پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای ارزشیابی در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند انجام شده است. روش انجام این پژوهش از نوع روشهای تحقیق آمیخته اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش کمّی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 6 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند مصاحبه عمیق و با 24 نفر از معلمان که به روش نمونهگیریهدفمند و گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه هدایت شده انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوای مصاحبهها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامهای محقق ساخته، تنظیم شد که مشتمل بر 2 بخش: الف)اطلاعات جمعیتشناختی، ب)راهکارهای ارزشیابی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس هوشمند در دو بخش وضعیت مطلوب و وضعیت موجود بود. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 254 نفر از معلمان،24 نفر از مدیران،24 نفر از معاونان و 8 نفر از کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات تکمیل شد که این افراد به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که از جمله مهمترین روشهای ارزشیابی، روشهای «همخوان بودن فرآیندها و ابزارهای ارزشیابی با هدفها و ماهیّت برنامه»، دارای بیشترین اهمیّت و رتبه اول، «به موقع بودن ارزشیابی» در رتبه دوّم، «انجام گرفتن ارزشیابی بهطور مداوم و به صورت آنلاین از دانشآموزان» در رتبه سوّم، «جامع بودن ارزشیابی از هر دو منظر تکوینی و تراکمی (پایانی)» در رتبه چهارم و «اجرای انواع ارزشیابی» در رتبه پنجم در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند قرار دارند.
دولتی, علی اکبر, جمشیدی, لاله, & امین بیدختی, علی اکبر. (1394). بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(2), 1-20. doi: 10.22099/jsli.2016.3687
MLA
علی اکبر دولتی; لاله جمشیدی; علی اکبر امین بیدختی. "بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7, 2, 1394, 1-20. doi: 10.22099/jsli.2016.3687
HARVARD
دولتی, علی اکبر, جمشیدی, لاله, امین بیدختی, علی اکبر. (1394). 'بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(2), pp. 1-20. doi: 10.22099/jsli.2016.3687
VANCOUVER
دولتی, علی اکبر, جمشیدی, لاله, امین بیدختی, علی اکبر. بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1394; 7(2): 1-20. doi: 10.22099/jsli.2016.3687