ORIGINAL_ARTICLE
فراتحلیل اثرات روشهای تدریس گروهی بر بازده های تحصیلی
طی چند دهه گذشته، پژوهش در حوزه روشهای تدریس گروهی، توجه محافل پژوهشی را به خود معطوف داشته است. بررسی اثرات روشهای تدریس گروهی بر بازدههای تحصیلی با رویکرد فراتحلیل، کانون توجه این مطالعه بوده است. این پژوهش با روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کنونی شامل مطالعات مرتبط بود که در فاصله سالهای 1370 تا 1392 در داخل کشور به صورت مقاله تمام متن، پایاننامه و طرحهای پژوهشی در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دانشگاهها یا مراکز دولتی در دسترس بودند. براساس ملاکهای ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 177 اندازه اثر از 77 پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، مدلهای ثابت و تصادفی، تحلیل ناهمگنی، تحلیل واریانس یک راهه با استفاده نرم افزارهای CMA و SPSS استفاده گردید. نتایج مربوط به اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات تصادفی مطلوب بود. همچنین، اندازه ترکیبی به تفکیک روشها نشان داد که روش پژوهش گروهی، تقسیم دانشآموزان به گروههای پیشرفت، جیگساو، بحث گروهی و یادگیری باهم به ترتیب دارای بیشترین تا کمترین اندازه اثر بودند. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان گفت که استفاده از روشهای تدریس گروهی (مشارکتی و بحث گروهی) در مقایسه با شیوههای سنتی مؤثرترند و به کارگیری این روشها در نظام آموزشی کشور ما میتواند آثار مطلوبی بر بازدههای تحصیلی فراگیران داشته باشد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2959_efe09cd5c1e20e1d5ad90c7135bb4c7e.pdf
2015-02-20
1
31
10.22099/jsli.2015.2959
فراتحلیل
روشهای تدریس گروهی
یادگیری مشارکتی
بحث گروهی
پیشرفت تحصیلی
ایوب
فیضی
faizy.edu@gmail.com
1
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
جواد
مصرآبادی
mesrabadi@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
تقی
زوار
zavvartaghi45@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل یابی رابطه ساختاری هوش هیجانی و شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی
در این پژوهش رابطه ساختاری هوش هیجانی و شادکامی با واسطهگری خودکار آمدی و خودتنظیمی تحصیلی در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش 356 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحله ای انتخاب شدند. چهار مقیاس معتبر شامل: مقیاس شادکامی آکسفورد، مقیاس خودکار آمدی شرر، مقیاس هوش هیجانی شرینگ و مقیاس خودتنظیمی تحصیلی ماگنو، جهت سنجش متغیرهای مدل مورد استفاده قرار گرفت. روایی و پایایی همه ابزارهای مورد استفاده در پژوهش توسط پژوهشگر، بررسی و تائید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با روش تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش، برازش مناسبی دارد و هوش هیجانی، خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی به صورت مستقیم شادکامی را پیشبینی نمودند. همچنین هوش هیجانی با واسطه، خودکار آمدی و خودتنظیمی تحصیلی، شادکامی را به صورت غیر مستقیم و قویتر از مسیر مستقیم، پیشبینی نمود. در این میان مسیر مستقیم هوش هیجانی به خودکارآمدی و هوش هیجانی به خودتنظیمی تحصیلی نیز معنادار بود. این نتایج نشان دهنده آن است که نه تنها هوش هیجانی پیشبینی کننده شادکامی است بلکه میتواند از طریق خودکار آمدی و خودتنظیمی تحصیلی به میزان بیشتری شادکامی را پیشبینی نماید.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2978_a3b4c3c45b4340e3c230b48b641e284c.pdf
2015-02-20
32
60
10.22099/jsli.2015.2978
هوش هیجانی
خودتنظیمی تحصیلی
خودکارآمدی و شادکامی
سمیه
حسن نیا
s.hassannia66@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
بهرام
صالح صدق پور
bahramsaleh@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
AUTHOR
مجید
ابراهیم دماوندی
ons20@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ادراک از والدین و خلاقیت اجتماعی درکودکان با واسطه گری باورهای انگیزشی در روابط دوستانه
پژوهش حاضر در قالب یک مدل علی رابطهی ادراک از والدین (ادراک کودک از مادر و پدر) و خلاقیت اجتماعی با واسطهگری باورهای انگیزشی درروابط دوستانه را مورد بررسی قرارداد. شرکت کنندگان این پژوهش 260 دانش آموز دختر و پسر بودنـد کـه از دانـشآمـوزان کلاس پنجم مقطع ابتدایی در چهار ناحیه آموزش و پرورش شهرستان شیراز بصورت خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. این گروه به وسیله مقیاس ادراک کودک از والدین، پرسشنامه خودگردانی درروابط دوستانه وسنجش خلاقیت اجتماعی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر مدل نشان داد که ادراک کودک از والدین چه به صورت جداگانه و چه به صورت همزمان پیش بینی کنندهی باورهای انگیزشی در روابط دوستانه بودند. ادراک از مادر پیشبینی کننده منفی و معنادار سبک تنظیم کنترلی و ادراک از پدر پیشبینی کنندهی مثبت و معنادار سبک تنظیم خوداستقلالی بود. علاوه بر این ادراک از پدر بصورت مستقیم و معنادار نیز خلاقیت اجتماعی را پیشبینی نمود. بـررسی نقـش واسطهای باورهای انگیزشی، نشان داد که باورهای خود استقلالی، در مقایسه با سایر باورهای انگیزشی، سهم واسطهای بیشتری، بین متغیرهای برون زاد و خلاقیت اجتماعی ایفا می­کنند. در مجموع پژوهش حاضر نقش والدین، به ویژه پدران را در خلاقیت اجتماعی با واسطهگری باورهای انگیزشی روابط دوستانه تأیید نمود. بحث تفصیلی پیرامون نتایج در اصل مقاله آورده شده است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2939_cbfb3e970951b517f51ec9da27ca8727.pdf
2015-02-20
61
81
10.22099/jsli.2015.2939
خلاقیت اجتماعی
ادراک از والدین
باورهای انگیزشی
روابط دوستانه
محبوبه
البرزی
mahbobealborzi@yahoo.com
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه عملکرد شناختی درون گرایان و برون گرایان در سه موقعیت سکوت، موسیقی و سر و صدا با توجه به پیشینه های صوتی متفاوت
در پژوهش حاضر، تاثیر موسیقی، سروصدا و محیط مطالعهی قبلی بر عملکرد دانشجویان دختر درون گرا و برون گرا در آزمونهای شناختی مورد آزمایش قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس تهران بودند که بر مبنای پرسشنامه شخصیت آیزنگ (EPQ) به عنوان افراد گروه درون­گرا(30 نفر) و برون­گرا(30 نفر) تشخیص داده شدند. سپس اعضای هر گروه بر اساس شرایط مطالعهی قبلی به سه گروه 10 نفره تقسیم شدند. در مرحله دوم، آزمودنیها در محیط کاملا کنترل شده از نظر صدا در سه مرحله سکوت، موسیقی و سر و صدا به آزمونهای شناختی موازی پاسخ دادند. یافتهها توسط آزمون آماری تحلیل واریانس طرح درون آزمودنی– بین آزمودنی مکرر و تحلیل واریانس طرح درون آزمودنی– بین آزمودنی مکرر دو راهه تحلیل گردیدند. نتایج حاکی از این بود که درون گرایان در موقعیت سکوت و برونگرایان در شرایط پخش موسیقی عملکرد بهتری داشتند. عملکرد هر دو گروه درون گرایان و برونگرایان در شرایط وجود سروصدا ضعیفتر از شرایط موسیقی و سکوت بود. گروههای مورد مطالعه در شرایط سر و صدا تفاوت معناداری با هم نداشتند. شرایط محیط مطالعهی قبلی تاثیر معناداری بر عملکرد شناختی درون گرایان و برونگرایان نداشت. در مجموع یافته­های پژوهش شواهد مطلوبی در جهت تفاوت درون گرایان و برونگرایان در گرایش به محرکهای محیطی، فراهم آورد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2940_d07fd101b847fa64d90f95555a795d3d.pdf
2015-02-20
82
107
10.22099/jsli.2015.2940
برون گرایی
درون گرایی
سر و صدا
موسیقی
محیط مطالعه ی قبلی
فیروزه
سپهریان آذر
f_sepehrian@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ادراک اعضای هیأت علمی از اعتبار ارزشیابیهای دانشجویان از تدریس و تاثیر آن بر تدریس و روحیه آنها
در این پژوهش، ادراک اعضای هیأت علمی از ارزشیابی دانشجویان از تدریس و تاثیر این ارزشیابی بر تدریس و روحیه آنها مورد کاوش قرار گرفته است. تعداد 170 نفر از اعضای هیأت علمی از طریق روش نمونه­گیری طبقه ای متناسب با حجم، انتخاب شدند که 164 نمونه قابل بررسی بودند. بر مبنای پرسشنامه­ی ارزشیابی دانشجویان از تدریس اعضای هیأت علمی کوگان و پرسشنامه واکنش اعضای هیأت علمی به ارزیابی از تدریس گال، پرسشنامه­ای پژوهشگر ساخته با عنوان ادراک اعضای هیئت علمی از ارزشیابی دانشجویان، تهیه و توزیع گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که اعضای هیأت علمی اعتبار ارزشیابی تدریس خود به وسیله دانشجویان و تاثیر این نوع ارزشیابی بر روی فعالیتهای آموزشی را در سطح نسبتاً خوب ارزیابی کردهاند . از دیدگاه اعضای هیأت علمی ارزشیابی دانشجویان از تدریس آنها تاثیری در حد متوسط بر روحیات آنها داشته است. نتایج همچنین نشان داد که ارزشیابی دانشجویان از تدریس اعضای هیأت علمی میتواند در فعالیتهای آموزشی و نیز روحیه آنها تاثیرداشته باشد، با این تاکید که ارزشیابی دانشجویان از تدریس اعضای هیأت علمی فقط قادر به پیشبینی تغییرات در روحیه اعضای علمی است. در ارزیابی میزان اعتبار ارزشیابی دانشجویان از تدریس اعضای هیأت علمی بر حسب رتبهی علمی، تفاوت معنی داری وجود داشت و اساتید با رتبه علمی دانشیاری در هر سه متغیر یعنی اعتبار این گونه ارزشیابیها؛ تاثیر این ارزشیابیها بر فعالیتهای آموزشی خود؛ و تاثیر آن بر روحیه اعضای علمی را بالاتر از اساتید با رتبه استادیاری و مربی ارزیابی کرده بودند. در سایر متغیرهای جمعیت شناختی، تفاوتی بین گروه ها مشاهده نشد. در نهایت می توان نتیجه گرفت که ارزشیابی دانشجویی ابزاری معتبر، قابل اعتماد، ساده، مناسب و ارزشمند برای تدریس اعضای هیأت علمی است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2957_48ff9e3adbe932df3bb23c2f7ab54bb5.pdf
2015-02-20
108
136
10.22099/jsli.2015.2957
ادراک
ارزشیابی
تدریس
روحیه
اعضای هیات علمی
ولی
مهدی نژاد
valmeh@ped.usb.ac.ir
1
دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
شایسته
ناظری
nazeri2011@gmail.com
2
دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطهی فراحافظه با عملکرد تحصیلی کیفی و کمّی دانشجویان
در پژوهش حاضر رابطهی فراحافظه با عملکرد تحصیلی کیفی و کمّی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. 414 دانشجوی (256 زن و 158 مرد) کارشناسی دانشگاه یزد که با روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند به پرسشنامهی چندعاملی حافظه (شامل سه بعد رضایت از حافظه، توانایی ادراک شده حافظه و استفاده از راهبردهای حافظه) و پرسشنامهی عملکرد تحصیلی کیفی (شامل ابعاد خودکارآمدی، برنامهریزی، تأثیرات هیجانی، انگیزش و فقدان کنترل پیامد) پاسخ دادند. برای بررسی عملکرد تحصیلی کمّی نیز از میانگین کل نمرات دانشجویان استفاده شد. با استفاده از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان، میزان پیشبینی ابعاد عملکرد تحصیلی توسط ابعاد فراحافظه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از بین ابعاد فراحافظه، رضایت و استفاده از راهبرد، عملکرد تحصیلی کیفی را بصورت مثبت پیشبینی میکنند امّا هیچکدام از ابعاد، پیشبینیکنندهی عملکرد تحصیلی کمّی نیستند. در خصوص ابعاد عملکرد تحصیلی کیفی، نتایج حاکی از آن بود که از بین ابعاد فراحافظه، بعد رضایت از حافظه پیشبینی کننده هر پنج مؤلفه میباشد. بدین صورت که تأثیرات هیجانی و فقدان کنترل پیامد بصورت منفی و بقیه ابعاد بصورت مثبت پیشبینی میشوند. بعلاوه، بعد استفاده از راهبرد پیشبینی کننده مثبت مؤلفه برنامه ریزی و بعد توانایی پیشبینی کننده مثبت مؤلفه انگیزش میباشد. نتایج پژوهش حاضر از یک سو شواهد مطلوبی در زمینه نقش فراحافظه در عملکرد کیفی دانشجویان فراهم آورد و از سوی دیگر، در خصوص عملکرد کمی، نتایج خلاف انتظار بود. تلویحات و آسیبشناسی آموزشی، مبتنی بر نتایج و توجیه چرایی روابط بدست آمده مورد بحث قرار گرفته است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2958_33f67d89c2ee74e689c9623cf6efeac6.pdf
2015-02-20
137
157
10.22099/jsli.2015.2958
فراحافظه
عملکرد تحصیلی کیفی
عملکرد تحصیلی کمّی
فروغ
پورطاهری
poortaheri.f@gmail.com
1
دانشگاه یزد
AUTHOR
احمد
زندوانیان نائینی
azand2000@gmail.com
2
دانشگاه یزد
AUTHOR
مهدی
رحیمی
mehdi1445@gmail.com
3
دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR