پژوهش حاضر با این هدف انجام شد تا امکان پیشبینی احساس تنهایی را در نوجوانان بر اساس دلبستگی آنها به گروه همسال و والدین با بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی مورد کنکاش قرار دهد. روش پژوهش از نوع همبستگی و شرکتکنندگان در پژوهش شامل 460 نفر (235 دختر و 225 پسر) از دانشآموزان دورهی دبیرستان شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی، انتخاب شدند. پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان، و فرم کوتاه شدهی مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی مورداستفاده قرار گرفتند. ویژگیهای روانسنجی ابزارها اعم از پایایی و روایی؛ به ترتیب با استفاده از روش آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی بررسی شد و کفایت ابزارهای جمعآوری اطلاعات در حد مطلوب بود. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که دلبستگی به والدین بهصورت منفی و معنیدار و کنارهگیری از والدین بهصورت مثبت و معنیدار، احساس تنهایی را پیشبینی میکنند. همچنین، دلبستگی به والدین و دلبستگی به همسالان بهصورت مثبت و معنیدار خودکارآمدی اجتماعی را پیشبینی کردند. علاوه بر این، خودکارآمدی اجتماعی، نقش میانجی میان سبک دلبستگی به والدین و احساس تنهایی ایفا کرد. یافتهها بر اساس ادبیات پژوهشی موجود و جایگاه نظری سازه تنهایی تبیین شده و به بحث گذاشتهشدهاند. در پایان ضمن اشاره به دلالتهای نظری و کاربردهای عملی یافتهها؛ پیشنهادهایی برای انجام پژوهش بیشتر در حوزه مربوطه ارائهشده است.
شریعتی, محبوبه, فضیلتپور, مسعود, حسینچاری, مسعود. (1395). نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین دلبستگی به گروه همسال و والدین با احساس تنهایی در دانشآموزان دبیرستانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 8(1), 27-49. doi: 10.22099/jsli.2016.3822
MLA
محبوبه شریعتی; مسعود فضیلتپور; مسعود حسینچاری. "نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین دلبستگی به گروه همسال و والدین با احساس تنهایی در دانشآموزان دبیرستانی". مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 8, 1, 1395, 27-49. doi: 10.22099/jsli.2016.3822
HARVARD
شریعتی, محبوبه, فضیلتپور, مسعود, حسینچاری, مسعود. (1395). 'نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین دلبستگی به گروه همسال و والدین با احساس تنهایی در دانشآموزان دبیرستانی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 8(1), pp. 27-49. doi: 10.22099/jsli.2016.3822
VANCOUVER
شریعتی, محبوبه, فضیلتپور, مسعود, حسینچاری, مسعود. نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین دلبستگی به گروه همسال و والدین با احساس تنهایی در دانشآموزان دبیرستانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1395; 8(1): 27-49. doi: 10.22099/jsli.2016.3822