درس آمار در میان دانشجویان رشتهی روانشناسی جزء اضطرابآورترین درسهای دانشگاهی محسوب میشود. این اضطراب اثرات منفی بر عملکرد دانشجویان در درس آمار میگذارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار بود. بدین منظور یک نمونهی ۳۵۰ نفری از دانشجویان رشتهی روانشناسی دانشگاه بینالملل امام خمینی (ره)، دانشگاه پیام نور و دانشگاه تربیت معلم استان قزوین به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه اضطراب آمار مورگان و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی جوهانسون و فینی بود. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. یافتههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد، ابعاد نیازهای اساسی روانشناختی رابطهی معناداری با میزان اضطراب آمار و عملکرد آمار دارند. همچنین نتایج تحلیل کانونی یک مجموعهی معنادار بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار را نشان داد. درمجموعهی اول ابعاد نیاز به خودمختاری، شایستگی و پیوندجویی، رابطهی منفی و معناداری با اضطراب آمار و رابطهی مثبت و معناداری با عملکرد در آمار داشتند. درمجموع، با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت، آن دسته از دانشجویان روانشناسی که احساس شایستگی، پیوندجویی و خودمختاری بیشتری دارند، میزان اضطراب آمار کمتر و عملکرد بهتری تجربه میکنند. در پایان نتایج بهتفصیل مورد تبیین قرار گرفت.
گلستانه, سیدموسی, & پیرمردوند چگینی, ثریا. (1396). بررسی رابطهی بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشتهی روانشناسی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(1), 1-22. doi: 10.22099/jsli.2017.4167
MLA
سیدموسی گلستانه; ثریا پیرمردوند چگینی. "بررسی رابطهی بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشتهی روانشناسی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9, 1, 1396, 1-22. doi: 10.22099/jsli.2017.4167
HARVARD
گلستانه, سیدموسی, پیرمردوند چگینی, ثریا. (1396). 'بررسی رابطهی بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشتهی روانشناسی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(1), pp. 1-22. doi: 10.22099/jsli.2017.4167
VANCOUVER
گلستانه, سیدموسی, پیرمردوند چگینی, ثریا. بررسی رابطهی بین نیازهای اساسی روانشناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشتهی روانشناسی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1396; 9(1): 1-22. doi: 10.22099/jsli.2017.4167