بازنمایی تجربۀ یاددهی-یادگیری در کلاس‌های پر ازدحام از منظر معلمان: پژوهشی‌کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1  استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی ‌و ‌اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی‌ و ‌اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22099/jsli.2022.6571

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی تجارب معلمان از فرایند یاددهی- یادگیری در کلاس‌های پر ازدحام صورت گرفت. پرسش‌های پژوهشی از پارادایم نظریۀ داده‌بنیاد پیروی کرده و عبارت بودند از: کدام زمینه‌ها چرایی کلاس‌های پر ازدحام را توضیح می‌دهند؟ پدیدۀ محوری کدام است؟ فرایندها و شرایط علّی کلاس‌های پر ازدحام چیست؟ چه مباحث خاصی بر آن اثرگذار است؟ پیامدهای ناشی از راهبردها کدامند؟ مشارکت‌کنندگان 30 نفر از معلمان دورۀ ابتدایی شهر سنندج در استان کردستان بودند که تجربۀ چند سالۀ یاددهی در کلاس‌های پر ازدحام را داشتند. ابزار آفرینش داد­ه­ها یک منشور مصاحبۀ نیمه‌ساختارمند با هفت سئوال اصلی بود. تحلیل داده‌ها به روش نوخاسته و در قالب کدگذاری نظری سه مرحله‌ای انجام گرفت. در مجموع، تعداد 117 کد بدوی، 50 کد محوری و 19 کد گزینشی احصا گردید. یافته‌ها آشکار کرد که چگونه بی‌عدالتی در توزیع منابع مالی و انسانی در آموزش ‌و ‌پرورش، میزان مشارکت والدین و معیارهای انتخاب مدرسه به تشکیل کلاس‌های پر ازدحام  می‌انجامد. نتایج همچنین گویای آن بودند که ‌معلمان در کلاس‌های پر ازدحام در زمینۀ یاددهی به شیوۀ مهیج و فعال، برقراری نظم و انضباط، سنجش و ارزشیابی آموخته‌های فراگیران با چالش روبرو شده بودند. با ازدحام فراگیران در برخی مدارس، پیامدهای اجتناب‌ناپذیری همچون بی‌توجهی به تفاوت‌های فردی فراگیران، عدم امکان خود-بهسازی معلمان، یاددهی غیر کیفی و تشکیل کلاس‌های استادیومی بروز می‌کند که موجب به‌حاشیه رانده‌شدن یادگیری و تمرکز بر نظم و مدیریت کلاس می‌شود. نتایج این پژوهش از اشارات کاربردی مفیدی برای نظام آموزشی و تربیت معلمان برخوردار است. می‌توان گفت تدریس در کلاس پر ازدحام  وضعیتی پیچیده در زندگی واقعی مدرسه است و معلمان باید برای ساخت دانش خود از مهارت‌های مورد نیاز برای مقابله با این چالش‌ بهره‌مند شوند. 

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش. (1389). روش­های تحقیق کیفی. تهران: بشری.
سعدی‌پور، اسماعیل. (1396). روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم‌تربیتی. تهران: دوران.
موسوی، صادق. (1397). راهنمای عملی تدریس در کلاس­های درس بزرگ و پرجمعیت (نوشته سازمان یونسکو). تهران: آوای نور.
ب. انگلیسی
 
Baker, J., & Westrup, H. (2000). How to teach large classes with few resources, Continuum VSO.
Bruning, R. H., Schraw, G. J., Norby, M. M., & Ronning, R. R. (2004). Cognitive psychology and instruction (4th Ed.). Columbus, OH: Merrill.
Carlson, A. (2000). Achieving educational quality: What schools teachers learning from Chile’s P900 primary schools: Restructuring and competitiveness network. Division of Production, productivity and Management. Santiago, Chile.
Corps, P. (1992). Teaching English as a foreign language to large, multilevel classes. Washington, DC: Peace Corps Information Collection and Exchange.
Creswell, J.W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry & Research Design (4th Ed.). United States of America: SAGE.
Duong, B. (2015). Large Classes: Universal teaching and management strategies. LangLit: An International Peer-Reviewed Open Access Journal, 2, 75-82.
Harmer, J. (2007). How to teach English, 2nd Ed. UK, Pearson Longman.
Ijaiya, Y. (1999). Effects of overcrowded classrooms on teacher-student interactions. Llorin Journal of Education. 0189- 6636, Faculty of Education. University of Llorin, Nigeria.
Ikediaskhi, N. N., & Amaechi, O. N. (2012). Pupil-teacher ratio: Implication for quality education in Nigerian primary schools. AFRREV IJAH: An International Journal of Arts and Humanities, 1(1), 257-264
Jimakorn, P., & Singhasiri, W. (2006). Teachers’ beliefs concerning large-class English teaching at the university level. KMUTT Journal of Language Education, 9, 13-23.
Lawal, G. (2007). Corruption and development in Africa: Challenges for political and economic change. Humanity and Social Sciences Journal, 2(1), 1-7
Li, K. (2008). Teaching college English to a large class: Problems and remedies, 5(2), Sino-US English Teaching, USA.
LoCastro, V. (2001). Teaching English to large classes, TESOL Quarterly, 35(3), 493-496.
Marais, P. (2016). We can’t believe what we see: Overcrowded classrooms through the eyes of student teachers. South African Journal of Education, 36(2), 28-41
Nemrah, M. (2006). Classroom Management and Organization, 2nd Edition. Amman, Dar Yafa.
Olaleye, F. O., Ajayi, A., Oyebola O. B., & Ajayi, O. A. (2017). Impact of overcrowded classroom on academic performance of students in selected public secondary schools. International Journal of Higher Education and Research, 7(1), 110-132.
Opoku-Asare, N. A., Agbenatoe, W. G., & DeGraft-Johnson, K. G. (2014). Instructional strategies, institutional support and student achievement in general knowledge in art: Implications for visual arts education in Ghana. Journal of Education and Practice, 5(21), 121-134.
Phillips, A. (2011). Union claims highest number of oversize classes in decade. The New York Times (WNYC) School Blooc. New York City.
Renaud, S., Tannenbaum E., & Stantial, P. (2007). Student-centered teaching in large classes with limited resources. English Teaching Forum, 45(3), 12-17.
Salem-al-Amarat, M. (2011). The classroom problems faced teachers at the public schools in Tafila Province, and proposed soluton: Faculty of Education, Tafila Technical University. International Journal of Educational Science, 3(1), 37-48.
Sarwar, Z. (2001). Adapting individualization techniques for large classes: In A. D. Hall & A. Hewings (Eds.), innovation in English Language Teaching–A Reader. Routledge.
Shah, J., & Inamullah, M. (2012). The impact of overcrowded classroom on the academic performance of the students at secondary level. International Journal of Research in Commerce, Economics and Management, 2(6), 55-70
UNESCO (2006). Practical tips for teaching large classes: A Teacher’s Guide. Thailand: Bangkok: UNESCO Bangkok.
Watson Todd, R. (2006). Why investigate large classes. Reflection Journal. Retrieved from http://arts.kmutt.ac.th/sola/rEFL/Vol9- Rflections-Large-Classes.pdf