پیش‌بینی درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه‌های تحولی با میانجیگری بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

10.22099/jsli.2023.6951

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه‎‌های تحولی و با میانجیگری بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان دختر انجام شد. مطالعه حاضر، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آن‌ها با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد 501 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل مقیاس درگیری تحصیلی، پرسش‌نامه نیمرخ سرمایه‌های تحولی و پرسش‌نامه بهزیستی تحصیلی بود. تحلیل داده­های پژوهش با روش­ تحلیل مسیر و با به‌کارگیری نرم‌افزارهای  SPSS-26 و AMOS-24 صورت گرفت. یافته‌ها نشان دادند که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوبی با داده­ها برخوردار است و نقش واسطه­ای بهزیستی تحصیلی در رابطه بین سرمایه‌های تحولی و درگیری تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین بر اساس یافته‌ها، بین سرمایه­های تحولی درونی با درگیری تحصیلی دانش‌آموزان و بین بهزیستی تحصیلی و درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.  بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه می­توان گفت که افزایش سرمایه‌های تحولی و بهبود بهزیستی تحصیلی موجبات افزایش درگیر تحصیلی را فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها


Abid, N., & Akhtar, M. (2020). Relationship between academic engagement and academic achievement: An empirical evidence of secondary school students. Journal of Educational Research23(1), 48.‏
Belfi, B., Goos, M., De Fraine, B., & Van Damme, J. (2012). The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review. Educational Research Review7(1), 62-74.‏
Benson, P. L., Scales, P. C., & Syvertsen, A. K. (2005). The contribution of the developmental assets framework to positive youth development theory and practice. Advances in Child Development and Behavior41, 197-230.‏
Datu, J. A. D., & King, R. B. (2018). Subjective well-being is reciprocally associated with academic engagement: A two-wave longitudinal study. Journal of School Psychology69, 100-110.‏‏
Ghadampour, E., Khalili Gashnigani, Z., & Mansouri, L. (2018). The relationship between meaning in life and academic engagement with acdemic well-being of first period high school students of Izeh city. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ)7(7), 79-92.‏ [Persian]
Golestaneh, M., Soleimani, L., & Dehghani, Y. (2017). Relationship between develomental assets and academic achievement: Mediating role of psychological capital. Psychological Achievements, 24(1), 127-150. [Persian]
Grant, S., Leverett, P., D'Costa, S., Amie, K. A., Campbell, S. M., & Wing, S. (2022). Decolonizing school psychology research: A systematic literature review. Journal of Social Issues78(2), 346-365.‏
Greenwood, C. R., Beecher, C., Atwater, J., Petersen, S., Schiefelbusch, J., & Irvin, D. (2018). An ecobehavioral analysis of child academic engagement: Implications for preschool children not responding to instructional intervention. Topics in Early Childhood Special Education37(4), 219-233.‏
Hosseinmardi, A. A., Ghorban Shiroodi, S., Zarbakhshbahri, M. R., & Tizdast, T. (2022). The relationship of academic engagement, school engagement and school belonging with academic achievement by mediated the academic achievement motivation in male students. Iranian Journal of Educational Sociology, 7(2), 178-189. [Persian]
Khalilzade, S. (2022). Academic vitality, academic identity, academic enthusiasm and creative self-efficacy as providences of academic performances. Teacher Training Literacy1(1), 175-189.‏
Kline, R. (2016). Data preparation and psychometrics review. In R. Kline (Ed.), Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed., pp. 64-96). New York, NY: Guilford.
Lerner, J. V., Phelps, E., Forman, Y., & Bowers, E. P. (2009). Positive youth development. In R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology: Individual bases of adolescent development (3rd Ed., pp. 524-558). New York, NY: Wiley.
Martínez, I. M., Youssef-Morgan, C. M., Chambel, M. J., & Marques-Pinto, A. (2019). Antecedents of academic performance of university students: Academic engagement and psychological capital resources. Educational Psychology39(8), 1047-1067.‏
Mistry, R. S., Benner, A. D., Tan, C. S., & Kim, S. Y. (2009). Family economic stress and academic well-being among Chinese-American youth: The influence of adolescents’ perceptions of economic strain. Journal of Family Psychology23(3), 279.‏
Mohanna, S., & Talepasand, S. (2016). The relationship between environmental supports and emotional self-awareness with academic engagement: The mediating role of educational well-being. Iranian Journal of Medical Education16, 31-42.‏ [Persian]
Moradi, M., Solimani, K. A., Shahabzadeh, S., Sabaghian, H., & Dehghanizadeh, M. H. (2016). Testing for the factor structure and measurement of internal consistency of the Irani version of academic well-Being questionnaire.‏ Quarterly of Educational Measurement, 7(26), 123-148. [Persian]
Nguyen, T. N., & Deci, E. L. (2016). Can it be good to set the bar high? The role of motivational regulation in moderating the link from high standards to academic well-being. Learning and Individual Differences45, 245-251.‏
Pashak, T., Hagen, J., Allen, J., & Selley, R. (2014). Developmental assets: Validating a model of successful adaptation for emerging adults. College Student Journal, 48(2), 243-248.
Perkmann, M., Salandra, R., Tartari, V., McKelvey, M., & Hughes, A. (2021). Academic engagement: A review of the literature 2011-2019. Research Policy50(1), 104114.‏
Sadoughi, M. (2019). Canonical correlation between psychological capital and academic engagement among students of Medical Sciences. Development Strategies in Medical Education6(2), 87-101.‏ [Persian]
Sharif Mosavi, F. (2014). Developmental assets and academic engagement: Mediating role of academic resilience (Master’s thesis). Tehran University. [Persian]
Shek, D. T., Ma, C. M., & Liu, T. T. (2015). Adolescent developmental assets and service leadership. International Journal on Disability and Human Development14(3), 275-283.‏
Soares, A. S., Pais-Ribeiro, J. L., & Silva, I. (2019). Developmental assets predictors of life satisfaction in adolescents. Frontiers in Psychology10, 236.‏
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences22(3), 290-305.‏
Wang, M. T., Willett, J. B., & Eccles, J. S. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology49(4), 465-480.‏
Wu, Z. (2019). Academic motivation, engagement, and achievement among college students. College Student Journal53(1), 99-112.‏
Zahed, A., Karimi Yousefi, S. H., & MoeiniKia, M. (2013). Psychometric properties of the scale of interest in school. Educational and Scholastic Studies2(4), 56-70.‏ [Persian]