رابطه ارزش‌های فرهنگی با نشاط ذهنی: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز

2 دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، دانشیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌گری خودکارآمدی در رابطۀ بین ارزش‌های فرهنگی (فردگرایی، جمع‌گرایی) و نشاط ذهنی در گروهی از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود. مشارکت‌کنندگان 448 نفر از دانشجویان بودند که  به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و مقیاس نشاط ذهنی ریان و فردریک، پرسش‌نامه خودکارآمدی موریس  و نسخه کوتاه مقیاس فردگرایی و جمع‌گرایی افقی و عمودی سیواداس و همکاران را تکمیل کردند. روایی و پایایی پرسش‌نامه‌های پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌های توصیفی و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرم‌افزار SPSS و برای آزمون فرضیه‌ها و مدل پژوهش از نرم‌افزار AMOS استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند که مدل پژوهش با داده‌های جمع‌آوری شده برازش مطلوبی دارد. همچنین یافته‌ها نشان دادند که اثر مستقیم ارزش‌های جمع‌گرایی و فردگرایی بر نشاط ذهنی مثبت و معنی‌دار است. اثر مستقیم ارزش‌های فردگرایی بر خودکارآمدی نیز مثبت و معنی‌دار بود. همچنین فردگرایی با واسطه‌گری خودکارآمدی توانست نشاط ذهنی را پیش‌بینی کند، اما اثر واسطه‌ای خودکارآمدی در رابطۀ بین جمع‌گرایی و نشاط ذهنی معنی‌دار نبود. به‌طور کلی یافته‌های پژوهش نقش ارزش‌های فرهنگی و  خودکارآمدی را در تبیین نشاط ذهنی نشان می‌دهند. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که به منظور ارتقای سطح نشاط ذهنی دانشجویان باید به ارزش‌های فرهنگی و نیز افزایش خودکارآمدی آنها توجه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


کورش‌نیا، م. و لطیفیان، م. (1390). بررسی رابطه بین ارزش‌های فرهنگی جامعه و گرایش‌های تفکر انتقادی دانشجویان با واسطه‌گری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و استادان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 3(2)، 103-134.
نیکنام، ن. و جوکار، ب. (1394). پیش‌بینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس،. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 7 (1)، 25-48.
طهماسیان، ک. و اناری، آ. (1388). رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان، روان‌شناسی کاربردی، 3(1)، 84-94.
شیخ‌الاسلامی، ر. و دفترچی، ع. (1394). پیش‌بینی نشاط ذهنی دانش‌آموزان بر اساس جهت‌گیری‌های هدف و نیازهای اساسی روان‌شناختی. مجله روان‌شناسی، 2(19)، 147-174.
فولادچنگ، م. و آب‌روشن، ح. (1394). پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و نشاط ذهنی بر اساس جهت‌گیری هدف پیشرفت در دانش آموزان دبیرستانی، مجله آموزش‌پژوهی، 1(2)، 119-143.
Avlund, K. (2010). Fatigue in older adults: An early indicator of the aging process? Aging Clinical and Experimental Research, 22(2), 100–115.
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147.
Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press.
Bandura, A. (2006). Adolescent development from an agentic perspective. InF. Pajares & T. Urdan (Eds.), self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 1-43). Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing.
Baruch, Y., Grimland, S., & Vigoda-Gadot, E. (2014). Professional vitality and career success: Mediation, age and outcomes, European Management Journal, 32, 518–527.
Bender, A., & Ingram, R. (2018). Connecting attachment style to resilience: Contributions of self-care and self-efficacy. Personality and Individual Differences, 130, 18-20.
Binyamin, G., & Brender-Ilan. Y., (2018). Leaders's language and employee proactivity: Enhancing psychological meaningfulness and vitality. European Management Journal, 36(4), 463-473
Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS, EQS, and LISREL: Comparative approaches to testing for the factoraial validity of a measuring instrument. International Journal of Testing, 1(1), 55-86.
Caprara, G. V., Alessandri, G., Di Giunta, L., Panerai, L., & Eisenberg, N. (2010). The contribution of agreeableness and self-efficacy beliefs to prosociality. European Journal of Personality, 24, 36-55.
Caprara, G. V., & Gerbino, M. (2001). Perceived affective serf-efficacy: The capacity to regulate negative affect and to express positive affect. In G. V. Caprara (Ed.), self-efficacy assessment (pp. 35–50). Trento: Edizioni Erickson.
Caprara, G., Vecchione, M., Barbaranelli, C., & Alessandri, G. (2013). Emotional stability and affective self‐regulatory efficacy beliefs: Proofs of integration between trait theory and social cognitive theory. European Journal of Personality, 27(2), 145-154. 
Carter, A., Breen, L., Yaruss, J. S., & Beilby, J. (2017). Self-efficacy and quality of life in adults who stutter. Journal of Fluency Disorders, 54, 14-23.
Cui, L., Morris, A. S., Criss, M. M., Houltberg, B. J., & Silk, J. S. (2014). Parental psychological control and adolescent adjustment: The role of adolescent emotion regulation. Parenting, Science and Practice, 14(1), 47-67.
De Caroli, M. E., & Sagone, E. (2014). Generalized self-efficacy and well-being in adolescents with high vs. low scholastic self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 867-874.
DeJoy, D. M., Della, L. J., Vandenberg, R. J., & Wilson, M. G. (2010). Making work safer: Testing a model of social exchange and safety management. Journal of Safety Research, 41, 163–171.
Dries, N., Vantilborgh, T., & Pepermans, R. (2012). The role of learning agility and career variety in the identification and development of high potential employees. Personnel Review, 41, 340–358.
Eckersley, R. (2001). Culture, health and well-being. The Social Origins of Health and Well-being, 51-70.
Eckersley, R., & Dear, K. (2002). Cultural correlates of youth suicide. Social Science & Medicine, 55(11),1891-1904.
Islam, A., & Mäntymäki, M. (2014). Relationship attachment and subjective vitality as outcomes of social networking site use. Twentieth Americas Conference on Information Systems, Savannah.
Kark, R., & Carmeli, A. (2009). Alive and creating: The mediating role of vitality and aliveness in the relationship between psychological safety and creative work involvement. Journal of Organizational Behavior, 30, 785–804.
Khalkhali, V., & Golestaneh, S. M. (2011). Examining the impact of teacher motivational style and competition result on students’ subjective vitality and happiness in physical education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2989-2995.
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.), New York: The Guilford Press.
Koppe, S., Harder, S., & Væver, M. (2008). Vitality affects. Paper presented at the International Forum of Psychoanalysis.
Kurita, N., Akizawa, T., & Fukuhara, S. (2018). Vitality measured as self-reported energy level and clinical. Outcomes in Hemodialysis patients: The Japanese Dialysis Outcomes and Practice Pattern Study (J-DOPPS). American Journal of Kidney Diseases (in press), corrected proof, Available online 7 December 2018.
Lekes, N., Houlfort, N., Milyavskaya, M., Hope, N., & Koestner, R. (2016). The role of intrinsic values for self-growth and community contribution at different life stages: Differentially predicting the vitality of university students and teachers over one year. Personality and Individual Differences, 98, 48-52.
Mauss, I. B., & Butler, E. A. (2010). Cultural context moderates the relationship between emotion control values and cardiovascular challenge versus threat responses. Biological Psychology, 84(3), 521-530.
Meites, T. M., Ingram, R. E., & Siegle, G. J. (2012). Unique and shared aspects of affective symptomatology: The role of parental bonding in depression and anxiety symptom profiles. Cognitive Therapy and Research, 36(3), 173–181.
Mesurado, B., Vidal, E. M., & Mestre, A. L. (2018). Negative emotions and behaviour: The role of regulatory emotional self-efficacy. Journal of Adolescence, 64, 62-71.
Millam, L. A., Cohen, G., Mueller, C., & Salles, A. (2018). The relationship between self-efficacy and well-being among surgical residents. Journal of Surgical Education, 76(2), 321-328.
Milyavskaya, M., & Koestner, R. (2011). Psychological needs, motivation, and well-being: A test of self-determination theory across multiple domains. Personality and Individual Differences, 50(3), 387-391.
Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149.
Nani, S., Matsouka, Q., & Antoniou, P. (2018). Can ten weeks intervention with exergames contribute to better subjective vitality and physical health? Sport Sciences for Health, 15, 43-47.
Otowa, T., Gardner, C., Kendler, K., & Hettema, J. (2013). Parenting and risk for mood, anxiety and substance use disorders: A study in population based male twins. Social Psychiatry & Psychiatric Epidemiology, 48(11), 1841-1849.
Palmer, M. M., Dankoski, M. E., Smith, J. S., Brutkiewicz, R. R., & Bogdewic, S. P. (2011). Exploring changes in culture and vitality. The Journal of Faculty Development, 25, 21–27.
Peterson, C., Park, N., Hall, N., & Seligman, M. E. P. (2009). Zest and work. Journal of Organizational Behavior, 30, 161–172.
Porath, C., Spreitzer, G., Gibson, C., & Garnett, F. G. (2011). Thriving at work: Towards it measurement, construct validation, and theoretical refinement. Journal of Organizational Behavior, 33, 250–275.
Rutter, M., & Smith, D. J. (1995). Psychosocial disorders in young people: Time trends and their causes. Jhon Wiley: Chichester. 
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). From ego depletion to vitality: Theory and findings concerning the facilitation of energy available to the self. Social and Personality Psychology Compass, 2, 702–717.
Ryan, R. M., & Frederick, C. (1997). On energy, personality and health: Subjective vitality dynamic reflection of well-being, Journal of Personality, 65, 529-565.
Scholz, U., Gutiérrez Doza, B., Sud, S., & Schwarzer, R. (2002). Is general self-efficacy a universal construct? Psychometric findings from 25 countries. European Journal of Psychological Assessment, 18, 242–251.
Schwartz, S. H. (1999). A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work, Applied Psychology: An International Review, 48(1), 23–47.
Scott, K., Rowe, F., & Pollock, V. (2016). Creating the good life? A wellbeing perspective on cultural value in rural development. Journal of Rural Studies, 59, 173-182.
SheykhiFini, A., Ramezani, V., & Kavosian, J. (2009). Risk and protective factors of substance use tendency among students.Tehran, Kharazmi University.
Shirom, A. (2011). Vigor as a positive affect at work: Conceptualizing vigor, its relations with related constructs, and its antecedents and consequences. Review of General Psychology, 15, 50–64.
Sivadas, E., Bruvold, N. T., & Nelson, M. R. (2008). A reduced version of the horizontal and vertical individualism and collectivism scale: A four-country assessment. Journal of Business Research, 61(3), 201-210.
Symeou, M., & Georgiou, S. (2017). Externalizing and internalizing behaviors in adolescence, and the importance of parental behavioral and psychological control practices. Journal of Adolescence, 60, 104-113.
Tough, H., Fekete, C., Brinkhof, M. M. V., & Siegrist, J. (2017). Vitality and mental health in disability: Associations with social relationships in persons with spinal cord injury and their partners. Disability and Health Journal, 10(2), 294-302
Triandis, H. C. (1999). Cross-cultural psychology. Asian Journal of Social Psychology, 2(1), 127-143.
Van den Berg, M., van Poppel, M., van Kamp, I., & Audrusaityte, S. (2016). Visiting green space in associated with mental health and vitality: A cross-sectional study in four Euripean cities. Health & Place, 38, 8-15