دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50758120160822رابطه علّی باور خود کارآمدی معلم با عملکرد تحصیلی دانش آموزان با میانجیگری مدیریت کلاسی و رویکردهای تدریس126382110.22099/jsli.2016.3821FAمنیژه بواسحاقیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهوازعلیرضا حاجی یخچالیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازذکراله مروتیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجانJournal Article20140607هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه علی باور خودکارآمدی معلم با عملکرد تحصیلی دانش آموزان با میانجیگری مدیریت کلاسی و رویکردهای تدریس در معلمان مقطع متوسطه شهر ازنا بود. در این مطالعه علی- همبستگی، تمام جامعه آماری که تعداد 300 نفر بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی معلم بافت کلاس و مدرسه (CSC)، پرسشنامه نگرش و باورها در کنترل کلاس درس(ABCC) و پرسشنامه رویکردهای تدریس (ATI-R) بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر نرم افزار (AMOS-20) انجام گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علی بین متغیرهای یاد شده، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. روی هم رفته، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که باور خود کارآمدی معلم هم به گونه مستقیم و هم به گونه غیر مستقیم از راه مدیریت کلاسی و رویکرد تدریس دانش آموز محور با عملکرد تحصیلی رابطه دارد، اما باور خود کارآمدی معلم از راه رویکرد تدریس معلم محور روی عملکرد تحصیلی معنی دار نبود. برازش بهتر از راه حذف مسیرهای غیر معنی دار باور خود کارآمدی معلم به رویکرد تدریس معلم محور و رویکرد تدریس معلم محور به عملکرد تحصیلی بدست آمد.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50758120160822نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین دلبستگی به گروه همسال و والدین با احساس تنهایی در دانشآموزان دبیرستانی2749382210.22099/jsli.2016.3822FAمحبوبه شریعتیکارشناس ارشد روانشناسی بالینیمسعود فضیلتپورعضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمانمسعود حسینچاریدانشگاه شیراز0000000250720730Journal Article20151025پژوهش حاضر با این هدف انجام شد تا امکان پیشبینی احساس تنهایی را در نوجوانان بر اساس دلبستگی آنها به گروه همسال و والدین با بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی مورد کنکاش قرار دهد. روش پژوهش از نوع همبستگی و شرکتکنندگان در پژوهش شامل 460 نفر (235 دختر و 225 پسر) از دانشآموزان دورهی دبیرستان شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی، انتخاب شدند. پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان، و فرم کوتاه شدهی مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی مورداستفاده قرار گرفتند. ویژگیهای روانسنجی ابزارها اعم از پایایی و روایی؛ به ترتیب با استفاده از روش آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی بررسی شد و کفایت ابزارهای جمعآوری اطلاعات در حد مطلوب بود. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که دلبستگی به والدین بهصورت منفی و معنیدار و کنارهگیری از والدین بهصورت مثبت و معنیدار، احساس تنهایی را پیشبینی میکنند. همچنین، دلبستگی به والدین و دلبستگی به همسالان بهصورت مثبت و معنیدار خودکارآمدی اجتماعی را پیشبینی کردند. علاوه بر این، خودکارآمدی اجتماعی، نقش میانجی میان سبک دلبستگی به والدین و احساس تنهایی ایفا کرد. یافتهها بر اساس ادبیات پژوهشی موجود و جایگاه نظری سازه تنهایی تبیین شده و به بحث گذاشتهشدهاند. در پایان ضمن اشاره به دلالتهای نظری و کاربردهای عملی یافتهها؛ پیشنهادهایی برای انجام پژوهش بیشتر در حوزه مربوطه ارائهشده است.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50758120160822نقش ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و جهتگیری پژوهشی دانشجویان در انگیزش پژوهشی آنان5068382410.22099/jsli.2016.3824FAمحسن حیدرزادهفرهنگیبهروز مهرامدانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتیحسین کارشکیدانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی0000-0003-1990-2365Journal Article20150430 اهمیت پژوهش باعث شده است که یکی از اهداف مورد تأکید در هر نظام آموزشی به ویژه در آموزش عالی، افزایش و بهبود مهارت­های پژوهش کردن در بین دانشجویان باشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و جهت­گیری پژوهشی در انگیزش پژوهشی دانشجویان، انجام شد. شرکت کنندگان پژوهش شامل 110 نفر (شامل 70 مرد و 40 زن) بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقه­ای نسبتی انتخاب شدند. برای گرد­آوری داده­ها از پرسش نامه­ جهت­گیری پژوهشی، پرسش نامه ارزشیابی کلاسی ادراک شده و پرسش نامه انگیزش پژوهشی استفاده شد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که ارزشیابی تبحری قابلیت پیش بینی هر دو نوع انگیزش درونی و بیرونی و ارزشیابی عملکردی قابلیت پیش بینی بی انگیزگی دانشجویان را داراست. همچنین تمایل به پژوهش کاربردی، قابلیت پیش بینی انگیزش بیرونی را فراهم می آورد. بر اساس یافته های پژوهش، هدایت برنامه درسی دانشگاهی به سوی ارزشیابی های تبحری و فراهم آوردن تمهیداتی برای افزایش انگیزش، از جمله استنتاجهای این مطالعه بوده است.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50758120160822پیش بینی درگیری تحصیلی عاطفی و خودپنداره تحصیلی بر اساس ساختار اجتماعی -آموزش و ادراک از محیط های آموزشی: بررسی نقش تعدیلی نوع آموزش (آموزش از دور و حضوری)69101382510.22099/jsli.2016.3825FAمحمد باقر اکبرپور زنگلانیهیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نورحسین زارععضو هیات علمی روانشناسی تربیتی و معاون پژوهشی دانشگاه پیام نورمحمود اکرامیعضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهرانحمید ملکیعضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20141125 هدف اساسی این پژوهش پیش بینی درگیری تحصیلی عاطفی و خودپنداره تحصیلی در بین دانشجویان آموزش از دور و حضوری بر اساس ساختار اجتماعی آموزش و ادراک از محیط های آموزشی( ادراک از ساختار کلاس و ادراک از انتظارهای آموزشی اساتید) بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 700 دانشجوی کارشناسی(350 دانشجوی آموزش از دور 350 دانشجوی حضوری) بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. بمنظور سنجش متغیرهای پژوهش از خرده مقیاس ارزش تکلیف پرسش نامه MSLQ پنتریج و همکاران، مقیاس احساس تعلق وانگ و همکاران، مقیاس خودپنداره تحصیلی رونالدز و مقیاس ادراک از ساختار کلاس بلک برن استفاده شد. افزون بر این، ساختار اجتماعی آموزش و انتظارهای آموزشی اساتید نیز با استفاده از پرسش نامه پژوهشگرساخته اندازه گیری شد. یافته های معادله های رگرسیون نشان داد که در زمینه پیش بینی خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی عاطفی با وجود این که بسیاری از متغیرهای پیش بین سهمی مؤثر داشتند، با این حال، تکالیف انگیزشی بر ارزش تکلیف، حمایت از خودمختاری بر احساس تعلق به دانشگاه و حمایت های تحصیلی دانشجویان بر خودپنداره تحصیلی هر دو گروه از دانشجویان سهمی برجسته داشت. تحلیل جداگانه معادله رگرسیونی برای دانشجویان آموزش از دور و حضوری نیز نشان داد که تکالیف انگیزشی، ارزش تکلیف را در بین هر دو گروه از دانشجویان پیش بینی کرد. با این حال، در مورد خودپنداره تحصیلی و احساس تعلّق سهم متغیرهای پیش بین متفاوت بود. افزون بر این، نتایج و یافتههای این پژوهش تفاوت هایی معنادار را در بین دانشجویان آموزش از دور و حضوری در زمینه همه متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش به جز حمایت های فردی اساتید و دانشجویان نشان داد. نکته تأمل پذیر، برتری دانشجویان حضوری بر آموزش از دور در بیش تر متغیرهای مورد بررسی به جز حمایت فردی اساتید و دانشجویان، تکالیف انگیزشی، حمایت از خودمختاری و ارزش تکلیف بود. در مجموع، نتایج این پژوهش ضمن فراهم ساختن حمایت تجربی خوبی در زمینه ارتباط زمینه های آموزشی با خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی عاطفی، اثرات متفاوت زمینه های آموزشی را در زمینه اخیر نشان داد.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50758120160822نگرش نسبت به فناوری داده ها به عنوان پیش بینی کننده یادگیری خود تنظیمی در مدارس هوشمند102123382610.22099/jsli.2016.3826FAسمیه صاحبیبدون سازمانمجتبی تجریدانشگاه مازندارنJournal Article20140426<span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 15pt; mso-ascii-font-family: Zar; mso-hansi-font-family: Zar; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری<br />خودتنظیمی(راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع) و نگرش نسبت به فناوری<br />دادهها (نگرش نسبت به اینترنت) به عنوان پیش بینی کننده یادگیری خود تنظیمی در<br />مدارس هوشمند بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری این<br />پژوهش شامل 1710 نفر از دانش آموزان دختر پایه چهارم تا ششم ابتدایی مدارس هوشمند<br />(دولتی و غیر دولتی) شهر بابل در سال تحصیلی 93-92 بودند که تعداد 305 نفر از آنان<br />با روش نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند. پاسخگویان، پرسشنامه راهبردهای<br />یادگیری خودتنظیمی و پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت را تکمیل کردند. دادههای<br />بدست آمده با مدل تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان تحلیل شدند. یافتههای<br />پژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای نگرش نسبت به اینترنت تنها دو مؤلفه لذت بردن<br />از کار با اینترنت و اضطراب اینترنت، استفاده از راهبردهای شناختی به وسیله دانشآموزان<br />را به گونه معنادار پیش بینی میکند که مؤلفه اضطراب اینترنت رابطه معکوس با<br />استفاده از راهبردهای شناختی داشت. هم چنین، نگرش نسبت به اینترنت و چهار مؤلفه<br />آن (لذت بردن از کار با اینترنت، مفید دانستن اینترنت، اضطراب اینترنت، احساس خود<br />کارآمدی در استفاده از اینترنت)، به گونه معناداری استفاده از راهبردهای فراشناختی<br />و مدیریت منابع را در مدارس هوشمند پیشبینی کردند. با توجه به نتایج بدست آمده،<br />از بین این مؤلفهها، مؤلفه مفید دانستن اینترنت، بیشترین تأثیر بر استفاده از<br />راهبردهای فراشناختی خود تنظیمی و مؤلفه اضطراب اینترنت رابطه معکوس با استفاده از<br />راهبردهای فراشناختی داشتند. این پژوهش نتایج آموزشی مهمی را برای معلمان، برنامه<br />ریزان آموزش و پرورش و مسئولان آموزشی دارد تا محیط یادگیری را ایجاد و تقویت کنند<br />که از یادگیری خود تنظیمی حمایت کند.</span>دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50758120160822مقایسه معلمان با نیمرخهای گوناگون انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی: تحلیل مبتنی بر فرد124141382710.22099/jsli.2016.3827FAاحسان عظیم پورکارشناس ارشد تحقیقات آموزشیnullجواد مصرآبادیدانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجانپیمان یارمحمدزادهاستادیار دانشگاه شهیدمدنی آذربایجانJournal Article20141215 هدف از این پژوهش مقایسه معلمان با نیمرخهای گوناگون انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 354 معلم (158 مرد و 196 مرد) مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی بود که به روش ترکیبی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش خودتعیینگری بلیس و پرسشنامههای محقق ساخته راهبردهای آموزشی و راهبردهای انضباطی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل خوشهای، آزمون چندمتغیری T<sup>2</sup> هاتلینگ و آزمون تی برای گروههای مستقل استفاده شد. بر اساس نتایج، دو خوشه انگیزشی برای معلمان شناسایی گردید که نخستین خوشه انگیزشی که در آن مقدار بالای انگیزش درونی، انگیزش یکپارچه شده و انگیزش همانند سازی شده و مقادیر پایین انگیزش بیرونی و بیانگیزگی مشاهده گردید، به عنوان خوشه انگیزش خودتعیینگری و خوشهای که در آن همه انگیزشها تقریباً در یک سطح قرار دارند، خوشه برخوردار از همه انگیزشها نامیده شد. در ادامه، برای بررسی تفاوت دو خوشه انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی از T<sup>2</sup> هاتلینگ و آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شد که نتایج نشان دادند بین خوشههای انگیزشی معلمان براساس راهبردهای آموزشی و راهبردهای انضباطی، تفاوتی معنادار وجود دارد.لذا میتوان نتیجه گرفت انگیزش خودتعیینگری از عوامل مهم درافزایش عملکردهای شغلی معلمان بشمار میآید.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50758120160822اثربخشی آموزش حل مسئله بر خودتعیینی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری142161382810.22099/jsli.2016.3828FAشیرین مجاوردانشگاه شیرازسوسن جباریدانشگاه شیرازJournal Article20141014 هدف از این پژوهش، سنجش اثربخشی آموزش حل مسئله بر خودتعیینی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 30 دانشآموز پسر مبتلا به ناتوانی یادگیری در پایه پنجم دبستان بود که به شیوه هدفمند از مراکز اختلالات یادگیری در سطح شیراز انتخاب شدند. افراد نمونه به گونه تصادفی در هر دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند و گروه آزمایش آموزش حل مسئله را دریافت کرد. از مقیاس خودتعیینی شلدون و دسی (1996) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. این پرسشنامه دارای دو بعد انتخاب و خودآگاهی بود. پایایی این مقیاس از روش آلفای کرونباخ و روایی این مقیاس از روش همسبتگی نمره ابعاد با نمره کل سنجیده شد و نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل پذیرش ابزار میباشد. پیش از شروع آموزش حل مسئله، مقیاس خودتعیینی در هر دو گروه به عنوان پیشآزمون اجراء شد. جلسههای آموزشی با استفاده از داستانگویی مشتمل بر 18 جلسه 90 دقیقهای بود و هر هفته 3 بار تشکیل میشد در حالی که گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. پس از آموزش، مقیاس خودتعیینی به وسیله دانشآموزان هر دو گروه به عنوان پسآزمون تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نهایی این پژوهش نشان دادند، دانشآموزانی که آموزش حل مسئله را دریافت کرده بودند، در خودتعیینی، ابعاد انتخاب و خودآگاهی نسبت به دانشآموزانی که آموزش حل مسئله را دریافت نکرده بودند، نمره ای بیشتر داشتند. بنابراین، یافتههای مطالعه نشان داد که آموزش حل مسئله در خودتعیینی تأثیر مثبت دارد.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50758120160822بررسی ساختار عاملی پرسش نامه انعطاف پذیری روانشناختی در دانشجویان162181383010.22099/jsli.2016.3830FAمهدی ایمانیدانشگاه شیرازJournal Article20151107مطالعات متعدد نشان دادهاند که اجتناب تجربی و انعطافناپذیری روانشناختی با گستره ای از اختلال های روانی رابطه دارد به همین جهت استفاده از ابزارهای معتبر اندازه گیری این سازه در بافتهای فرهنگی مختلف اهمیت دارد. در این مطالعه روایی و پایایی نسخه 2 فرم فارسی پرسش نامه پذیرش و عمل بوند و همکارانشAAQ-II) ) مورد بررسی قرا گرفت. شرکت کنندگان پژوهش354 دانشجوی (130 پسر، 224 دختر) رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. به منظور بررسی روایی همگرا و واگرای پرسش نامه، از پرسش نامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لویبوند (DASS) استفاده شد. همچنین ساختار عاملی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد واکاوی قرار گرفت. برای تعیین پایایی از فرمول آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی، استفاده شد. نتایج همبستگی پرسشنامه پذیرش و عمل و پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس، روایی همگرا و واگرای پرسشنامه را تایید نمود. همچنین، نتایج تحلیل عاملی نشان دادند که پرسش نامه پذیرش و عمل 2 ابزاری تک عاملی است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمون پرسشنامه، بیانگر آن بود که می توان از آن به عنوان ابزاری پایا استفاده نمود. در نهایت، به عنوان یک یافته جانبی مشخص شد که بین دختران و پسران در متغیر انعطافپذیری روانشناختی تفاوتی معنادار وجود ندارد. بنابراین، بر اساس پایایی و روایی بدست آمده میتوان از این ابزار برای بررسی انعطافپذیری روانشناختی و اجتناب تجربی در میان دانشجویان استفاده کرد.