تعلق خاطر به دانشگاه به‌منزله تعیین‌‏گر هویت: تحلیل کیفی نظام معنایی دانشجویان دانشگاه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استاد بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 دانشیار بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

10.22099/jsli.2023.7181

چکیده

پژوهش حاضر به واکاوی نظام معنایی دانشجویان دوره دکتری دانشگاه شیراز و ادراک آن‌ها از تعلق به دانشگاه شیراز با رویکرد کیفی پرداخته است. شرکت‌کنندگان این پژوهش 15 دانشجوی دوره دکتری دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. ابزار جمع­ آوری داده ­ها، مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختار یافته بود. مصاحبه‌ها تا نیل به اشباع نظری ادامه پیدا کردند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل مضامین مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند .فرایند حاصل از کدگذاری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها منجر به کشف سه مفهوم اصلی «دانشگاه به‌مثابة میدانی جهت بازاندیشی کلیشه‌های ذهنی»، «دانشگاه و اثرگذاری بر ابعاد هیجانی و شناختی فرد» و «دانشگاه شیراز و برجستگی بعد تعلق و هویت مکانی» شد. هر کدام از این مفاهیم از زیرمفهوم‌های متعددی تشکیل شده‌اند. درون‌مایه و تم اصلی پژوهش هم شامل «دانشگاه و تعیین­گری هویتی و شناختی» است. با توجه به یافته ­های پژوهش می‌توان به این نتیجه رسید که دانشگاه تعیین‌گری سطح بالایی در شکل‌گیری نوع هویت، شناخت و تعلق دانشجویان دارد و نقش برجسته آن در جامعه انکارناپذیر است. سه مفهوم این پژوهش حکایت از آن دارند که دانشگاه موجب تغییرات هویتی و شناختی دانشجویان می‌شود و آن‌ها با چشم‌انداز فکری جدیدی آشنا می‌شوند. این تغییرات هویتی و شناختی در دانشگاه موجب بازاندیشی کلیشه‌های ذهنی دانشجویان و به چالش کشیدن باورها و اندیشه‌های ذهنی گذشته می‌شوند، که بسیاری از آن‌ها می‌توانند پیامدهای منفی برای جامعه و دانشگاه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


Aditomo, A. (2015). Students' response to academic setback: "Growth mindset" as a buffer against demotivation. International Journal of Educational Psychology4(2), 198-222.
Baumeister, R. F., Dale, K. L., & Muraven, M. (2000). Volition and belongingness: Social movements, volition, self-esteem, and the need to belong. In S. Stryker, T. J. Owens, & R. W. White (Eds.), Self, identity, and social movements (pp. 239-251). Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.
Borghans, L., Duckworth, A. L., Heckman, J. J., & Ter Weel, B. (2008). The economics and psychology of cognitive and non-cognitive traits. Journal of Human Resources43(4), 972-1059.
Claro, S., Paunesku, D., & Dweck, C. S. (2016). Growth mindset tempers the effects of poverty on academic achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences113(31), 8664-8668.
Crede, M., & Niehorster, S., (2012). Adjustment to college as measured by the students’ adaptation to college questionnaire: A quantitative review of its structure and relationships with correlates and consequences. Educational Psychology Review, 24, 133-165.
Dweck, C. S., Walton, G. M., & Cohen, G. L. (2014). Academic tenacity: Mindsets and skills that promote long-term learning. Bill & Melinda Gates Foundation.
Farrington, C. A., Roderick, M., Allensworth, E., Nagaoka, J., Keyes, T. S., Johnson, D. W., & Beechum, N. O. (2012). Teaching adolescents to become learners: The role of noncognitive factors in shaping school performance. UCHICAGO Consortium on Chicago School Research. 1313 East 60th Street, Chicago, IL 60637.
Friedlander, L. J., Reid, G. J., Shupak, N., & Cribbie, R. (2007). Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of College Student Development, 48(3), 259–274.
Glasser, W. (1998/1398). Choice theory: A new psychology of personal freedom. Translated by: Ali Sahebi. Tehran: Sayeh Sokhan Press. [Persian]
Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today24(2), 105-112.‌
Gutshall, C. A. (2013). Teachers’ mindsets for students with and without disabilities. Psychology in the Schools50(10), 1073-1083.
Ishak, N. A., Daitawi, M. T., Ibrahim, Y. S., & Mustafa, F. T. (2011). Moderating effect of gender mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality (2nd Ed.). New York: Harper & Row.
Nazione, S., Laplante, C., Smith, S. W., Cornacchione, J., Russell, J., & Stohl, C. (2011). Memorable messages for navigating college life. Journal of Applied Communication Research, 39(2), 123–143.
Osterman, K. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Education Research, 70, 323-367.
Patton, M. Q. (1980). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publications, Beverly Hills.
Rattan, A., Savani, K., Chugh, D., & Dweck, C. S. (2015). Leveraging mindsets to promote academic achievement: Policy recommendations. Perspectives on Psychological Science10(6), 721-726.
Roth, J. L., & Brooks-Gunn, J. (2003). What exactly is a youth development program?
Answers from research and practice. Applied Developmental Science, 7(2), 94-
111.
Samadieh, H., Kareshki, H., Amin Yazdi, S. A., & Hejazi, E. (2021). The belonging to the university scale: Psychometric properties and analysis of current status in the context of higher education. Studies in Learning & Instruction, 12(79), 1-22 [Persian]
Strayhorn, T. L. (2018). College students' sense of belonging: A key to educational
success for all students
. Routledge.
Walton, G. M., & Brady, S. T. (2017). The many questions of belonging. In A. J. Elliot, C. S. Dweck, & D. S. Yeager (Eds.), Handbook of competence and motivation: Theory and application (pp. 272-293). The Guilfor Press.
Wu, H., Garza, E., & Guzman, N. (2015). International student’s challenge and adjustment to college. Education Research International, 1–9.
Yeager, D. S., Romero, C., Paunesku, D., Hulleman, C. S., Schneider, B., Hinojosa, C.,… & Dweck, C. S. (2016). Using design thinking to improve psychological interventions: The case of the growth mindset during the transition to high school. Journal of Educational Psychology108(3), 374.
Zumbrunn, S., McKim, C., Buhs, E., & Hawley, L. R. (2014). Support, belonging, motivation, and engagement in the college classroom: A mixed method study. Instructional Science, 42(5), 661–684.