قدم پور, عزت اله, صادقی, مسعود, یوسف وند, مهدی, ملکی, سبحان, رجبی, هومن. (1397). مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب آوری تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 10(2), 123-141. doi: 10.22099/jsli.2019.23497.2081
عزت اله قدم پور; مسعود صادقی; مهدی یوسف وند; سبحان ملکی; هومن رجبی. "مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب آوری تحصیلی". مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 10, 2, 1397, 123-141. doi: 10.22099/jsli.2019.23497.2081
قدم پور, عزت اله, صادقی, مسعود, یوسف وند, مهدی, ملکی, سبحان, رجبی, هومن. (1397). 'مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب آوری تحصیلی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 10(2), pp. 123-141. doi: 10.22099/jsli.2019.23497.2081
قدم پور, عزت اله, صادقی, مسعود, یوسف وند, مهدی, ملکی, سبحان, رجبی, هومن. مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب آوری تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1397; 10(2): 123-141. doi: 10.22099/jsli.2019.23497.2081
مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب آوری تحصیلی
1دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد
2استادیار مشاوره خانواده، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد
3دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد
4دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران
5دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر سال دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر خرمآباد بود. در یک طرح نیمهتجربی 60 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش به طور مجزا 12 جلسه با روشهای الگوی پیشسازماندهنده و سکوسازی آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همۀ گروهها به پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) در مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه، پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد در مرحلۀ پسآزمون روشهای الگوی پیشسازماندهنده و سکوسازی باعث افزایش میزان تابآوری تحصیلی شده است، اما در مرحلۀ پیگیری بین روشهای الگوی پیشسازماندهنده و سکوسازی در افزایش تابآوری تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، گرچه تأثیرگذاری هر دو روش در مرحلۀ پسآزمون معنادار بوده است، اما در بلندمدت میان این دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین روشهای تدریس سکوسازی و الگوی پیشسازماندهنده در کوتاهمدت بر افزایش تابآوری تحصیلی مؤثر هستند.