@article { author = {کهزادی, محمد and یاراحمدی, یحیی and احمدیان, حمزه and جدیدی, هوشنگ}, title = {پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری ‌تحصیلی براساس بافت ‌اجتماعی‌کلاس با واسطه‌گری ارضای‌ نیازهای ‌اساسی روان‌شناختی و اشتیاق ‌تحصیلی}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {1-29}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5780}, abstract = {این مطالعه با هدف پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری تحصیلی براساس بافت اجتماعی کلاس با واسطه‌گری ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و اشتیاق تحصیلی انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان پایۀ نهم متوسطۀ اول شهرستان سنندج در سال تحصیلی 98-1397 بود. با استفاده از روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای تعداد 390 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. پرسش‌نامۀ مسئولیت‌­پذیری کردلو، مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران، مقیاس نیازهای اساسی روان‌شناختی دسی و رایان ،‌ خرده‌مقیاس حمایت خودمختارانه بلک‌برن، خرده مقیاس حمایت هیجانی همسالان پاتریک، رایان و کاپلان و خرده‌ مقیاس حمایت عاطفی معلم ساکیزبه عنوان ابزارهای سنجش استفاده شدند. یافته‌­ها بیانگر این بود که به‌طور کلی داده‌­ها با مدل برازش دارد، و نتایج نشان داد بافت اجتماعی کلاس بر مسئولیت‌پذیری تحصیلی، ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و اشتیاق تحصیلی اثر مستقیم دارد. همچنین، ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و اشتیاق تحصیلی بر مسئولیت‌پذیری تحصیلی اثر مستقیم دارند. همین‌طور، ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی بر اشتیاق تحصیلی اثر مستقیم دارد. درنهایت، بافت اجتماعی کلاس از طریق متغیرهای میانجی بر مسئولیت‌پذیری تحصیلی اثر غیرمستقیم دارد. بنابراین، به منظور افزایش مسئولیت‌پذیری تحصیلی دانش­‌آموزان باید به بافت اجتماعی کلاس، ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و اشتیاق تحصیلی دانش‌­آموزان توجه شود.  }, keywords = {ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی,اشتیاق تحصیلی,بافت‌اجتماعی کلاس,مسئولیت‌پذیری تحصیلی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5780.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5780_39d0c4d0ba4b973c65ac9b3c945dd4d4.pdf} } @article { author = {حسن نیا, سمیه and سبزی, ندا}, title = {تبیین علّی درگیری تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و سرمایه‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {30-52}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5781}, abstract = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ علی حمایت تحصیلی با درگیری تحصیلی از طریق واسطه‌گری سرمایه‌های روان‌شناختی انجام شد. به این منظور،  230 نفر (108 دختر، 122 پسر) از دانش‌آموزان پایۀ ششم مقطع ابتدایی شهر یاسوج با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسش‌نامه شامل مقیاس حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت، پرسش‌نامۀ سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز و آولیو، و پرسش‌نامۀ درگیری تحصیلی ریو استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار AMOS24 استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل با داده‌های پژوهش برازش مناسبی دارد. با توجه به یافته‌ها، مسیر مستقیم حمایت تحصیلی به درگیری تحصیلی، سرمایه‌های روان‌شناختی به درگیری تحصیلی و حمایت تحصیلی به سرمایه‌های روان‌شناختی، معنی‌دار بود. مسیرغیرمستقیم از حمایت تحصیلی به درگیری تحصیلی به واسطۀ سرمایه‌های روان‌شناختی نیز، معنی‌دار بود. در مجموع، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حمایت تحصیلی با اثرگذاری بر سرمایه‌های روان‌شناختی، می‌تواند منجر به درگیری فعال دانش‌آموزان در فعالیت‌های درسی و آموزشی شود.}, keywords = {درگیری تحصیلی,حمایت تحصیلی,سرمایۀ روان‌شناختی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5781.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5781_9ebba421a39c4cce111132f5b84c5360.pdf} } @article { author = {آزاددیسفانی, زهرا and کارشکی, حسین and امین یزدی, سیدامیر and عبدخدایی, محمد سعید}, title = {اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی، شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {53-81}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5782}, abstract = {پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی با رویکرد سازنده‌گرایی اجتماعی بر عملکرد تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی دانشجومعلمان انجام شد. پس از تدوین الگوی آموزش تلفیقی و پروتکل آموزشی، اعتبار آن توسط متخصصان تأیید شد. به‌منظور تعیین میزان اثربخشی الگوی آموزشی موردنظر، از جامعۀ آماری دانشجومعلمانِ دانشگاه فرهنگیان، با روش نمونه‌گیری در دسترس دو کلاس (در مجموع 75 نفر) از دانشجویان کارشناسیِ آموزش ابتدایی پردیس شهید هاشمی‌نژاد مشهد انتخاب، سپس به شیوۀ تصادفی در سه گروه 25 نفره (آموزش تلفیقی، آموزش حضوری و آموزش مبتنی بر شبکۀ اجتماعی) جایگزین شدند. روش پژوهش شبه‌آزمایشی بود و اطلاعات مورد نیاز با آزمون عملکرد تحصیلی،  پرسش‌نامۀ راهبردهای خودتنظیمی پینتریچ و دی‌گروت، و پرسش‌نامۀ توانایی‌های شناختی نجاتی در قالب پیش‌آزمون و پس‌آزمون جمع‌آوری شد. پس از ارائۀ آموزش 10 جلسه‌ای، داده‌ها با استفاده از روشه‌های آمار توصیفی و استنباطی (آنووا و مانووا) و با استفاده از نرم افزار spss24 تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی مجازی در مقایسه با دو شیوۀ آموزشی دیگر، تأثیر معنی‌داری بر عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان داشته است. دانشجویانِ آموزش تلفیقی در مقایسه با دانشجویان آموزش مبتنی بر شبکۀ‌ اجتماعی، از خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی بالاتری برخوردار بودند. اما دانشجویان آموزش تلفیقی در خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی با دانشجویان آموزش حضوری تفاوت معنی‌داری نداشتند.}, keywords = {آموزش تلفیقی,سازنده‌گرایی اجتماعی,شبکۀ اجتماعی مجازی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5782.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5782_94e1472a53f343c5855345384805aa81.pdf} } @article { author = {بردبار, مریم and صمدیه, هادی}, title = {نقش واسطه‌ای کنجکاوی معرفت‌شناختی در رابطۀ بین باورهای معرفت‌شناختی و درگیری عاملی دانشجویان}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {82-102}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5783}, abstract = {هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای کنجکاوی معرفت‌شناختی در ارتباط بین باورهای معرفت‌شناختی و درگیری عاملی دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. بدین منظور از میان آن‌ها 231 نفر، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های باورهای معرفت‌شناختی اولدنبرگ، درگیری عاملی ریو، و مقیاس کنجکاوی لیتمن و اسپیلبرگر پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار ایموس استفاده شد. یافته‌های مدل اندازه‌گیری حاکی از معرف بودن همۀ شاخص‌‌ها برای متغیرهای مکنون مربوطه بود. نتایج مدل ساختاری نیز نشان داد که باورهای معرفت‌شناختی به‌طور غیرمستقیم، و به واسطۀ کنجکاوی معرفت‌شناختی، بر درگیری عاملی اثر مثبت معنی‌‌دار دارند. شاخص‌های برازش کلی مدل نیز نشانگر این بود که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. به‌طور کلی یافته‌های پژوهش حاکی از این بود که کنجکاوی معرفت‌شناختی ارتباط بین باورهای معرفت‌شناختی با درگیری عاملی را واسطه‌گری می‌کند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که ارتقای مشارکت سازنده و درگیری عاملی دانشجویان درمحیط‌های آموزشی، نیازمند توجه به باورهای معرفت‌شناختی و تجربه هیجان‌های معرفت‌شناختی آن‌ها مانند کنجکاوی است.}, keywords = {باورهای معرفت‌شناختی,درگیری عاملی,کنجکاوی معرفت‎شناختی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5783.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5783_ae3f3447456c244b5a5cd1497f4ec3f5.pdf} } @article { author = {عزیزی سعید, یاسر and کردنوقابی, رسول and عرفانی, نصراله and فرهادی, مهران}, title = {پیش‌بینی عزت‌نفس بر اساس سرمایه‌های رشدی درونی و بیرونی در دختران دانش‌آموز}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {103-118}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5784}, abstract = {هدف این پژوهش پیش‌بینی عزت‌نفس بر اساس سرمایه‌های رشدی درونی و بیرونی در دختران دانش‌آموز بود. تعداد 322 نفر از دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان استان همدان از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب و نیمرخ سرمایه‌های رشدی و پرسش‌نامۀ عزت‌نفس را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS3 نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. مطابق با یافته‌های پژوهش، ضریب تعیین بین سرمایه‌های رشدی درونی و بیرونی با عزت‌نفس، و سرمایه‌های رشدی بیرونی و درونی بر میزان عزت‌نفس دانش‌آموزان اثرگذار بودند. از بین ابعاد سرمایه‌های رشدی درونی، به ترتیب هویت مثبت، شایستگی‌های اجتماعی، تعهد به یادگیری و ارزش‌های مثبت بیشترین ارتباط مثبت معنی‌دار را با عزت‌نفس داشتند. همچنین، از میان ابعاد سرمایه‌های رشدی بیرونی، به ترتیب حمایت، توانمندسازی، محدودیت‌ها- انتظارات و استفادۀ سازنده از زمان بیشترین ارتباط مثبت معنی‌دار را با عزت‌نفس داشتند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که سرمایه‌های رشدی دانش‌آموزان می‌تواند پیش‌بینی کنندۀ خوبی برای عزت‌نفس آنان باشد؛ بنابراین تأمین سرمایه‌های رشدی و حمایت همه جانبۀ ارکان مختلف جامعه از تأمین سرمایه‌های رشدی نوجوانان می‌تواند تأثیر بسزایی در پرورش و ارتقاء عزت‌نفس آنان ایفاء نماید.}, keywords = {سرمایه‌های رشدی,عزت‌نفس,تیزهوشان}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5784.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5784_01c33c3bc0aed80c435070fee119caa4.pdf} } @article { author = {یزدانی, فرزانه and فولادچنگ, محبوبه}, title = {واسطه‌گری خود‌شفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ذهنی}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {119-142}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5785}, abstract = {در پژوهش حاضر نقش واسطه‌گری خودشفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ذهنی بررسی شد. بدین منظور 213 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب ‌شدند. شرکت‌کنندگان به مقیاس کمال‌گرایی تجدید‌نظر‌شدۀ اسلینی و همکاران، مقیاس خود‌شفقت‌ورزی نف، و مقیاس نشاط‌ذهنی ریان و فردریک پاسخ دادند. داده‌ها به روش مدل­سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Amos تحلیل شدند. نتایج نشان‌ داد که از بین مؤلفه‌های کمال‌گرایی، مولفۀ استاندارد به عنوان کمال‌گرایی سازگارانه، نشاط‌ ذهنی را به‌طور مستقیم و مثبت پیش‌بینی می‌کند، در حالی­ که تفاوت (تعارض بین استانداردها و عملکرد فرد)، به عنوان کمال­گرایی ناسازگارانه، نشاط‌ذهنی را با واسطه­ گری خودشفقت ­ورزی به‌طور منفی پیش‌­بینی می‌کند. در نتیجه نتایج حاکی از آن است که خودشفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ ذهنی دارای نقش واسطه‌ای است. بنابراین، در صورت تعارض بین استانداردها و عملکرد توجه به خودشفقت‌ورزی و افزایش آن برای دانشجویان دارای تلویحات مهمی است.}, keywords = {کمال‌گرایی,نشاط‌ذهنی,خودشفقت‌ورزی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5785.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5785_344cabee41e2872b5cb8c74642011644.pdf} } @article { author = {حبیبی کلیبر, رامین and فرید, ابوالفضل and صیادی, صادق}, title = {نقش خوشه‌های اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانشجویان: یک تحلیل خوشه‌ای}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {143-157}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5786}, abstract = {هدف پژوهش حاضر کشف خوشه‌های دانشجویان براساس سرزندگی تحصیلی، اضطراب امتحان و بررسی عملکرد تحصیلی خوشه‌های آنان بود. تحقیق از نوع کاربردی بوده و طرح آن از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ دانشجویان سال دوم کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال  98-1397 بودند، که از میان آن تعداد 360 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش حاضر پرسش‌نامۀ اضطراب امتحان ساراسون و مقیاس سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل خوشه‌ای سلسله مراتبی (روش وارد) و آزمون تی مستقل استفاده شد. بر اساس یافته­­‌ها دو خوشه از دانشجویان شناسایی شد، که خوشۀ اول شامل دانشجویانی بود که اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی متوسط داشتند، و خوشۀ دوم شامل دانشجویانی بود که اضطراب امتحان پایین و سرزندگی تحصیلی بالایی داشتند. عملکرد تحصیلی دانشجویان خوشۀ دوم به طور معنی‌داری بهتر از دانشجویان خوشۀ اول بود. دستیابی به خوشه‌­های اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانشجویان، بررسی فرایند آموزش و یادگیری را با رویکردی گروه محور ممکن می­‌سازد. به این صورت که گروه­‌های دانشجویانی که اضطراب امتحان کمتری داشته و از سرزندگی تحصیلی بالاتری برخوردارند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند.}, keywords = {اضطراب امتحان,تحلیل خوشه‌ای,سرزندگی تحصیلی,عملکرد تحصیلی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5786.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5786_f4847f61d427f5d5d535c324c83c13e5.pdf} } @article { author = {نورمحمدی, رها and شکری, امید and خدایی, علی}, title = {رابطۀ بین جهت‌گیری‌های هدف پیشرفت، فرایندهای ارزیابی شناختی و هیجانات پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر: یک تحلیل میانجی‌گیری تعدیل شده}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {158-180}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5787}, abstract = {پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش میانجی‌گر فرایندهای ارزیابی شناختی در رابطۀ جهت‌گیری‌های هدف و هیجانات پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. 340 دانشجوی مقطع کارشناسی (170 پسر و 170 دختر) به نسخۀ تجدید نظر شدۀ پرسش‌نامۀ هدف پیشرفت (AGQ-R)، نسخۀ تجدیدنظر شدة مقیاس ارزیابی تنیدگی (SAM-R) و نسخۀ کوتاه پرسش‌نامۀ هیجان‌های پیشرفت (AEQ-R) پاسخ دادند. در مطالعۀ همبستگی حاضر، به منظور آزمون روابط ساختاری در دو جنس در مدل مفروض، از روش آماری مدل­یابی معادلات ساختاری چندگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که فرایندهای ارزیابی شناختی، در رابطۀ بین جهت‌گیری‌های هدف و هیجانات پیشرفت در دانشجویان هم در گروه نمونۀ کل و هم گروه دختر و پسر، نقش واسطه‌گریِ نسبی دارد، و مدل مفروض با داده­‌ها برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط ساختاری بین متغیرهای چندگانه حاکی از آن است که روابط بین جهت‌گیری‌های هدف، ارزیابی‌های شناختی و هیجانات پیشرفت در دو گروه دانشجویان دختر و پسر، هم‌ارز بودند. در نهایت، یافته‌ها نشان داد که در مدل‌های مفروض چندگانه، تمامی وزن‌های رگرسیونی از لحاظ آماری معنی‌دار بودند. علاوه بر این، بخشی از پراکندگی مشترک بین دوایر مفهومی جهت‌گیری‌های هدف و هیجانات پیشرفت مثبت و منفی از طریق فرایندهای ارزیابی شناختی تبیین‌پذیر است.}, keywords = {جهت‌گیری‌های هدف,ارزیابی‌های شناختی,هیجانات پیشرفت,تحلیل میانجی‌گری تعدیل شده}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5787.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5787_afb613e7a8c9dc91afcc0ac5916d09db.pdf} } @article { author = {اشرفی, سیده مرضیه and محمدی, نوراله and قاسمی, نظام الدین}, title = {اثربخشی آموزش بهبود کیفیت زندگی بر سرمایۀ‌ روان‌شناختی و خودبخشایش‌گری مادران دارای فرزند معلول جسمی‌ـ‌حرکتی}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {181-200}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5788}, abstract = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی بهبود کیفیت زندگی بر سرمایۀ ­روان‌شناختی و خودبخشایش‌گری مادران دارای فرزند معلول جسمی‌ـ‌حرکتی بود.طرح پژوهش از نوع آزمایشی همراه با پیش‌آزمون-پس‌­آزمون و پیگیری (یک ماهه) با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادرانی بود که فرزند معلول جسمی‌ـ‌حرکتی خود را در سال تحصیلی 97- 1396 در یکی از مدارس استثنایی شیراز ثبت نام کرده بودند. با روش نمونه‌گیری هدفمند 20 مادر دارای کودک معلول جسمی‌ـ‌حرکتی به عنوان نمونه انتخاب، و به طور تصادفی در گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش دورۀ آموزش   کیفیت ­زندگی را در 10 جلسۀ 90 دقیقه‌ای به روش گروهی دریافت کرد، گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت و آموزشی تا پایان این دوره دریافت نکرد. داده­‌ها به وسیلۀ پرسش‌نامۀ­ سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز و همکاران، پرسش‌نامۀ خودبخشایش‌گری ول و همکاران، جمع­‌آوری و به روش تحلیل ­کوواریانس چند­متغیره (مانکوا) به کمک SPSS-24 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌­ها نشان داد که آموزش  کیفیت­ زندگی بر سرمایۀ ­روان‌شناختی، مؤلفه­‌های امیدواری و خوش‌بینی در هر دو مرحلۀ پس‌­آزمون و پیگیری معنی‌دار بوده و بر مؤلفه‌­های تاب‌­آوری و خودکارآمدی معنی‌دار نبوده است. سایر یافته­‌ها نشان داد این برنامۀ آموزشی بر احساس و باور به خودبخشایش‌گری مادران دارای کودک معلول جسمی‌ـ‌حرکتی اثربخشی معنی‌داری دارد، اما این اثربخشی در ارتباط با باور به خودبخشایش‌گری در پیگیری یک ماهه از ثبات برخوردار نبوده است. بنابراین، می‌توان گفت آموزش رویکردهای   روان‌شناسی ­مثبت‌نگر مبتنی بر اصلاح ابعاد کیفیت زندگی با ایجاد سازه­‌های مثبت مانند امید، خوش‌بینی و افزایش خودبخشایش‌گری در جهت افزایش کیفیت زندگی خانواده­‌هایی که فرزندان معلول دارند مفید و مؤثر است.}, keywords = {خودبخشایش‌گری,سرمایۀ روان‌شناختی,کیفیت زندگی,مادران,معلول جسمی‌ـ‌حرکتی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5788.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5788_b8f6def8a7cbf8d99dd037708d235a83.pdf} } @article { author = {فروهر, محمد and هویدا, رضا and جمشیدیان, عبدالرسول and قانع نیا, مریم}, title = {نقش سرمایۀ روان‌شناختی در توسعۀ فردی کارکنان با میانجی‌گری چابکی یادگیری}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {201-222}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5789}, abstract = {هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایۀ روان‌شناختی در توسعۀ فردی کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی با نقش میانجی چابکی یادگیری بود. پژوهش از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری متشکل از کلیۀ کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 500 نفر تشکیل می­دادند، که از این بین بر حسب جدول مورگان و جرسی تعداد 217 نفر به صورت تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده­‍‌ها از پرسش‌نامه­‌های چابکی یادگیری کراوت و کالدول، سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز و همکاران، و توسعۀ فردی داچنر استفاده شد. یافته­‌های پژوهش حاکی از آن بود که سرمایۀ روان‌شناختی به‌طور مستقیم بر توسعۀ فردی و چابکی یادگیری تأثیر می­‌گذارد، و از طرف دیگر چابکی یادگیری نقش میانجی بین سرمایۀ روان‌شناختی و توسعۀ فردی ایفا می‌کند. با توجه به قابلیت مدیریت و توسعۀ سرمایۀ روان‌شناختی،یافته‌های این پژوهش می­‌تواند تلویحات کاربردی مفیدی برای متخصصان توسعۀ منابع انسانی سازمان‌­ها در پی داشته باشد.}, keywords = {سرمایۀ روان‌شناختی,توسعۀ فردی,چابکی یادگیری}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5789.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5789_f893638fc95a133b0b0bbfac6b9f50e8.pdf} } @article { author = {کیخا, احمد and ذاکرصالحی, غلامرضا}, title = {کالبدشکافی مؤلفه‌های فرهنگ در قلمرو آموزش و یادگیری دانشگاهی}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {223-248}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5790}, abstract = {هدف از پژوهش حاضر، کالبدشکافی مؤلفه‌های فرهنگ در قلمرو آموزش و یادگیری دانشگاهی است. فرهنگ‌ دانشگاهی مفهومی سیال و چندبعدی بوده، و شناخت آن مستلزم رویکردی جامع‌نگر و کل‌گرا است. پژوهش کیفی حاضر با استفاده از روش فراترکیب به‌طور خاص با استفاده از راهبرد هفت‌ مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو تدوین شده‌ است. یافته‌ها با تکنیک تحلیل مضمون استخراج و طبقه‌بندی شدند. در مجموع 156 مضمون پایه‌ای احصاء‌ شد، سپس در قالب 29 دسته مضامین سازمان‌دهندۀ سطح دوم دسته‌بندی شدند، و در مرحلۀ بعد جهت ترسیم مدلِ شبکۀ مضامین و ترکیب آن‌ها، 29 دسته مضامین سازمان‌دهندۀ سطح دوم در هفت دسته مضامین سازمان‌دهندۀ سطح اول به این صورت تلفیق شدند: 1- مؤلفه‌های سمبولیک (ارزش‌ها، آداب و رسوم، نمادها)؛ 2-هویت‌بخشی (هویت‌بخشی به دانشگاه؛ هویت‌بخشی به جامعۀ دانشگاهیان، جامعه‌پذیری دانشگاهیان)، 3-وجودی (چندبعدی بودن فرهنگ دانشگاهی، هنجارها، کثرت فرهنگ دانشگاهی، قاعده‌مندی، بازتولید فرهنگی)؛ 4-آکادمیک (نظام یاددهی و یادگیری، کیفیت آموزش، استقلال و آزادی علمی، هم‌زیستی با اخلاق علمی، حکمرانی دانشگاهی)؛ 5- علمی-معرفتی (هنجارهای علمی، توسعۀ علم، نوآوری و ارزش آفرینی)؛ 6-ساختاری (صورت‌پذیری فرهنگ دانشگاهی، تعامل خرده فرهنگ‌ها، انطباق با پیچیدگی محیطی)؛ 7-کنش‌گری (مشارکت اعضا، جهت‌دهنده به کار اعضا، تعاملات فرا‌دانشگاهی، روابط دانشگاهیان، تسهیم دانش اعضا، اعتماد دانشگاهی، رشد حرفه‌ای). در پایان شبکۀ مضامین استخراج و ترسیم شد. فرآیند مطالعۀ اکتشافی حاضر نشان داد فرهنگ دانشگاهی بر هفت ستون پایدار تکیه زده ‌است. هرچند میزان تأکید مؤلفان بر هر ستون برابر نیست اما هر‌گونه سیاست‌گذاری فرهنگی ناگزیر باید به همۀ این ارکان هم‌زمان توجه کند.}, keywords = {آموزش عالی,تحلیل مضمون,دانشگاه,فراترکیب,فرهنگ دانشگاهی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5790.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5790_c027c36d3bedcbbfc52d59285cb7dd0b.pdf} } @article { author = {ذوالفقارنسب, سلیمان and دلاور, علی and فرخی, نورعلی and جمالی, احسان}, title = {پایایی معیارهای پذیرش دانشجوی دکتری مهندسی برق قدرت در ایران: رویکردی بر مبنای تئوری تعمیم‌پذیری}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {249-276}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5791}, abstract = {فرایند سنجش و پذیرش افراد توانمند و کارآمد برای تحصیل در دورۀ دکترای تخصصی در ایران بسیار پر چالش بوده است. اهمیت این مسئله به حدی است که ویژگی‌های روان‌سنجی سنجه‌های پذیرش و ملاک‌های مهم آن، همچنین شیوۀ آزمون‌گیری به صورت تستی یا تشریحی برای تدوین الگوی بهینۀ پذیرش داوطلبان همواره در بین مجامع دانشگاهی، سیاست‌گذاران، و متقاضیان ورود به تحصیلات تکمیلی محل بحث و جدال است. هدف اولیۀ این پژوهش مشخص کردن ضرایب شبه پایایی این معیارها بوده است. روش این پژوهش از نوع توصیفی است، و در چارچوب تئوری تعمیم‌پذیری، پایایی سنجه‌ها و معیارهای-داده‌های ثانویه-مربوط به برنامۀ سنجش و پذیرش دکتری رشتۀ مهندسی برق گرایش قدرت در 37 دانشکدۀ پذیرندۀ دکتری در دانشگاه‌های ملی مختلف در سال 1397 را بررسی کرده است. داده‌ها با نرم‌افزار  mGENOVA بر اساس تحلیل چند متغیری با یک طرح تک رویه‌ای p^•×i^° تحلیل شده‌اند. نتایج نشان داد که چهار آزمون تخصصی، و دو آزمون عمومی به دلیل سختی سؤالات و بی‌پاسخ بودن، و به‌کارگیری نمره‌گذاری فرمولی، پایایی و دقت مناسبی ندارند. دو معیار ترکیبی مصاحبه که از سنجه‌های متفاوتی تشکیل شده‌اند، از ضرایب تعمیم‌پذیری و اعتمادپذیری بهتری برخوردار بودند. افزودن معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد، به عنوان متغیر پیش‌بینی‌کنندۀ جداگانه، به دلیل محدودیت دامنه در برآورد نمرات جهانی ترکیبی کارایی چندانی ندارد. در یک برنامۀ پذیرش دکتری که سازۀ زیربنایی‌ای بسیار گسترده‌ای تعریف، و سنجه‌های چندگانه‌ای استفاده می‌شود، مؤلفه‌های خطای بیشتری نیز وجود خواهد داشت. بنابراین، نمی‌توان تنها یک مقدار پایایی معین برای سنجه‌های آن مشخص کرد. امّا با تعدیل سطوح دشواری آزمون‌ها، استفاده از طرح‌های نمره‌گذاری سهمی سؤالات بدون جریمه حدس شانسی، نمونه‌گیری کاملتر از سازۀ زیربنایی و افزایش لایه‌های سطوح می‌توان تصمیم‌گیری‌های آموزشی با ریسک بالا را برای طبقه‌بندی افراد، با پیش‌بینی‌های نادرست کمتری انجام داد.}, keywords = {تئوری تعمیم‌پذیری,پایایی,پذیرش دکتری,نمرۀ برش,خطای مثبت کاذب,خطای منفی کاذب}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5791.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5791_0ae3dd4d1dce7a7545f6d184d9764a59.pdf} } @article { author = {دهقان زاده, حجت and فردانش, هاشم and حاتمی, جواد and طلایی, ابراهیم}, title = {تأثیر آموزش الکترونیکی مبتنی بر بازیوارسازی بر درگیری تحصیلی یادگیرندگان زبان انگلیسی}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {277-295}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5827}, abstract = {پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌وارسازی بر درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شد. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون،  با دو گروه آزمایشی و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود. از این جامعه، تعداد 60 نفر به شیوۀ تصادفی انتخاب و در گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامۀ درگیری تحصیلی ریو و تسنگ بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که محیط الکترونیکی مبتنی بر بازی‌وارسازی اثر بخشی بیشتری از محیط الکترونیکی بدون بازی وارسازی، و روش مرسوم در درس زبان انگلیسی بر درگیری تحصیلی دانشجویان دارد. بر اساس نتایج، بهتر است از بازی وارسازی در آموزش‌های سطوح آموزش عالی برای افزایش یادگیری و درگیری یادگیرندگان استفاده شود. }, keywords = {آموزش زبان انگلیسی,بازی وارسازی,درگیری تحصیلی,محیط الکترونیکی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5827.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5827_ed319c6c4d0ffe32f3d0375b57c3f8b9.pdf} } @article { author = {راسخ, زهرا and البرزی, محبوبه and خوشبخت, فریبا}, title = {تأثیربازی شطرنج بر فرایند تصمیم‌گیری و پیشرفت‌تحصیلی در درس ریاضیات: نقش تعدیل‌کنندۀ جنسیت}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {296-312}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5828}, abstract = {بازی‌های فکری نقش اساسی در پرورش مهارت‌های تفکری، حل مسئله، تصمیم‌گیری و شناخت کودکان دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی شطرنج بر تصمیم‌گیری و پیشرفت‌ تحصیلی درس ریاضی با توجه به نقش تعدیل‌کنندگی جنسیت در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به شیوۀ علی مقایسه‌ای انجام گرفت. نمونۀ پژوهش شامل 100 نفر (50 دختر و 50 پسر) از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر شیراز بودند، که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و مقیاس تصمیم‌گیری تأملی و شهودی وولف را تکمیل کرده و آزمون ریاضی محقق ساخته را پاسخ دادند. برای تعیین پایایی و روایی مقیاس تصمیم‌گیری تأملی و شهودی به ترتیب از روش‌های آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی به شیوۀ اکتشافی با چرخش وریمکس و برای تعیین پایایی و روایی آزمون ریاضی محقق ساخته به ترتیب از روش‌های بازآزمایی و روایی محتوایی استفاده شد. شواهد مؤید پایایی و روایی مطلوب پرسش‌نامه‌ها بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر یک طرفه، با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که در فرایندهای تصمیم‌گیری تفاوت معنی‌داری بین دانش‌آموزان شطرنج‌باز و غیرشطرنج‌باز دختر و پسر مشاهده نشد. اما دانش‌آموزان شطرنج‌باز در نمرۀ ریاضی نسبت به دانش‌آموزان غیرشطرنج‌باز میانگین معنی‌دار بالاتری دارند و فرایند تصمیم‌گیری غالب در بین دانش‌آموزان شطرنج‌باز فرایند تأملی است. بنابراین، با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر لازم است برنامه‌ریزان آموزشی و والدین به استفاده از شطرنج برای ایجاد مهارت‌های تصمیم‌گیری، همچنین کمک به پیشرفت‌تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان و فرزندانشان توجه داشته باشند. }, keywords = {بازی شطرنج,تصمیم‌گیری,دانش‌آموزان ابتدایی,پیشرفت‌تحصیلی,ریاضی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5828.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5828_71ef3d98f88b660c164d4f2d5ee857f9.pdf} } @article { author = {سادات, سما and واحدی, شهرام and فتحی آذر, اسکندر and بدری گرگری, رحیم}, title = {اثربخشی مدل آموزش تربیت مثبتنگر مدرسه محور بر سطوح بهزیستی روان‌شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {313-343}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5830}, abstract = {هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مدل آموزش تربیت مثبت‌نگر مدرسه‌محور بر سطوح بهزیستی روان‌شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی بود. دو کلاس (٥٩ نفر) از دانش‌آموزان پسر پایۀ ششم ابتدایی منطقۀ یک شهر تهران به شیوۀ خوشه‌‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش (کلاس ۲٨ نفری) و کنترل (کلاس ۳١ نفری) جایگزین شدند. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش ١٢ جلسه به مدت ٤٠ دقیقه آموزش تربیت مثبت‌نگر مدرسه‌محور دریافت نمودند. آزمودنی‌های هر دو گروه، قبل و بعد از آموزش، به پرسش‌نامه‌های بهزیستی روان‌شناختی رِن شاو و بهزیستی اجتماعی کی یس پاسخ دادند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که نمرات بهزیستی روان‌شناختی و اجتماعی در پس‌آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود. بنابراین، آموزش تربیت مثبت‌نگر مدرسه‌محور بر سطوح بهزیستی روان‌شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان تأثیر مثبت و معنی‌دار دارد.}, keywords = {بهزیستی اجتماعی,بهزیستی روان‌شناختی,تربیت مثبت‌نگر مدرسه‌محور}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5830.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5830_f026f7c7a281aa337871deab0b581e62.pdf} }