تجارب معلمان دوره ابتدایی از چالش‌های تغییر آموزش سنتی به آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روان‌شناسی تربیتی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

2 دانشیار برنامه‌ریزی درسی، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

3 دکتری برنامه‌ریزی درسی، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی وروان‌شناسی، دانشگاه شیراز

4 دانشجوی کارشناسی ارشد بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته معلمان از چالش‌های تغییر آموزش سنتی به آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا بود. این پژوهش جزء پژوهش‌های کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی هوسرل بود که براساس الگوی هفت مرحله‌ای کلایزی انجام شد. مشارکت‌کنندگان بالقوه در این پژوهش معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌‌ساختاریافته بود. برای انتخاب آزمودنی‌ها از رویکرد هدفمند ملاکی و معیار اشباع نظری استفاده شد و نهایتاً 16 معلم در گروه مشارکت‌کنندگان قرارگرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. پس از استخراج و دسته‌بندی موضوعی، دو مضمون فراگیر 1- چالش‌های غیرسازنده مشتمل بر مضامین سازمان‌دهنده مهارت‌های تدریس و آموزش در فضای مجازی، تجهیزات و زیرساخت‌های فضای مجازی، ارتباط معلمان با خانواده‌ها و نگرش‌های مربوط به استفاده از فضای مجازی و 2- چالش‌های سازنده: مشتمل بر مضامین سازمان‌دهنده فرصت‌های آموزشی و فرصت‌های روان‌شناختی شناسایی شدند. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های تأییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهش‌گران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و هم‌سوسازی پژوهش‌های مرتبط تعیین شد. با توجه به نتایج حاصله، ضرورت پذیرش آموزش مجازی با تمامی محاسن مربوط به آن و حذف نقاظ ضعف و مشکلات مربوط به آن امری انکارناپذیر است.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
دلاور، سمیرا و قربانی، محمد. (1390). نقش آموزش مجازی در یادگیری خلاق دانشجویان از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های شهرستان بجنورد. فصلنامه مدیا، 17-26.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. (1390) شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شاه‌مرادی، مرتضی. (1391). بررسی میزان انطباق فعالیت‌های مدارس هوشمند مقطع متوسطه  شهرستان شهریار با نقشه راه مدارس هوشمند.پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی.
فاضلیان، پوراندخت و نظری، معصومه. (1393). تأثیر مدارس هوشمند بر فرآیند یاددهی- یادگیری زبان انگلیسی. رشد آموزش زبان، 27(4)،12-17.
کیا، علی‌اصغر. (1388). نگاهی به آموزش مجازی (الکترونیک). فصلنامه علوم اجتماعی، 24، 82-89.
 
ب. انگلیسی
Anas, A. (2020). Perceptions of Saudi students to blended learning environments at the University of Bisha, Saudi Arabia. Arab World English Journal, 6, 261-277
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research5(4), 1-9.
Brown, N., te Riele, K., Shelley, B., & Woodroffe, J. (2020). Learning at home during COVID-19: Effects on vulnerable young Australians. University of Tasmania.
Dixson, M., D. (2010). Creating effective student engagement in online courses: What do students find engaging? Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 10(2), 1-13.
Kehrwald, B. (2008). Understanding social presence in text-based online learning environments. Distance Education, 29(1), 89-106.
Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd Ed.). Thousand Oaks, C.A: Sage Publications.
Lane, L. M. (2009, October 5). Insidious pedagogy: How course management systems impact teaching. First Monday, 14, 1–8.
Langford, M., & Damşa, C. (2020). Online teaching in the time of COVID-­19: Academics’ experience in Norway. Centre for Experiential Legal Learning (CELL), University of Oslo.
Luthra, P., & Mackenzie, S. (2020). Ways COVID-19 could change how we educate future generations. In World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/ 2020/03/4-ways-covid-19-education-future-generations/.
Maki, R. H., & Maki, W. S. (2007). Online Courses. In F. T. Durso (Ed.), Handbook of applied cognition (2nd Ed., pp. 527-552). New York: Wiley & Sons, Ltd.
Mehall, S. (2020).Purposeful Interpersonal Interaction in Online Learning: What is it and how is it measured? Online Learning Journal, 24(1),181-203.
Moustakas, C. E. (1994). Phenomenology research method. Thousand Oaks, Ca: Sage Publication.
Ong, P. (2004). A descriptive study to identify deterrents to participation in employer-provided e-learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Capella University, Degree PhD.
Robertson, J. S., Grant, M. M., & Jackson, L. (2008). Is online instruction perceived as effective as campus instruction by graduate students in education? The Internet and Higher Education, 8(1),73-86.
Ross, D. A. (2020). Creating a “quarantine curriculum” to enhance teaching and learning during the COVID-19 pandemic. Academic Medicine. doi: 10.1097/ACM.0000000000003424
Todd, R. W. (2020). Teachers’ perceptions of the shift from the classroom to online teaching. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 4-16.
Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Healthhttps://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
Yulia, H. (2020). Online learning to prevent the spread of pandemic Corona Virus in Indonesia. ETERNAL (English Teaching Journal)11(1), 48-86.