واکاوی تجارب معلمان مدارس ابتدایی از دانش‌آموز منضبط: یک مطالعه پدیدارشناسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز

3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته معلمان مدارس(دولتی) ابتدایی شیراز از دانش‌آموز منضبط بود. این پژوهش از نوع کیفی و روش مورداستفاده، پدیدارشناسی هوسرلی بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 12 نفر از معلمان دارای تجربه تدریس در مناطق مرکزی و حومه شیراز بودند که از پایه‌های اول و ششم ابتدایی با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌های این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای سنجش اعتبار اولیه داده­ها از معیار­های قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده­های کیفی استفاده شد. پس از کدگذاری داده‌ها از روش تحلیل مضمون برای تشکیل شبکه مضامین ویژگی‌های دانش‌آموز منضبط استفاده شد. برای شناخت بهتر دانش‌آموز منضبط، یافته‌های حاصل از این پژوهش در دو سطح ایجابی و سلبی تفکیک شد. مضامین سازمان دهنده (برای هر دو سطح ایجابی و سلبی) در چهار دسته به نام‌های مرتبط با شخصیت، مرتبط با تحصیل، مرتبط به تعامل با دیگر دانش‌آموزان و مرتبط به تعامل با معلم تقسیم‌بندی گردید و در نتیجه الگوی اکتشافی در یک مضمون فراگیر به نام ویژگی دانش‌آموز منضبط شکل گرفت. انجام این پژوهش می‌تواند به مدیران مدارس در زمینه شناسایی دانش‌آموز منضبط کمک کرده و معلمان را در شناسایی نقاط ضعف و نارسایی‌های تدریس خود یاری رساند و مدیران با آگاهی از مؤلفه‌های دانش آموز منضبط قادرند محیط را برای معلمان و کارکنان مدارس به‌گونه‌ای فراهم آورند که فعالیت‌های آموزشی آن‌ها منجر به بروز نوآوری و بهبود عملکرد مدارس گردد.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
بابالویان، رضا و سعداللهی، آرش و مسعودی، مجید. (1394)،مدیریت کلاس درس،کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران https://civilica.com/doc/467834
باقری‌فر، علی، فاتحی‌نژاد، زهرا، امدادی، مریم و مختاری، عصمت. (1397)، بررسی انضباط دانش‌آموزان در مدرسه، ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، https://www.civilica.com/Paper-PSCONF06-PSCONF06_019.html
خیرآبادی، زهرا. (1397)،چگونگی تاثیر جمعیت بر برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران،https://civilica.com/doc/759719
زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1391)، مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 2(2)، 43-62.
ملایی، ملیحه. (1397)، راهکارهای افزایش انضباط در بین دانش‌آموزان دوره ابتدایی، دومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی،
 
ب. انگلیسی
Aguilar, S. J., Karabenick, S. A., Teasley, S. D., & Baek, C. (2021). Associations between learning analytics dashboard exposure and motivation and self-regulated learning. Computers & Education, 162, 104085.
Brandt, N. D., Becker, M., Tetzner, J., Brunner, M., Kuhl, P., & Maaz, K. (2018). Personality across the lifespan. European Journal of Psychological Assessment, 36(1), 162-173.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school‐based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432.
Elgar, F. J., Donnelly, P. D., Michaelson, V., Gariépy, G., Riehm, K. E., Walsh, S. D., & Pickett, W. (2018). Corporal punishment bans and physical fighting in adolescents: An ecological study of 88 countries. BMJ open, 8(9), e021616.
Fuggle, S. (2020). The spectacle of discipline and punish: The tableau, the diagram and the calligram. Crime, Media, Culture, 16(1), 139-156.
Gershoff, E. T. (2017). School corporal punishment in global perspective: prevalence, outcomes, and efforts at intervention. Psychology, Health & Medicine, 22(sup1), 224-239.
Hallmark, J. R. (2018). An analysis of student Discipline infractions after implementing a character education and positive behavior reinforcement program at the middle school level. ProQuest LLC,16(3), 149-158.
Laskshmi, N. Y., & Sidney, H. K. (2017). Kaplan and Sadock’s comprehensive textbook of psychiatry: Pharmacological treatment of depression and bipolar disorders. Wolters Kluwer.
Lee, C., & Campbell, D. L. (2021). A multi-disciplinary approach to assess the welfare impacts of a new virtual fencing technology. Frontiers in Veterinary Science, 8, 111.
Mahvar, T., Farahani, M. A., & Aryankhesal, A. (2018). Conflict management strategies in coping with students’ disruptive behaviors in the classroom: Systematized review. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 6(3), 102.
Martínez, I. M., Youssef-Morgan, C. M., Chambel, M. J., & Marques-Pinto, A. (2019). Antecedents of academic performance of university students: academic engagement and psychological capital resources. Educational Psychology, 39(8), 1047-1067.
Parkes, J., & Heslop, J. (2011). Stop violence against girls in school: A cross country analysis of baseline research from Ghana, Kenya and Mozambique.Johannesburg ActionAid International.
Sadik, F. (2018). Children and discipline: Investigating secondary school students' perception of discipline through metaphors. European Journal of Educational Research, 7(1), 31-45.
Susanto, A. (2020, July). The effect of self-regulated and disciplined learning on students’ achievements. In 1st International Conference on Science, Health, Economics, Education and Technology (pp. 123-126). Atlantis Press.
Tight, M. (2020). Higher education: discipline or field of study? Tertiary Education and Management, 26(4), 415-428.
Wegmann, K. M., & Smith, B. (2019). Examining racial/ethnic disparities in school discipline in the context of student-reported behavior infractions. Children and Youth Services Review, 103, 18-27.
Winkler, J. L., Walsh, M. E., de Blois, M., Maré, J., & Carvajal, S. C. (2017). Kind discipline: Developing a conceptual model of a promising school discipline approach. Evaluation and Program Planning, 62, 15-24.
Woessmann, L. (2016). The importance of school systems: Evidence from international differences in student achievement. Journal of Economic Perspectives, 30(3), 3-32.