شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری پروژه‌‌محور، متناسب با ویژگی‌های نسلی دانشجویان امروز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان

3 استاد گروه جامعه‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری پروژه‌محور متناسب با ‏ویژگی‌های نسلی دانشجویان دوره ‏کارشناسی امروز انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. تحلیل یافته‌ها در قسمت کیفی بر مبنای نظریه داده‌بنیاد و در قسمت کمّی، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی، صاحب‌نظران در دو حوزه علوم تربیتی و علوم اجتماعی بود که نمونه از بین آنها به صورت هدفمند و شبکه‌ای از متخصصان، تا حد اشباع اطلاعات، ادامه یافت. در بخش کمّی نیز جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره کارشناسی از دانشکده‌های علوم تربیتی و علوم اجتماعی دو دانشگاه تهران و اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که نمونه‌ پژوهش از بین آنها به روش تصادفی طبقه‌ای، متناسب با حجم افراد جامعه آماری انتخاب شد. روایی محتوایی پرسشنامه و مصاحبه طبق نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ با مقدار ‏86/0 مناسب برآورد شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، مهم‌ترین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری پروژه‌محور، متناسب با ویژگی‌‌های نسلی دانشجویان کارشناسی امروز عبارتند از: «تلفیق علم و عمل در تدریس»، «تدارک بازدیدها و سفرهای علمی»، «تهیۀ فیلم و عکس آموزشی»، «ارائۀ سمینارهای درسی»، «نگارش مقاله»، «مصاحبۀ علمی با افراد ذی‌صلاح»، «ترجمۀ آثار ارزشمند علمی» و «ساخت ابزارهای کمک‌درسی». در نتیجه انگیزه‌مندی تحصیلی و رشد علمی دانشجویان امروز منوط به کاربست بایسته‌های مذکور در یاددهی-یادگیری پروژه‌محور است. از این رو به مدرسان توصیه می‌گردد به منظور تدریس اثربخش و استفاده بهینه از فرصت‌های آموزشی، از بکارگیری آنها غفلت نورزند.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
ایزی، مریم؛ خدیجه، علی‌آبادی؛ نیلی، محمدرضا و دلاور، علی. (۱۳۹۸). تحلیل نسلی از ترجیح دانشجویان دارای ویژگی‌های ‏بومیان دیجیتال به داشتن کتاب درسی الکترونیکی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 23(۱)، 117-99. ‏
حسین‌پور، شهره و زین‌آبادی حسن‌رضا (۱۳۹۸). مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی عملی به روش ترکیبی اکتشافی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، 16(۱)، ۴۸-۲۷.
رحیمی، محمد؛ آشفته­تهرانی، امیر و حضرتی­صومعه، زهرا. (1390). عوامل اجتماعی مؤثر بر تفاوت بین نسلی (مطالعه موردی شهر خلخال در سال 1390). فصلنامۀ مطالعات جامعه­شناسی ایران، 7(2)، 98-79.
زرودی، مرضیه (1۳96). نقش آموزش به روش پروژه محور در تعمیق یادگیری دانش آموزان. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، دانشکده فنی و حرفه‌ای محمودآباد و اداره آموزش و پرورش، مازندران، ایران.
صادقی‌سرخنی، زهرا؛ بهرامی‌دونچالی، فضه و کیادلیری، سهیلا (۱۳۹۷). روش یادگیری پروژه محور، چهارمین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روان‌شناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان.
عباسی، صدیقه؛ سفیری، خدیجه و امیرمظاهری، امیرمسعود. (1397). تأثیر عوامل اجتماعی در روابط نسلی از دیدگاه ‏‏دانشجویان ‏دختر. جامعه‌پژوهی فرهنگی، 9(1)، 156-131‏‎.
علیمردانی، فائزه، (۱۳۹۸). بررسی و تحلیل نظام تعلیم و تربیت اسلامی در دانشگاه ها، گامی در راستای ارتقا کیفیت مدارس فردا. اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی.
کریمی، صدیقه و نصر، احمدرضا (۱۳۹۲). روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه، مجله عیار پژوهش در علوم انسانی، 4(۱)، ۷۱-۹۴.
کیذوری، امیرحسین؛ محمدی‌حسینی،‌ سیداحمد و سلیمانی، الهام (1398). ادراک دانشجویان از ‏شایستگی‌های تدریس اعضای هیات علمی در آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی ‏مشهد). تدریس پژوهی، 7(4)، 107-131.‏
مانهایم، کارل (1395). ایدئولوژی و اتوپیا. ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات سمت
مید، مارگارت. (1394). فرهنگ و تعهد مطالعه در تفاوت نسل‌ها. ترجمۀ نعمت‌الله فاضلی و فهیمه سروش، تهران: انتشارات ‏ادارۀ کل فرهنگ و انتشارات اسلامی.‏
یوسفی، مریم؛ عصاره، علیرضا و حسینی‌خواه، علی (۱۳۹۸). کندوکاو و تبیین منطق برنامه درسی مبتنی بر پروژه، فصلنامه فناوری آموزش، 13(۴)، ۷۲۷-۷۴۴.
 
ب. انگلیسی
Almulla, M. A. (2020). The effectiveness of the project-based learning approach as a way to engage students in learning. SAGE Open, 10(3), 1-15.
Alzain, I. H. A. M. (2018). The role of translation courses in improving EFL leaners' performance: A case study of faculty of education, University of Sinnar, Sinaar State, Sudan, Doctoral dissertation, University of Gezira.
Black, G. C. (2020). Who are today's college students? Understanding the 21st century higher education digital learner. In handbook of research on developing engaging online courses, IGI Global, 1-13.
Casa-Todd, J., Kay, R., & Hughes, J. (2020). Developing digital citizenship, digital literacy and student voice using social media in K12. In EdMedia + Innovate Learning. 550-555. (AACE).
Cazorla-Montero, A., de los Rios-Carmenado, I., & Pasten, J. I. (2019). Sustainable development planning: Master’s based on a project-based learning approach. Sustainability, 11(22), 6384.
Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design. Sage publications.
DiMattio, M. J. K., & Hudacek, S. S. (2020). Educating generation Z: Psychosocial dimensions of the clinical learning environment that predict student satisfaction. Nurse Education in Practice, 49, 102901.
Dolot, A. (2018). The characteristics of generation Z. E-Mentor, 74(2), 44-50.
Dou, J., Zhu, C., & Yang, X. (2019). System seminar teaching research. In 4th International Conference on Humanities Science, Management and Education Technology (HSMET 2019). Atlantis Press.
Fatima, N. (2019). Dynamics of teaching and learning using project based learning activities in the undergraduate programme in Muscat College, Oman. Journal for Research Scholars and Professionals of English Language Teaching, 3(14), 1-11.
Gentina, E. (2020). Generation Z in Asia: A research agenda. In the new generation Z in Asia: Dynamics, differences, digitalisation. Emerald Publishing Limited.
Gillespie, A. (2020). The politics of millennials: Political beliefs and policy preferences of America’s most diverse generation. Journal of Race, Ethnicity and Politics, 5(1), 242-245.
Grace Oh, E., Ricciotti, H. A., & Cianciolo, A. T. (2018). Paying mind to generational differences in medical wducation: A dialectical book review. Teaching and Learning in Medicine, 30(3), 345-349.
Gros, B., Viader, M., Cornet, A., Martínez, M., Palés, J., & Sancho, M. (2020). The research-teaching nexus and its influence on student learning. International Journal of Higher Education, 9(3), 109-119.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
Hernandez-de-Menendez, M., Díaz, C. A. E., & Morales-Menendez, R. (2020). Educational experiences with Generation Z. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM), 14(3), 847-859.
Hu, H. L., Yu, X. W., & Yany, A. M. (2019). Research on the construction of experimental teaching in application-oriented universities based on practical projects. Journal of Zhejiang Wanli University, 1, 17.
Kurniyati, E., & Arwen, D. (2020). The implementation of character education to generation Z in Indonesia. In International Conference on Community Development (ICCD 2020), 244-248. Atlantis Press.
Li, P., & Liang, H. (2020). Factors influencing learning effectiveness of educational travel: A case study in China. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 141-152.
López, M. M., Meléndez, H. V., & Gámez, M. R. (2020). Project-based learning strategy: An innovative proposal for local education system. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(1), 1666-1681.
Madansky, A. (1988). Testing for normality. In Prescriptions for working statisticians. New York, NY: Springer.
Miranda, M., Saiz-Linares, A., da Costa, A., & Castro, J. (2020). Active, experiential and reflective training in civil engineering: evaluation of a project-based learning proposal. European Journal of Engineering Education, 1-20.
Noy, C. (2008). Samplinig knowledge: The hermeneutics of snowball sampling in qualitative research. Intrenational Journal of Social Research Methodology, 11(4), 327-344‎‏.‏
Nuninsari, D. F., Sutopo, D., & Bharati, D. A. L. (2020). The implementation of project based learning strategy in teaching apoken English. English Education Journal, 10(1), 94-101.
Okros, A. (2020). Generational theory and cohort analysis. In Harnessing the Potential of Digital Post-Millennials in the Future Workplace, Springer, Cham, 33-51.
Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). Sampling designs inqualitative research: Making the sampling process more public, Qualitative Report, 12(2), 238‎‏-‏‎254.
Saidova, M. R., & Ergasheva, D. K. (2019). Differentiated instruction, project-based learning, constructivist pedagogy principles. International Journal on Integrated Education, 2(6), 209-212.
Santyasa, I. W., Rapi, N. K., & Sara, I. (2020). Project based learning and academic procrastination of students in learning physics. International Journal of Instruction, 13(1), 489-508.
Sarwinda, K., Rohaeti, E., & Fatharani, M. (2020). The development of audio-visual media with contextual teaching learning approach to improve learning motivation and critical thinking skills. Psychology, Evaluation, and Technology in Educational Research, 2(2), 98-114.
Trate, J. M., Teichert, M. A., Murphy, K. L., Srinivasan, S., Luxford, C. J., & Schneider, J. L. (2020). Remote Interview Methods in Chemical Education Research. Journal of Chemical Education. DOI: 10.1021/acs.jchemed.0c00680
Tsybulsky, D., & Muchnik-Rozanov, Y. (2019). The development of student-teachers' professional identity while team-teaching science classes using a project-based learning approach: A multi-level analysis. Teaching and Teacher Education, 79, 48-59.
Vyomakesisri, T., Sonu, T., & Srikanth, D. (2020). Pop culture: Interaction of and influence on the youth. InternationalJournal of English Literature and Social Sciences (IJELS), 5(1), 8-12.
Wilkinson, D. & Birmingham, P. (2003), Using research instruments: A gide for researchers. London, Routledge Flamer‎‏.‏
Winnicka-Wejs, A. (2020). Deficits and potentials: How risk involving generational characteristics can be reduced thanks to human capital multigenerationality. Human Resource Management/Zarzadzanie Zasobami Ludzkimi, 133(2), 41-56.
Yildirim, I., Cirak-Kurt, S., & Sen, S. (2019). The effect of teaching "learning strategies" on academic achievement: A meta-analysis study. Eurasian Journal of Educational Research, 79(5), 87-114‎‏.