TY - JOUR ID - 3687 TI - بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی JO - مجله مطالعات آموزش و یادگیری JA - JSLI LA - fa SN - 2228-5075 AU - دولتی, علی اکبر AU - جمشیدی, لاله AU - امین بیدختی, علی اکبر AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی/دانشگاه سمنان AD - استادیار دانشگاه سمنان AD - دانشیار دانشگاه سمنان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 1 EP - 20 KW - فناوری اطلاعات و ارتباطات KW - مدارس هوشمند KW - فرآیند یاددهی – یادگیری KW - ارزشیابی DO - 10.22099/jsli.2016.3687 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی روش­­های ارزشیابی دربهبود فرآیند یاددهی –یادگیری مدارس هوشمند انجام شده است. روش انجام این پژوهش از نوع روش­های تحقیقآمیخته اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخشکمّی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 6نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات درمدارس هوشمند مصاحبه عمیق و با 24 نفر از معلمان که به روش نمونه­گیریهدفمندو گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه هدایت شده انجام شد. نتایج حاصل ازتحلیل محتوای مصاحبه­ها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه­ای محقق ساخته،تنظیم شد که مشتمل بر 2 بخش: الف)اطلاعات جمعیت­شناختی، ب)راهکارهایارزشیابی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس هوشمند در دو بخش وضعیت مطلوب ووضعیت موجود بود. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 254 نفر از معلمان،24 نفر ازمدیران،24 نفر از معاونان و 8 نفر از کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات وارتباطات تکمیل شد که این افراد به روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. نتایج بهدست آمده حاکی از این بود که از جمله مهم‌ترین روش­های ارزشیابی، روش­های «همخوانبودن فرآیند‌ها و ابزار‌های ارزشیابی با هدف­ها و ماهیّتبرنامه»، دارای بیشترین اهمیّت و رتبه اول، «به موقع بودن ارزشیابی» در رتبه دوّم،«انجام گرفتن ارزشیابی به‌طور مداوم و به صورت آنلاین از دانش­آموزان» در رتبه سوّم،«جامع بودن ارزشیابی از هر دو منظر تکوینی و تراکمی (پایانی)» در رتبه چهارم و«اجرای انواع ارزشیابی» در رتبه پنجم در بهبود فرآیند یاددهی –یادگیری مدارس هوشمند قرار دارند. UR - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3687.html L1 - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3687_b1dadbff2186585e0165d3885581b610.pdf ER -