بررسی ساختار عاملی، پایایی، روایی همگرا و روایی تشخیصی مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان

2 دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه اصفهان

3 استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
امیری، شعله؛ طباییان، سیده راضیه و عابدی، احمد رضا (1388). سنجش قابلیت اعتماد و اعتبار فرم کوتاه پرسشنامه ارزیابی شاگردان در زمینه روابط باهمگنان (BPEI). مجله علمی- پژوهشی علوم روانشناختی (تحولی، بالینی، پرورشی و اجتماعی)، دوره هشتم، شماره 30، 230-244.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1376). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
قهاری، شهربانو؛ مهریار، امیر هوشنگ و بیرشک، بهروز (1382). بررسی مقایسه‌ای برخی از اختلالات روانی در کودکان 7 تا 12 ساله شاهد، محروم از پدر، جانباز و عادی شهرستان چالوس. مجله علمی - پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران. سال سیزدهم. شماره 41، 81-91.
 مولوی، حسین (1386). راهنمای عملی SPSS10-13-14 در علوم رفتاری. اصفهان: انتشارات پویش اندیشه.
یوسفی، فریده و خیّر، محمد (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارت‌های اجتماعی ماتسون و مقایسه‌ی عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. مجله‌ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره هجدهم، شماره دوم، صفحه 147-158.
ب. انگلیسی
Athey, I. (1984). Contributions of play to development. In T. D. Yawkey and A. D. Pelligrini (eds.) Child's Play: Developmental and Applied. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Bagwell, C. L., Molina, B., Pelham, W. E., & Hoza, B. (2001). Attention deficit hyperactivity disorder and problems in peer relations: Prediction from childhood to adolescent. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1285-1292.
Bierman, K. L. (2004). Peer rejection. New York: The Guilford Press.
Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1988). Multiple Sources of data on Social Behavior and Social Status in the School: A cross-age comparison. Journal of Child Development, 59, 815-829.
Deboo, G. M., & Prins, J. M. (2006). Social incompetence in children with ADHD: Possible moderators and mediators in social-skills training. Journal of Clinical Psychology Review, 27(1), 78-97.
 Fox, L. C., & Baulton, J. M. (2006). Friendship as a moderator of the relationship between social skills problems and peer victimization. Journal of Aggressive Behavior, 32, 110-121.
Gadow, K. D., & Sprafkin, J. (1997). Child Symptom Inventories Norms Manual. Stony Brook, NY: Checkmate Plus.
Hartup,W.W.(1992).Friendships and their developmental significance in H. MCGURK (ed.) Childhood and social development: Contemporary perspectives. Hove, UK: Erlbaum
 Hinshaw, S. P., Henker, B., Whalen, C. K., Erhardt, D., & Dunnington, R. E. (1989). Aggressive, prosocial, and nonsocial behavior in hyperactive boys: Dose effects of methylfenidate in naturalistic settings. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57, 636-643.
Hoza, B., Mrug, S., Gerdes, A. C., Bukowski, W. M., Kraemer, H. C., Wigal, t., Hinshaw, S. P., Gold, J. A., Pelham, W. E., & Arnold, L. E. (2005). What Aspects of Peer Relationships are Impaired in Children with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder? Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(3), 411-423.
 Hulsey. C.(2008). Examining the psychometric properties of self-report measures of bulling: Reliability of the peer relations questionnaire. Kansas State University(Thesis)
Ladd, G. W. (1990). Having Friends, Keeping Friends, Making Friends, and Being Liked by Peers in The Classroom: Predictors of Children's Early school Adjustment? Child Development, 61, 1081-1100.
Landau, S., Milich, R., & Whitten, P. (1984). A comparison of teacher and peer assessment of social status. Journal of Clinical Child Psychology, 13, 44-49.
Pepler. D. J. & Craig, W. M. (1998). Assessing Children's Peer Relationships. Journal of Child Psychology & Psychiatry Review, 3(4), 176-182.  
Putallaz, M. & Wasserman, A. (1989). Children's Naturalistic Entry Behavior and Socio-metric Status : A developmental perspective. Journal of Developmental Psychology, 25, 297-305.
Rigby, K., & Slee, P. T. (1993). Dimensions of interpersonal relating among Australian school children and their implication for psychological well-being. Journal of Social Psychology, 133 (1), 33-42.