هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطهی سرمایههای اجتماعی و فرهنگی، فناوریهای نوین، دلبستگی و جنسیت با گرایش به تخریبگری در دانشآموزان دبیرستانی میباشد. جامعهی پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دورهی متوسطه استان کرمان بود. با استفاده از نمونهگیری خوشهای تعداد 806 نفر از دانشآموزان کرمانی (404 نفر) و جیرفتی (402 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای محققساختهی گرایش به تخریبگری، سرمایهی فرهنگی، استفاده از فناوریهای نوین و پرسشنامهی استاندارد سبک دلبستگی والدین و همسالان، دادهها گردآوری شد. تحلیل دادهها نشان داد که صرفاً دو متغیر استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی بهصورت مثبت و دلبستگی به والدین بهصورت منفی، مستقیماً بر گرایش دانشآموزان اثر میگذارد. همچنین، تمام متغیرهای برونزاد (سرمایهی فرهنگی، فناوریهای نوین، دلبستگی و جنسیت) با واسطهی تأثیر بر سرمایهی اجتماعی میتوانند بر گرایش به تخریبگری تأثیر بگذارند. دیگر نتایج نیز بیانگر اثر تعدیلگر زیستبوم اجتماعی و تفاوت بین مدلهای برآمده از دو شهر کرمان و جیرفت بود. در ادامه با توجه به مبانی نظری و تحقیقات پیشین، یافتهها به بحث گذاشته میشوند.
رییسی, عنایتالله, خواجهنوری, بیژن, ایمان, محمدتقی, & حسینچاری, مسعود. (1396). بررسی رابطهی سرمایههای اجتماعی و فرهنگی، فناوریهای نوین، دلبستگی و جنسیت با گرایش به تخریبگری (مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی استان کرمان). مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(1), 23-49. doi: 10.22099/jsli.2017.4168
MLA
عنایتالله رییسی; بیژن خواجهنوری; محمدتقی ایمان; مسعود حسینچاری. "بررسی رابطهی سرمایههای اجتماعی و فرهنگی، فناوریهای نوین، دلبستگی و جنسیت با گرایش به تخریبگری (مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی استان کرمان)", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9, 1, 1396, 23-49. doi: 10.22099/jsli.2017.4168
HARVARD
رییسی, عنایتالله, خواجهنوری, بیژن, ایمان, محمدتقی, حسینچاری, مسعود. (1396). 'بررسی رابطهی سرمایههای اجتماعی و فرهنگی، فناوریهای نوین، دلبستگی و جنسیت با گرایش به تخریبگری (مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی استان کرمان)', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(1), pp. 23-49. doi: 10.22099/jsli.2017.4168
VANCOUVER
رییسی, عنایتالله, خواجهنوری, بیژن, ایمان, محمدتقی, حسینچاری, مسعود. بررسی رابطهی سرمایههای اجتماعی و فرهنگی، فناوریهای نوین، دلبستگی و جنسیت با گرایش به تخریبگری (مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی استان کرمان). مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1396; 9(1): 23-49. doi: 10.22099/jsli.2017.4168