ORIGINAL_ARTICLE
نقش نیازهای اساسی خودتعیینگری، کیفیت اطلاعات و قابلیت کاربرد در علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی با میانجیگری انگیزش درونی و رضایت
یادگیری الکترونیکی از موضوعات مهم محیطهای آموزشی معاصر است و بررسی عوامل موثر بر استفاده و تداوم استفاده از آن نیز همواره مورد توجه محققین این حوزه بوده است. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش عوامل مؤثر در تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی، در بین دانشجویان دورههای مجازی با استفاده از یک مدل علّی است. پسازتهیهابزارهای اندازهگیری و تعیین روایی و پایایی آن، از بین جامعه آماری دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه علوم حدیث شهر مشهد، نمونه ای به حجم 218 نفر، پرسشنامههایمربوطهراتکمیلکردند. دادههای جمعآوری شده به وسیله نرمافزار SPSS و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج اجرای همبستگیپیرسوننشانداد که تمام متغیرهای مشاهده شدهی الگو شامل مولفههای نیازهای خودتعیینگری، کیفیت اطلاعات ادراک شده، قابلیت کاربرد ادراک شده و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی، دو به دو با هم همبستگی دارند. با اجرای الگوی تحلیل مسیر برای آزمون رابطهی نیازهای خودتعیینگری(خودمختاری ادراک شده، شایستگی ادراک شده، ارتباط ادراک شده) و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی از طریق انگیزهی درونی و همچنین رابطهی بین باورهای شناختی (کیفیت اطلاعات ادراک شده، قابلیت کاربرد ادراک شده)و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی از طریق رضایت از دورههای یادگیری الکترونیکی، مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. کلیه ضرایب مسیر نیز بالاو به لحاظ آماری معنادار بودند.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1574_249cbc4106fb346a1b6779bd027715db.pdf
2013-03-19
1
20
10.22099/jsli.2013.1574
علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی
نیازهای خودتعیینگری
کیفیت اطلاعات
قابلیت کاربرد
اکرم
خوارزمی
1
کارشناس ارشد روانشناسیتربیتی
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
حسین
کارشکی
kareshki@um.ac.ir
2
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمدسعید
عبدخدائی
3
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
الف. فارسی
1
بابائی، محمود (1389). مقدمهای بر یادگیری الکترونیکی. انتشارات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و نشر چاپار.
2
محمدحسینزاده، معصومه (1389). بررسی رابطه بین انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی کامپیوتری دانشجویان با احساس رضایت آنان از برنامه های درسی دوره های آموزش الکترونیکی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
3
فاضل، امیر؛ کمالیان، امین رضا (1388). بررسیپیشنیازها و امکان سنجی اجرای نظامیادگیری الکترونیکی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 4(1)، 13-27.
4
قهرمانی، سارابانو؛ برادران کاظم زاده، رضا (1388). ارائه مدلی برای بررسی عوامل تأثیرگذار بر میزان پذیرش سیستم یادگیریالکترونیکی از دیدگاه یادگیرنده. مهندسی صنایع و مدیریت شریف، 26(1)، 91-100.
5
ب. انگلیسی
6
Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
7
Bauer, J., &Mulder, R. H. (2006).Upward feedback and its contribution to employees’ feeling of self determination.Journal ofWorkplace Learning, 18(7&8), 508-521.
8
Bolliger, D. U.,Supanakorn, S., & Boggs, C. (2010). Impact of podcasting on student motivation in the online learning environment.Computers & Education, 55(2), 714-722.
9
Chiu, C. M., Hsu, M. H., Sun, S. Y., Lin, T. C., & Sun, P. C. (2005).Usability, quality, value and e-learning continuance decisions.Computers& Education, 45(4), 399-416.
10
Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease Of Use, and User Acceptance Of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 318-340.
11
Gagne, M., &Deci, E. L. (2005). Self-determination theory and work Motivation.Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331–362.
12
Grouzet, F. M. E., Vallerand, R. J., Thill, E. E., &Provencher, P. J. (2004). From Environmental Factors to Outcomes: A Test of an Integrated Motivational Sequence. Motivation and Emotion, 28(4), 331-346.
13
Kala, S., Isaramalai, S.,&Pohthong, A. (2010). Electronic learning and constructivism: A model for nursing education. Nurse Education Today, 30(1): 61–66.
14
Lee, M. C. (2010). Explaining and predicting users’ continuance intention toward e-learning: An extension of the expectation–confirmation model.Computers & Education, 54(2), 506–516.
15
Phobun, P., &Vicheanpanya, J. (2010).Adaptive intelligent tutoring systems for e-learning systems.Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2),4064-4069.
16
Ramayah, T., Ahmad, N. H., & Lo, M. C. (2010). The role of quality factors in intention to continue using an e-learning system in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5422-5426.
17
Reeve, J., &Sickenius, B. (1994). Development and validation of a brief measure of the three psychological needs underlying intrinsic motivation: the AFS scales. Educational and psychological measurement, 54(2), 506-515.
18
Roca, J. C., Chiu, C. M., & Martinez, F. J. (2006). Understanding e-learning continuance intention: An extension of the Technology Acceptance Model.International Journal of Human-Computer Studies, 64(8), 683–696.
19
Roca, J. C., & Gagne, M. (2008). Understanding e-learning continuance intention in the workplace: A self-determination theory perspective. Computers in Human Behavior, 24(4), 1585–1604.
20
Ryan, R. M., &Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Direction.Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67.
21
Sorebo, O., Halvari, H., F., Gulli, V., & Kristiansen, R. (2009).The role of self-determination theory in explaining teachers’ motivation to continue to use e-learning technology.Computers & Education, 53(4), 1177–1187.
22
Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y. Y., &Yeh, D. (2008). What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction.Computers and Education, 50(4), 1183–1202.
23
Wang, Y. S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems.Information & Management, 41(1), 75-86.
24
Yang, C. C., Tsai, I. C., Kim, B., Cho, M. H., &Laffey, J. M. (2006).Exploring the relationships between students' academic motivation and social ability in online learning environments.Internet and Higher Education, 9(4), 277–286.
25
ORIGINAL_ARTICLE
سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطه­ای خودکارآمدی در رابطه­ی بین ادراک از الگوهای ارتباطی خانواده و سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 337 دانشآموز (176 دختر و 161 پسر) در مقطع متوسطه­ی شهرستان مهریز در سال تحصیلی 91-90 شرکت داشتند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تصادفی انتخاب شده بودند. مشارکت­کنندگان، پرسشنامه­ی تجدید نظر شده­ی الگوهای ارتباطی خانواده، پرسشنامه­ی خودکارآمدی و پرسشنامه­ی سرزندگی تحصیلی را تکمیل نمودند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آن­ها از روش تحلیل عامل و همسانی درونی استفاده شد. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که اول، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده به صورت مستقیم قدرت پیش­بینی­ سرزندگی تحصیلی را دارند. دوم، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده پیش­بینی­کننده­ی مستقیم ابعاد خودکارآمدی هستند. سوم، پس از بررسی ضریب مسیر بدست آمده معلوم شد که خودکارآمدی نقش واسطه­ای میان جهت­گیری گفت و شنود و سرزندگی تحصیلی دارد. یافته­ها با توجه به پژوهش­های پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1575_f3bd5d30933350b406459031459fe5ba.pdf
2013-03-19
21
47
10.22099/jsli.2013.1575
الگوهای ارتباطی خانواده
خودکارآمدی
سرزندگی تحصیلی
محمدحسین
دهقانی زاده
1
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
مسعود
حسین چاری
2
استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
اردلان،الهام (1386). بررسیرابطه­یمهارت­هایارتباطیوسازگاریتحصیلیبانقشواسطه­ایخودکارآمدی(پایا­ن­نامه­یکارشناسیارشد)،دانشگاهشیراز، شیراز، ایران.
2
بختیارپور، سعید؛ حافظی، فریبا و بهزادیشینی، فاطمه (1389). رابطه کمال­گرایی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. یافته­های نو در روان­شناسی، 5(13)، 35-52.
3
تجلی،فاطمه(1386). تاثیرابعادالگوهایارتباطیخانوادهبرسلامترواندانش­آموزاندبیرستانیباواسطه­یهوشهیجانی(پایان­نامه­یکارشناسیارشد)،دانشگاهشیراز، شیراز، ایران.
4
تجلی،فاطمه و اردلان، الهام (1389). رابطه­ی ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی. مجله­ی روان­شناسی، 14 (1، پیاپی 53)، 78-62.
5
تجلی، فاطمه و لطیفیان، مرتضی (1387). بررسی تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر سلامت روان با واسطه هوش هیجانی نوجوانان. فصلنامه­ی خانواده پژوهی، 14 (16)، 407- 422.
6
حسین­چاری، مسعود و دهقانی­زاده، محمدحسین (1391). بررسی خصوصیات روان­سنجی مقیاس سرزندگی تحصیلی در میان دانش­آموزان. منتشر نشده.
7
حقیقی، جمال؛ شکرکن، حسین؛ موسویشوشتری، مژگان. (1381). بررسی رابطه­ی جو عاطفی خانواده با سازگاری دانش­آموزان دختر پایه­ی سوم مدارس راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 9 (3 و 4)، 79- 108.
8
رحیمی، مهدی و خیّر، محمد (1388). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و کیفیت زندگی دانش آموزان دوره متوسطه شهر شیراز. فصلنامه مطالعات تربیتی و روان شناسی، 10 (1، پیاپی 20)، 5-25.
9
رحیمی، مهدی و یوسفی، فریده (1389). نقش الگوهای ارتباطی خانواده در همدلی و خویشتنداری فرزندان.فصلنامه­ی خانواده پژوهی، 6 (24)، 433-447.
10
سامانی، سیامک (1381). بررسی مدل علّی همبستگی خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری(رساله­ی دکتری).دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
11
شهرکی­ثانوی، فریبا؛ نویدیان، علی؛ انصاری­مقدم، علیرضا و فرجی­شوی، مهدی (1390). بررسی رابطه­ی الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی جوانان. فصلنامه­ی مشاوره و روان­درمانی خانواده، 1 (1)، 101-114.
12
فراهتی، مهرناز؛ فتحی­آشتیانی، علی و مرادی، علیرضا (1390).رابطه­ی بین الگوهای ارتباطی خانواده و کمرویی در نوجوانان. فصلنامه­ی علمی-پژوهشی پژوهش در سلامت روان­شناختی، 4 (1و2)، 1-8.
13
فولادچنگ، محبوبه؛ تجلی، فاطمه، و اردلان، الهام (1387). نقش جهتگیری گفتوشنود و همنوایی خانواده در خودکارآمدی فرزندان. چکیده­ی مقالات سومین کنگره ملی آسیبشناسی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، ص 305.
14
فولادچنگ، محبوبه و لطیفیان، مرتضی (1381).بررسی تاثیر علّی خودگردانی والدین در خودگردانی تحصیلی دانش­آموزان و پیشرفت درسی آنان. مجله­ی روان­شناسی و علوم تربیتی، 32 (2)، 135-154.
15
کار، آلن. (1385). روان­شناسی مثبت علم شادمانی و نیرومندی­های انسان. ترجمه­ی حسنپاشاشریفی، جعفر نجفی­زند. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2004).
16
کشتکاران،طاهره. (1388). بررسی رابطه­ی الگوی ارتباطی خانواده با تاب­آوری دردانشجویان دانشگاهشیراز، دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 39، 69-88.
17
کورشنیا، مریم (1385). بررسی تاثیر ابعاد الگوی ارتباطی خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان(پایان­نامه­ی کارشناسی­ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
18
لطیفیان، مرتضی و کورش­نیا، مریم (1386). بررسی روایی و پایایی ابزار تجدیدنظر شده­ی الگوهای ارتباطی خانواده.فصلنامه­ی خانواده پژوهی، 3(12)، 855-875.
19
نیکنام، ندا (1390). بررسی رابطه­ی الگوهای ارتباطی خانواده و ساختار کلاس با ابعاد خودکارآمدی (پایان­نامه­ی کارشناسی­ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
20
یوسفی، فریده (1386). ارتباط سبک فرزندپروری والدین با مهارت­های اجتماعی و جنبه­هایی از خودپنداره دانش­آموزان دبیرستانی. دو ماهنامه­ی علمی-پژوهشی دانشور رفتاردانشگاه شاهد، 14(22)، 37-46.
21
ب. انگلیسی
22
Alva, S. A. (1991). Academic invulnerability among Mexican–American students: The importance of protectiveresources and appraisals. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 13, 18−34.
23
Bandura, A.(1991). Social cognitive theory of self-regulation.Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248-287.
24
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1−26.
25
Bandura, A., Pastorelli, C., Barbananelli, C.,& Caprara, G. V. (1999).Self-Efficacy Pathways to Childhood Depression.Journal of Personality and Social psychology, 76, 258-269.
26
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
27
Basol, G. (2010). Validity and reliability of Turkish form of children’s self-efficacy scale on Turkish primary school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 4082-4086.
28
Bong, M. (2008). Effect of Parent-Child Relationship and Classroom Goal Structure on motivation, Help-Seeking avoid and cheating. The Journal ofExperimental Education, 76(2), 191-217.
29
Brown,C., &Anivy, R. (2005).Self-efficacy beliefs as determinants of prosocial behavior conducive to life satisfaction across ages.Journal ofSocial andClinical Psychology, 24, 191-217.
30
Caprara, G.V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P.S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level.Journal of School Psychology, 44, 473–490.
31
Carroll, A., Houghton, S., Wood, R., Unsworth, K., Hattie. J., Gordon, L., Bower,J.(2009).Self-efficacy and academic achievement in Australian highschool students: The mediating effects of academicaspirations and delinquency. Journal of Adolescence,32, 797-817.
32
Catterall, J. S. (1998). Risk and resilience in student transitions to high school.American Journal of Education, 106, 302−333.
33
Deborah, J., & Gustavo, C. (2004).The differential relations of maternal and paternal support and control to adolescent social competence, self-worth, and sympathy.Journal of Adolescent Research,19(6), 759-782.
34
Elwood, T. D., & Schrader, D. C. (1998).Family communication patterns andcommunication apprehension.Journal of Social Behavior & personality,13, 493-502.
35
Feldman, S. S., & Wentzel, K. R. (1990).Relations among familyinteraction patterns, classroom self-restraint, and academic achievement inpreadolescent boys.Journal ofEducational Psychology, 82(4), 813-819.
36
Finn, J. D. & Rock, D. A. (1997) Academic success among students at risk for school failure, Journal of Applied Psychology, 82, 221–234.
37
Fitzpatrick, M.A. (2004). The family communication patterns theory: Observations on its development and application. The Journal of Family Communication, 4, 167-179.
38
Fitzpatrick, M. A. & Ritchie, L. D. (1994).Communication schemata within the family: Multiple perspectives on family interaction. Human Communication Research, 20, 275-301.
39
Floyd, C. (1996). Achieving despite the odds: A study of resilience among a group of African American high school seniors.Journal of Negro Education,65, 181−189.
40
Gerdes, H., & Mallinckordt, B. (1994). Emotional, social and academic adjustment of college student: a longitudinal study of retention. Journal of Counseling & Development, 72(3), 281- 288.
41
Gonzalez, R., & Padilla, A. M. (1997).The academic resilience of Mexican American high school students.HispanicJournal of Behavioral Sciences, 19, 301−317.
42
Hackett, G. (1995). Self-efficacy and career choice and development.In A. Bandura(Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 232-258). New York: CambridgeUniversity Press.
43
Hawley, R.D. (2000). Clinical implications of family resilience.The American Journal of Family Therapy, 8, 101-106.
44
Hofstede, G. (1981).Culture’s consequences international differences in worker elated values. London: Sage.
45
Holden, G., Moncher, M. S., Schinke, S. P., & Barker, K. M. (1990). Self-efficacy ofchildren and adolescents: A meta-analysis. Psychological Reports, 66,1044-1046.
46
Huang, L. N. (1999). Family communication patterns and Personality characteristics.Academic Research Library, 47(2), 230-244.
47
Koerner, A. F.,& Crancara, K. E. (2002). The influence conformity orientation on communication patterns in family conversation. Journal of Family, 33-56.
48
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (1997). Family type and conflict: The impact ofconversation orientation and conformity orientation on conflict in the family. Communication Studies, 48, 59-78.
49
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002).Toward a theory of family communication. Communication Theory, 12, 70-91.
50
Koerner, A.F., & Fitzpatrick, M.A. (2004).Communication in intact families.In A. Vangelisti (Ed).Handbook of Family Communication (pp. 177-196). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associations.
51
Koesten, J. & Anderson, K. (2004).Exploring the influence of family communication patterns, cognitive complexity, and interpersonal competence on adolescent risk behaviors.Journal of family communication, 4(2), 99-121.
52
Lent, R. W., Brown, S. D., & Gorge, P. A. (1997).Discriminate and predictive validity ofacademic self-concept, academic self-efficacy, and mathematics-specific self-efficacy.Journal of CounselingPsychology, 44, 307-315.
53
Marsh, H. W. (1990). A multidimensional, hierarchical model of self-concept: Theoreticaland empiricaljustification. Educational Psychology Review, 2, 77−172.
54
Martin, A.J., & Marsh, H.W. (2006). Academic buoyancy and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-282.
55
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008).Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience.Journal of School Psychology, 46(1), 53-83.
56
Masten, A. S. (2001) Ordinary magic: resilience processes indevelopment, American Psychologist,56, 227–238.
57
Masten, A. S.,& Coatsworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from research on successful children. American Psychologist, 53, 205−220.
58
McLeod, J. M., & Chaffee, S. H. (1972).The construction of social reality. In J. Tedeschi (Ed.), The Social Influence Process (pp. 50-59). Chicago, IL: Aldine-Atherton.
59
McMillan, J. H., & Reed, D. F. (1994). At-risk students and resiliency: Factors contributing to academic success.Clearing House, 67, 137−140.
60
Meece, J. L., Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1990).Predators of math anxiety andits influence on young adolescents' course enrollment intentions andperformance in mathematics.Journal of Educational Psychology, 82,60-70.
61
Mercer, S., Nellis, L., Martínez, R.,& Kirk, M. (2011).Supporting the students most in need: Academic self-efficacy and perceived teacher support in relation to within-year academic growth. Journal of School Psychology,49,323–338.
62
Muris, P. (2001).A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149.
63
Overstreet, S., & Braun, S. (1999). A preliminary examination of the relationship between exposure to communityviolence and academic functioning.School Psychology Quarterly, 14, 380−396.
64
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. Unpublished Ph.D. Thesis, Carolina University.
65
Putwain, D. V & Connors, L., &Symes, W.,& Douglas-Osborn.E. (2011).Is academic buoyancy anything more than adaptive coping?Anxiety, Stress& Coping, 1-10.
66
Ramsden, S., & Hubbard, J. (2002). Family expressiveness and parental emotion coaching: Their role in children’s emotion regulation and aggression. Journal of Abnormal ChildPsychology, 30, 657–667.
67
Ritchie, L. D., & Fitzpatrick, M. A. (1990). Familycommunication patterns: Measuring intrapersonalperceptions of interpersonal relationships. CommunicationResearch, 17(4), 523-544.
68
Salami, S. O.,& Ogundokun, M. O. (2009).Emotional intelligence and self-efficacy as predictors of academic performance. Perspectives inEducation, 25(3), 175-185.
69
Schunk, D. H. (1990).Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychology, 25, 71-86.
70
Schunk, D. H. (1991).Self-efficacy and academic motivation.Educational Psychologist,26, 207-231.
71
Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995).Generalized self-efficacy scale.In J.Weiman, S. Wright,& M. Johnston (Ed).Measures in healthpsychology: A user’s portfolio, causal and control beliefs (pp. 35-37).Winderser, UKNFER-NELSON.
72
Snyder, J., Stoolmiller, M., & Wilson, M., Yamamoto, M. (2003). Child anger regulation, parentalresponses to children’s anger displays, and early child antisocial behavior.Social Development, 12, 335–360.
73
Spear, L. P. (2000). The adolescent brain and age related behavioral manifestations. Neuroscience and Behavioral Reviews, 24, 417-463.
74
Stoever, S. (2004).Multiple predictors of college adjustment and academic performance for undergraduates in their first semester.Dissertation Prepared for The Degree of Doctor of Philosophy, University of North Texas, May.
75
Triandis, C. H., Bontempo, R., Villareal, M. J., Asai, M., & Lucca, N. (1988). Individualism and collectivism: Crossculturalperspectives on self-ingrouprelationships. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 323–338.
76
Ullrich, M., & Kreppner, K. (1997).The quality of family communication and academic achievement in early adolescence. Poster presented at the biennial Meeting of SRCD. April 3-6, 1997, Washington, DC.
77
Voydanoff, P., & Donnelly, B. W. (1999).Risk and protective factors for psychological adjustment and gradesamong adolescents.Journal of Family Issues, 20, 328−349.
78
Wayman, J. C. (2002). The utility of educational resilience for studying degree attainment in school dropouts.Journal of Educational Research, 95, 167−178.
79
Zimmerman, B. J. (1990).Self-regulated learning and academic achievement: An overview.Educational Psychology,25 (1), 3-17.
80
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطه ی خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختی
هدف از پژوهش حاضربررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطه­ی خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختیبود. به این منظور تعداد 365نفر (173 پسر و 192 دختر) از دانشآموزان پایه­ی اول دبیرستان در شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشه­ای تصادفی چند مرحلهایانتخاب شدند. مشارکتکنندگان پرسشنامه­ی جهتگیری هدف الیوت و مکگریگور و مقیاسهای خودکارآمدی، ارزش تکلیف و راهبردهای شناختی از پرسشنامه­ی راهبردهای انگیزشی برای یادگیریپنتریچ و همکاران را تکمیل نمودند. به منظور بررسی هدف پژوهش،رابطه­ی متغیرها در قالب یک مدل علّیبررسیو مورد آزمون قرار گرفت. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود ونتایج نشان داد که متغیرهای مستقل برونزای خودکارآمدی و ارزش تکلیف هم به طور مستقیم و هم به واسطه­ی انواع جهتگیری هدف بر متغیرهای درونزای راهبردهای شناختی تاثیر دارند. به این صورت که دو متغیر خودکارآمدی و ارزش تکلیف از طریق جهتگیری هدف تسلط گرایشی انواع راهبردهای شناختی را به نحو مثبت و معناداری تبیین کردند.بین دو متغیر برونزای پژوهش با جهتگیری هدف تسلط اجتنابی رابطه­ی معناداری به دست نیامد و هدف مذکور هیچ یک از انواع راهبردهای شناختی را نتوانست پیشبینی نماید. متغیر خودکارآمدی بر جهتگیری هدف عملکرد گرایشی بطور مثبت و معناداری تاثیر داشت و این هدف نیز راهبرد بسط را به نحو مثبت پیشبینی نمود. جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی بطور منفی توسط خودکارآمدی پیش بینی شده، و این هدف هم راهبرد مرور ذهنی را به نحو مثبت پیشبینی کرد. همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری هدف غالب در بین دانشآموزان مورد مطالعه­­، از نوع تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی میباشد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1576_039d1902a808dcdb7e3de2cba502d6a0.pdf
2013-03-19
49
80
10.22099/jsli.2013.1576
جهتگیری هدف
خودکارآمدی
ارزش تکلیف
راهبردهای شناختی
مرور ذهنی
بسط
سازماندهی
تفکر انتقادی
زینب
ربّانی
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
فریده
یوسفی
yousefi@shiraz.ac.ir
2
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
احمدی ده قطب الدینی، محمد (1388). بررسی روابط بین هدفهای تسلط، هدفهای عملکردی گرایش –اجتناب،راهبردهای یادگیری و توانایی حل مساله ریاضی دانشجویان.مطالعات تربیتی و روان شناسی، 10(3)، 21-40.
2
پنتریچ، پال آر. و شانک، دیل اچ. (1385). انگیزش در تعلیم و تربیت، ترجمه مهرناز شهرآرای، انتشارات تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002).
3
جوکار، بهرام؛ لطیفیان، مرتضی (1385). رابطه ابعاد هویت و جهتگیری هدف در گروهی از دانشآموزان پیش دانشگاهی شهرستانهای شیراز و یاسوج.مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، 25(4، پیاپی 49)، 27-46.
4
حسینی، فریدهالسادات و لطیفیان، مرتضی (1388). پیش بینی جهتگیری هدف با استفاده از پنج عامل بزرگ شخصیت در بین دانشجویان دانشگاه شیراز. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، 5 (1)، 73-94.
5
سیف، دیبا؛ لطیفیان، مرتضی (1383).بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودنظم دهی دانشجویان در درس ریاضی. مجله روانشناسی، 8 (32)، 404-420.
6
صمدی، معصومه (1386). تاثیر روشهای تربیتی و خودتنظیمی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی. تازه های علوم شناختی، 9 (1)،40-48.
7
کهولت، نعیمه (1388). پیش بینی شادمانی بر اساس سبکهای هویت، ابعاد هویت و جهتگیری هدف (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
8
ب. انگلیسی
9
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261–271.
10
Ames, C.,&Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students, learning strategies and motivational process. Journal of Educational Psychology,80(3), 260-267.
11
Artino, A. R., & Stephens. J. M. (2009). Academic motivation and self-regulation: A comparative analysis of undergraduate and graduate students learning online. Internet and higher education,12, 146-151.
12
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.
13
Bandura, A. (2006). Adolescent development from an agentic perspective.In F. Pajares, & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 1-43). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
14
Baranik, L.E. Stanley, L.J. Bynum, B.H., &Lance, C.E. (2010). Examining the construct validity of mastery-avoidance achievement goals: A meta-analysis.Human Performance, 23(3), 265-282.
15
Berger, J. L., & Karabenick, S. A. (2011). Motivation and students' use of learning strategies: Evidence of unidirectional effects in mathematics classroom. Learning and Instruction, 21, 416-428.
16
Bodmann, S. M., Hulleman, C. S., & Schrager, S.M. (2007). The 2 × 2 model of achievement goals: A meta-analysis. Poster session presented at the annual meeting of the American. Educational Research Association, Chicago, IL.
17
Coutinho, S. A., & Neuman, G. (2008).A model of metacognition, achievement goal orientation, learning style and self-efficacy.Learning Environments Research,11,131–151.
18
Dupeyrat, C., & Marine, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck's model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology,30(1),43-59.
19
Dweck, C., &Leggett, E. (1988).A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
20
Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C. (1983). Expectancies, values and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives (pp. 75–146). San Francisco: W.H. Freemen.
21
Elliot, A.,& Church, M. (1997).A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation.Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218-232.
22
Elliot, A. J., Chirkov, V.I., Kim, Y.,& Sheldon, K. M. (2001). A cross- cultural analysis of avoidance (relative to approach) personal goals.Psychological science,12(6), 505-510.
23
Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals.Educational Psychologist, 34, 169-189.
24
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001).A 2×2 achievement goal framework.Journal of Personality and Social Psychology, 30, 957–971.
25
Elliot, A. J., McGregor, H., & Gable, S. L. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance.Journal of Educational Psychology, 91, 549–563.
26
Elliot, E. S., & Dweck, C. S. (1988). Goals: An approach to motivation and achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 5–11.
27
Elliot, A.,& Harackiewicz, J. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 470-475.
28
Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004).Predicting high school students’ cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation.Contemporary Educational Psychology, 29, 462–482.
29
Kaplan, A., & Maehr, M. L. (2007).The contribution and prospects of goal orientation theory.Educational Psychology Review, 19, 141-187.
30
Kaplan, A., & Midgley, C. (1997). The effect of achievement goals: Does level of perceived academic competence make a difference? Contemporary Edducation Psychology, 22, 415-435.
31
Li, R. (2005). Exploration and verification of the relationships among achievement goals and learning behavior by structure equation model.Journal of Education and Psychology, 28(3), 551 – 580.
32
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003).The role of self-efficacy beliefes in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
33
Marzooghi,R., Sheikholeslami,R.,&Shamshiri, B.(2009).Comparing achievement goal orientations of Iranian gifted and nongifted schoolchildren.Journal of Applied Sciences, 9(10),1990-1993.
34
McInerney, D. M., Hinkely, J., Dowson, M.,& Van Etten, S. (1998). Aboriginal, Anglo, and immigrant Australian students’ motivational beliefs about personal academic success: Are there cultural differences? Journal of Educational Psychology,90(4), 621-629.
35
McInerney, M. D., Roch, A. L., McInerney, V.,& Marsh, H. W. (1997). Cultural perspective on school motivation: The relevance and application of goal theory. American Educational Research Journal,34(1), 207-236.
36
Miller, R. B., & Brickman, S. A. (2004). A model of future oriented motivation and self-regulation. Educational Psychology Review, 16, 9–33.
37
Mousoulides, N., & Philippou, G. (2005).Students' motivational beliefs, sef-regulation strategies and mathematics achievement.In Chick, H. L. & Vincent, J. L. (Eds.).Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, pp. 321-328. Melbourne: PME.
38
Nicholls, J. (1984). Achievement motivation: A conception of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91, 328-346.
39
Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
40
Payne, S. C., Youngcourt, S. S., & Beaubien, M. J. (2007).A meta-analytic investigation of the goal orientation nomological net.Journal of Applied Psychology, 92, 128–150.
41
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990).Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance.Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
42
Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & McKeachie,W. J. (1991).A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ).National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. Ann Arbor: University of Michigan.
43
Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1993).Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ).Educational and Psychological Measurement, 53, 810–814.
44
Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2008). Motivation in education: Theory, research and applications (3rded.). Upper Saddle River, NJ: Merrill-Prentice Hall.
45
Seo, D., & Taherbhai, H. (2009). Motivational beliefs and cognitive processes in mathematicsachievement, analyzed in the context of cultural differences: a Korean elementary school example. Asia Pacific Education Review10,193–203.
46
Skaalvik, E. M. (1997). Self-enhancing and self-defeating ego-orientation: Relations with task and avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety. Journal of EducationalPsychology, 89, 71–81.
47
Van Yperen, N.W. (2006). A novel approach to assessing achievement goals in the context of the 2 × 2 framework: Identifying distinct profiles of individuals with different dominant achievement goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 32, 1432–1445.
48
Wigfield, A. (1994). Expectancy-value theory of achievement motivation: A developmental perspective. Educational Psychology Review, 6, 49–78.
49
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1992).The development of achievement task value: A theoretical analysis. Developmental Review, 12, 265-310.
50
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation: A developmental perspective. Educational Psychology, 25, 68-81.
51
Wolters, C. A., Yu, S. L.,& Printrich, P. R. (1996).The relation between goal orientation and students motivational beliefs and self-regulated learning.Learning and Individual Differences, 8(3), 211-238.
52
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکهای شناختی دانشآموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی
در این پژوهش تاثیر تعاملی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سبکهای شناختی بر عملکرد حلمسئله ریاضیدانشآموزان سال سوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، 111 نفر از دانشآموزان رشته ریاضی فیزیک سال سوم دبیرستان شهر خوی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل قرار گرفتند. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون حلمسئله ریاضی به عمل آمد. سپس به آزمودنیها به مدت 16 جلسه 90 دقیقهای راهبردهای خودتنظیمی آموزش داده شد. سپس پسآزمون حلمسئله ریاضی اجرا شد. یافتههای پژوهشی نشان داد که عملکرد حلمسئله ریاضی دانشآموزان بر اثر آموزش راهبردهای خودتنظیمی افزایش مییابد. عملکرد حلمسئله ریاضی دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی وسبکشناختی همگرا و جذبکنندهافزایش یافت. عملکرد حلمسئله ریاضی (سطح مفهومی) دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکشناختی همگرا و جذبکنندهافزایش نیافت ولی عملکرد حلمسئله ریاضی (سطح راهبردی) دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکشناختی همگرا و جذبکننده افزایش یافت.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1577_e8ded231eb961012ee08985f5086dbed.pdf
2013-03-19
81
115
10.22099/jsli.2013.1577
راهبردهای خودتنظیمی
سبکهای شناختی
عملکرد حلمساله
دانشآموزان
اکبر
سلیماننژاد
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
سیدداوود
حسینینسب
2
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
AUTHOR
الف.فارسی
1
اختیاری اردکانی، فرحناز (1377). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختــی بر انگیزش و عملکرد حل مسئله ریاضی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2
اسپالدینگ، چریل. ال.(1377). انگیزش در کلاس درس، ترجمه:محمدرضانائینیان و اسماعیل بیابانگرد، تهران: انتشارات مدرسه.
3
حسینــینسب، سید داوود؛ ولـی نژاد، یداله (1381). بررسی رابطــه سبک شناختـی وابسته به زمینه و یادگیری خود نظـم داده شـده بـا عملکـرد ریاضی دانش آموزان سوم راهنمایی. مجله علوم تربیتـی و روانشناسـی دانشگاه شهید چمران اهواز، 9 (3 و 4)، 65-78
4
حسینیلرگانی، مریم (1377). مقایسه سبکهای یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد زن و مرد قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی، پزشکی و فنی ـ مهندسی دانشگاههای شهر تهران در سال 78-77 (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
5
رحیمپور، شکوفه (1380). بررســی نقش آموزش اجزاء دانش فراشناخت در حل مسائل ریاضی (پایان نامه کارشناسی ارشد)،دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
6
روئین، حسین(1383). بررسـی رابطه عوامل شخصیتـی و سبکهای یادگیری دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز (پایان نامه کارشناسـی ارشد)،دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
7
سیف، علیاکبر (1376). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: نشر دوران.
8
سیف، علیاکبر (1379). روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه .
9
صمدی،معصومه(1381).بررسی دانش فراشناختی و حل مسئله ریاضی در دانشآموزان: نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی، تازههای علوم شناختی، 3، 42- 49.
10
عاصمیان، فهیمه (1384). بررسی رابطه سبکهای شناختــی با مؤلفههای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
11
فولادچنگ، محبوبه (1375). نقش پردازش فراشناختی در عملکرد حل مسئله (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
12
قاضیطباطبائی، سید محمود (1381). مدلهای ساختار کوواریانس یا مدلهای لیزرل در علوم اجتماعی،نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعیدانشگاه تبریز، 2، 321-345.
13
کدیور، پروین (1379). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
14
ب.انگلیسی
15
Agran,M.,Blanch, C., Wehmeyer,M., & Hugdes,C.(2002). Increasing theproblem solving skills of students with developmental disabilities participating in General Education.Remedialand Special Education, 23,279-288.
16
Antonietti,G., & Gioletta,A.(1995).Individual differences in analogical problem solving.Personality and IndividualDifferences,18,611-619.
17
Andujo,A. (1991).An investigation of community college students learning styles.Doctoral Dissertation, California State University, Long Beach.
18
Artz,A.F.,& Armour-Thomas,E.(1997). Mathematicalproblem solving in small groups: exploring the interplay of student’smeta-cognitionbehaviors, perception and ability level. Journal of Mathematical Behavior,16,63-74.
19
Arunyakanon,P. (1991).The effect of hand-held electronic learning aids andcognitive style on mathematics achievement of primary schoolstudents, Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh.
20
Bandura, A. (1986).Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Clifs,NJ: Prentice Hall.
21
Bandura, A.(1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist,28,117-148.
22
Bandura,A.(1997). Self efficacy: Exercise of control. New York: H. W.Freeman & Company.
23
Brennon,P.K. (1994).An analysis of the relationships among hemispheric preferenceandanalytic/global cognitivestyle,two elements oflearning style,method ofinstruction,gender and mathematicsachievement oftenth-grade geometrystudents, Doctoral Dissertation, Ohio State University.
24
Carmo,L.,Gomes,A.,Pereiva,F.,&Mendes,A. (2006).Learning style and problem solving strategies (3rd Ed).Learning Conference.Coimbra,Portugal, 7-8 September.
25
Cezair,J.A. (2003).An exploratory study of learning style of undergraduates and the relationship between learning style, gender,race and student course achievement in selected accounting courses. Doctoral Dissertation, University of Sarasota, Florida.
26
Coutinho, S.(2006).The Relationship between the need for cognition,metacognitionand intellectual task performance.EducationalResearch and Reviews,1(5),162-164 .
27
Chien,C. (2002). Strategy and self-regulation instruction as contributors to improving students'cognitive model in an ESL program.English for Specific Purposes, 21,261-289.
28
Coffield,F.,Mosely,D.,Hall,E.,Ecclestone,K. (2004).Learning style and pedacogy in post-16 learning.A systematic and critical review.London,published by the learning and skills research center.
29
Damirbash, O. (2001).The relation of learning style and performance scores of the students in interior architecture education.Doctoral thesis,Bilkent University.
30
Debasio, A. R.(1986). Problem solving triads composed of varing number of field – independent subject. Journal of Personality and Social Psychology, 4,749 –754.
31
Derry,S.J., & Murphy,C. (1986).Designing systems that train learning ability from theory to practice.Review of Educational Research,56,1,1-39.
32
Desoete, A., Markove,K. (2005). Enhancing learning and problems solving skills:Orienting and self-judging, two powerful and Trainable learning Tools. Learning and Instruction, 12(6), 517-542.
33
Desoete,A.,Royers,H., &Busse,A.(2001).Meta-cognition and mathematical problem solving in grade 3. Journal of Learning Disabilities, 34,321-343.
34
Ferrari,M. (1996).Observing the observer: self-regulation in theobservational learning of motor skills.Development Review,16,203-240.
35
Felder,R.,&Brent,R. (2005).Understanding student differences.Journal of EngineeringEducation, 94(1),57-72.
36
Foster, T. (2000).The development of student’s problem solving skills from instruction emphasizing qualitativeproblem solving.Doctoraldissertation, University of Minnesota,Twin Cities.
37
Hacker,D. (2005).Meta-cognition: definition and empirical foundations.http://www.psyc.memphis.edu/trg/meta.htm.
38
Harris,K.R.,& Pressley,M. (1991).The nature of cognitive strategy instruction: Interactive strategy construction.Exceptional Children,57,392-404.
39
Hill,K.Y. (1998).The effects of instructional methodology and learning style on problem solving.Doctoral Dissertation, University of NewOrleans.
40
Hirji, N. K.(2006). It's self regulation,but not as we knew it.Contact Lens & Anterior Eye,29,57-58.
41
Howard, B. C., McGee, S., Shia, R., &Hong,N. (2001).Meta-cognitive self-regulation and problem solving:Expanding the theory base through analysis: paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association, New Orleans.
42
Kolb, D. A. (1985). The Learning style inventory: Technical manual,Boston: macabre.
43
Kolb, D.,Boyatzis, R.(2000).Experiential learning theory.NJ:Lawrence Erlbaum.
44
Kolb, A.,& Kolb, D. (2005). Learning style and learning spaces:Enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management Learning & Education,4,193-212.
45
Kritzer,K.(1996). Factors associated with mathematical ability in young deaf children.Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh.
46
Lucangeli, D., Tressoldi, P. E., & Cendron, M. (1998).Cognitive and meta-cognitiveabilities involved in the solution of mathematical word problems: Validation of acomprehensive model.Contemporary Educational Psychology,23,257-275.
47
Mayer,R. (1998). Cognitive, meta-cognitive and motivational aspects of problem solving.Instructional Science,26, 49-63.
48
Muijs, M., & Daniel, D. (2005).Effective teaching.Published: Sage publishings.
49
Pajares, F. (2002).Overview of social cognitive theory and of self-efficacy.Available from www.Emory.edu Education mfp eff. html.
50
Pajares,F.(2003).Sources of writing self-efficacy belief of elementary,middle high school students. Paper submitted for presentation at the meeting of the Georgia educational research association, Savannah.
51
Pape, S.,&Smith,C.(2002).Self-regulation mathematics skills.Theory into Practice, 4(2),27-42.
52
Phye, G.(1998).Components of self-regulation during within and between domainproblemsolving performance. This paper haspresented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association in San Diego. CA.
53
Pintrich,P.R. (2003).A motivational science perspective on the role of studentmotivation in learning and teaching contexts.Journal of EducationalPsychology,95,667-686.
54
Pintrich, P., & DeGroot,E. (1990).Motivational and self-regulated learningcomponentsof classroom academic performance.Journal of Educational Psychology, 82,33 – 40.
55
Perels, F., Gurtler,T.,&Schmitz,B.(2005).Training of self-regulatory and problem-solving competence.Learning&Instruction, 15, 123-139.
56
Price, L. (2004). Individual differences in learning:Cognitive control, cognitive style and learning style.EducationalPsychology, 24,681-698.
57
Reed, P. A.(2000).The relationship between learning style and conventional or laboratory preference among technology education teachers in Virginia.Doctoral Dissertation Virginia University.
58
Riding,R.J.,& Agrell, T.(1997).The effect of cognitive style and cognitive skills on school subject performance.Educational Studies, 23(2),311-323.
59
Riding, R. J., & Pearson, F. (1994).The relationship between cognitive style and intelligence.Educational Psychology,14,413-425.
60
Riding,R.J., &Smith,E.(1997).Cognitive style and learning strategies: some implications for training design.International Journal of Training and Development,1,191 – 208.
61
Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, metacognition and sense making in mathematics, Handbook of Research on mathematics teaching and learning. New York: Macmillan Publishing Company. Chapter 3, p. 87.
62
Schunk, D. H. (1996).Goal and self-evaluation during children's cognitive skilllearning.American Educational Research Journal, 33, 359-382.
63
Schunk,D.H. (2005).Commentary on self-Regulation in school contexts, Learning and Instruction,11, 173 – 177.
64
Smith,E.S.(2001). The relationship between learning style and cognitive style.Journal of Personality &Individual Differences, 30, 609- 616.
65
White,B., &Frederiksen,J.(1998). Inquiry, modeling and meta-cognition: making science accessible to all students.Cognition and Instruction,16(1),122-137.
66
Winters, F., Azevedo, R., & Levin, D. (2004).How do high school students regulate their learning when using a computer-based environment to collaboratively engage in inquiry? Presented at the annual conference of the American Educational Research Association, San Diego, CA (April 12-16, 2004).
67
Wolters,C.A. (1998).Self-Regulated learning and college students regulation of motivation.Journal of Educational Psychology,90(2),224-235.
68
Zimmerman, B. J. (1986). A social cognitive view of self-regulated academic learning.Journal of Educational Psychology, 81(3),322-339.
69
Zimmerman,B., & Martinez-Pons,M. (1990).Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self- efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology,82,51-59.
70
ORIGINAL_ARTICLE
نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه بود. نمونهی پژوهش که به روش تصادفی خوشهای انتخاب گردید، شامل 298 دانشآموز (123 دختر و 175 پسر) سال اول دبیرستان شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد بود. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون، خرده مقیاس خودکارآمدی پینتریچ و دیگروت، و آزمون هوشی پیشروندهی ریون استفاده شد. برای سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از نمرات آزمون هماهنگ پایان ترم درس ریاضی و فارسی استفاده گردید. نتایج حاصل از محاسبهی پایایی و روایی ابزارها حاکی از پایایی و روایی قابل قبول آنها بود. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که هوش بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارد (51/0β =) و بعد از آن به ترتیب خودکارآمدی (16/0β =) و فراشناخت (11/0β =) قرار میگیرد. همچنین، از بین مولفه های فراشناخت تنها دو مولفه دانش موقعیتی (19/0β =) و راهبرد مدیریت اطلاعات (23/0β =) سهم معناداری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارند. در ادامهی مقاله یافتهها مورد بحث قرار گرفت و پیشنهادهایی در جهت افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان و نیز مولفههای فراشناختی دانش موقعیتی و مدیریت اطلاعات ارائه شد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1578_6baaf4c1bacc4a1540d6cfee7ee99b44.pdf
2013-03-19
118
135
10.22099/jsli.2013.1578
فراشناخت
هوش
خودکارآمدی
پیشرفت تحصیلی
دانش موقعیتی
مدیریت اطلاعات
عیناله
طیموریفرد
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
محبوبه
فولادچنگ
foolad@shirazu.ac.ir
2
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
البرزی، شهلا و سامانی، سیامک (1378). بررسی مقایسهای باورهای انگیزشی وراهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در میان دانشآموزان. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 15، 1-18.
2
البرزی، شهلا و سیف، دیبا (1381). بررسی رابطه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی از عوامل جمعیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، 12 (1)، 73-83.
3
امینی، شهریار (1382). بررسی نقش خود کارآمدی، خودتنظیمی و عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستان رشته علوم تجربی شهرستان شهر کرد (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت معلم تهران.
4
دلاورپور، محمدآقا (1376). پیش بینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی براساس جهتگیری هدف پیشرفت (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
5
عبدوس، میترا (1380). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر پرورش خلاقیت دانشآموزان دختر سوم دبیرستان (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
6
فودلاچنگ، محبوبه (1375). تأثیر پردازش فراشناختی بر عملکرد حل مسأله (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
7
قوامآبادی، صغری (1377). اثربخشی سه روش آموزشی راهبردهای یادگیری بر درک مطلب، حل مسئله، دانش فراشناختی، خودپنداره تحصیلی و سرعت یادگیری در دانشآموزان دختر راهنمایی معدل پایینتر از 15 شهر تهران (رسالهی دکتری)، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
8
گلمن، دانیل (1382). هوش هیجانی ـ توانایی محبتکردن و محبت دیدن. ترجمه: نسرین پارسا. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1995).
9
گیج، نیت ل. و برلاینر، دیوید سی (1374). روانشناسی تربیتی. ترجمه: خوی نژاد و همکاران. مشهد: موسسه انتشارات حکیم فردوسی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1988).
10
متحدی، علیرضا (1386). بررسی مقایسهای فراشناخت وانگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر شهری و روستایی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
11
ب. انگلیسی
12
Alexander, J. M., Carr, M., & Schwanenflugel, P. J. (1995). Development of metacognition in gifted children: Directions for future research. Developmental Review, 15, 1–37.
13
Aluja, A. & Blanch, A. (2004). Socialized personality, scholastic aptitudes, study habits, and academic achievement: Exploring the link. European Journal of Psychological Assessment, 20, 157–165.
14
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs. NJ: Prentice Hall.
15
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. USA: Englewood- Cliffs, NJ: Prentice hall.
16
Bitan, T. & Karni, A. (2004). Procedural and declarative knowledge of word recognition and letter decoding in reading an artificial script. Cognitive Brain Research, 19(3), 229-243.
17
Burrus, J., MacCann, C., Kyllonen, P., & Roberts. R. D. (2011). Noncognitive constructs in K-16: assessments, interventions, educational and policy implications. In P. J. Bowman, E. P. and St John, (Eds.) Diversity, Merit, and Higher Education: Towards a Comprehensive Agenda for the 21st Century (pp. 233-274). AMS Press.
18
Chemers, M. M., Hu, L., & Garcia, B. F. (2001). Academic self – efficacy and first – year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93(1), 55-64.
19
Cho, S. (2010). The role of IQ in the use of cognitive strategies to learn information from a map, Learning and Individual Differences, 20 (6), 694-698.
20
Coutinho, S. A. (2006). Relationship between the need for cognition metacognition, and intellectual task performance. Educational Research and Reviews, 1(5), 162-164.
21
Farsides, T. & Woodfield, R. (2003). Individual differences and undergraduate academic success: The roles of personality, intelligence, and application. Personality and Individual Differences, 34, 1225–1243.
22
Ferguson, C. (2001). Effects of metacognitivie strategy instruction on sixth grade students content reading comprehension. Boston University.
23
Flavell, J. H. (1981). Cognitive monitoring. In W.P. Dickson (Ed.) Children's Oral Communication Skills (pp: 35-66). New York, NJ: Academic Press.
24
Laidra, K., Pullmann, H. & Allik, J. R. (2007). Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school. Personality and Individual Differences, 42, 441–451.
25
Lipnevich, A. A. & Roberts, R. D. (2012). Noncognitive skills in education: Emerging research and applications in a variety of international contexts, Learning and Individual Differences, 22(2), 173-177.
26
Nixon, C. T., & Frost, A. G. (1990). The study habits and attitudes inventory and its implications for students' success. Psychological Reports, 66, 1075-1085.
27
O’Neil, H. F., & Abedi, J. (1996). Reliability and validity of a state Meta-cognitive inventory: Potential for alternative assessment. The Journal of Educational Research, 8(4), 234-245.
28
Pajares, F., & Miller, D. M. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86, 193–203.
29
Pajares, F., & Schunk, D. H. (2001). Self-beliefs and school success: Self-efficacy-concept and school achievement. Chapter in R. Riding & S. Rayner (Eds.), (2001), Perception (pp. 239-266). London: Ablex Publishing.
30
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
31
Plants, R. T. (2000). The relationship of motivation and metacognition to academic performance in graduate medical education. A dissertation presented for the doctor of education degree. The University of Memphis.
32
Prins, F. J., Veenman, M. V. J., & Elshout, J. J. (2006). The impact of intellectual ability and metacognition on learning: New support for the threshold of problematicity theory. Learning and Instruction, 16, 374-387.
33
Raven, J. C., Styles, I., & Raven, M. A. (1998). Raven’s Progressive Matrices: SPM plus test booklet. Oxford, England: Oxford Psychologists Press/San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
34
Rindermann, H., & Neubauer, A. C. (2001). The influence of personality on three aspects of cognitive performance: processing speed, intelligence and school performance. Personality and Individual Differences, 30, 829–842.
35
Schraw, G., & Dennison, R. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460–475.
36
Schraw, G., & Moshman, D. (1995). Meta-cognitive theories. Educational Psychology Review, 7, 351-371.
37
Swanson, H. L. (1990). Influence of meta-cognitive knowledge and aptitude on problem solving. Journal of Educational Psychology, 82, 306-314.
38
Theodosiou, A., & Papaioannou, A. (2005). Motivational climate achievement goals and metacognitive activity in physical education and exercise involvement in out-of-school settings. Psychology of Sport and Exercise, 7(4), 361-379.
39
Van der Stel, M., & Veenman, M. V. J. (2008). Relation between intellectual ability and meta-cognitive skillfulness as predictors of learning performance of young students performing tasks in different domains, Learning and Individual Differences, 18, 128-134.
40
Veenman, M. V. J., & Spaans, M. A. (2005). Relation between intellectual and meta-cognitive skills: Age and task differences. Learning and Individual Differences, 15(1 & 2), 159-176.
41
Woolfolk, H. A. (2004). Educational Psychology (9th Ed.). USA: Pearson Education.
42
Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning, and academic learning and achievement. The emergence of social cognitive perspective. Educational Psychology Review, 2, 173-201.
43
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسهی اثربخشی آموزش خصوصی همتایان و خودآموزی شناختی بر پیشرفت، اضطراب و نگرش به درس ریاضی
مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی روش خودآموزی شناختی با آموزش خصوصی همتایان در ارتقاء پیشرفت ریاضی و، کاهش اضطراب ریاضی و بهبود نگرش به ریاضی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون ، پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد 3 کلاس پنجم ابتدایی (11ساله) از دو مدرسهی دخترانه با میانگین تعداد 18 نفر دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. پس از اجرای روشهای آموزشی، جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاس 22 مادهای اضطراب ریاضی برای کودکان چیو و هنری با پایایی 95/0، و 95/0، مقیاس 23 مادهای نگرش به ریاضی آیکن با پایایی 96/0 و 83/0 در دو مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون در این مطالعه و آزمون معلم- محقق ساختهی پیشرفت ریاضی که روایی آن با نظر معلمان 3 کلاس تایید شد، استفاده گردید. دادهها با استفاده از SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد آموزش خودآموزی شناختی منجر به کاهش اضطراب ریاضی و بهبود نگرش دانشآموزان به درس ریاضی گردیده، اما پیشرفت تحصیلی آنها را بطور معنادار نسبت به گروه گواه افزایش نداده است، آموزش خصوصی همتایان نیز نگرش مثبتی به درس ریاضی در دانشآموزان ایجاد نموده که در مقایسه با گروه گواه این تفاوت معنادار بوده است. از محدودیتهای این پ‍ژوهش، میتوان به یکسان نبودن معلمان در گروهها، عدم کنترل باورهای معلمان و اسنادهای دانشآموزان اشاره نمود، که پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی به این مقوله توجه شود.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1579_af9d15050ff91a53461e29bcfd54e602.pdf
2013-03-19
138
156
10.22099/jsli.2013.1579
پیشرفت ریاضی
آموزش خصوصی همتایان
خودآموزی شناختی
سیده فاطمه
موسوی
1
استادیار روانشناسی تربیتی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س)
AUTHOR
الف. فارسی
1
برومز، دزموند؛ کامبوباچ، گلزری. جیمز ،آگاتا و پتی ،آرموند (1382). آموزش ریاضی به کودکان دبستانی. ترجمه محمدرضا کرامتی. تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1996).
2
بیابانگرد، اسماعیل (1384). روانشناسی تربیتی (روان شناسی آموزش و یادگیری). چاپ اول. تهران: نشر ویرایش.
3
پهلوانصادق، اعظم (1384). ارتباط پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکتکننده در مطالعه تیمز 2003 با متغیرهای فردی و خانوادگی. فصلنامهی تازههای علوم شناختی، 7 (4)، 14-20.
4
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (1388). تحلیلی بر نتایج و یافتههای مطالعات ملی و بینالمللی تیمز 2007 و پرلز 2006. مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز.
5
حسینی، محمدصادق (1383). راب‍طه اض‍طراب ریاضی و س‍ب‍که‍ای یادگیری دان‍شآم‍وزان ب‍ا ت‍وج‍ه ب‍ه ج‍ن‍سیت و م‍ق‍طع ت‍ح‍صیلی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
6
فراهانی، محمدنقی و کرامتی، هادی (1381). بررسی رابطه خودکارآمدی با نگرش و عملکرد تحصیلی درس ریاضی در دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهراء. 12 (42)، 105- 125.
7
هاوسون، جعفری. ویلسون، برایان (1368). ریاضیات مدرسه در دهه 1990. ترجمه ناهید ملکی. تهران: نشر مرکز. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1986).
8
نمونه سوالات ریاضی مهر ماه و آبان ماه پایهی پنجم ابتدایی (89- 88). بانک سوالات مدرسهی دخترانهی شاهد فضیلت. ناحیهی 1 استان قزوین.
9
ب. انگلیسی
10
Bergson, T., Fitton, R., & Bylsma, P. (2000) Teaching and learning mathematics: Using research to shift from the "Yesterday" mind to the "Tomorrow" mind. State of Superintendent of Public instruction, Washington State.
11
Bryant, D. (2005). Mathematics intervention for primary grades students at –risk for mathematics difficulties. UT System/TEA: Division of Special Education.
12
Curtis, K. M. (2006) Improvement student attitudes: A study of a mathematics curriculum innovation. An Abstract of Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Philosophy. Department of Curriculum & Instruction Collage of Education. Kansas State University.
13
Fish, M. C., & Pervan, R. (2006). Self-instruction training: A potential tool for school Psychologist. Psychology in Schools, 22(19), 83-92.
14
Garsten, R., Chard, D. J., Jayanthi, M., & Barker, S. K., Morphy, P., & Flojo, J. (2009). A Meta-analysis of mathematics instructional interventions for students with learning disabilities: Technical Report. Los Alamitos, California: Instructional Research Group.
15
Gersten, R., Baker, S., & Chard, D. (2006). Effective instructional practices for students with difficulties in mathematics: Finding from a research synthesis. Center on Instruction. Retrieved Sep., 2010, from www.centeroninstruction.org.
16
Gusted, J. (1993). Peer and cross-age tutoring. Educational Research and Improvement. Department of Education. University of Oregon. ERIC Clearinghouse on Educational Management, Eugene, OR.
17
Hall, N. (1994) Constructivism, concept maps & procedures: Making meaning in school mathematics. Retrieved Sep., 2010, from http://www.aare.Edu.au [Australian Association for Research in Education]
18
Harris, W. V., & Sherman, J. A. (1973). Effects of peer tutoring and consequences on the math performance of elementary classroom students. Journal of Applied Behavior Analysis, 6(4), 587-597.
19
Hranac, K. (2007). Student success & self-efficacy in mathematics at the junior high level: A case study of students from low-income backgrounds. A Dissertation of Degree of Doctor of Philosophy. Collage of Graduate Studies, University of Idaho.
20
Hughes, C. A., & Macy, M. A. (2008). Research based strategies for special needs student–peer assisted learning strategies. PSEA Education Services Division. Retrieved Oct, 2010, from http://reserarch. nichcy.org .
21
Keogh, D. A., Whitman, T. L., & Maxwell, S. E. (1988). Self instruction versus external instruction: Individual differences and training effectiveness. Cognitive Therapy and Research, 12(6), 591-610.
22
Kroesbergen, E. H., Van Luit, J. E. (2003) Mathematics interventions for children with special education needs. Remedial and Special Education, 24(1), 114 – 297.
23
Manning, B. H. (1991). Cognitive self-instruction for classroom prossess. State University of New York Press, Albany.
24
Ministry of Education, Ontario. (2005). A guide to effective instruction in mathematics kindergarten to grade 6. Ministry of Education, Ontario
25
National Center for Educational Achievement (NCEA, 2009). Core practice in math and science: An investigation of consistently higher performing school systems in five states. Austin, TX: Tampa Bay Technical High School District of Hillsborough Country, Florida.
26
Nazzal, A. (2000). Peer tutoring and at-risk students: The effects of peer tutoring on attendance rates, misbehavior in school and academic progress for students identified as at risk for dropping and learning. Action Teacher Education, 24(1), 68-80.
27
Pennisi, M. (2009). A class practice improve student: Attitudes towards mathematics. Dipartimento di Matematica e Informatica. Universita di Cantania, Italy. Proceedings of the 10th International Conference in September 11-17.
28
Robinson, D. R., Schofield, J. W., & Steers-Wentzell, K. L. (2005). Peer and cross-age tutoring in math: Outcomes and their design implications. Educational Psychology Review, 17(4), 327-362.
29
Rossnan, S. (2006). Overcoming math anxiety. Math Attitudes, 1(1), 1-4.
30
Sanders, G. (2009). Mathematics, reading and writing in higher education. Mississippi State University. Retrieved Jul, 2010, from Http://proquest. vmi.com.
31
Steadly, K., Dragoo, K., Arefeh, S., & Luke, S. D. (2008). Effective mathematics instruction. Evidence for Education, l3(1), 1-12.
32
Tariq, V. N. (2005). Introduction and evaluation of peer-assisted learning in first year undergraduate Bioscience. University of Central Lancashire, UK. Bioscience Education, 6, doi: 10.3108/beej.2005.06000004.
33
Vazquez, I. R. (2000) Effect of peer tutoring on the arithmetic skills of severely emotionally disturbed sixth grade students. Teachers Network Policy Institute Miami, Florida. Retrieved Sep. 2010, from http://teachersnetwork.org.
34
Yara, P. H. O. (2009). Students’ attitude towards mathematics and academic achievement in some selected secondary schools in Southwestern Nigeria. European Journal of Scientific Research, 36(3), 336-341.
35