بررسی رابطه‌ی بین نیاز‌های اساسی روان‌شناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشته‌ی روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر /رییس مرکز مشاوره دانشگاه

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر

چکیده

درس آمار در میان دانشجویان رشته­ی روان­شناسی جزء اضطراب‌آورترین درس‌های دانشگاهی محسوب می‌شود. این اضطراب اثرات منفی بر عملکرد دانشجویان در درس آمار می­گذارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه­ی بین نیاز­های اساسی روان‌شناختی و اضطراب آمار بود. بدین منظور یک نمونه­ی ۳۵۰ نفری از دانشجویان رشته­ی روان­شناسی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره)، دانشگاه پیام نور و دانشگاه تربیت معلم استان قزوین به روش نمونه­گیری خوشه­ای مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسش­نامه اضطراب آمار مورگان و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی جوهانسون و فینی بود. روایی
پرسش­نامه‌ها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آن‌ها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. یافته­های به‌دست‌آمده با استفاده از روش تحلیل هم­بستگی بنیادی نشان داد، ابعاد نیاز­های اساسی روان‌شناختی رابطه­ی معناداری با میزان اضطراب آمار و عملکرد آمار دارند. هم­چنین نتایج تحلیل کانونی یک مجموعه­ی معنادار بین نیاز­های اساسی روان‌شناختی و اضطراب آمار را نشان داد. درمجموعه­ی اول ابعاد نیاز به خودمختاری، شایستگی و پیوندجویی، رابطه­ی منفی و معناداری با اضطراب آمار و رابطه­ی مثبت و معناداری با عملکرد در آمار داشتند. درمجموع، با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت، آن دسته از دانشجویان روان­شناسی که احساس شایستگی، پیوندجویی و خودمختاری بیش­تری دارند، میزان اضطراب آمار کمتر و عملکرد بهتری تجربه می‌کنند. در پایان نتایج به‌تفصیل مورد تبیین قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات