شناسایی و رواسنجی مؤلفه‌های تربیت شهروند جهانی از نظر صاحب‌نظران: یک پژوهش آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین مؤلفه­های تربیت شهروند جهانی ازنظر صاحب‌نظران بود که با رویکرد ترکیبی آمیخته اکتشافی انجام‌شده است. در بخش کیفی روش تحلیل مضمون و در بخش کمی تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد. مشارکت‌کنندگان بالقوه بخش کیفی، متخصصان جهانی­شدن و آموزش عالی دارای تخصص علمی یا تجربه عملی بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نظری 15 نفر به‌عنوان مشارکت‌کننده انتخاب شدند. نتیجۀ تحلیل داده­ها در بخش کیفی منجر به شناسایی 47 مضمون پایه در زمینۀ تربیت شهروند جهانی گردید که در قالب 7 مضمون (تربیت شهروند اخلاق­مدار، تربیت شهروند متعهد به مشارکت مدنی و مسئولیت­پذیری، تربیت شهروند متعهد به صلح و مسالمت­جویی، تربیت شهروند متعهد به محیط­زیست، تربیت شهروند با هویت جهانی، تربیت شهروند با صلاحیت جهانی، تربیت شهروند با توانایی علمی ـ عملی)، سازمان‌دهی شدند. یافته­های حاصل از داده­های بخش کمی، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مضمون­های 47گانۀ احصاء شده در 7 مضمون سازمان­دهندۀ استخراج شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش­بینی ابزار اندازه­گیری تربیت شهروند جهانی است. در بخش کمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشگاه­های سمنان و شیراز جامعه آماری را تشکیل دادند. که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای تعداد 194 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از
پرسش­نامۀ تدوین شده در مرحله کیفی پژوهش استفاده شد. در این بخش، برای سنجش روایی پرسش­نامه از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این پرسش­نامه به لحاظ کمی از روایی و پایایی لازم برخوردار است، در نتیجه مقیاس نهایی با 7 عامل و 47 نشانگر مورد تأیید قرار گرفت و ابزاری جهت سنجش تربیت شهروند جهانی معرفی شد.

کلیدواژه‌ها


رشیدی، زهرا (1396). جهانی‌شدن و ضرورت آموزش عمومی در تربیت جهانی. فصلنامه آموزش عالی، 10(38)، 103-126.
شاه­طلبی، بدری؛ قلی­زاده، آذر و شریفی، سعید (1389). تدوین مؤلفه­های فرهنگ شهروندی در حیطه­های هویت ملی و جهانی برای دانش­آموزان دوره راهنمایی تحصیلی. مجله رهبری و مدیریت آموزشی، 4(2)، 96-73.
فتحی واجارگاه، کوروش و علائی، غلامحسین (1385). تربیت شهروند جهانی. مجلۀ آموزش اطلاع­رسانی مدارس، 8، 89-88.
Banks, J. A. (2004). Teaching for social justice, diversity, and citizenship in a global world. In The educational forum, 68 (4), 296-305. Taylor & Francis Group.
Bok, D. (2006). Our underachieving colleges. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Bozyk, P. (2019). Globalization and the transformation of foreign economic policy. Routledge.
Brigham, M. (2011). Creating a global citizen and assessing outcomes. Journal of Global Citizenship & Equity Education, 1(1), 15-43.
Bs Ba, D W. (2007). Earth tones: How environmental journalism and environmental ethics influence environmental citizenship. Thesis prepared for the degree of Master of Arts, University of North Texas.
Caruana, V. (2014). Re‐thinking global citizenship in higher education: From cosmopolitanism and international mobility to cosmopolitanisation, resilience and resilient thinking. Higher Education Quarterly, 68(1), 85-104.
Cho, Y., & Chi, E. (2015). A comparison of attitudes related to global citizenship between Korean and Us-educated Korean university students. Asia Pacific Journal of Education, 35(2), 213-225.
Eitzen, S., & Baca Zinn, M. (2006). Globalization: the transformation of social worlds. Canada, and Thomson.
Gordon, D. R. (2014). Curriculum integration versus educating for global citizenship: A (disciplinary) view from the international relations classroom. Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, 24, 59-72.
Haigh, M. (2002). Internationalization of the Curriculum: Designing Inclusive Education for a Small World. Journal of Geography in Higher education, 26(1), 49 66.
Haigh, M. (2016). Fostering Global Citizenship–tree planting as a connective practice. Journal of Geography in Higher Education, 40(4), 509-530.
Hancock, R. E. (2015). All of this is yours: Global citizenship education as emancipatory practice for African American preschoolers (Doctoral dissertation, Teachers College, Columbia University).
Hanson, L. (2010). Global citizenship, global health, and the internationalization of curriculum: A study of transformative potential. Journal of Studies in International Education, 14, 70-88.
Harshman, J. (2018). Developing global citizenship through critical media literacy in the social studies. The Journal of Social Studies Research, 42(2), 107-117.
Horey, D., Fortune, T., Nicolacopoulos, T., Kashima, E., & Mathisen, B. (2018). Global citizenship and higher education: A scoping review of the empirical evidence. Journal of Studies in International Education, 22(5), 472-492.
Jafari, S., & Zolfagharian, M. (2019). The Role of Enterprise Resource Planning System Usage on User Satisfaction and organizational learning capabilities. International Journal of Schooling, 1(3), 1-14.
Jones, E., & Killick, D. (2008). Internationalization of the Curriculum, in Jones, E & Brown, S, Internationalizing of Higher Education, USA and Canada: Routledge, P109-120.
Klein, J., & Wikan, G. (2019). Teacher education and international practice programmes: Reflections on transformative learning and global citizenship. Teaching and Teacher Education, 79, 93-100.
Knight, J. (2004). Internationalization of higher education practices and priorities: 2003 IAU Survey Report.
Law, W. (2007). Globalization, city development and citizenship education in China’s Shanghai. International Journal of Educational Development, 27, 18-38.
Lewis, F. (2014). Human Rights Education in Osler and Starkey: From Analytic Framework to Object of Analysis. Combridge Open-Review Educational Research E-Journal, 1(1), 19-39.
Moore, Sh. (2012). Climate change and environmental citizenship: transition to a postconsumerist future? Submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, University of Tasmania.
Mueller, H. (2011). Sustainable citizenship as a key to sustainability: Establishing acommon ground on technology use in New Zealand’s dairy sector. A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Social Science at The University of Waikato.
Navarro, E., & Fernandez, N. (2015). Citizenship Education in the European Curricula. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 45-49.
Nilsson, B. (2003). Internationalization at Home from a Swedish Perspective: The Case of Malmo. Journal of Studies in International Education, 7(1), 27-40.
Olson, C.L., & Evans, R. (2007). At home in the world: Bridging the gap between internationalization and multicultural education. Washington, DC: American Council on Education.
Oxfam (2004). A curriculum for global citizenship: A guide for teachers and education workers. Oxford: Oxfam.
Pugliese, G. D. (2015). Preparing students for citizenship in a global society: A case study. Southern Connecticut State University.
Rabertson, R. (2001). Globalization: Social theory and global culture. Translated by K. Polladi, Tehran: Publication of Third and International Center for Discussion on Civilizations.
Reardon, B. A. (1988). Comprehensive peace education: Educating for global responsibility. Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY 10027.
Robertson, S., Novelli, M., Dale, R., Tikly, L. Dachi, H. & Ndebela, N. (2007). Globalisation, Education and Development: Ideas, Actors and Dynamics. Educational Papers.
Santos, A. (2012). Social movements and sexual citizenship in Southern Europe. Springer.
Sim, J. B. Y., & Chua, S. (2017). Riding the citizenship wagon: Citizenship conceptions of social studies teachers in Singapore. Teaching and Teacher Education, 63, 92-102.
Sklad, M., Friedman, J., Park, E., & Oomen, B. (2016). Going Global: A qualitative and quantitative analysis of global citizenship education at a Dutch liberal arts and sciences college. Higher Education, 72, 323-340.
Sklarwitz, S. (2017). Assessing global citizenship attitudes with Q Methodology. The Journal of Social Studies Research, 41(3), 171-182.
Takkac, M., & Akdemir, A. S. (2012). Training future members of the world with an understanding of global citizenship. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 881-885.
Tye, K. A. (2003). Global education as a worldwide movement. Phi Delta Kappan, 85(2), 165-168.
Tye, K. A. (2014). Global education: A worldwide movement. An update.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2013). Outcome document of the technical consultation on global, citizenship education: Global citizenship education: An emerging perspective. (ED/2013/PSD/PHR/PI/4). Retrieved from http://unesdoc. unesco.org/images/0022/002241/224115E.pdf.
Van der wende, M. (2007). Internationalization of higher education in the OECD countries: Challenges and opportunities for the coming decade. Journal of Studies in International Education, 11(3-4), 274-289.
Xing, J. (2015). Global citizenship education in Hong Kong. International Journal of Information and Education Technology, 5(2), 136.
Zhan, Yu. (2010). Impact of international foundations on the internationalization of Chinese research universities: A case study of Peking university and the Nippon foundation group. Columbia University.