%0 Journal Article %T بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی %J مجله مطالعات آموزش و یادگیری %I دانشگاه شیراز %Z 2228-5075 %A دولتی, علی اکبر %A جمشیدی, لاله %A امین بیدختی, علی اکبر %D 2016 %\ 03/19/2016 %V 7 %N 2 %P 1-20 %! بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی %K فناوری اطلاعات و ارتباطات %K مدارس هوشمند %K فرآیند یاددهی – یادگیری %K ارزشیابی %R 10.22099/jsli.2016.3687 %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی روش­­های ارزشیابی دربهبود فرآیند یاددهی –یادگیری مدارس هوشمند انجام شده است. روش انجام این پژوهش از نوع روش­های تحقیقآمیخته اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخشکمّی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 6نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات درمدارس هوشمند مصاحبه عمیق و با 24 نفر از معلمان که به روش نمونه­گیریهدفمندو گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه هدایت شده انجام شد. نتایج حاصل ازتحلیل محتوای مصاحبه­ها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه­ای محقق ساخته،تنظیم شد که مشتمل بر 2 بخش: الف)اطلاعات جمعیت­شناختی، ب)راهکارهایارزشیابی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس هوشمند در دو بخش وضعیت مطلوب ووضعیت موجود بود. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 254 نفر از معلمان،24 نفر ازمدیران،24 نفر از معاونان و 8 نفر از کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات وارتباطات تکمیل شد که این افراد به روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. نتایج بهدست آمده حاکی از این بود که از جمله مهم‌ترین روش­های ارزشیابی، روش­های «همخوانبودن فرآیند‌ها و ابزار‌های ارزشیابی با هدف­ها و ماهیّتبرنامه»، دارای بیشترین اهمیّت و رتبه اول، «به موقع بودن ارزشیابی» در رتبه دوّم،«انجام گرفتن ارزشیابی به‌طور مداوم و به صورت آنلاین از دانش­آموزان» در رتبه سوّم،«جامع بودن ارزشیابی از هر دو منظر تکوینی و تراکمی (پایانی)» در رتبه چهارم و«اجرای انواع ارزشیابی» در رتبه پنجم در بهبود فرآیند یاددهی –یادگیری مدارس هوشمند قرار دارند. %U https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3687_b1dadbff2186585e0165d3885581b610.pdf