Meta-analysis in Psychological Research. International Journal of Psychological Research, 3(1), 150-162.
Smith, J. T. (1996). Meta-analysis: the librarian as a member of an interdisciplinary team. Library Trends, 45 (2): 265-279.
Stewart-Wingfield, S., & Black, G. S. (2005). Active versus passive course designs: The impact on student outcomes. Journal of Education for Business, 81, 119–125.
Sutton, A. J.; Duval, S. J.; Tweedie, R., L.; Abrams, K., R.; & Jones, D., R. (2000). Empirical assessment of effect of publication bias on meta-analyses. British Journal of Medicine, 320(7249), 1574-1577.
Tredoux, Colin & Durrheim, Kevin (2002). Numbers, Hypotheses & Conclusions; A course in Statistics for the Social Sciences. University of Cape Town Press.
Van Merriënboer, J., G.; & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review, 17, 147-177.
Vernon, D., T., A.; & Blake, R., L. (1993). Does problem-based learning work? A meta-analysis of evaluative research. Academic Medicine, 68, 550-563.
Whetten, D. A., & Clark, S. C. (1996). An integrated model for teaching management skills. Journal of Management Education, 20, 152–181.