ORIGINAL_ARTICLE
بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی روش­­های ارزشیابی دربهبود فرآیند یاددهی –یادگیری مدارس هوشمند انجام شده است. روش انجام این پژوهش از نوع روش­های تحقیقآمیخته اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخشکمّی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 6نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات درمدارس هوشمند مصاحبه عمیق و با 24 نفر از معلمان که به روش نمونه­گیریهدفمندو گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه هدایت شده انجام شد. نتایج حاصل ازتحلیل محتوای مصاحبه­ها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه­ای محقق ساخته،تنظیم شد که مشتمل بر 2 بخش: الف)اطلاعات جمعیت­شناختی، ب)راهکارهایارزشیابی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس هوشمند در دو بخش وضعیت مطلوب ووضعیت موجود بود. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 254 نفر از معلمان،24 نفر ازمدیران،24 نفر از معاونان و 8 نفر از کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات وارتباطات تکمیل شد که این افراد به روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. نتایج بهدست آمده حاکی از این بود که از جمله مهمترین روش­های ارزشیابی، روش­های «همخوانبودن فرآیندها و ابزارهای ارزشیابی با هدف­ها و ماهیّتبرنامه»، دارای بیشترین اهمیّت و رتبه اول، «به موقع بودن ارزشیابی» در رتبه دوّم،«انجام گرفتن ارزشیابی بهطور مداوم و به صورت آنلاین از دانش­آموزان» در رتبه سوّم،«جامع بودن ارزشیابی از هر دو منظر تکوینی و تراکمی (پایانی)» در رتبه چهارم و«اجرای انواع ارزشیابی» در رتبه پنجم در بهبود فرآیند یاددهی –یادگیری مدارس هوشمند قرار دارند.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3687_b1dadbff2186585e0165d3885581b610.pdf
2016-03-19
1
20
10.22099/jsli.2016.3687
فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدارس هوشمند
فرآیند یاددهی – یادگیری
ارزشیابی
علی اکبر
دولتی
dolatiali662@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی/دانشگاه سمنان
AUTHOR
لاله
جمشیدی
laleh.jamshidi@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
امین بیدختی
aliaminbeidokhti@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه سمنان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی خودکارآمدی در ریاضی بر اساس جهت گیری های هدف در میان دانش آموزان سرآمد تحصیلی
هدف از پژوهش حاضر، پیش­بینی خودکارآمدی در ریاضی براساس جهت­گیری­های هدف در میان دانش­آموزان سرآمد تحصیلی بود. بدین منظور، 311دانش­آموز سال اول دبیرستان (141 دختر و 170 پسر) به روش خوشه­ای از دبیرستان­های پرورش استعدادهای درخشان و نمونهدولتی واقع در شهرستان شیراز انتخاب شدند. مقیاس جهت­گیری هدف در ریاضی و پرسشنامهخودکارآمدی در ریاضی به عنوان ابزار سنجش به کار برده شد. پژوهش حاضر، شواهدی مبنیبر روائی و پایائی قابل قبول این ابزارها فراهم ساخت. یافته­ها­ نشان داد که رابطهمعنی­­دار بین جهتگیری­های هدف وخودکارآمدی در ریاضی بر­قرار است. چنان که فزونی تبحرگرائی و عملکردگرائی باافزایش خودکارآمدی همراه بود، در حالی که عملکردگریزی رابطه منفی با مؤلفه­ها و کلخودکارآمدی در ریاضی داشت. نتایج تحلیل­های رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود کهتبحرگرائی در فرآیند یادگیری درس ریاضی، مهم­ترین عامل پیش­بینی­کننده خودکارآمدیاست. عملکردگرائی اگرچه به طور مثبت دو مؤلفه و کل خودکارآمدی را پیش­بینی مینمود،امّا نسبت به تسلط­گرائی، نقش پیش­بینی­کنندگی به مراتب ضعیف­تری داشت. بر خلاف آن،فزونی عملکردگریزی با کاهش مؤلفه­های خودکارآمدی در ریاضی همراه بود. تلویح یافته­هایپژوهش حاضر برای دستاندرکاران آموزش و پرورش فراگیرندگان سرآمد تحصیلی، تأکیدبیشتر بر راه­کارهائی است که آنان را به اهداف درونی یادگیری در درس ریاضی هدایتنماید.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3688_103d11efbb20f7c5cc2cc5908b60b35c.pdf
2016-03-19
21
40
10.22099/jsli.2016.3688
خودکارآمدی
جهت گیری هدف
دانش آموزان سرآمد تحصیلی
دیبا
سیف
dseif@rose.shirazu.ac.ir
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه ی کیفی نیازها و روشهای توسعه ی حرفه ای مدیران مدارس
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازها و روشهای توسعه حرفه­ایمدیران مدارس متوسطه با استفاده از رویکردکیفی و روش مطالعه موردی صورت گرفت. به منظورگردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهرشیراز بود که از میان آنها تعداد 15 مدیر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبهها، از روش تحلیل محتوا وکدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج بدست آمده از مصاحبه­های صورت گرفته حاکیاز آن بود که نیازهای توسعه حرفهای مدیران مدارس متوسطه شامل 5 مقوله کلی رهبریآموزشی، مدیریت و رهبری سازمانی، رهبری اخلاقی، مشارکت اجتماعی و تکنولوژی و14 زیرمقوله­ است. همچنین دیگر نتیجه تحقیق حاکی از آن بود که روشهای ارائه توسعه حرفه­ایِمطلوب از نظر مدیران به ترتیب شامل، شرکت درکارگاه­ها، سمینارها، سخنرانیها وکنفرانسهای ملّی و منطقهای، خواندن(کتاب، مقاله، منابع آنلاین)؛ دورههایدانشگاهی، مشاوره، جلسات هم اندیشی مدیران، مربیگری، بازدید از دیگر مدارس(مشاهده)و کارآموزی بودند.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3689_9f50a55c0ddb12b68ced8e59813facfd.pdf
2016-03-19
41
62
10.22099/jsli.2016.3689
توسعه حرفه ای
مدیران مدارس
تکنیک اشباع نظری
علی اصغر
حیات
ali.hayat63@gmail.com
1
دانشگاه خوارزمی تهران
LEAD_AUTHOR
بیژن
عبدالهی
biabdollahi@yahoo.com
2
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
حسن رضا
زین آبادی
hzeinabadi@yahoo.com
3
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
حمیدرضا
آراسته
heplanning@yahoo.com
4
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهایاجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی انجام شد. روشپژوهش، آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری اینپژوهش همه­ی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی شهرشیراز در سال تحصیلی 93-92 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روشنمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدندبه طوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیش­آزمون به عمل آمد و گروه آزمایشآموزش مهارتهای اجتماعی را در 12جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارایه نشد و درپایان برای هر دو گروه پسآزموناجرا شد. برای سنجش مشکلات رفتاری از پرسشنامهمشکلات رفتاری- هیجانی اینفلد و تونگ (2002) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل کواریانسنشان داد که میانگین نمرههای مشکلات رفتاری و خرده مقیاسهایآن در گروه آزمایش به طور معنیداری کاهش یافته است. یافتهها بیانگر تأثیر آموزشمهارت­های اجتماعی بر بهبود مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزانپسر با کمتوانیذهنی بود.بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای آموزشمهارتهای اجتماعی جهت بهبود مشکلات رفتاری دانشآموزان با کمتوانیذهنیاقدام شود.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3690_21dd0e8fbbaf4019dea03748daf29f2a.pdf
2016-03-19
62
86
10.22099/jsli.2016.3690
دانشآموزان با کمتوانیذهنی
مشکلات رفتاری- هیجانی
مهارتهای اجتماعی
رقیه
وقاری
roghayeh.vaghari@yahoo.com
1
سازمان بهزیستی فارس
AUTHOR
قربان
همتی
ghorban_hemati@yahoo.com
2
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ستاره
شجاعی
bahareman@shirazu.ac.ir
3
استادیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مشخصه های روان سنجی فهرست مشغولیت تحصیلی در دانشجویان ایرانی
پژوهش حاضر با هدف آزمون روان­سنجی سیاهه مشغولیت تحصیلیدر بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 322 دانشجویکارشناسی (166 پسر و 156 دختر) به سیاهة مشغولیت تحصیلی پاسخ دادند. بهمنظور تعیین روایی عاملی سیاهه مشغولیت تحصیلیازروش آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی سیاهه مشغولیت تحصیلیازضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة سیاهه مشغولیت تحصیلی، ضریب همبستگی بین نمرة کلیو مقیاس­های سیاهه مشغولیت تحصیلی با نمرةکلی اسنادهای علّی مثبت و منفی و خودناتوان سازی دانشجویان گزارش شد. نتایج تحلیل تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرم­افزارAMOS20 نشان داد که مشغولیت تحصیلیاز سه عامل انرژی در دانشگاه، تعهد نسبت به تکلیف مدرسه/دانشگاه و شیفتگی(دلبستگی) نسبت به تکالیف مدرسه/دانشگاه تشکیل شده است. مقادیر ضرایب همسانی درونیمشغولیت تحصیلیبرای عوامل انرژی، تعهد و دلبستگی و نمرة کلی مشغولیتتحصیلی به ترتیب برابر با 73/0، 85/0، 81/0 و 90/0 به دست آمد.در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که سیاهه مشغولیت تحصیلیبرای سنجش مفهوم مشغولیت تحصیلی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3691_d48db10fe033700d2a90c4d66a575cc7.pdf
2016-02-20
87
104
10.22099/jsli.2016.3691
روایی عاملی
تحلیل عاملی تاییدی
فهرست مشغولیت تحصیلی
محمد آزاد
عبداله پور
m.a.abdollahpour@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
امید
شکری
o_shokri@sbu.ac.ir
2
هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل
مطالعات اخیر نشان دادند که فرایند یادگیری علاوه بر فراهم آوردن اطلاعاتبرای فراگیرنده، از اثرات شناختی- اجتماعی تکلیف نیز تأثیر می­پذیرد. مطالعه حاضربا هدف بررسی اثرات بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر ارائه­ی آن بر عملکرد ویادداری تکلیف تعادلی طراحی شد. طرح پژوهش حاضر، از نوع نیمه­تجربی بود. جامعه­یآماری آن را کلیه­ی دانشجویان دختر شرکت­کننده در کلاس­های تربیت بدنی در نیمسالتحصیلی (1392- 1391) تشکیل می­دادند که به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکتنمودند. آزمودنی­ها (تعداد : 44و میانگین سنی: 2/1 ±5/20) با توجه به نوع بازخورد (مثبت/ منفی) و شیوة ارائه آن (مطلق/ نسبی)، همچنینبر اساس اولین نمرة مرحله­ی اکتساب به صورت تصادفی، در چهار گروه (بهتر مطلق، بهترنسبی، بدتر مطلق و بدتر نسبی) جای گرفتند. آنان در دو جلسه اکتساب (دو روز متوالی)و یک جلسه یادداری (بدون ارائه بازخورد و 24 ساعت پس از آخرین مرحله اکتساب) شرکتنمودند. هر جلسه اکتساب شامل 10 کوشش 60 ثانیه­ای بود که هر یک از شرکت­کنندگانعلاوه بر دریافت بازخورد حقیقی در هر کوشش، بنابر تواتر دریافتی (مطلق/ نسبی)،بازخورد تطبیقی- اجتماعی یا هنجاری دریافت کردند. ابزار سنجش تعادل، دستگاه تعادل­سنجبود که در تحقیقات ورزشی مورد استفاده قرار می­گیرد و دستگاهی با دقت اندازه­گیریبالا می­باشد. باتوجه به عدم تفاوت معنادار گروه­ها در مرحله پیش آزمون، نتایجتحلیل واریانس در اندازه­گیری­های مکرر نشان داد که بین جلسات کوشش­های تمرینیتفاوت معناداری دیده می­شود. این کوشش­ها موجب بهبود فعالیت حرکتی تعادل در مرحلهاول عملکرد می­گردد، هر چند میان نمرات گروه­ها تفاوت معنی­داری مشاهده نشد.همچنین نتایج تحلیل واریانس یک­طرفه در مرحلة یادداری نیز نشان داد که بازخوردتطبیقی –اجتماعی موجب تفاوت معناداری بین گروه­ها شده است. در این ارتباط دو گروه بهتر(مطلق/ نسبی) نمرات بالاتری را نسبت به دو گروه بدتر (مطلق و نسبی) کسب نمودند. بهبیان دیگر نقش بازخوردهای مثبت چه به صورت مطلق باشد چه به صورت نسبی، بر فعالیتحرکتی تعادل تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش حاضر نقش بازخورد و انگیزش را بریادگیری مهارت­های حرکتی تأیید نمود. بحث تفصیلی پیرامون نتایج، در اصل مقالهآورده شده است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3692_9ded54a5fd7cb7c88c2eaa44800dd0bc.pdf
2016-03-19
106
125
10.22099/jsli.2016.3692
بازخورد تطبیقی- اجتماعی (هنجاری)
تکلیف تعادل
عملکرد
یادداری
مونا
رضایی
monarezaie63@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ربابه
رستمی
rostami@shirazu.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
محبوبه
البرزی
mahboobeh.alborzi@gmail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل علّی تأثیر انگیزش تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی با نقش واسطهای اهمالکاری دانشجویان
فرسودگیتحصیلی بهصورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش از اندازه در فعالیتهای درسی، نگرش بدبینانه و بیتفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف تحصیلی بروز داده میشود که این افراد علائمی مانند بیاشتیاقی نسبت به مطالب درسی، ناتوانایی در ادامه حضور مستمر در کلاسهای درس، مشارکت نکردن در فعالیتهای کلاسی، احساس بیمعنایی در فعالیتهای درسی و احساس ناتوانی در فراگیری مطالب درسی را تجربه میکنند. هدف اصلی این پژوهش، طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای انگیزش تحصیلی و اهمالکاری با فرسودگی تحصیلی بود.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی با آزمون مدل معادلات ساختاری میباشد. بدین منظور نمونهای به حجم 380 دانشجو (261 دختر و 119 پسر) بهصورت خوشهای تصادفی ازبین دانشجویان دانشگاه یزد انتخاب شدند و بهوسیله پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری و انگیزش تحصیلی ارزیابی شدند. دادهها با روش تحلیل معادلههایساختاری» و نرمافزارهای آماری SPSS20 و AMOS20 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی، مدل نظری قوی برای پیشبینیفرسودگی تحصیلی دانشجویان میباشد. انگیزش درونی بهصورت منفی و انگیزش بیرونی، بیانگیزشیو اهمالکاری بهصورت مثبت در تبیین و پیشبینی فرسودگی تحصیلی نقش داشتند.همچنین، اهمالکاری تحصیلی تا حدودی نقش واسطه را بین رابطه انگیزش درونی و بیانگیزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارا بود. درعینحال، نقش واسطهای اهمالکاریتحصیلی در رابطه بین بی انگیزشی با فرسودگی تحصیلی تأیید نگردید.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3693_79496c0cdac5b3eb9198f219de4e733f.pdf
2016-03-19
126
152
10.22099/jsli.2016.3693
فرسودگی تحصیلی
اهمالکاری
انگیزش تحصیلی
دانشجویان
کاظم
برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
1
دانشگاه یزد- عضو هیات علمی
LEAD_AUTHOR
مرجان
دربیدی
m.dorbidi4016@gmail.com
2
دانشجوی دانشگاه یزد
AUTHOR
حمیده
همتی
h.hemati148@gmail.com
3
دانشجوی دانشگاه یزد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی آموزش یادگیری مشارکتی از نوع جیگساو بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان ابتدایی
ازجمله روشهای فعالی که امروزه توجه صاحبنظرانتعلیم و تربیت را متوجه خودکرده است، یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر با هدفبررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی از نوع جیگساو بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانشآموزانابتدایی طراحی و اجرا شد.این مطالعهی شبه آزمایشی در بین دانشآموزان پسردبستانهای شهر همدان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. 64 دانشآموز (32 نفر گروه آزمایش و 32 نفرگروه کنترل) از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در گروهآزمایش از روش یادگیری مشارکتی جیگساو و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانیاستفاده شد. پیشآزمون قبل از اعمال متغیرهای مداخله و پسآزمون پس از اعمالآزمایشی انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی خودتنظیمی بوفارد وپرسشنامهی انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفیشامل گزارش میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس بهکمک نرمافزار spss20 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین دوگروه از لحاظ وجود متغیر خودتنظیمی و متغیر انگیزش تحصیلی تفاوت معنیدار وجودداشت. به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری مشارکتی جیگساو، خودتنظیمی وانگیزش تحصیلی را در دانشآموزان بهطور معنیداری افزایش میدهد و در رشد مؤلفههایاین دو متغیر در دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. به طور کلی یافته های مطالعه نشاندادروش یادگیری مشارکتی جیگساو نسبت به روشهای سنتی تدریس در رشد مهارتخودتنظیمی و افزایش انگیزش تحصیلی دانشآموزان مؤثرتر است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3694_458c6717afe2d0e1a6a565afe1f510ff.pdf
2016-03-19
153
178
10.22099/jsli.2016.3694
یادگیری مشارکتی جیگساو
خودتنظیمی
انگیزش تحصیلی
استقلال
عملکرد تحصیلی
سیده زهرا
هاشمی
szhashemi17@yahoo.com
1
دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
علی
خالق خواه
alikhaleg@gmail.com
2
دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
علی
رضایی شریف
rezaeisharif@uma.ac.ir
3
دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
عادل
زاهد بابلان
zahed@uma.ac.ir
4
دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR