دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757120150823حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی124309310.22099/jsli.2015.3093FAمرتضی مرادیدانشگاه شهید چمران اهوازمحمدحسین دهقانی زادهدانشگاه شیرازعباسعلی سلیمانی خشابدانشگاه شیرازJournal Article20140712در پژوهش حاضر، رابطه­ی حمایت اجتماعی ادراک­شده با سرزندگی تحصیلی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. شرکت­کنندگان پژوهش، 384 دانشآموز (198 پسر، 186 دختر) دوره­ی متوسطه­ی دوم مدارس دولتی شهر پل­دختر بودند که مقیاس حمایت اجتماعی ادراک­شده زیمت و همکاران، باورهای خودکارآمدی تحصیلی زاژکووا، لینچ و اسپنشاد و پرسشنامه­ی سرزندگی تحصیلی دهقانی­زاده و حسین­چاری، را تکمیل کردند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که حمایت اجتماعی ­ادراک­شده پیش­بینی­­کننده مثبت سرزندگی و خودکارآمدی تحصیلی است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر، نشانگر نقش واسطه­ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه­ی بین حمایت اجتماعی ­ادراک­شده و سرزندگی تحصیلی بود. یافته­ها بر نقش حمایت­های دلگرم­کننده اجتماع جهت تقویت باورهای فراگیران و ترغیب توانایی­های آنان در مقابله با ناملایمات تحصیلی و نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید دارد. همچنین نتایج در قالب نظریه­ی شناختی- اجتماعی، الگوی شناختی لازاروس و ویژگی­های خاص بافت اجتماعی اثرگذار بر دانش­آموزان دبیرستانی در ایران مورد بحث قرار گرفتند.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757120150823پیشبینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس2548309210.22099/jsli.2015.3092FAندا نیکناممشاور.مرکز بصیرتبهرام جوکاراستاد.دانشگاه شیرازJournal Article20141106در پژوهش حاضر میزان پیش­بینی ابعاد خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و هیجانی) توسط جهتگیریهای ارتباطات خانواده (گفت ­و ­شنود و همنوایی) و ابعاد ساختار کلاس (تکلیف، سخت­گیری در ارزشیابی، تأکید در ارزشیابی و مرجعیت) مورد بررسی قرا گرفت. شرکت­کنندگان پژوهش شامل 657 دانش­آموز پسر (331) و دختر (326) بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی از مدارس متوسطه­ی شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از مقیاس ابعاد خودکارآمدی موریس، مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطات خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک، زیر مقیاس­های ساختار کلاس الیوت و چرچ و همچنین زیر مقیاس مرجعیت از پرسشنامه­ی آیمز استفاده شد. روایی پرسش­نامه­ها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش آماری رگرسیون به شیوه­ی همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد: جهت­گیری گفت ­و­ شنود به صورت مثبت ابعاد خودکارآمدی را پیش­بینی می­کند. بعد تکلیف پیش­بینی ­کننده­ی مثبت خودکارآمدی تحصیلی، بعد سخت­گیری در ارزشیابی پیش­بینی کننده­ی منفی خودکارآمدی تحصیلی و هیجانی و بعد مرجعیت پیش­بینی کننده­ی مثبت خودکارآمدی اجتماعی بودند. یافته در مجموع بیانگر آن بود که جهتگیریهای ارتباطی خانواده نقش مهمتری در خودکارآمدی در مقایسه با ابعاد ساختارکلاس دارند.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757120150823بررسی اثربخشی روش دیوید مریل در آموزش ضمن خدمت معلمان4970309110.22099/jsli.2015.3091FAزهرا فیروزیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهدمرتضی کرمیدانشگاه فردوسیمحمود سعیدی رضوانیدانشگاه فردوسیحسین کارشکیدانشگاه فردوسی0000-0003-1990-2365Journal Article20130703پژوهش حاضر در قالب یک طرح شبه آزمایشی به ارزشیابی اثربخشی ناشی از کاربست الگوی طراحی اصول اولیه­ی آموزش از دیوید مریل در آموزش ضمن خدمت معلمان پرداخته است.جامعه­یآماریپژوهششاملکلیهمعلمانشرکتکنندهدربرنامهآموزشیارزشیابیتوصیفیبودکهاز بین آن­ها دوگروهازشرکت کنندگان به تعداد 75 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه­ جهت سنجش نگرش و رضایت فراگیران و یک آزمون پیشرفت تحصیلی بهمنظور سنجش میزان یادگیری فراگیران بود. نتایج پژوهش نشان داد که به­کارگیری الگوی طراحی اصول اولیه آموزش در آموزش ضمن خدمت معلمان موجب افزایش اثربخشی این دوره­های آموزشی می­شود. همچنین در خصوص مولفه­های تشکیل دهنده اثربخشی، یعنی رضایت، نگرش و یادگیری، نتایج نشان دهنده­ی این امر بود که فراگیران در گروه آموزش دیده بر اساس الگوی اصول اولیه آموزش رضایت بیشتر و نگرش مثبت­تر نسبت به فراگیران گروه سنتی و موضوع­محور داشتند ولی از لحاظ مولفه­ی یادگیری تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757120150723پیش بینی اضطراب امتحان بر اساس سبک های شناختی تفکر با واسطه گری مؤلفه های هدف گرایی در دانشجویان7199309510.22099/jsli.2015.3095FAفاطمه آزادی ده بیدیدانشجو0000-0002-5442-4656فرهاد خرمائیاستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20140917اضطراب آزمون هیجانی است منفی که عملکرد دانشجویان را در موقعیت آزمون تحت تاثیر قرار می-دهد. نقش عوامل شناختی و انگیزشی در بروز این هیجان مورد توجه محققان بوده است. لذا پژوهش حاضر، در قالب یک مدل علّی، نقش سبکهای تفکر و اهداف پیشرفت را به عنوان عوامل شناختی و انگیزشی در اضطراب آزمون مورد بررسی قرار داد. در مدل مذکور اهداف پیشرفت به عنوان یک واسطه انگیزشی، در رابطه سبکهای تفکر و اضطراب آزمون در نظر گرفته شد. بدین منظور350 دانشجوی مقطع کارشناسی(188پسر و 162دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه سبک تفکر، پرسشنامه هدفگرایی و مقیاس سنجش اضطراب آزمون پاسخ دادند. پایایی این ابزارها به وسیلهی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به وسیله تحلیل عاملی تعیین شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول ابزارها بود. نتایج تحلیل مسیر مدل پیشنهادی نشان داد که سبکهای تفکر مستقل و همکاری خواه به صورت مستقیم اضطراب آزمون را پیشبینی مینماید. همچنین سبکهای تفکر مسؤلیتپذیر، همکاریخواه، مستقل، وابسته، رقابتطلب و اجتنابکننده به واسطه اهداف تبحرگرایی، تبحرگریزی و عملکردگرایی بر اضطراب آزمون تأثیر دارند. همچنین هدف تبحرگرایی به صورت منفی و اهداف تبحرگریزی و عملکردگرایی به صورت مثبت پیشبینی کننده اضطراب آزمون بودند. این نتایج نشان داد که نه تنها سبکهای تفکر پیشبینی کننده اضطراب آزمون است بلکه به واسطه اهداف پیشرفت نیز پیشبینی کننده این نوع اضطراب است. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، که نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش به سبکهای تفکر و اهداف پیشرفت به عنوان عوامل مؤثر بر اضطراب آزمون توجه نماید.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757120150723مفهوم پردازی هویت حرفه ای اعضای هیات علمی؛ ارائه یک مدل کیفی100123309810.22099/jsli.2015.3098FAمعین فروتنعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز آبادحمیده رشادت جوJournal Article20150421این پژوهش با هدف تدوین و کاوش الگوی کیفی هویت حرفهای اعضای هیات علمی انجام شد. پژوهش، از نظر طرح، جزء پژوهشهای کیفی و از منظر راهبرد، جزء پژوهشهای مطالعه موردی کیفی است. مشارکت کنندگان بالقوهی پژوهش، اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور در حوزهی روانشناسی و آموزش عالی هستند که با روش نمونه گیری هدفمند صاحب نظران کلیدی و در ادامه تکنیک اشباع نظری، 12 تن از اعضای هیات علمی دانشگاههای؛ شیراز، تربیت مدرس، رازی کرمانشاه، یزد و علوم تحقیقات تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از دو ابزار"بررسی اسناد" و "مصاحبه نیمه ساختار یافته" استفاده گردید. با روش همسو سازی، اعتبارپذیری دادهها تایید شد. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. پس از آن اقدام به کدگذاری دادهها برای شناخت عوامل، ملاکها و نشانگرهای الگو گردید. سرانجام یافته اصلی پژوهش، طراحی مدل هویت حرفهای اعضای هیات علمی با 5 مضمون فراگیر 1) زمینهای 2) شخصی 3) فرهنگی اجتماعی 4) حرفهای و 5) سیاسی اقتصادی بود. یافتههای این مطالعه میتواند در سیاستگذاری در زمینه ارتقای هویت حرفهای اعضای هیات علمی مورد توجه برنامهریزان و مدیران آموزش عالی قرار گیرد.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757120150723بررسی ساختار عاملی تاییدی مقیاس اضطراب ریاضیات-فرم ایرانی124145309410.22099/jsli.2015.3094FAغلامرضا رجبیدانشگاه شهید چمران اهوازمهدی حریزاویمشاور دبیرستانJournal Article20141215اضطراب ریاضی شامل بیم و برانگیختگی در ارتباط با دستکاری اعداد در محیط­های تحصیلی، خصوصی و اجتماعی است این مطالعه به بررسی ساختار عاملی تاییدی نسخه فارسی مقیاس درجه بندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی در دانش آموزان دبیرستانی بخش حمیدیه شهر اهواز پرداخته است. شرکت­کنندگان پژوهش 350 دانش­آموز (137 دختر و 213 پسر) دبیرستانی بودند که به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی، از میان پایه­های اول تا پیش دانشگاهی بخش حمیدیه شهر اهواز انتخاب شدند. شرکت­کنندگان، مقیاس درجه­بندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی (20-MARS-R) و پرسشنامه اضطراب یک (21-BAI) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل 3-عاملی برازنده داده­ها است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل شاخص و سه عامل استخراج شده رضایت بخش است و ضریب روایی همگرای این مقیاس با پرسشنامه اضطراب یک معنی دار بود. بنابراین بر اساس پایایی و روایی به دست­آمده از نسخه فارسی مقیاس درجه بندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی می­توان از این ابزار برای بررسی دانش آموزانی که در زمینه ریاضیات در محیط­­های آموزشی دچار مشکل هستند استفاده کرد.