الف. فارسی
ابوالقاسمی، عباس (1381). بررسی میزان همه گیر شناسی اضطراب امتحان و اثر بخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان مقطع دبیرستان (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
ابوالقاسمی، عباس؛ اسدی مقدم، عزیزه؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1375). ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(3 و 4)، 61-74.
ارشدی، نسرین (1386). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب- منطقه اهواز (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
اسلاوین، رابرت ایی (2006). روانشناسی تربیتی (ویرایش هشتم). ترجمه یحیی سید محمدی (1385). تهران: نشر دوران.
برندک، معصومه و حمیدی، منصورعلی (1386). مهارت آموزی در زمینه عاطفی ـ اجتماعی در راستای بهبود کارکردهای شناختی: طراحی و آزمایش یک دوره آموزشی برای افزایش هوش عاطفی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 23(4)، 29-52.
بشارت، محمد علی (1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. مجله مطالعات روان شناختی، 1(2 و 3)، 25-38.
بشارت، محمد علی؛ شالچی، بهزاد و شمسی پور، حمید (1385). بررسی رابطهی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانشآموزان. اندیشههای نوین تربیتی، 2(3 و 4)، 73-84.
بهروزی، ناصر (1382). مقایسه ترکیبهای مختلف هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، نظام ارزشی، نوع هویت و رغبتهای شغلی در دانشآموزان سال اول دبیرستانهای اهواز (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
پاشا شریفی، حسن (1384). مطالعه مقدماتی نظریهی هوش چندگانه گاردنر در زمینه موضوعهای درسی و سازگاری دانشآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 4(11)، 11-34.
پیشقدم، رضا و قنسولی، بهزاد (1387). نقش هوش هیجانی در یادگیری زبان انگلیسی و موفقیت تحصیلی. مجله پژوهش زبانهای خارجی، 43، 41-56.
حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی (1385). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوشان و دبیرستانهای عادی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 8 (29 و30)، 57-66.
حقیقی، جمال؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز و زندی دره غریبی، تاج محمد (1379). رابطه سلسله مراتب نیازهای مزلو با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی با کنترل وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 7(1و2)، 103-126.
خسروی، معصومه و بیگدلی، ایمان اله (1387). رابطه ویژگیهای شخصیتی با اضطراب امتحان دردانشجویان. مجله علوم رفتاری، 2(1)، 13-24.
رضویان شاد، مرتضی (1384). رابطه هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
سپهوندی، محمد علی (1385). مقایسه سلامت روانی، سازگاری فردی-اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر فاقد و واجد مادر پایه اول دبیرستانهای اهواز با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت اجتماعی و هوش دانشآموزان (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
سیف، علی اکبر (1383). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش پنجم). تهران: انتشارات آگاه.
سینها، آی. کی و سینگ، آر. پی. (1993). پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی. ترجمه ابوالفضل کرمی (بدون تاریخ). تهران: نشر روانسنجی.
شجاعی، آمنه (1388). رابطهی هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
عطاری، یوسفعلی؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ کوچکی، عاشورمحمد و بشلیده، کیومرث (1384). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی-اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبد کاووس. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 12(2)، 25-46.
علی اکبری دهکردی، مهناز (1386). شناسایی و مقایسه گروههای ترکیبی نه گانه سنخهای جنسیتی زنان شاغل شهر اهواز و همسران آنان از لحاظ سلامت روانی، رضایت زناشویی و هوش هیجانی (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
کدیور، پروین (1382). نقش باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانشآموزان دبیرستانی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 10(1 و 2)، 45-58.
گلمکانی، زهرا (1384). بررسی رابطه هوش هیجانی با منابع استرس و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان سال آخر دانشگاههای دولتی تهران در سال تحصیلی 83-84. (پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی)، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
گلمن، دانیل (1995). هوش هیجانی: توانائی محبت کردن و محبت دیدن. ترجمه نسرین پارسا (1380). تهران: انتشارات رشد.
محمودی راد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا؛ افقه، سوسن و براتی سده، فرید (1386). بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر عزت نفس و هوشبهر دانشآموزان مقطع سوم دبستان. مجله توانبخشی، 8 (2)، 69-74.
مکتبی، غلامحسین (1387). تاثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
میری، محمدرضا و اکبری بورنگ، محمد (1386). رابطهی بین هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در دانشآموزان دبیرستانی استان خراسان جنوبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 14(1، پیاپی 30)، 54-59.
هاشمی، ویدا؛ بهرامی،هادی و کریمی، یوسف (1385). بررسی رابطه هوش هشت گانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی، 10(3)، 276-287.
ب. انگلیسی
Abdullah, M. C., Elias, H., Mahyuddin, R., & Uli, J. (2004). Emotional intelligence and academic achievement among Malaysian secondary students. Pakistan Journal of Psychological Research, 19(3-4), 105-121.
Amelang, M., & Steinmayr, R. (2006). Is there a validity increment for tests of emotional intelligence in explaining the variance of performance criteria? Intelligence, 34, 459-468.
Baker, J. A. (1995). Depression and suicidal ideation among academically gifted adolescents. Gifted Child Quarterly, 39, 218-223.
Beer, J. (1991). Depression, general anxiety, test anxiety and rigidity of gifted junior high and high school children. Psychology Report, 69(3), 1128-1130.
Brackett, M. A., & Mayer, J. D. (2003). Convergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1147-1158.
Brouwers, S. A., Van de Vijver, F. J. R., & Van Hemert, D. A. (2009). Variation in Raven's Progressive Matrices scores across time and place. Learning and Individual Differences, 19, 330–338.
Chapell, M. S., & Overton, W. F. (1998). Development of logical reasoning in the context of parental style and test anxiety. Merrill Palmer Quarterly, 44(2), 141-156.
Drago, J. M. (2004). The relationship between emotional intelligence and academic achievement non-traditional college students. Retrieved from: http:// www.proquest.umi.com/pqdwebl?
Goetz, T., Preckel, F., Zeidner, M., & Schleyer, E. (2008). Big fish in big ponds: A multilevel
analysis of test anxiety and achievement in special gifted classes. Anxiety Stress Coping, 21(2), 98-185.
Guastello, D. D., & Guastello, S. J. (2003). Androgyny, gender role behavior, and emotional intelligence among college students and their parent. A Journal of Research. Retrieved from: http://www.findarticles.com./cfdls/m2294/11-12-49/111635868/.
Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
Lekkas, Z., Tsianos, N., Germanakos, P., & Mourlas, K. (2007). Integrating cognitive and emotional parameters into designing adaptive hypermedia environments. Retrieved from: http://www.media.uoa.gr/.
Lynne Lane, K., Barton-Arwood, S. M., Nelson, J. R., & Wehby, J. (2008). Academic performance of students with emotional and behavioral disorders served in a self-contained setting. Journal of Behavior Education, 17, 43-62.
Macklem, G. L. (2008). Practitioner’s guide to emotion regulation in school-aged children. Retrieved from: http://www.springer.com.
Mayer, J. D., Caruso, D., & Salovey, P. (2000). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298.
Mester, J. M., Guil, R., Lopes, P. N., Salovey, P., & Gil-Olarte, P. (2006). Emotional intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, 112-117. Retrieved from: http://www.psicothema.com.
Parker, J. D. A., Summerfeldt, L. J., Hogan, M. J., & Majeski, S. A. (2004). Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, 36(1), 163-172.
Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004). The role of trait of emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36, 277-293.
Register, A. C., Beckham, D. J., May, J. D., & Gustafson, D. J. (1991). Stress inoculation bibliotherapy in the treatment of test anxiety. Journal of Counseling Psychology, 38(2), 115-116.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
Schutte, N. ., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., et al. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
Wong, S. S., & Ang, R. P. (2007). Emotional competencies and maladjustment in Singaporean adolescents. Personality and Individual Differences, 43, 2193-2204.