حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی: نقش واسطه‌ای باورهای خودکارآمدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی

2 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

پژوهش حاضر، رابطة حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی با واسطه‌گری باورهای خودکارآمدی را بررسی کرده است. مشارکت‌کنندگان شامل 380 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان (236 دختر، 144 پسر) بودند که بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های حمایت اجتماعی (واکس و همکاران)، انگیزش تحصیلی (هارتر) و باورهای خودکارآمدی (شرر و همکاران) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر با توجه به مدل اصلی پژوهش حاکی از آن بود که حمایت اجتماعی به طور مستقیم با انگیزش تحصیلی رابطه ندارد، بلکه به صورت غیرمستقیم از طریق باورهای خودکارآمدی، به عنوان متغیر واسطه­‌ای، برانگیزش تحصیلی اثر می­‌گذارد. همچنین، از بین ابعاد حمایت اجتماعی (حمایت خانواده، حمایت دوستان و حمایت دیگران)، تنها دو بعد حمایت خانواده و حمایت دیگران تأثیر مثبت و مستقیمی بر باورهای خودکارآمدی دانشجویان داشت. علاوه بر این، باورهای خودکارآمدی توانست اثر مثبت و مستقیمی بر انگیزش تحصیلی (درونی، بیرونی) دانشجویان داشته باشد، اما حمایت دوستان نتوانست رابطة معناداری را با باورهای خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان نشان دهد. درمجموع، باورهای خودکارآمدی در رابطة بین حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی نقش واسطه‌ای داشتند، و مؤید این واقعیت است که حمایت‌های مؤثر از جانب خانواده و اجتماع جهت تقویت باورهای فراگیران و همچنین ترغیب توانایی‌­های آنان برای بالابردن انگیزش تحصیلی نقش مؤثری دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اعرابیان، اقدس و همکاران. (1383). بررسی رابطة باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله روان‌شناسی، 8 (4)، 32-1.
بازمانده بدویی، طاهره. (1393). بررسی رابطة حمایت اجتماعی و عشق‌ورزی با سازگاری زناشویی در بین زنان شاغل اداره‌های دولتی شهر کرمان. پایان‌نامة کارشناسی ارشد رشتة مطالعات زنان گرایش زن و خانواده، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
بحرانی، محمود. (1388). بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر.
مطالعات روان‌شناختی، 5 (1)، 72-51.
بنی اسدی، علی؛ پورشافعی، هادی. (1391). نقش انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی و رویکردهای مطالعه در پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی مقطع متوسطه شهرستان قائن. اندیشه‌های نوین تربیتی، 8 (4)، 102-81.
بهرامی، هادی؛ عباسیان فرد، مهرنوش. (1389). رابطه خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی. نشریة روان‌شناسی کاربردی، 4 (1)،109-95.
تمنائی فر، لیث و منصوری نیک. (1393). رابطة حمایت اجتماعی ادراک شده با خودکارآمدی در دانش‌آموزان. مجلة روان‌شناسی اجتماعی. 8 (28)، 31-39.
خباز، محمود؛ بهجتی، زهرا؛ ناصری، محمد (1390). رابطة حمایت اجتماعی و سبک‌های مقابله با تاب‌آوری در پسران نوجوان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 5 (4)، 108-123.
دهقانی زاده، محمدحسین؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی. (1394). حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 7 (1)، 24-1.
روحی، قنبر؛ آسایش، حمید؛ بطحایی، سید احمد؛ شعوری بیدگلی، علیرضا؛ تقی بادله، محمد؛ رحمانی، حسین. (1392). ارتباط خودکارآمدی و انگیزة تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی. مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد، 8 (1)، 51-45.
سلیمانی فر، امید و شعبانی، فرزانه. (1392). رابطة بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه شهید چمران اهواز. مجلة مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 10 (17)، 83-104.
سید صالحی، محمد؛ یونسی، جلیل. (1394). تبیین نقش خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی مبتنی بر حمایت اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و ویژگی‌های شخصیتی:
مدل‌سازی معادلات ساختاری. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3 (9)، 20-7.
سیف، علی‌اکبر. (1394). روان‌شناسی پرورشی نوین (روان‌شناسی یادگیری و آموزش). تهران: نشر دوران.
شریفی، روناک. (1393). بررسی تعیین‌کننده­های فردی (امید، خودکارآمدی تحصیلی و صفات شخصیت) و اجتماعی (ارتباط مثبت با دیگران و حمایت اجتماعی) انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه ارومیه. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.
شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنی الن. (1392). نظریه‌های شخصیت، ترجمة یحیی سید محمدی، تهران: مؤسسة نشر ویرایش، چاپ هشتم. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2005)
علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد؛ علایی خرایم، سارا. (1391). مقایسة باورهای خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت در میان دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلة ناتوانی‌های یادگیری، 1 (3)، 104-85.
عمادپور، لیلا؛ غلامعلی لواسانی، مسعود. (1395). رابطة حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان. مجلة روان‌شناسی، 77، 20 (1)، 85-75.
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ راستگو، لیلا؛ آذرنییاد، آرش؛ احمدی، طاهر. (1393). اثر آموزش شادکامی به شیوة شناختی رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و استرس تحصیلی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی و یادگیری، 2 (3)، 18-1.
قلاتی، نگهدار. (1380). بررسی رابطة حمایت اجتماعی با خودکارآمدی و عادات مطالعه در درس علوم و مقایسه آن‌ها در دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی نواحی چهار‌گانة شیراز. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد دانشگاه شیراز.
یکتا، آمنه. (1391). بررسی قدرت پیش‌بینی‌کنندگی حمایت اجتماعی و خودپندارة بری انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان در گروه دختران و پسران در دانشکده‌های علوم تربیتی و مهندسی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
ب. انگلیسی
Adler Constantinescu, C., Beu, E-C., & Negovan, V. (2013). Perceived social support and perceived self-efficacy during adolescence. Social and Behavioral Sciences, 78, 275 – 279.
Alivernini, F., & Lucidi, F. (2013). Relationship between social context, self-efficacy, motivation, academic achievement, and intention to drop out of high school: A longitudinal study. Journal of Educational Research, 104, 241-259.
Alloy, L. B., Abramson, L. Y., Keyser, J., Gerstein, R. K., & Sylvia, L.G. (2008). Negative cognitive style. In K. S. Dobson, & D. J. A. Dozois (Eds.), Risk factors in depression (pp. 237−262). San Diego, CA, USA.
Areepattamannil, Sh. (2011). Academic self-concept, academic motivation, academic engagement, and academic achievement: A mixed methods study of Indian adolescents in Canada and India. PhD dissertation,Queen’s University, Ontario, Canada.
Achenbaum, W. A. (2009). A metahistorical perspective on theories of aging. In V. L. Bengtson, D. Gans, N. M. Putney & M. Silve, Handbook of theories of aging (2 ed., pp. 25-38). New York, NY: Springer.
Bandura, A. (2001). Exercise of human agency through collective efficacy. Journal of Psychological Science, 9, 75-78.
Bandura, A. (1991). “Social cognitive theory of self-regulation.Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248-287.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28, 117-148.
Bandura, A. (1977). Self efficacy: toward a unifying theory of behavioral chang.
Psycho Rev؛ 84 (2): 191-215.
Bandura, A. (1989). Human-agency in social cognitive theory. Retrieved November 17, 2008, from http://www.des.emory.edu/mfp/Bandura.989AP.Pdf
Basol, G. (2010). Validity and reliability of Turkish form of children’s selfefficacy scale on Turkish primary school students. Procedia Social andBehavioral Sciences. 4082-4086.
Benight, C., & Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: The role of perceived self-efficacy. Behavior Research and Therapy, 42, 1129-1148.
Caprara, G. V., Pastorelli, C., Regalia, C., Scabini, E., & Bandura, A. (2005). Impact of adolescents’ filial self-efficacy on quality of family functioning and satisfaction. Journal of Research on Adolescence, 15, 71-97.
Cohen, S. (2004). Social relationships and health. American Psychologist, 59, 676–684.
Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Journal of Psychosomatic Mediciner, 3, 300-314.
Clark, M. H., & Schroth, C. A. Examining relationships between academic motivation and personality among college students. Journal of Learning and Individual Differences, 20, 19-24, 2010.
Harter, S. (1981) .A new self -Report Scale of intrinsic versus extrinsic orientation in classroom: Motivational and informational components. Developmental Psychology, 17 (3), 300-312.
Klink, J. L., Byars-Winston, A., & Bakken, L. L. (2008). Coping efficacy and perceived family support: Potential factors for reducing stress in premedical students. Medical Education, 42, 572-579.
Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psycholocy Measurment, 30, 607-610.
Lee, J. (2014). Relation between selfefficacy, mental health status, perceived stress and acculturative stress level among international students.
Ling-ling, G., Ke, S., Sally, W-c. C., (2014). Social support and parenting self-efficacy among Chinese women in the perinatal period. Midwifery, 30, 532–538.
Lisa, L; Green-Demers, I., & Pelletrier, L. (2006). Why Do High School Students Lack Motivation in the Classroom? Toward an Underestanding of Academic Motivation and the Role of Social Support. Journal of Ejucational Psycology. 98, 3. 567-582.
Lundberg, C.A., McIntire, D.D., & Creasman, C.T. (2008). Sources of social support and self-efficacy for adult students. Journal of College Counseling, 11, 58-72.
Marsh, H. W. (1990). A multidimensional, hierarchical model of self concept: Theoretical and empirical justification. Educational Psychology Review, 2, 77-172.
Mazyari, M., Kashef, M. M., Ameri, M. H. S., & Araghi, M. (2012). Students’ amotivation in physical education activities and teachers’ social support.
Word Applied Sciences Journal, 20, 1570- 1573.
McGeown, S.P.; Putwain, D.; Simpson, E.G.; Boffey, E.; Markham, J. & Vince, A. (2014). Predictors of adolescents’ academic motivation: Personality, selfefficacy and adolescents’ characteristics.Learning and Individual Differences, 32, 278-286.
Meera, K., & Dustin, N. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and Individual Differences, 25, 67–72.
Pajares, F., & Schunk, D. H. (2001). Self-beliefs and school success: Selfefficacy, self-concept, and school achievement. In R. Riding & S. Rayner (Eds.). SelfPercePtion, 2, 239-266.
Pascua, L. (2007). Gender differences in achievement motivation. The New Educational Preview, 13, (3-4), 245-252.
Rajapaksa, S., & Dundes, L. (2002). It’s a long way home: International student adjustment to living in the United States. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, 4 (1), 15–28.
Salami, S. O., & Ogundokun, M. O. (2009). Emotional intelligence and selfefficacy as predictors of academic performance. Perspectives in Education, 25(3), 175-185.
Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice- Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R.W. (1982). The selfefficacy scales: Costruction and validation. Psychological Reports, 51.
Shen, B., Li, W., Sun, H., & Rukavina, P. B. (2010). The influence of inadequate teacher – to student social support on amotivation of physical education students, Journal of Teaching in Physical Education, 29, 417- 432.
Schunk, D. H. (1995). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychology, 26, 207-231.
Schunk, D. H., Miller, S., (2002). Self-efficacy and achivement behaviors. Educational Psychology Review, 1, 173-208.
Schwartz B. (2000). Self-Determination: The Tyranny of Freedom. Ame psych; 55: 79-80.
Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. Sociological methodology, 13, 290-312.‏
Tre´panier, S., Fernet, C., & Austin, S. (2013). The moderating role of autonomous motivation in thejob demands-strain relation: A two sample study. Motivation Emotion, 37, 93-105.
Warren, P. L. (2005). First-time mothers: social support and confidence in infant care. Journal of Advanced Nursing, 50, 479–488.
Wax, A. and Stuart, D. and Williams, J.Phillips, Helly, K. Tomson, R.A. (1986). Social Support Resources Behavior and Perception among Collge Students. Journal of Multicultural Counseling and Development, Vol. 14, No.2. pp: 65-72.
Yang, B., & Clum, G. A. (1995). Measures of life stress and social support specific to an Asian student population. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 17, 51–67.
Yusuf, Muhammed. (2011). The impact self-efficacy, achievement motivation, and selfregulated learning strategies on student’s academic achievement. Original Research Article, Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 15, pages 2623-2626.
 Yeh, C. J., & Inose, M. (2003). International students’ reported English fluency, social support satisfaction, and social connectedness as predictors of acculturative stress. Counselling Psychology Quarterly, 16, 15–28.