وارسی پایایی و روایی پرسش‌نامه یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) در تیم‌های معلمان دوره متوسطه دوم استان کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان

10.22099/jsli.2022.6530

چکیده

هدف پژوهش حاضر وارسی پایایی و روایی پرسش‌نامه یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه دوم استان کردستان بودند که از این جامعه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران، نمونه‌ای به حجم 346 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمّی از نوع مطالعات همبستگی است. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) استفاده شد. به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی ابزار از تکنیک‌های نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم در نرم‌افزارهای SPSS25 و LISREL10.30 استفاده شد. نتایج نشان داد پرسش‌نامه یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) دارای پایایی (86/0 = α) است، نسبت روایی محتوا (80/0) و شاخص‌های برازش نیز بیانگر روایی سازه ابزار بودند. در نهایت بیست گویه در قالب چهار بعد «بهبود مستمر»، «ترویج‌ گفتگو و ارتباط‌ ‌باز»، «یادگیری مشارکتی» و «رهبری استراتژیک و فعال برای توسعه تیم» در تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم قادر به تبیین 55% واریانس یادگیری تیمی بودند. نتیجه پژوهش ارائه یک ابزار استاندارد جهت سنجش یادگیری تیمی در مطالعات حوزه تیم در سازمان‌های آموزشی بود.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
عبدالملکی، جمال؛ امانی، مرتضی و آهنین جان، اعظم. (1394). تکنیک‌های کاربردی تحلیل عاملی در مطالعات پژوهشی. انتشارات ناظری، تهران
عبدالملکی، جمال و رشیدی، زهرا. (1389).  لیزرل به زبان ساده: مدل‌یابی معادلات ساختاری. انتشارات جامعه‌شناسان. تهران.
ب. انگلیسی
Bresó, I., Gracia, F. J., Latorre, F., & Peiró, J. M. (2008). Development and validation of the team learning questionnaire. Comportamento Organizacional e Gestão14(2), 145-160.
Cohen, S. G., & Bailey, D. E. (1997). What makes teams work: Group effectiveness research from the shop floor to the executive suite?. Journal of Management23(3), 239-290.
Crossan, M., Lane, H., & White, R. (1999). An organizational learning framework: from intuition to institution.  Academy of Management Review, 34(3), 523-537.
Dechant, K., & Marsick, V. (1993). Team learning survey and facilitator guide. King of Prussia, PA: Organi-zation Design & Development.
Decuyper, S., Dochy, F., & Van den Bossche, P. (2010). Grasping the dynamic complexity of team learning: An integrative model for effective team learning in organisations. Educational Research Review, 5(2), 111-133.
Dimas, I. D., Lourenço, P. R., Rebelo, T., & Rocha, H. (2020). Maximizing learning through cohesion: Contributions from a nonlinear approach. Small Group Research, 3(3), 1-27.
Dochy, F., Gijbels, D., Raes, E., & Kyndt, E. (2014). Team learning in education and professional organisations. In International handbook of research in professional and practice-based learning (PP.987-1020). Springer, Dordrecht.
Edmondson, A.C.  (1999). Psychological safety and learning behaviour in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350–383.
Edmondson, A. C., Dillon, J.R., & Roloff, K. S. (2007). Three perspectives on team learning: Outcome improvement, task mastery, and group process. The Academy of Management Annals, 1(1), 269-314.
Ellis, A. P., Hollenbeck, J. R., Ilgen, D. R., Porter, C. O., West, B. J., & Moon, H. (2003). Team learning: Collectively Connecting the Dots. Journal of Applied Psychology, 88(5), 821-835.
Koeslag-Kreunen, M., Van den Bossche, P., Van der Klink, M. R., & Gijselaers, W. H. (2020). Vertical or shared? When leadership supports team learning for educational change. Higher Education, 4(2), 1-19.
Marosi, I., & Bencsik, A. (2009). Teamwork in Higher Education: Teamwork as Chance of Success.  International Journal of Learning16(5), 166-174.
Mathieu, J., Maynard, M. T., Rapp, T., & Gilson, L. (2008). Team effectiveness 1997-2007: A review of recent advancements and a glimpse into the future. Journal of Management, 34(3), 410-476.
Mesmer-Magnus, J. R., & DeChurch, L. A. (2009). Information sharing and team performance: A meta-analysis.  Journal of applied psychology94(2), 535-546.
Peter, S. (1990). The fifth discipline. The Art & Practice of Learning Organization. Doupleday Currence, New York.
Poole, M. S., Hollingshead, A. B., McGrath, J. E., Moreland, R. L., & Rohrbaugh, J. (2004). Interdisciplinary perspectives on small groups. Small Group Research35(1), 3-16.
Robbins, S. P. (1998). Organizational behavior. Prentice Hall.
Savelsbergh, I. C., Van der Heijden, B., & Poell, R. F. (2007). Explaining differences in team performance. Does team learning behavior matter? Management, 12(1), 1-11.
Sessa, V., & London, M. (2008). Group learning: An introduction. In V. Sessa & M. London (Eds.), Work group learning. Understanding, improving and assessing how groups learn in organizations (PP.1-14). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
Tho, N. D., Nakandala, D., & Lan, Y. C. (2020). Team innovation in retail services: The role of ambidextrous leadership and team learning. Service Business14(1), 167-186.
Van den Bossche, P., Gijselaers, W., Segers, M., & Kirschner, P. (2006). Social and cognitive factors driving teamwork in collaborative learning environments: Team learning beliefs and behaviors.  Small Group Research, 37(5), 490-521.
Van Offenbeek, M. (2001). Processes and outcomes of team learning. European Journal of Work and Organizational Psychology, 10(3), 303-317.
Van Woerkom, M., & Croon, M. (2009). The relationships between team learning activities and team performance.  Personnel Review, 38(2), 560-577.
West, M. (2004). Do teams work? In M.A. West (Ed.), Effective teamwork: Practical lessons from organizational research (2nd Ed) (PP.7-26). Oxford: Blackwell Publishing.
Wibowo, A., & Hayati, N. R. (2019). Empowering leadership and trust on team learning behavior.  Journal of Management Development, 38(3), 238-248.
Zaccaro, S. J., Ely, K., & Shuffler, M. (2008). The leader’s role in group learning. In V. Sessa & M. London (Eds.), Work group learning, understanding, improv- ing and assessing how groups learn in organizations (PP. 15-44). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.