• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
خوشبخت, فریبا. (1390). بررسی رفتارهای مدد جویانه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس ریاضی: نقش پرسش در تعاملات کلاسی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 3(2), 27-44. doi: 10.22099/jsli.2012.207
فریبا خوشبخت. "بررسی رفتارهای مدد جویانه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس ریاضی: نقش پرسش در تعاملات کلاسی". مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 3, 2, 1390, 27-44. doi: 10.22099/jsli.2012.207
خوشبخت, فریبا. (1390). 'بررسی رفتارهای مدد جویانه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس ریاضی: نقش پرسش در تعاملات کلاسی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 3(2), pp. 27-44. doi: 10.22099/jsli.2012.207
خوشبخت, فریبا. بررسی رفتارهای مدد جویانه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس ریاضی: نقش پرسش در تعاملات کلاسی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1390; 3(2): 27-44. doi: 10.22099/jsli.2012.207

بررسی رفتارهای مدد جویانه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس ریاضی: نقش پرسش در تعاملات کلاسی

مقاله 2، دوره 3، شماره 2، پاییز و زمستان 1390، صفحه 27-44  XML اصل مقاله (307 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jsli.2012.207
نویسنده
فریبا خوشبخت
استادیار بخش مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز
چکیده
این مطالعه رفتارهای مدد جویانه تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی و ارتباط آن با نگرش نسبت به محیط کلاس و نگرش نسبت به درس ریاضی در سه گروه از دانش‌آموزان قوی، متوسط و ضعیف، در درس ریاضی، را مورد بررسی قرار داد. نمونه مورد مطالعه مشتمل بر 184 دانش‌آموز دختر و پسر کلاس چهارم و پنجم ابتدایی شهر شیراز بود (99 نفرازکلاس چهارم و 85 نفر از کلاس پنجم). اطلاعات از طریق پرسشنامه "ال اس سی کیو" که دانش‌آموزان به آن پاسخ می‌دادند و آزمون محقق ساخته ریاضی، گردآوری شد. پایایی پرسشنامه از طریق بازآزمایی و آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج نشان داد در متغیر نگرش دانش‌آموزان نسبت به محیط کلاس، دانش‌آموزان کلاس چهارم از دانش‌آموزان کلاس پنجم و دانش‌آموزان قوی در درس ریاضی نسبت به دانش‌آموزان ضعیف نگرش مثبت تری داشتند و تعامل سطح کلاس و سطح پیشرفت در درس ریاضی نیز در این متغیر معنادار بود. در متغیر نگرش نسبت به رفتارهای مدد جویانه در کلاس دانش‌آموزان قوی از متوسط و دانش‌آموزان متوسط از ضعیف نگرش مثبت تری داشتند. در متغیر نگرش نسبت به درس ریاضی، نگرش دانش‌آموزان متوسط از دانش‌آموزان ضعیف مثبت تر بود، ضمن اینکه تعامل سطح کلاس و پیشرفت در درس ریاضی نیز معنادار به دست آمد. همچنین نگرش نسبت به محیط کلاس پیش‌بینی کننده معناداری برای نگرش نسبت به رفتارهای مدد جویانه بود.
 
کلیدواژه‌ها
دانش‌آموزان ابتدایی؛ ‌ مددجویی تحصیلی؛ نگرش نسبت به محیط کلاس؛ نگرش نسبت به درس ریاضی
مراجع
Cheong, H. Y. F., Pajares, F., & Oberman, P. S. (2004). Motivation and Academic Help-Seeking in High School Computer Science. Computer Science Education, 14(1), 3-19.

Cooper, H. M. (1979). Pigmalion grows up: A model for teacher expectation communication and performance influence. Review of Educational Research, 49, 398-410.

Cooper, H. M., Hinkel, G. M., & Good, T. L. (1980). Teachers’ believes about interaction controlled and their observed behavioral correlates. Journal of Educational Psychology, 72, 345-354.

Damon, W. (1984). Peer education: The untapped potential.  Journal of Applied Development Psychology, 5,331-343.

Fisher, J. D., DePaulo, B. M., Nadler, A. (1981). Extending altruism beyond the altruistic act: the mixed effect of aim on the help recipient. In J. P. Ruston and R. M. Sorrentino (Eds.), Altruism and helping behavior (pp. 367-422). Hillsdale, NJ:Erlbaum.

Freyer, J., Tonigan, J., Keller, S., Rumpf, H. J., John, U., & Hapke, U. (2005). Readiness for change and readiness for help-seeking: A composite assessment of client motivation. Alcohol and Alcoholism, 40 (6), 540-544.

Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (1987). Learning together and alone: Cooperative, Competitive, and Individualistic Learning.(2nd ed.). Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.

Karabeick, S., & Knapp, J. (1991). Relationship of academic help seeking to the use of learning strategies and other instrumental achievement behavior in college students. Journal of Educational Psychology, 83, 221-235.

Mok, M. M. C., Kennedy, K. J., Moore, F. J., Shan, P. W., & Leung, S. O. (2008). The use of help-seeking by Chinese secondary school students: Challenging the myth of ‘the Chinese learner’. Evaluation and Research in Education, 21(3), 188-213.

Nelson-Le Gall, S. (1991). Help-seeking behavior in learning. Review of research in Education, 12, 55-90.

Nelson-Le Gall, S., Kratzer, L., Jones, E., & De Cooke, P. (1990). Children's self-assessment of performance and task-related help seeking. Journal of Experimental Child psychology, 49(2), 245-63.

Newman, R. S. (2002). How self-regulated learners cope with academic difficulty: The role of adaptive help seeking. Theory into Practice, 41 (2), 132-138.

Newman, R. S. (2008). Adaptive and non-adaptive help seeking with peer harassment: An integrative perspective of coping and self-regulation. Educational Psychologist, 43(1), 1–15.

Newman, R., & Goldin, L. (1990). Children’s reluctance to seek help with school work. Journal of Educational Psychology, 82, 92-100.

Newman, R., & Schwager, M. (1995). Student, help-seeking during problem solving: Effects of grade, goal and Prior achievement. American Educational Research Journal, 32, 352-376.

Puustinen, M., Kokkonen, M., Tolvanen, A., & Pulkkinen, L. (2004). Children’s help seeking and impulsivity. Learning and Individual Differences, 14, 231-246.

Puustinen, M., Lyyra, A.L., Metsa¨pelto, R.L. & Pulkkinen,L. (2007). Children’s help seeking: The role of parenting. Learning and Instruction, 18, 160-171.

Roll, I., Baker, R., Aleven, V., McLaren, B., & Koedinger, K.  (2005). Modeling students’ Metacognitive errors in two intelligent tutoring systems. Paper presented at the 10th International Conference on User Modeling, 24-30. Edinburgh, UK.

Ryan, A., Hicks, L., & Midgley, C. (1997). Social goals, academic goals, and avoiding seeking help in the classroom. The Journal of Early Adolescence, 2, 17,152-171.

Salomon, A., & Michael, G. (1997). Social Network, Interpersonal Concerns and Help-Seeking in primary Grade School Children as a Function of sex, Performance, and Economic Status. European Journal of Psychology of Education, 12(3), 331-347.

Taplin, M., Yum, J. C. K., Jeged, O., Fan, R. Y. K., & Chan, M. S. C. (2001).  Help-seeking strategies used by high-achieving and low-achieving distance education students. Journal of Distance Education, 16, 1, 56-69.

Webb, N. M. (1982). Student interaction and Learning in small groups. Review of Educational Research, 52, 421-445.

Webb, N.M., & Lewis, S. (1988). The social context of learning computer programming. In R. E. Mayer (Ed.), Teaching and learning computer programming: Multiple research Perspectives (PP.179-260).

 Weiner, B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92(4), 548-573.

Yoh, C. (2001). Taiwanese Students' Gender, Age, Interdependent and Independents Self-Construal, and Collective Self-Esteem as Predictors of Professional Psychological Help-Seeking Attitudes. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 9(1), 19-29.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,502
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,488
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه




Journal Management System. Designed by sinaweb.