• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
قدم پور, عزت اله, صادقی, مسعود, یوسف وند, مهدی, ملکی, سبحان, رجبی, هومن. (1397). مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب‏ آوری تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 10(2), 123-141. doi: 10.22099/jsli.2019.23497.2081
عزت اله قدم پور; مسعود صادقی; مهدی یوسف وند; سبحان ملکی; هومن رجبی. "مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب‏ آوری تحصیلی". مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 10, 2, 1397, 123-141. doi: 10.22099/jsli.2019.23497.2081
قدم پور, عزت اله, صادقی, مسعود, یوسف وند, مهدی, ملکی, سبحان, رجبی, هومن. (1397). 'مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب‏ آوری تحصیلی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 10(2), pp. 123-141. doi: 10.22099/jsli.2019.23497.2081
قدم پور, عزت اله, صادقی, مسعود, یوسف وند, مهدی, ملکی, سبحان, رجبی, هومن. مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب‏ آوری تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1397; 10(2): 123-141. doi: 10.22099/jsli.2019.23497.2081

مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب‏ آوری تحصیلی

مقاله 6، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 75، پاییز و زمستان 1397، صفحه 123-141  XML اصل مقاله (1015 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jsli.2019.23497.2081
نویسندگان
عزت اله قدم پور1؛ مسعود صادقی2؛ مهدی یوسف وند 3؛ سبحان ملکی4؛ هومن رجبی5
1دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد
2استادیار مشاوره خانواده، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد
3دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد
4دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران
5دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌­سازمان­‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب­‌آوری تحصیلی دانش‌­آموزان دختر سال دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر خرم­‌آباد بود. در یک طرح نیمه‌‏تجربی 60 دانش­آموز به روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای چند مرحله­‌ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروه­‌های آزمایش به طور مجزا 12 جلسه با روش‌­های الگوی پیش‏‌سازمان‌­دهنده و سکوسازی آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همۀ گروه­‌ها به پرسش‌­نامۀ تاب­‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004) در مرحلۀ پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و پیگیری دو‏ماهه، پاسخ دادند. داد‌ه­‌ها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد در مرحلۀ پس‌­آزمون رو‌‌ش‌­های الگوی پیش­‌سازمان­‌دهنده و سکوسازی باعث افزایش میزان تاب­‌آ‌‌وری تحصیلی شده است، اما در مرحلۀ پیگیری بین روش­‌های الگوی پیش­‌سازمان‌­دهنده و سکوسازی در افزایش تاب­‌آوری تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، گرچه تأثیرگذاری هر دو روش در مرحلۀ پس­‌آزمون معنادار بوده است، اما در بلند‏مدت میان این دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین روش­‌های تدریس سکوسازی و الگوی پیش‏‌سازمان‌­دهنده در کوتاه‌­مدت بر افزایش تاب­‌آوری تحصیلی مؤثر هستند.
کلیدواژه‌ها
روش‌های تدریس؛ پیش‌سازمان‌دهنده؛ سکوسازی؛ تاب‌آوری تحصیلی
موضوعات
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 423
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه




Journal Management System. Designed by sinaweb.