تأثیر بازی‌های حرکتی خلاق بر مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان 4 تا 6 سال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشد حرکتی؛ دانشگاه شیراز

2 دانشیار بخش علوم ورزشی دانشگاه شیراز

3 دانشیار مبانی تعلیم تربیت دانشگاه شیراز

چکیده

مهارت‌های حرکتی بنیادی، پایه و اساس مهارت‌های تخصصی هستند. علاوه بر بالیدگی، غنی‌سازی محیط نیز می‌تواند بر توسعۀ این مهارت‌ها اثرگذار باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی‌های حرکتی خلاق بر مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان 4 تا 6 سال انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی بود و از طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش، همۀ کودکان 4 تا 6 سال مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1393 بودند. بدین منظور با توجه به ملاک‌های ورود به پژوهش و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای یک مهد کودک انتخاب و از بین کودکان 4 تا 6 سال مهد منتخب تعداد 63 نفر (33 نفر گروه کنترل و 30 نفر هم گروه آزمایش) انتخاب و به‌ تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. ابتدا کودکان موردنظر از طریق آزمون رشد حرکتی درشت (اولریخ-2) (TGMD2) ارزیابی شدند. بعد گروه آزمایش به مدت 24 جلسة‌ 45 دقیقه‌ای به بازی‌های حرکتی خلاق پرداختند و گروه کنترل نیز در این مدت به همین میزان فعالیت‌های عادی انجام دادند. در نهایت پس از گرفتن پس‌آزمون نمرات دو گروه ثبت شد. نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در اجرای مهارت‌های کنترل‌ شیء و جابه‏ جایی، تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین دو جنس از لحاظ اجرای مهارت‌های جا به‏ جایی و از لحاظ اجرای مهارت‌های دست‌کاری، اختلاف معناداری وجود نداشت. با رویداشت به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود، در برنامة آموزشی مهد‌کودک‌ها، از طریق بازی‌های حرکتی خلاق و با درگیر کردن کودک در فرایندهای زیربنایی حرکت، زمینه رشد الگوهای پایه را فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات