دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50754220130319نقش نیازهای اساسی خودتعیینگری، کیفیت اطلاعات و قابلیت کاربرد در علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی با میانجیگری انگیزش درونی و رضایت120157410.22099/jsli.2013.1574FAاکرم خوارزمیکارشناس ارشد روانشناسیتربیتی
دانشگاه فردوسی مشهدحسین کارشکیاستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-1990-2365محمدسعید عبدخدائیاستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20111220یادگیری الکترونیکی از موضوعات مهم محیطهای آموزشی معاصر است و بررسی عوامل موثر بر استفاده و تداوم استفاده از آن نیز همواره مورد توجه محققین این حوزه بوده است. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش عوامل مؤثر در تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی، در بین دانشجویان دورههای مجازی با استفاده از یک مدل علّی است. پسازتهیهابزارهای اندازهگیری و تعیین روایی و پایایی آن، از بین جامعه آماری دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه علوم حدیث شهر مشهد، نمونه ای به حجم 218 نفر، پرسشنامههایمربوطهراتکمیلکردند. دادههای جمعآوری شده به وسیله نرمافزار SPSS و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج اجرای همبستگیپیرسوننشانداد که تمام متغیرهای مشاهده شدهی الگو شامل مولفههای نیازهای خودتعیینگری، کیفیت اطلاعات ادراک شده، قابلیت کاربرد ادراک شده و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی، دو به دو با هم همبستگی دارند. با اجرای الگوی تحلیل مسیر برای آزمون رابطهی نیازهای خودتعیینگری(خودمختاری ادراک شده، شایستگی ادراک شده، ارتباط ادراک شده) و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی از طریق انگیزهی درونی و همچنین رابطهی بین باورهای شناختی (کیفیت اطلاعات ادراک شده، قابلیت کاربرد ادراک شده)و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی از طریق رضایت از دورههای یادگیری الکترونیکی، مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. کلیه ضرایب مسیر نیز بالاو به لحاظ آماری معنادار بودند.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50754220130319سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی2147157510.22099/jsli.2013.1575FAمحمدحسین دهقانی زادهکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شیرازمسعود حسین چاریاستادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20121106هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطه­ای خودکارآمدی در رابطه­ی بین ادراک از الگوهای ارتباطی خانواده و سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 337 دانشآموز (176 دختر و 161 پسر) در مقطع متوسطه­ی شهرستان مهریز در سال تحصیلی 91-90 شرکت داشتند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تصادفی انتخاب شده بودند. مشارکت­کنندگان، پرسشنامه­ی تجدید نظر شده­ی الگوهای ارتباطی خانواده، پرسشنامه­ی خودکارآمدی و پرسشنامه­ی سرزندگی تحصیلی را تکمیل نمودند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آن­ها از روش تحلیل عامل و همسانی درونی استفاده شد. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که اول، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده به صورت مستقیم قدرت پیش­بینی­ سرزندگی تحصیلی را دارند. دوم، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده پیش­بینی­کننده­ی مستقیم ابعاد خودکارآمدی هستند. سوم، پس از بررسی ضریب مسیر بدست آمده معلوم شد که خودکارآمدی نقش واسطه­ای میان جهت­گیری گفت و شنود و سرزندگی تحصیلی دارد. یافته­ها با توجه به پژوهش­های پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شد.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50754220130319بررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطه ی خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختی4980157610.22099/jsli.2013.1576FAزینب ربّانیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازفریده یوسفیدانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20120703هدف از پژوهش حاضربررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطه­ی خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختیبود. به این منظور تعداد 365نفر (173 پسر و 192 دختر) از دانشآموزان پایه­ی اول دبیرستان در شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشه­ای تصادفی چند مرحلهایانتخاب شدند. مشارکتکنندگان پرسشنامه­ی جهتگیری هدف الیوت و مکگریگور و مقیاسهای خودکارآمدی، ارزش تکلیف و راهبردهای شناختی از پرسشنامه­ی راهبردهای انگیزشی برای یادگیریپنتریچ و همکاران را تکمیل نمودند. به منظور بررسی هدف پژوهش،رابطه­ی متغیرها در قالب یک مدل علّیبررسیو مورد آزمون قرار گرفت. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود ونتایج نشان داد که متغیرهای مستقل برونزای خودکارآمدی و ارزش تکلیف هم به طور مستقیم و هم به واسطه­ی انواع جهتگیری هدف بر متغیرهای درونزای راهبردهای شناختی تاثیر دارند. به این صورت که دو متغیر خودکارآمدی و ارزش تکلیف از طریق جهتگیری هدف تسلط گرایشی انواع راهبردهای شناختی را به نحو مثبت و معناداری تبیین کردند.بین دو متغیر برونزای پژوهش با جهتگیری هدف تسلط اجتنابی رابطه­ی معناداری به دست نیامد و هدف مذکور هیچ یک از انواع راهبردهای شناختی را نتوانست پیشبینی نماید. متغیر خودکارآمدی بر جهتگیری هدف عملکرد گرایشی بطور مثبت و معناداری تاثیر داشت و این هدف نیز راهبرد بسط را به نحو مثبت پیشبینی نمود. جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی بطور منفی توسط خودکارآمدی پیش بینی شده، و این هدف هم راهبرد مرور ذهنی را به نحو مثبت پیشبینی کرد. همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری هدف غالب در بین دانشآموزان مورد مطالعه­­، از نوع تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی میباشد.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50754220130319تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکهای شناختی دانشآموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی81115157710.22099/jsli.2013.1577FAاکبر سلیماننژاداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهرانسیدداوود حسینینسباستاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزJournal Article20110704در این پژوهش تاثیر تعاملی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سبکهای شناختی بر عملکرد حلمسئله ریاضیدانشآموزان سال سوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، 111 نفر از دانشآموزان رشته ریاضی فیزیک سال سوم دبیرستان شهر خوی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل قرار گرفتند. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون حلمسئله ریاضی به عمل آمد. سپس به آزمودنیها به مدت 16 جلسه 90 دقیقهای راهبردهای خودتنظیمی آموزش داده شد. سپس پسآزمون حلمسئله ریاضی اجرا شد. یافتههای پژوهشی نشان داد که عملکرد حلمسئله ریاضی دانشآموزان بر اثر آموزش راهبردهای خودتنظیمی افزایش مییابد. عملکرد حلمسئله ریاضی دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی وسبکشناختی همگرا و جذبکنندهافزایش یافت. عملکرد حلمسئله ریاضی (سطح مفهومی) دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکشناختی همگرا و جذبکنندهافزایش نیافت ولی عملکرد حلمسئله ریاضی (سطح راهبردی) دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکشناختی همگرا و جذبکننده افزایش یافت.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50754220130319نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه118135157810.22099/jsli.2013.1578FAعیناله طیموریفردکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازمحبوبه فولادچنگاستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز0000-0002-3338-5248Journal Article20120203هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه بود. نمونهی پژوهش که به روش تصادفی خوشهای انتخاب گردید، شامل 298 دانشآموز (123 دختر و 175 پسر) سال اول دبیرستان شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد بود. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون، خرده مقیاس خودکارآمدی پینتریچ و دیگروت، و آزمون هوشی پیشروندهی ریون استفاده شد. برای سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از نمرات آزمون هماهنگ پایان ترم درس ریاضی و فارسی استفاده گردید. نتایج حاصل از محاسبهی پایایی و روایی ابزارها حاکی از پایایی و روایی قابل قبول آنها بود. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که هوش بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارد (51/0β =) و بعد از آن به ترتیب خودکارآمدی (16/0β =) و فراشناخت (11/0β =) قرار میگیرد. همچنین، از بین مولفه های فراشناخت تنها دو مولفه دانش موقعیتی (19/0β =) و راهبرد مدیریت اطلاعات (23/0β =) سهم معناداری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارند. در ادامهی مقاله یافتهها مورد بحث قرار گرفت و پیشنهادهایی در جهت افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان و نیز مولفههای فراشناختی دانش موقعیتی و مدیریت اطلاعات ارائه شد.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50754220130319مقایسهی اثربخشی آموزش خصوصی همتایان و خودآموزی شناختی بر پیشرفت، اضطراب و نگرش به درس ریاضی138156157910.22099/jsli.2013.1579FAسیده فاطمه موسویاستادیار روانشناسی تربیتی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20111220مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی روش خودآموزی شناختی با آموزش خصوصی همتایان در ارتقاء پیشرفت ریاضی و، کاهش اضطراب ریاضی و بهبود نگرش به ریاضی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون ، پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد 3 کلاس پنجم ابتدایی (11ساله) از دو مدرسهی دخترانه با میانگین تعداد 18 نفر دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. پس از اجرای روشهای آموزشی، جهت گردآوری اطلاعات، از <em>مقیاس 22 مادهای اضطراب ریاضی برای کودکان</em> چیو و هنری با پایایی 95/0، و 95/0، <em>مقیاس 23 مادهای نگرش به ریاضی آیکن با پایایی 96/0 و 83/0 </em>در دو مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون<em> در این مطالعه و</em> آزمون معلم- محقق ساختهی پیشرفت ریاضی که روایی آن با نظر معلمان 3 کلاس تایید شد، استفاده گردید. دادهها با استفاده از SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد آموزش خودآموزی شناختی منجر به کاهش اضطراب ریاضی و بهبود نگرش دانشآموزان به درس ریاضی گردیده، اما پیشرفت تحصیلی آنها را بطور معنادار نسبت به گروه گواه افزایش نداده است، آموزش خصوصی همتایان نیز نگرش مثبتی به درس ریاضی در دانشآموزان ایجاد نموده که در مقایسه با گروه گواه این تفاوت معنادار بوده است. از محدودیتهای این پ‍ژوهش، میتوان به یکسان نبودن معلمان در گروهها، عدم کنترل باورهای معلمان و اسنادهای دانشآموزان اشاره نمود، که پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی به این مقوله توجه شود.