بررسی عوامل موثر در پذیرش و استفاده از فناوری سیستم مدیریت یادگیری توسط دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

2 مربی گروه زبان انگلیسی، پردیس شهید مطهری، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان. ایران

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد گروه آمار، دانشکده آمار، ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

4 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی واحد مریوان، دانشگاه آزاد اسلامی، مریوان، ایران

10.22099/jsli.2023.7187

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در پذیرش و استفاده از فناوری سیستم مدیریت یادگیری توسط دانشجویان دانشگاه فرهنگیان براساس نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری انجام شد. این تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق دربرگیرنده تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد به تعداد 2150 نفر است که از این تعداد 350 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری بود. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم ­افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسش‌نامه توسط 6 نفر از اساتید دانشگاه مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسش‌نامه نیز ازطریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و در سطح مطلوبی به دست آمد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که انتظار عملکرد و انتظار تلاش به‌طور مثبت و معنی‌داری بر قصد رفتاری دانشجویان برای استفاده از سیستم آموزش مجازی اثر گذاشت. تأثیر اجتماعی اثر معنی‌داری بر قصد رفتاری و رفتار استفاده دانشجویان از سیستم آموزش مجازی نداشت. شرایط تسهیل­گر و قصد رفتاری به‌طور مثبت و معنی‌داری بر رفتار استفاده دانشجویان از سیستم آموزش مجازی اثر گذاشت. همچنین انتظار تلاش و انتظار عملکرد به‌صورت غیرمستقیم و با واسطه‌گری قصد رفتاری پیش‌بینی­ کننده مثبت و معنی‌دار رفتار استفاده دانشجویان از سیستم مدیریت یادگیری بود. مطابق با یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که درک مشخص و آشکار از قصد رفتاری و رفتار استفاده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در استفاده از سیستم مدیریت یادگیری می‌تواند به مسئولین و تصمیم ­گیرندگان دانشگاه کمک کند که سیستمی کارآمد و کامل برای آموزش و یادگیری در اختیار دانشجویان قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


Abbad, M. M. (2021). Using the UTAUT model to understand students’ usage of e-learning systems in developing countries. Education and Information Technologies26(6), 7205–7224.
Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education11(2), 71–80.
Ajzen, I. (1985). From intention to actions: A theory of planned behavior. Springer Verlag.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
Ajzen, I. (2020). The theory of planned behavior: Frequently asked questions. Human Behavior and Emerging Technologies2(4), 314–324.
Al-Emran, M., & Teo, T. (2020). Do knowledge acquisition and knowledge sharing really affect e-learning adoption? An empirical study. Education and Information Technologies25(3), 1983–1998.
Al-Fraihat, D., Joy, M., & Sinclair, J. (2020). Evaluating e-learning systems success: An empirical study. Computers in Human Behavior102, 67–86.
Al-Mamary, Y. H. S. (2022). Understanding the use of learning management systems by undergraduate university students using the UTAUT model: Credible evidence from Saudi Arabia. International Journal of Information Management Data Insights2(2), 100092.
Alqahtani, N., Innab, A., & Bahari, G. (2021). Virtual education during COVID-19: Exploring factors associated with e-learning satisfaction among Saudi nursing students. Nurse Educator46(2), 18–22.
Behforouz, B., Al Gaithi, A., & Fekri, N. (2021). Omani EFL learner perceptions and motivation toward online learning. Journal of University Teaching and Learning Practice18(4), 1–14.
Chen, P-Y., & Hwang, G-J. (2019). An empirical examination of the effect of self-regulation and the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) factors on the online learning behavioral intention of college students. Asia Pacific Journal of Education, 39(1), 79–95.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 318–339.
Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2009). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. New York: Routledge.
Dwivedi, Y. K., Rana, N. P., Jeyaraj, A., Clement, M., & Williams, M. D. (2019). Re-examining the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT): Towards a revised theoretical model. Information Systems Frontiers, 21, 719–734
Dwivedi, Y. K., Rana, N. P., Tamilmani, K., & Raman, R. (2020). A meta-analysis based modified unified theory of acceptance and use of technology (meta-UTAUT): A review of emerging literature. Current Opinion in Psychology36, 13–18.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. Reading: Addison-Wesley Publication Company.
Garipağaoğlu, B. (2021). Digital revolution during pandemic: A case study from Turkey. International Journal of Educational Research Review6(4), 412–429.
Jambulingam, M. (2013). Behavioral intention to adopt mobile technology among tertiary students. World Applied Sciences Journal, 22(9), 1262–1271.
Kalavani, A., Kazerani, M., & Shekofteh, M. (2018). Acceptance of evidence-based medicine (EBM) databases by Iranian medical residents using unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT). Health Policy and Technology7(3), 287–292.
Kim, J., & Lee, K. S. S. (2020). Conceptual model to predict Filipino teachers’ adoption of ICT-based instruction in class: using the UTAUT model. Asia Pacific Journal of Education, 42(4), 1–15.
Lakhal, S., Khechine, H., & Pascot, D. (2013). Student behavioral intentions to use desktop video conferencing in a distance course: integration of autonomy to the UTAUT model. Journal of Computing in Higher Education25(2), 93–121.
Lew, S. L., Lau, S. H., & Leow, M. C. (2019). Usability factors predicting continuance of intention to use cloud e-learning application. Heliyon, 5(6), e01788.
Mohammadian, S., Ghasemzadeh Alishahi, A., & Rafiei, M. (2020). Causal model of acceptance and use of information and communication technology by students of Tabriz University of medical sciences in educational and research purposes based on the UTAUT model. Iranian Journal of Information Processing and Management, 36(2), 391–418. [Persian]
Momani, A. M. (2020). The unified theory of acceptance and use of technology: A new approach in technology acceptance. International Journal of Socio-technology and Knowledge Development12(3), 79–98.
Moorthy, K., Yee, T. T., Ting, L. C., & Kumaran, V. V. (2019). Habit and hedonic motivation are the strongest influences in mobile learning behaviors among higher education students in Malaysia. Australasian Journal of Educational Technology, 35(4), 174–191.
Moreira, J., Monteiro, A., & Machado, A. (2017). Higher education distance learning and e-learning in prisons in Portugal. Media Education Research Journal, 51, 39–49.
Mujalli, A., Khan, T., & Almgrashi, A. (2022). University accounting students and faculty members using the blackboard platform during COVID-19: Proposed modification of the UTAUT model and an empirical study. Sustainability14(4), 2360.
Nematollahi, M., Moosavi, A., Lazem, M., Aslani, N., Kafashi, M., & Garavand, A. (2017). Factors affecting in adoption and use of electronic medical record based on unified theory of acceptance and use of technology in Iran. Shiraz E-Medical Journal18(9), e57582.
Or, C., & Chapman, E. (2021). An extended unified theory of acceptance and use of technology model for education contexts. Journal of Applied Learning and Teaching, 4(2), 1–12.
Pham, H. H., & Ho, T. T. H. (2020). Toward a ‘new normal’ with e-learning in Vietnamese higher education during the post COVID-19 pandemic. Higher Education Research & Development39(7), 1327–1331.
Popchev, I. P., & Orozova, D. A. (2020). Towards a multistep method for assessment in e-learning of emerging technologies. Cybernetics and Information Technologies20(3), 116–129.
Qureshi, M. I., Khan, N., Raza, H., Imran, A., & Ismail, F. (2021). Digital technologies in education 4.0. Does it enhance the effectiveness of learning? A systematic literature review. International Journal of Interactive Mobile Technologies15(4), 31–47.
Rogers, E. M. (1983). Diffusion of innovations (3rd Ed.). Free Press.
Singh, J., & Kaur, R. (2021). Influencing the intention to adopt anti-littering behavior: An approach with modified TPB model. Social Marketing Quarterly27(2), 117–132.
Succi, M. J., & Walter, Z. D. (1999). Theory of user acceptance of information technologies: an examination of health care professionals. Proceedings of the 32nd Annual Hawaii International Conference on Systems Sciences (HICSS), 1–7.
Suki, N. M., & Suki, N. M. (2017). Determining students’ behavioral intention to use animation and storytelling applying the UTAUT model: The moderating roles of gender and experience level. The International Journal of Management Education15(3), 528–538.
Tseng, T. H., Lin, S., Wang, Y. S., & Liu, H. X. (2022). Investigating teachers’ adoption of MOOCs: The perspective of UTAUT2. Interactive Learning Environments30(4), 635–650.
Turnbull, D., Chugh, R., & Luck, J. (2021). Transitioning to e-learning during the COVID-19 pandemic: How have higher education institutions responded to the challenge? Education and Information Technologies26(5), 6401–6419.
Vasconcelos, P., Furtado, E. S., Pinheiro, P., & Furtado, L. (2020). Multidisciplinary criteria for the quality of e-learning services design. Computers in Human Behavior, 107, 105979.
Venkatesh, V. (2021). Adoption and use of AI tools: A research agenda grounded in UTAUT. Annals of Operations Research, 1–12.
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. Management Information Systems Quarterly, 27(3), 426–478.
Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS quarterly, 36(1), 157–178.
Violante, M. G., & Vezzetti, E. (2015). Virtual interactive e-learning application: An evaluation of the student satisfaction. Computer Applications in Engineering Education, 23(1), 72–91.
Weston, R., & Gore Jr, P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. The Counseling Psychologist34(5), 719–751.