ORIGINAL_ARTICLE
نقش جهتگیری هدف پیشرفت در خلاقیت دانشآموزان دوره راهنمایی شهرستان اصفهان
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی جهتگیریهای هدف پیشرفت با خلاقیت (شامل ابتکار، بسط، سیالی و انعطافپذیری) دانشآموزان دوره راهنمایی بود. همچنین این پژوهش به مقایسه جهتگیریهای هدف و خلاقیت در دانشآموزان دختر و پسر پرداخته است. جامعهی آماری شامل دانشآموزان پایه دوم و سوم راهنمایی شهرستان اصفهان بود. مشارکتکنندگان شامل 329 نفر (169 دختر و 160 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور اندازهگیری جهتگیریهای هدف از پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مکگریگور و برای اندازهگیری خلاقیت از پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوهی همزمان و آزمون تی ویژه گروههای مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که جهتگیری هدف تبحری ـ رویکردی به نحو مثبت و جهتگیری هدف عملکردی ـ اجتنابی به نحو منفی و معناداری نمره کل خلاقیت و مؤلفههای آن را پیشبینی میکنند. یافتههای حاصل از آزمون تی نشان داد دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر از میانگین نمرات بیشتری در جهتگیری عملکردی ـ رویکردی برخوردارند. همچنین میانگین نمرات مولفههای ابتکار و بسط در دانشآموزان دختر بیش از دانشآموزان پسر بود.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2013_12738e40e69653bbbd54e476b88e238b.pdf
2014-03-20
1
21
10.22099/jsli.2014.2013
خلاقیت
جهتگیری هدف پیشرفت
دانشآموزان
صفورا
بابالسلام
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
راضیه
شیخالاسلامی
sheslami@shirazu.ac.ir
2
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
اسبورن، الکس، اف. (1378). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت. ترجمه حسن قاسمزاده، تهران: نشر دیبا.
2
جوکار، بهرام و البرزی، محبوبه (1389). رابطه ویژگیهای شخصیت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی. مطالعات روان شناختی، دانشگاه الزهرا، 6(1)، 11-12.
3
جوکار، بهرام و لطیفیان، مرتضی (1385). رابطه ابعاد هویت و جهتگیری هدف در گروهی از دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستانهای شیراز و یاسوج. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4)، 27-46.
4
حقیقت، شهربانو (1377). بررسی ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان خلاق و تعیین رابطه میان خلاقیت، پیشرفت تحصیلی، هوش، طبقه اجتماعی و جنسیت در گروهی از دانشآموزان سال سوم راهنمایی در شهر شیراز. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان فارس.
5
خرمایی، فرهاد و خیر، محمد ( 1386). بررسی رابطه هدفگرایی و رویکرد دانشجویان به یادگیری. پژوهشهای نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 2(7)، 123-138.
6
خورشیدی، عباس، آزادبخت، مروت و دیلمقانی، میترا ( 1385). عوامل موثر در پرورش خلاقیت دانشجویان دانشگاه امام علی (ع)، مجله مدیریت نظامی، 24، 25-44.
7
دائمی، حمیدرضا و مقیمی بارفروش، سیدهفاطمه (1383). هنجاریابی آزمون خلاقیت. تازههای علوم شناختی، 3 و 4، 1-8.
8
دفترچی، عفت (1390). نقش برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی در جهتگیری هدف و نشاط ذهنی دانشآموزان دوره دبیرستان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
9
ذاکری، حمیدرضا (1388). پیشبینی خودناتوانسازی بر اساس سبک والدگری و ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری جهتگیری هدف. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
10
شهرآرای، مهرناز و رشیدی، اسماعیل (1387). بررسی رابطه خلاقیت با منبع کنترل. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3(3)، 83-99.
11
شیخالاسلامی، راضیه؛ دفترچی، عفت و حسنزاده، مرضیه (1388). بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی و جنسیت بر جهتگیری هدف و اضطراب دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان شیراز. مجموعه مقالات، اولین همایش ملی بررسی اضطراب کودکان و نوجوانان ایران.
12
شیخالاسلامی، راضیه و رضویه، اصغر (1384). پیشبینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و جنسیت. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4)، 94- 103.
13
عابدی، جمال (1372). خلاقیت و شیوهای نو در اندازهگیری آن، پژوهشهای روانشناختی، 2(3)، 46-59.
14
ب. انگلیسی
15
Amabile, T. M. (1996). Creativity in context; Update to the social psychology of creativity. Boulder, CO: Westview press.
16
Ames, C. (1992). Classrooms: goals structures and student motivation, Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
17
Bear, J. (1999). Gender Differences. In M. A. Runco & S. Pritzk (Eds.). Encyclopedia of Creativity, 1, 753-758. San Diego: Academic Press.
18
Baer, M., Oldham, J. R., & Cummings, A. (2003). Rewarding creativity; When does it realy matter? The Leadership Quarterly, 14(5), 569-586.
19
Borlangan, M. D. D. (2008). Goal orientation-creativity relationship: openness to experience as a mediator. Master's theses and Graduate Research. San Jose State University.
20
Brdar, I., Rijavec, M., & Loncaric, D. (2006). Goal orientations, coping with school failure and school achievement. European Journal of Psychology of Education, 1, 53-70.
21
Cellar, D. F., Stuhlmacher, A. F., Young, S. K., Fisher, D. M., Adair, C. K., Haynes, S., … & Riester, D. (2010). Trait Goal Orientation, Self-Regulation, and Performance: A Meta-Analysis. Journal of Business Psychology, 26, 467-483.
22
Coelho, F., & Sousa, C. (2011). From goal orientations to employee creativity and performance: Evidence from Frontlin service employees. http://gemf.fe.uc.pt
23
Conroy, D. E., & Elliot, A. J. (2004). Fear of failure and achievement goals in sport: addressing the issue of the chicken and the egg. Anxiety, Stress, and Coping: An International Journal, 17, 271–285.
24
Creed, P., Tilbury, C., Buys, N., & Crawford, M. (2011) Cross-lagged relationships between career aspirations and goal orientation in early adolescents. Journal of Vocational Behavior, 78, 92–99.
25
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperCollins.
26
Elliot, A. J. (1999) Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational psychologist, 34, 168-189.
27
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001) A 2´2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519.
28
Elliot, A. J., & Moller, A. C. (2003). Performance-approach goals: good or bad forms of regulation? International Journal of Educational Research, 39, 339–356
29
Etnier, J. L., Sidman, C. L., & Hancock, L .C. (2004). An examination profiles and motivation in adult team sport. International Journal of Sport Psychology, 35, 173-188.
30
Finney, S. J., Pieper, S. L., & Barron, K. E. (2004). Examining the psychometric properties of the achievement goal questionnaire in a general academic context. Educational and Psychological Measurement, 64(2), 365-382.
31
Fouladchang, M., Marzooghi, R., & Shamshiri, B. (2009).The effect of gender and grade level differences on achievement goal orientations of Iranian under graduate students. Journal of Applied Sciences, 9(5), 968-972.
32
Gabora, L. (2002) Cognitive mechanisms underlying the creative process. In (T. Hewett and T. Kavanagh, Eds.) Proceedings of the Fourth International Conference on Creativity and Cognition, October 13-16, Loughborough University, UK, p. 126-133.
33
Gabora, L. (2010). Revenge of the 'neurds': Characterizing creative thought in terms of the structure and dynamics of human memory. Creativity Research Journal, 22(1), 1-13.
34
Herst, G., Knippenberg, D. V., & Zhou, J. (2009). A cross-level perspective on employee creativity: Goal orientation, team learning behavior, and individual creativity. Academic Management Journal, 52(2), 280-293
35
Hibbard, D. R., & Buhrmester D. (2010). Competitiveness, gender, and adjustment among adolescents. Sex Roles, 63, 412–424.
36
Ling, W. (2010). The Relationship Between Achievement goal orientation and creativity among middle school students. Department of psychology, Capital Normal University, Beijing, the Peoples’ Republic of China.
37
Marzooghi, R., Sheikholeslami, R., & Shamshiri, B. (2009). Comparing achivement goal orientations of Iranian gifted and nongifated school children. Journal of Appiled Sciences. 9(10), 1990-1993.
38
Matud, P. M., & Grande, C. R. J. (2007). Gender differences in creative thinking. Personality and Differences, 43, 1137-1147.
39
Moreno, J. A., Cervello, E., & González-Cutre, D. (2008). Relationship among goal orientations motivational climate and flow in adolescent athletes: differences by gender Spanish Journal Psychology, 11, 181-191.
40
Morris, R. L., & Kavussanu, M. (2008). Antecedents of approach avoidance goals in sport. Journal of Sports Sciences, 26, 465-476.
41
Nien, C. L., & Duda, J. L. (2008). Antecedents and consequences of approach and avoidance achievement goals: A test of gender invariance. Psychology of Sport and Exercise, 9, 352–372.
42
Peer, K. S. (2007). Achievement goal orientation for athletic training education: preparing for lifelong learning. Athletic Training Education Journal, 2,4-9
43
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H, (2002). Motivation in education: theory, research & applications. Merrill Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.
44
Redmond, M. R., Mumford, M. D., & Teach, R. (1993). Putting creativity to work: Effects of leader behaviore on subordinate creativity. Orgazinational Behaviore and Humman Decision Processes, 55 (1), 120-151.
45
Shalley, C. E., Zhou, J., Oldham, G. R. (2004). The effects of personal and contextual characteristics on creativity: where should we go from here? Journal of Management, 30(6), 933-958.
46
Sins, P. H. M., Joolingen, W. R., Savelsbergh, E. R., & Hout-Wolters, B. (2008) Motivation and performance within a collaborative computer-based modeling task: relations between students' achievement goal orientation, self-efficacy, cognitive processing, and achievement. Contemporary Educational Psychology, 33, 58-77.
47
Smith, L., & Sinclair, K. E. (2005).Empirical evidence for multiple goals: A gender-based senior high school student perspective. Austrolian Journal of Educational & Developmental Psychology, 5, 55-70.
48
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2011) Stability and change in achievement goal orientations: A person-centered approach, Contemporary Educational Psychology, 36, 82–100.
49
Urdan, T., & Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44, 331–349.
50
Vanderwalle, D. (2001). Goal orientation: why wanting to look successful doesn't always lead to success, Organizational Dynamics, 30, 162-171.
51
Vrugt, A., & Ort, F. J. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement. Metacognition Learning, 30,123–146.
52
Wolters, C. A., Yu, S, L., & Pintrich, P. R. (1996). The relation between goal orientation and students' motivational beliefs and self- regulated learning. Learning and Individual Differences, 8, 211-238.
53
Wigfield, A., & Cambria, J. (2010). Students’ achievement values, goal orientations, and interest: Definitions, development, and relations to achievement outcomes. Developmental Review, 30, 1–35.
54
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی آموزشهای مراکز پیشدبستانی تحت پوشش بهزیستی و آموزش و پرورش در نوآموزان دختر و پسر با کنترل هوش
هدف این تحقیق مقایسه اثربخشی آموزشهای مراکز پیشدبستانی تحت پوشش بهزیستی و آموزش و پرورش در نوآموزان دختر و پسر با کنترل هوش بود. تحقیق از نوع علّی ـ مقایسهای و جامعهی آماری متشکل از نوآموزان مراکز پیشدبستانی تحت پوشش بهزیستی و آموزش و پرورش شهر تبریز بود. نمونه شامل 240 نوآموز (120 پسر و 120 دختر) از 60 مرکز بود که با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، آزمون هوش ریون برای کودکان، آزمونهای مهارتهای ریاضی و علوم، مصاحبهی سازمان یافته ارزشهای دینی، پرسشنامه عزت نفس کودکان، مهارتهای اجتماعی وایلند، فرم ارزیابی مهارتهای حرکتی، قسمت آزمون کلامی هوش وکسلر و نقاشی آدمک گودیناف بود. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل هوش، بین میانگین نمرات نوآموزان مراکز تحت پوشش بهزیستی و آموزش و پرورش از نظر مهارتهای علوم تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین نمرات نوآموزان مراکز بهزیستی بیشتر است. از لحاظ آشنائی با ارزشهای دینی، عزت نفس و مهارتهای حرکتی بر حسب نوع مراکز تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین نمرات مراکز تحت پوشش آموزش و پرورش بالاتر است. بین عزت نفس و مهارت کلامی دو جنس تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین نمرات دختران بالاتر است. اثر تعاملی جنسیت و نوع مرکز پیشدبستانی روی مهارتهای اجتماعی نوآموزان معنادار است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2014_673def99c961524e4136df87285a9015.pdf
2014-03-20
23
46
10.22099/jsli.2014.2014
آموزش پیشدبستانی
هوش
مهارت
ارزشهای دینی
عزت نفس
صرفناز
باقری
sarfnazbageri@yahoo.com
1
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
منیژه
خانی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
AUTHOR
الف. فارسی
1
احدی، حسن؛ بنیجمال، شکوهالسادات (1385). روانشناسی رشد. تهران: پردیس.
2
برک، لورا. ای. (1381). روانشناسی رشد (از لقاح تا کودکی). ترجمهی: یحیی سیدمحمدی (جلد اول)، تهران: نشر ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2001).
3
برک، لورا. ای. (1390). روانشناسی رشد (از لقاح تا کودکی). ترجمه: یحیی سیدمحمدی (جلد اول)، تهران: نشر ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2007).
4
پوپ، الیس؛ مکهال، سوزان؛ و کرایهد، ادوارد (1373). افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان. ترجمهی: پریسا تجلی. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 1998).
5
حمیدپور، حسن، حسینایی، علی و پژوهنده، علی (1388). نقش آموزش پیشدبستانی در یادگیری مهارتهای روانی- حرکتی و سازگاری اجتماعی. مجله علوم تربیتی (علوم تربیتی و روانشناسی) دانشگاه شهید چمران اهواز. 3، 117-138.
6
زامیاد، عباس، یاسمی، محمدنقی و واعظی، سیداحمد (1375). هنجاریابی مقدماتی مقیاس رفتار انطباقی وایلند در جمعیت شهری و روستایی کرمان. مجلهی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 2 (4، پیاپی 8)، 44-55.
7
سپاسی، حسین؛ شهنیییلاق، منیجه و باقری، صرفناز (1388). مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه اول دبستان برحسب جنسیت و آموزشهای پیشدبستانی با کنترل هوش. مجله علوم تربیتی (علوم تربیتی و روان شناسی) دانشگاه شهید چمران اهواز، 5، 93-112.
8
سنه، افسانه، سلمان، زهرا و آقازاده، محرم (1387). تأثیر فعالیتهای بدنی و بازی بر رشد تواناییهای ذهنی پسران پیشدبستانی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 26، 87- 106.
9
سیف، علی اکبر. (1383). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
10
شریفی، حسن پاشا (1374). اصول روانسنجی و روانآزمایی. تهران: انتشارات رشد.
11
شهیم، سیما (1382). هنجاریابی مقیاس روش درجهبندی مهارتهای اجتماعی برای کودکان پیشدبستانی. مجله روانپژشکی و روانشناسی بالینی ایران، 11(2)،
12
176-186.
13
عبدی، بهشته (1387). مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی ایرانی. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 16، 333-341.
14
قاسمتبار، سیدنبیاله؛ مفیدی، فرخنده؛ زادهمحمدی، علی و قاسمتبار، سیدعبداله (1390). تاثیر آموزش موسیقی در مهراتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستانی. روانشناسی تحولی، روانشناسان ایرانی، 27، 245-254.
15
کول، ونیتا (1374). برنامهی آموزش و پرورش در دورهی پیش از دبستان. ترجمهی فرخنده مفیدی. تهران: سمت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1991).
16
گولومبوک، سوزان؛ و فیوش، رابین. (1377). رشد جنسیت. ترجمه: مهرناز شهرآرای. تهران: ققنوس. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 1996).
17
مفیدی، فرخنده (1372). آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستان. چاپ سوم. انتشارات دانشگاه پیام نور.
18
نجاتی، حسین (1384). روانشناسی کودک. تهران: بیکران.
19
ولیزاده، لیلا (1390). شیوههای عملی جهت ارائه مفاهیم دینی در مهدهای کودک (ویژه مربیان گروههای سنی 3 تا 4 و 4 تا 5 سال). تهران: سازمان بهزیستی کشور، اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل.
20
وندرزندن، جیمز دبلیو (1386). روانشناسی رشد (1 و 2). ترجمه: حمزه گنجی. نشر ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2001).
21
ب. انگلیسی
22
Baker, I., & Cantwell, D. P. (1991). The association between emotional behavioral disorder and learning disorder in a sample of speak language impaired children. Advance Learning Behavior Disorder, 15, 19-30.
23
Bloom, B. (1962). Stability and change in human characteristics. New York: John Wiley & Sons.
24
Haskins, R. (1985). Public school aggression among children with varying day-care experiences. Journal of child development, 58, 689-703.
25
Hunt, J. (1961). Intelligence and change in human characteristics. New York:
26
Huston, A. C. (1983). Sex typing. In E. M. Hetherington & P. H. Mussen (Eds.). Handbook of Child Psychology: Vol.4. Socialization, Personality, and Social Development (4th. Ed.), pp.387-467. New York: Wiley.
27
Hyde, J. S., & Linn, M. C. (1988). Gender Differences In Verbal Ability: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 104, 53-69.
28
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
29
Law, N. R. (1983). What is early childhood education? In Annual Editions: Early Childhood Education.
30
Lummis, M., & Stevenson, H. W. (1990). Gender differences in beliefs and achievement: A Cross-cultural study. Developmental Psychology, 26, 254-263.
31
Osborn, A. F., & Milbank, J. E. (1987). The effects of early education: A report from the child health and education study. Oxford, UK: Clarendon Press.
32
Phillips, D. A., McCartney, K., & Scarr, S. (1987). Child-care quality and children's social development. Developmental Psychology, 23, 537-43.
33
Rayven, J. C., Court, J. H., & Rayven, J. C. (1983). Manual for Rayven Progressive Matrices and Vocabulary Scales. London: Lewis.
34
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه خودپنداره ی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی
پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری و عادی انجام گرفت. روش این پژوهش، علّیـ مقایسهای بود. کلیه دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری مراکز ناتوانی یادگیری اداره آموزش و پرورش و نیز کلیه دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 91- 1390 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. از بین این دانشآموزان تعداد 45 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، تعداد 45 نفر نیز به تصادف از بین جامعه دانشآموزان عادی جهت مقایسه انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت کردند. شرکت کنندگان در تحقیق در محل آموزش خود به پرسش­نامههای خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه به صورت انفرادی پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه مبتلا به ناتوانیهای یادگیری در متغیرهای اعتماد دانشآموز، تلاش دانشآموز، نمره کلی خود پنداره تحصیلی، میزان دقت، جذابیت مدرسه، یادگیری خودتنظیمی و استفاده از راهبرد شناختی به طور معناداری پایینتر از گروه عادی است. نتایج این پژوهش مبنی بر همبودی پایین بودن خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری به نقش مهم متغیرهای مدرسهای در عملکرد یادگیری این دانشآموزان اشاره دارد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2015_db6719e2729f748abe071335b7472f48.pdf
2014-03-20
47
64
10.22099/jsli.2014.2015
خودپنداره تحصیلی
اشتیاق به مدرسه
ناتوانی یادگیری
دانشآموزان
سجاد
بشرپور
basharpoor_sajjad@yahoo.com
1
دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
علی
عیسیزادگان
2
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
عادل
زاهد
3
دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
لیلا
احمدیان
4
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
الف. فارسی
1
انجمن روانپزشکی امریکا (2000). متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی. ترجمه: محمدرضا نیکخو و هامایاک آوادیسیانس. تهران: انتشارات سخن.
2
زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود. (1391). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 43-62.
3
علاییخرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علاییخرایم، سارا. (1391). مقایسهی باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 85-104.
4
ب. انگلیسی
5
Archambault, I., Janosz, M., Fallu, J. S., & Pagani L. S. (2009). Students’ engagement and its relationship with early high school dropout. Journal of Adolescence, 32, 651-670.
6
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprar, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 67, 1206–1222.
7
Battle, J. (1981). Culture-free SEI: Self-Esteem Inventories for children and adults. Seattle: Special Child Publications.
8
Butler, D. L. (1998). The strategic content learning approach to promoting self-regulated learning: a report of three studies. Journal of Educational Psychology, 90, 682– 697.
9
Caraway, K., Tucker, C. M., Reinke, W. M., & Hall, C. (2003). Self-efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in high school students. Psychology in the Schools, 40, 417–427.
10
Clever, A., Bear, G., & Juvomen, J. (1992). Discrepancies between competence and importance in self-perceptions of children in integrated classes. Journal of Special Education, 26, 125–138.
11
Elbaum, B., & Vaughn, S. (2001). School-based interventions to enhance the self-concept of students with learning disabilities: A Meta-Analysis. Elementary School Journal, 101(3), 303-329.
12
Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59(2), 117-142.
13
Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. The Journal of Applied Psychology, 82, 221–234.
14
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
15
Fulk, B. M., Brigham, F. J., & Lohman, D. A. (1998). Motivation and self regulation: a comparison of students with learning and behavior problems. Remedial and Special Education, 19(5), 300-309.
16
Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30, 79– 90.
17
Graham, S. & Harris, K.R. (2003). Students with learning disabilities and the process of writing: a Meta analysis of SRSD studies. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 323-334). New York: Guilford Press.
18
Guay, F., Marsh, H. W., & Boivin, M. (2003). Academic self-concept and academic achievement: Developmental perspectives on their causal ordering. Journal of Educational Psychology, 95, 124–136.
19
Gurney, P. (1988). Self-Esteem in Children with Special Educational Needs. London: Routledge.
20
Hampton, N. Z., & Mason, E. (2003). Learning Disabilities, Gender, Sources of Efficacy, Self-Efficacy Beliefs, and Academic Achievement in High School Students. Journal of School Psychology, 41, 101– 112.
21
Helmke, A., & Van Aken, M. A. G. (1995). The causal ordering of academic achievement and self-concept of ability during elementary school: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 87, 624–637.
22
Hirshi, T. (1969). Causes of delinquency. Berkley, CA: University of California Press.
23
Huang, C. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal relations. Journal of School Psychology, 49, 505-528.
24
Klassen, R. M. (2010). Confidence to manage learning: the self efficacy for self- regulated learning of early adolescents with learning disabilities. Learning Disabilities Quarterly, 33(1), 19-30.
25
Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40(6), 494-507.
26
Kurtz, P., & Hicks-Coolick, A. (1997). Preparing students with learning disabilities for success in postsecondary education: needs and services. Social Work in Education, 19, 31– 42.
27
Lent, R. W., & Hackett, G. (1987). Career self-efficacy: empirical status and future directions. Journal of Vocational Behavior, 30, 347–382.
28
Liu, W. C. & Wang, C. K. J. (2005). Academic self-concept: A cross-sectional study of grade and gender differences in a Singapore Secondary School. Asia Pacific Education Review, 6(1), 20-27.
29
Marsh, H. W. (1990). Causal ordering of academic self-concept and academic achievement: A multiwave, longitudinal panel analysis. Journal of Educational Psychology, 82, 646–656.
30
Marsh, H. W. (1992). Self Description Questionnaire (SDQ) III: A theoretical and empirical basis for the measurement of multiple dimensions of late adolescent self-concept. A test manual and research monograph. Macarthur, New South Wales, Australia: University of West Sydney, Faculty of Education.
31
Marsh, H. W., & Craven, R. G. (2006). Reciprocal effects of self-concept and performance from a multidimensional perspective: Beyond seductive pleasure and unidimensional perspectives. Perspectives on Psychological Science, 1, 133–163.
32
Marsh, H. W., Relich, J. D., & Smith, I. D. (1981). Self-concept: The construct validity of the self description questionnaire. University of Sydney, Australia.
33
Marsh, H. W., & Yeung, S. (1997). Causal effects of academic self-concept on academic achievement: Structural equation models of longitudinal data. Journal of Educational Psychology, 89, 41–54.
34
Miller, R. B., Greene, B. A., Montalvo, G. P., Ravindran, B., & Nichols, J. D. (1996). Engagement in academic work: The role of learning goals, future consequences, pleasing others, and perceived ability. Contemporary Educational Psychology, 21, 388– 422.
35
Piers, E. V., & Harris, D. B. (1964). Age and other correlates of self-concept in children Journal of Educational Psychology, 55(2), 91-95.
36
Plata, M., Trusty, J., & Glasgow, D. (2005). Adolescence with learning disabilities: are they allowed to participate in activities? Journal of Educational Research, 98, 136-143.
37
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
38
Ruffino, M., Trussardi, A. N., Gori, S., Finzi, A., Giovagnoli, S., Menghini, … & Facoetti, A. (2010). Attentional engagement deficits in dyslexic children. Neuropsychologia, 48(13), 3793-3801.
39
Rumberger, R. W., & Larson, K. A. (1998). Student mobility and the increased risk of high school dropout. American Journal of Education, 107, 1-35.
40
Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and cognitive achievement: implications for students with learning problems. Journal of Learning Disabilities, 22, 14-22.
41
Shavelson, R. J., & Bolus, R. (1982). Self-concept: The interplay of theory and methods. Journal of Educational Psychology, 74, 3–17.
42
Shavelson, R. J., Huber, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407–441.
43
Skaalvik, E. M., & Valas, H. (2001). Achievement and self-concept in mathematics and verbal arts: A study of relations. In R. J. Riding & S. G. Rayner (Eds.), International perspectives on individual differences, Vol. 2. (pp. 221–238) Westport, CT: Ablex
44
Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125.
45
Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement. American Educational Research Journal, 47, 633–662.
46
Wang, M. T., Willett, J. B., & Eccles, J. S. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 49, 465-480.
47
Wehlage, G. G., Rutter, R. A., Smith, G. A., Lesko, N., & Fernandez, R. R. (1989). Reducing the risk: Schools as communities of support. London: The Palmer Press.
48
Zimmerman, B. (1996). Enhancing student academic and health functioning: a self-regulatory perspective. School Psychology Quarterly, 11, 47– 66.
49
Zyngier, D. (2008). Conceptualizing student engagement: Doing education not doing time. Teaching and Teacher Education, 24, 1765–1776.
50
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر روش آموزشی نوروفیدبک بر تقویت توانایی حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه اول تا ششم دوره ابتدایی
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش آموزشی نوروفیدبک بر تقویت توانایی حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بود. بدین منظور از طرح آزمایشی پیشآزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان بودند. به منظور انتخاب نمونه ابتدا دو دبستان (دخترانه و پسرانه) به روش تصادفی انتخاب و سپس از بین دانشآموزان این دو دبستان، تعداد 40 نفر از دانشآموزان پایه­های اول تا ششم به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار این پژوهش عبارت از مقیاس عملکرد تحصیلی و آزمون حل مسئله برج لندن بود. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در پایان آزمایش بین دو گروه از نظر نمرات حل مسئله تفاوت معناداری وجود ندارد اما گروه آزمایشی از نظر نمرات زمان طراحی و زمان اجرای حل مسئله عملکرد بهتری در مقایسه با گروه کنترل دارد.. همچنین نوروفیدبک بر ابعاد عملکرد تحصیلی مانند موفقیت تحصیلی، کنترل تکانه و تولید تحصیلی تاثیر معناداری دارد. این یافتهها نشان داد که آموزش نوروفیدبک یعنی خودتنظیمی تدریجی امواج بتا و سرکوب سایر امواج در نواحی تمپوراپاریتال چپ و راست (در نقاط C3 و C4) موجب تغییر مطلوب نمرات دانشآموزان در خردهمقیاسهای عملکرد تحصیلی و کاهش زمان طراحی و زمان اجرای حل مسئله میشود اما در این پژوهش تأثیری بر مجموع نمرات پایانی حاصل از حل 12 مسئله برج لندن ایجاد نشد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2016_b820d118b8a651fbd853e24a9e312100.pdf
2014-03-20
65
85
10.22099/jsli.2014.2016
نوروفیدبک
زمان طراحی
زمان اجرا
حل مسئله
عملکرد تحصیلی
دانشآموزان ابتدایی
امیر
جهانیان نجفآبادی
1
دانشگاه شیراز
AUTHOR
محبوبه
فولادچنگ
foolad@shirazu.ac.ir
2
دانشگاه شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
دهقانیآرانی، فاطمه و رستمی، رضا (1389). اثربخشی آموزش پسخوراند عصبی بر ولع مصرف بیماران وابسته به مواد افیونی، فصلنامه دانشور رفتار، 17(40)، 84-75.
2
شعارینژاد، علی اکبر(1380). نگاهی نو به روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار، تهران، انتشارات چاپ پخش.
3
عابدی، احمد و جهانیاننجفآبادی، امیر (1389). مهارتهای اجرایی در مدرسه (کارکردهای اجرایی عصب ـ روانشناختی کودکان و نوجوانان). اصفهان، انتشارات برترین اندیشه، چاپ اول.
4
قلیزاده، زلیخا؛ باباپورخیرالدین، جلیل؛ رستمی، رضا؛ بیرامی، منصور؛ و پورشریفی، حمید (1389). اثربخشی نوروفیدبک بر حافظه بینایی، مجله علوم رفتاری، 4 (4)، 285- 289.
5
گنجی، حمزه (1384). روانشناسی عمومی تهران، نشر ساوالان.
6
نصرتآبادی، مسعود (1386). کاربرد تحلیل امواج کمی مغز(QEEG) در تشخیص و نوروفیدبک در درمان اختلال ADHD؛ یک مطالعه آزمایشی؛ پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی.
7
یعقوبی، حمید؛ جزایری، علیرضا؛ خوشابی، کتایون؛ دولتشاهی، بهروز و نیکنام، زهرا (1387). مقایسه اثربخشی نوروفیدبک، ریتالین و درمان ترکیبی در کاهش علایم کودکان مبتلا به ADHD. دانشور رفتار، 15 (31)، 84-71.
8
ب. انگلیسی
9
Bakhshayesh, A. R., Hansch, S., Wyschkon, A., Rezai, M. J., & Esser, G. (2011). Neurofeedback in ADHD: a single-blind randomized controlled trial. Journal of Child and Adolescents Psychiatry, 20, 481– 491.
10
Barabasz, A., & Barabasz, M. (1996). Attention deficit hyperactivity disorder: neurological basis and treatment alternatives. Journal of Neurotherapy, 1, 1-10.
11
Birbaumer, N., Weber, C., Neuper, C., Buch, E., Haapen, K., & Cohen, L. (2006). Psychological regulation of thinking: Brain - computer interface (BCI) research, Progress in Brain Research, 159, 369-391.
12
Cooper, J. O., Heron, T. E., & Howard, W. L. (2007). Applied behavior analysis. Columbus: Merrill.
13
Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: Guilford Press.
14
Doppelmayr, M., & Weber, E. (2011). Effects of SMR and Theta/Beta Neurofeedback on reaction times, spatial abilities, and creativity. Journal of Neurofeedback and Applied Neuroscience, 15(2), 115-129.
15
Dupaul, G. J., Rapport, M. D., & Perriello, L. M. (1991). Teacher rating of academic skills: The development of the academic performance rating scale, Journal of School Psychology Review, 20(2), 284-300.
16
Egner, T., & Gruzelier, J. H. (2001). Learned self-regulation of EEG frequency components affects attention and event-related brain potentials in humans. Journal of Neuro Report, 12, 4155–4159.
17
Fritson, K. K., Wadkins, T. A., & Pat Gerdes, D. H. (2008). The impact of neurotherapy on college students’ cognitive abilities and emotions. Journal of Neurotherapy: Investigations in Neuromodulation, Neurofeedback and Applied Neuroscience, 11(4), 1-9.
18
Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction (4th Ed.). New York, NY: Holt, Rinehart & Winston.
19
Garon, N., Bryson, S. E., & Smith, I. M. (2008). Executive function in preschoolers: A review using an integrative framework. Journal of Psychological Bulletin, 134, 31−60.
20
Hammond, D. C. (2006). What is Neurofeedback? Journal of Neurotherapy, 10(4), 25-36.
21
Kahana, M. J., Sekuler, R., Caplan, J. B., Kirschen, M., & Madsen, J. R. (1999). Human theta oscillations exhibit task dependence during virtual maze navigation. Journal of Nature, 399, 781–784.
22
Keizer, A. W., Verschoor, M., Verment, R. S., & Hommel, B. (2010). The effect of gamma enhancing neurofeedback on the control of feature bindings and intelligence measures, International Journal of Psychophysiology, 75, 25–32.
23
Klimesch, W. (1999). EEG alpha and theta oscillations reflect cognitive and memory performance: a review and analysis. Journal of Brain Research Review, 29, 169–195.
24
Klimesch, W., Doppelmayr, M., Stadler, W., Pollhuber, D., Sauseng, P., & Rohm, D. (2001). Episodic retrieval is reflected by a process specific increase in human electroencephalographic theta activity. Journal of Neuroscience Letter, 302, 49–52.
25
Knezevic, B., Thompson, L., & Thompson, M. (2010). Pilot project to ascertain the utility of Tower of London Test to assess outcomes of neurofeedback in clients with Asperger’s syndrome. Journal of Neurotherapy, 14, 3–19.
26
Leins, U., Gabriella, G., Hinterberger, T., Klinger, C., Rumpf, N., & Strehl, U. (2007). Neurofeedback for children with ADHD: A comparison of SCP and theta/beta protocols, Journal of Applied Psychophysiological Biofeedback, 32,73–88.
27
Linden, D. (2006). How psychotherapy changes the brain-the contribution of functional neuroimaging. Journal of Psychiatry, 11, 528-538.
28
Loo, S. K., & Barkley, R. A. (2005). Clinical utility of EEG in attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Applied Neuropsychology, 12 (2), 64-76.
29
Lubar, J. F. (1991). Discourse on the development of EEG diagnostics and biofeedback treatment for attention-deficit/hyperactivity disorders. Journal of Biofeedback and Self Regulation, 16, 201-225.
30
Lubar, J. F. (2003). Neurofeedback for the management of attention deficit disorders. In M. S. Schwarts & F. Andrasik (Eds.). Biofeedback: a practitioners’ guide (3rdEd.)(409-437), New York: The Guilford Press.
31
Mann, C., Lubar, J. F., Zimmerman, A., Miller, C., & Muenchen, R. (1992). Quantitative analysis of EEG in boys with attention-deficit / hyperactivity disorder: a controlled study with clinical implication. Journal of Pediatric Neurology, 8, 30-36.
32
Marinus, H. M., Breteler, M. A., Sylvia, P., & Verhoeven, G. L. (2009). Improvements in spelling after QEEG- based neurofeedback in dyslexia: a randomized controlled treatment study, Journal of Applied Psychophysiological Biofeedback, 35, 5–11.
33
Noyes, J. M., & Garland, K. J. (2003). Solving the Tower of Hanoi: Does mode of presentation matter? Journal of Computers in Human Behavior, 19, 579–592.
34
Robertson, S. I. (2001). Problem solving. Hove: Psychology Press.
35
Rosister, T. R., & LaVaque, T. J. (1995). A comparison of EEG biofeedback and psychostimulants in treating attention deficit hyperactivity disorders. Journal of Neurotherapy, 1, 48-59.
36
Savage, F. F. (2011). Experiences of parents and of their children with ADHD who have undergone neurotherapy, (Doctoral Dissertation). North Central University.
37
Shallice, T. (1982). Specific impairments of planning. Philosophical Transactions of the Royal Society of London (Biology), 298,199-202
38
Toplak, E., Connors, L., Shuster, J., Knezevic, B., & Parks, S. (2008). Review of cognitive, cognitive-behavioral, and neural-based interventions for Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). Clinical Psychological Review, 28, 801-823.
39
Vernon, D., Egner, T., Cooper, N., Compton, T., Neilands, C., Sheri, A., & Gruzelier, J. (2003). The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance, International Journal of Psychophysiology, 47, 75–85.
40
Wellman, H. M., Cross, D., & Watson, J. (2001). Meta-analysis of theory-of-mind development: The truth about false belief. Child Development, 72, 655−684.
41
Zook, N. A., Davalos, D. B., DeLosh, E. L., & Hasker, P. D. (2004). Working memory, inhibition, & fluid intelligence as predictors of performance on Tower of Hanoi and London tasks, Journal of Brain and Cognition, 56, 286–292.
42
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نگرش دانشآموزان به تکلیف درسی و ارتباط آن با راهبردهای مدیریت تکالیف
هدف عمده تحقیق تعیین رابطه نگرش دانشآموزان به تکالیف درسی و میزان بهرهگیری از راهبر­دهای مدیریت تکالیف بود. طرح تحقیق مورد استفاده توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دوره راهنمایی شهر سنندج در سال 1390 بود. در مجموع، چهار مدرسه بر اساس جنسیت دانشآموزان از دو ناحیه آموزش و پرورش سنندج به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که تعداد 510 دانشآموز را از هر سه پایه تحصیلی در برگرفت. جهت گردآوری دادهها از مقیاسهای نگرش به تکالیف درسی و راهبردهای مدیریت تکالیف استفاده شد. نتایج گویای آن بود که مقیاسهای مذکور از روایی و پایایی مطلوبی برخوردارند. یافتهها نشان داد که بین متغیر نگرش به تکالیف درسی دانشآموزان با مؤلفههای راهبردهای مدیریت تکالیف همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. دانشآموزانی که نگرش مثبتی به انجام تکالیف داشتند از سطح بالاتری از راهبردهای مدیریت تکالیف برخوردار بودند. دانشآموزان دختر نگرش مثبتتری به تکالیف درسی داشتند و از میانگین نمرات بالاتری نسبت به پسران در بکارگیری راهبردهای مدیریت تکالیف برخوردار بودند. یافتههای دیگر بیانگر تفاوت معنادار بین میزان استفاده دانشآموزان از راهبردهای مدیریت تکالیف و نگرش به تکلیف با توجه به پایه تحصیلی آنان بود. دانشآموزان پایههای پایینتر به راهبردهای مدیریتی (مانند: بازخورد معلم در تکالیف و تنظیم فضای انجام تکلیف) توجه بیشتری نسبت به پایههای بالاتر داشتند.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2017_15a94300196e3fb1ed9708e016c0981d.pdf
2014-03-20
87
112
10.22099/jsli.2014.2017
تکلیف درسی
مشق شب
نگرش
راهبردهای مدیریت تکالیف
ناصر
شیربگی
nshirbagi@uok.ac.ir
1
دانشگاه کردستان
AUTHOR
ناهید
وکیلی
vakilinahid@yahoo.com
2
دانشگاه کردستان
AUTHOR
الف. فارسی
1
درانی، کمال (1378). بررسی وضعیت تکلیف شب در مقطع ابتدایی شهرتهران از نظر دانشآموزان اولیا و معلمان، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 58، 1- 17.
2
سیف، علیاکبر (1391). روانشناسی پرورشی نوین – روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: نشر دوران: ویرایش هفتم.
3
عریضی، حمیدرضا و فراهانی، حجتاله (1386). روشهای کاربردی پژوهش در روانشناسی و مشاوره، تهران: نشر دانژه
4
گاردنر، سی، و لامبرت، دبیلو. ای. (1375). نگرش و انگیزش در یادگیری. ترجمه کسائیان، زهره. نشر دانشگاه اصفهان.
5
گیج، نیت، ل؛ و برلاینر، دیوید، سی (1374) روانشناسی تربیتی، ترجمه غلامرضا خوینژاد و همکاران، مشهد: انتشارات حکیم طوسی.
6
مولوی، حسین (1388). راهنمای عملی SPSS 10-14در علوم رفتاری، اصفهان: پویش اندیشه.
7
وایتبرد، دیوید (1389). مبانی روان شناختی آموزش برای همه، ترجمه محمد تلخابی و مقصود خدایاری. تهران: نشر آییژ. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2000).
8
ب. انگلیسی
9
Babbie, E. (1990). Survey research methods (2nd Ed.). Belmont CA: Wadsworth
10
Begley, S. (1998). Homework doesn’t help. Newsweek, 131(13), 50-51.
11
Campbell, J. R.; Hombo, C. M., & Mazzeo, J. (2000). NAEP 1999 trends in academic progress: three decades of student performance. Washington DC: U.S. Department of Education.
12
Chen, C., & Stevenson, H. W. (1989). Homework: a cross-cultural examination. Child Development, 60, 551–561.
13
Cooper, H. (1989). Homework. White Plains, NY: Longman.
14
Cooper, H., Lindsay, J. J., & Nye, B. (2000). Homework in the home, how students, family and parenting style differences related to the home-work process. Contemporary Educational Psychology, 25(4), 464–487.
15
Cooper, H., Lindsay, J. J., Nye, B., & Greathouse, S. (1998). Relationships among attitudes about homework, amount of homework assigned and completed, and student achievement. Journal of Educational Psychology, 90(1), 70-83.
16
Cooper, H., Robinson, J. C., & Patall, E. A. (2006). Does homework improve academic achievement? Review of Educational Research, 76, 1-62.
17
Cooper, H., & Valentine, J. (2001). Using research to answer practical questions about homework. Educational Psychologist, 36(3), 143-153.
18
Corno, L. (2000). Looking at homework differently. The Elementary School Journal, 100, 529–548.
19
Deslandes, R., Rousseau, M., & Nadeau, T. (2008). Evolution and relation of students’ homework management strategies and their parents’ help in homework during the transition to high school. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New York, NY.
20
Eccles, J. (1993) Age and gender differences in children's self- and task perceptions during elementary school, Child Development, 64(3) 830-847.
21
Epstein, J. L. (1988). Homework practices, achievement, and behaviors of elementary school students. Report 26. Baltimore, MD: Johns Hopkins University, Center on Families, Communities, Schools, and Children’s Learning.
22
Epstein, J. L., & Lee, S. (1995). National patterns of school and family connections in the middle grades. In B. A. Ryan, G. R. Adams, T. P. Gullota, R. P. Weissberg, & R. L. Hampton (Eds.), The family-school connection: theory, research, and practice (pp. 108–154). Thousand Oaks, CA: Sage.
23
Epstein, J. L., & Van-Voorhis, F. L. (2001). More than minutes: teachers' roles in designing homework. Educational psychologist, 36(3), 181-193.
24
Forsberg L. (2007). Homework as serious family business: Power and subjectivity in negotiations about school assignments in Swedish families. British Journal Sociology of Education, 28(2), 209 – 222.
25
Gill, B., & Schlossman, S. (1996). A sin against childhood: progressive education and the crusade to abolish homework, 1897-1941. American Journal of Education, 105(1), 27–66.
26
Glynn, E. L., & Thomas, J. D. (1974). Effect of cueing on self-control of classroom behavior. Journal of Applied Behavior Analysis, 7, 299-306
27
Harris, S., Nixon, J., & Rudduck, J. (1993). Schoolwork, homework and gender. Gender and Education, 5, 3-14.
28
Hong, E., & Milgram, R. M. (1999). Preferred and actual homework style: a cross-cultural examination. Educational Research, 41, 251-265.
29
Keith, T. Z. (1982). Time spent on homework and high school grades: a large-sample path analysis. Journal of Educational Psychology, 74, 248–253
30
Killoran, I. (2003). Why is your homework not done? How theories of development affect your approachin the classroom. Journal of Instructional Psychology, 30, 309-315.
31
Leone, C. M., & Richards, M. H. (1989). Classwork and homework in early adolescence the ecology of achievement. Journal of Youth and Adolescence, 18, 531-548.
32
Levin, I., Levy-Schiff, R., Appelbaum-Peled, T., Katz, I., Komar, M., & Meiran, N. (1997). Antecedents and consequences of maternal involvement in children’s homework: a longitudinal analysis. Journal of Applied Developmental Psychology, 18, 207–222.
33
Lioyd, B., & Duveen, G. (1992). Gender identities and education. London: Harveester/ Wheatsheaf.
34
Meece, J. L., Glienke, B. B., & Burg, S. (2006). Gender and motivation. Journal of School Psychology, 44, 351–373.
35
Paschal, R. A., Weinstein T., & Walberg, H. J. (1984). The effects of homework on learning: a quantitative synthesis. Journal of Educational Research, 78, 97–104.
36
Rosenbaum, M. S., & Drabman, R. S. (1979). Self-control training in the classroom: A review and critique. Journal of Applied Behavior Analysis, 12, 467-485.
37
Thorne, B. (1993). Gender play: Girl and boys in school. Buckingham: The Open University Press.
38
Warton, P. M. (2001). The forgotten voices in homework: views of students. Educational Psychologist, 36(3), 155-165.
39
Xu, J. (2004). Family help and homework management in urban and rural secondary schools. Teachers College Record, 106, 1786-1803.
40
Xu, J. (2008). Validation of scores on the homework management scale for high school students. Educational and Psychological Measurement, 68(2), 304-324
41
Xu, J., & Corno, L. (2003). Family help and homework management reported by middle school students. Elementary School Journal, 103(5), 503-518.
42
Xu, J., & Wu, H. (2013). Self-Regulation of homework behavior: Homework management at the secondary school level. The Journal of Educational Research, 106(1), 1-13
43
Xu, J., & Yuan, R. (2003). Doing homework, listening to students’ parents and teachers' voices in one urban middle school community. School Community Journal, 13, 25-44.
44
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی در ارتباط میان اهداف پیشرفت و راهبردهای خودگردانی یادگیری: ارائه الگوی ساختاری
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هیجانهای مثبت و منفی در ارتباط میان اهداف پیشرفت (تبحری، عملکردی ـ رویکردی، عملکردی ـ اجتنابی) با راهبردهای خودگردانی یادگیری (راهبردهای شناختی و فراشناختی) در دانش­آموزان دختر و پسر دبیرستان­های شهر تهران بود. برای این منظور، 840 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای از دبیرستانهای واقع در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شدند. داده­ها از طریق تحلیل عامل تأییدی و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد به استثنای اثر مستقیم جهتگیری هدفی تبحری بر راهبردهای شناختی خودگردانی یادگیری، اثر مستقیم هیچکدام از متغیرهای برونزا بر راهبردهای شناختی و فراشناختی معنادار نبوده است. اثر غیرمستقیم (از طریق هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی) همه متغیرهای برونزا بر راهبردهای خودگردانی یادگیری معنادار بدست آمد. اثر مستقیم همه متغیرهای برونزا بر هیجانهای مثبت معنادار بوده است. اثر متغیرهای برونزای جهت­گیری هدفی تبحری و عملکردی ـ اجتنابی بر هیجانهای منفی معنادار بوده، اما اثر متغیر برونزای جهت­گیری هدفی عملکردی ـ رویکردی بر هیجانهای منفی معنادار بدست نیامد. نتیجه اینکه، اهداف پیشرفت تبحری، عملکردی ـ رویکردی و عملکردی ـ اجتنابی با واسطه هیجانهای تحصیلی بر خودگردانی یادگیری اثر دارند.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2018_e84165339f3208ee0eccb1acce3c0c06.pdf
2014-03-20
113
136
10.22099/jsli.2014.2018
اهداف پیشرفت
هیجانهای مثبت و منفی
راهبردهای خودگردانی یادگیری
الگوی ساختاری
فریبرز
نیکدل
nikdelfar@yahoo.com
1
دانشگاه یاسوج
AUTHOR
پروین
کدیور
faraji_hoseyn@yahoo.com
2
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ولیاله
فرزاد
3
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
مهدی
عربزاده
mehdi_arabzadeh@hotmail.com
4
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
جواد
کاوسیان
5
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
الف. فارسی
1
امامجمعه، مریم (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی با خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدفی در دانشجویان علوم انسانی و فنی مهندسی دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2
جوکار، بهرام (1384). بررسی رابطه هدفگرایی و خودتنظیمی در دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4)، 56-71.
3
حجازی، الهه و نقش، زهرا (1387). الگوی ساختاری رابطه ادراک از ساختار کلاس، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و خودنظم بخشی در درس ریاضی. تازههای علوم شناختی، 10(4)، 27-38.
4
حسینینسب، سیدداود، و رامشه، سیدمحمدحسین (1379) . بررسی ارتباط بین مؤلفه های یادگیری خود نظم داده شده با هوش. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 16- 15(1-2)، 85-96.
5
عربزاده، مهدی (1387). رابطه بین یادگیری خودگردان، جهتگیری هدف با سبک مدیریتی کلاس در معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
6
غلامی، یارمحمد (1382). بررسی ارتباط بین جهتگیری هدف با یادگیری خودگردان در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
7
کارشکی، حسین (1387). بررسی نقش ادراکات محیطی خانوادگی و مدرسهای و الگوهای انگیزشی در یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان. پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران.
8
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیاله؛ کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز (1388). رواسازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 8 (32)، 7-30.
9
کیامنش، علیرضا (1381). نمونهگیری در پژوهشهای علوم رفتاری. سالنامه پژوهش در علوم اجتماعی و رفتاری (جلد اول). به کوشش حسین رحمان سرشت. تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
10
نوشادی، ناصر (1380). بررسی رابطه بین جهتگیری هدف با خودتنظیمی یادگیری، پیشرفت تحصیلی و رضایت از تحصیل در دانشآموزان دختر و پسر رشتههای مختلف تحصیلی دوره پیشدانشگاهی شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
11
هومن، حیدرعلی (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران، انتشارات سمت.
12
ب. انگلیسی
13
Barron, K. E., & Harackiewicz, J. M. (2001). Achievement goals and optimal motivation: Testing multiple goal models. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 706–722.
14
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501–519.
15
Elliot, A. J., McGregor, H. A., Holly, A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, andexam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91, 549–563.
16
Glaser-Zikuda, M., Fuss, S., Laukenmann, M., Metz, K., & Randler, C. (2005). Promoting students’ emotions and achievement:Instructional design and evaluation of the ECOLE-approach. Learning and Instruction, 15(5), 481-495.
17
Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N. C., & Haag, L. (2006). Academic emotions from a social–cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students’ affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76, 289–308.
18
Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Tauer, J. M., & Elliot, A. J. (2002). Predicting success in college: A longitudinal study of achievement goals and ability measures as predictors of interest and performance from freshman year through graduation. Journal of Educational Psychology, 94, 562–575.
19
Middleton, M. J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack of ability: An under-explored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology, 89, 710–718.
20
Midgley, C., Kaplan, A., & Middleton, M. (2001). Performance approach goals: Good for what, for whom, under what circumstances, and at what cost?American Psychological Association,93(1), 77–86.
21
Midgley, C., Maehr, M. L., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K. E., ... & Urdan, T. (2000). Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS). Ann Arbor, MI7 University of Michigan.
22
Mouratidis, A., Vansteenkiste, M., Lens, W., & Vanden Auweele, Y. (2009). Beyond positive and negative affect: Achievement goals and discrete emotions in the elementary physical education classroom. Psychology of Sport and Exercise ,10(3), 336–343.
23
Newman, R. S. (1998). Students' help-seeking during problem solving: Influences of personal and contextual goals. Journal of Educational Psychology, 90, 644-658.
24
Nien, C., L., & Duda, J. L. (2008). Antecedents and consequences of approach and avoidance achievement goals: A test of gender invariance. Psychology of Sport and Exercise, 9, 352–372.
25
Pekrun, R. (1992). The impact of emotions on learning and achievement: towards a theory of cognitive/motivational mediators. Applied Psychology: An International Review, 41(4), 359–376.
26
Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Ed.). Motivational psychology of human development (pp. 143–163).
27
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
28
Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: a theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98, 583–597.
29
Pekrun, R., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2005). Academic Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M)—user’s manual. University of Munich: Department of Psychology.
30
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002a). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: a program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist, 37(2), 91–105.
31
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002b). Control-value theory of academic emotions: Individual and social antecedents of students’ domain-specific emotions. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
32
Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 459-470.
33
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.
34
Pintrich, P. R., & Degroot, E. V. (1990). Motivational and self regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
35
Radosevich, D. J., Vaidyanathan, V. T., Yeo, S. Y., & Radosevich, D. M. (2004). Relating goal orientation to self-regulatory processes: A longitudinalfield test. Contemporary Educational Psychology, 29(3), 207–229.
36
Roberts, G. C. (2001). Understanding the dynamics of motivation in physical activity: the influence of achievement goals on motivational processes. Advances in motivation in sport and exercise, 1–50.
37
Roebken, H. (2007). The influence of goal orientation on student satisfaction, academic engagement and achievement. Electronic Journal of Reasearch in Educational Psychology,13(5), 679-704.
38
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (Eds.). (1994). Self-Regulation of Learning and Performance: Issues and Educational Application. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Association.
39
Sideridis, G. D. (2003). On the origins of helpless behavior in students with learning disabilities: Avoidance motivation? International Journal of Educational Research, 39, 497-517.
40
Sideridis, G. D. (2005). Goal orientation, academic achievement, and depression: Evidence in favor of a revised goal theory framework. Journal of Educational Psychology, 97, 366–375.
41
Urdan, T. (2004). Can achievement goal theory guide school reform? In P. R. Pintrich & M. L. Maehr (Eds.), Advances in motivation and achievement: Motivating students, improving schools: The legacy of Carol Midgley,13, 361–392.
42