اخیراً باب جدیدی در مطالعات هیجانها، تحت عنوان هیجانهای خودآگاه، مطرح شده است؛ اما تحقیقات کمی درباره معنا،رشد و مکانیزمهای اثرگذاری آنها، انجام شده است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای اسنادی در هیجانهای خودآگاه شرم و گناه کودکان انجام شد. نمونه پژوهش شامل 565 نفر از دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم شهر گلهدار بودند؛ که بر اساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و دو پرسشنامه، آزمون هیجان خودآگاه برای کودکان (TOSCA-C) و نسخه تجدید نظر شده پرسشنامهی سبک اسناد کودکان (CASQ–R) را تکمیل نمودند. اعتبار و پایایی این ابزارها مورد بررسی قرار گرفت که در حد مطلوب ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که از ابعاد سبک اسنادی منفی به ترتیب سه بعد پایدار منفی، درونی منفیو کلی منفی به صورت مستقیم و از ابعاد سبک اسنادی مثبت، بعد پایدار مثبت به صورت معکوس، شرم را پیشبینی مینمایند. بهعلاوه، از ابعاد سبک اسنادی منفی به ترتیب دو بعد پایدار منفی و کلی منفی به صورت معکوس و از ابعاد سبک اسنادی مثبت، بعد پایدار مثبت به صورت مستقیم، هیجان گناه را پیشبینی نمود. لذا الگوی اسناددهی متفاوتی در هیجان شرم و گناه کودکان مشاهده گردید. یافتههای پژوهش در راستای اهمیت نحوه اسناددهی دانشآموزان در تجربه هیجانهای خودآگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عباسی, نرجس , حسینی, فریده سادات و گلستانه, سید موسی . (1395). نقش سبکهای اسنادی در هیجانهای خودآگاه شرم و گناه در دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 8(2), 1-18. doi: 10.22099/jsli.2017.3967
MLA
عباسی, نرجس , , حسینی, فریده سادات , و گلستانه, سید موسی . "نقش سبکهای اسنادی در هیجانهای خودآگاه شرم و گناه در دانش آموزان دوره ابتدایی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 8, 2, 1395, 1-18. doi: 10.22099/jsli.2017.3967
HARVARD
عباسی, نرجس, حسینی, فریده سادات, گلستانه, سید موسی. (1395). 'نقش سبکهای اسنادی در هیجانهای خودآگاه شرم و گناه در دانش آموزان دوره ابتدایی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 8(2), pp. 1-18. doi: 10.22099/jsli.2017.3967
CHICAGO
نرجس عباسی , فریده سادات حسینی و سید موسی گلستانه, "نقش سبکهای اسنادی در هیجانهای خودآگاه شرم و گناه در دانش آموزان دوره ابتدایی," مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 8 2 (1395): 1-18, doi: 10.22099/jsli.2017.3967
VANCOUVER
عباسی, نرجس, حسینی, فریده سادات, گلستانه, سید موسی. نقش سبکهای اسنادی در هیجانهای خودآگاه شرم و گناه در دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1395; 8(2): 1-18. doi: 10.22099/jsli.2017.3967