دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753120110922تأثیر آموزش فعال فناورانه (TEAL) در درس زیستشناسی بر انگیرهی تحصیلی دانشآموزان11621310.22099/jsli.2011.213FAندا پریشانیکارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهانسیدابراهیم میرشاه جعفریدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهاناحمد عابدیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانJournal Article20100726هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان تأثیر آموزش به روش فعال فناورانه (TEAL) بر انگیزهی تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 89- 88 بود. روش پژوهش براساس ماهیت، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. برای دست بابی به هدف پژوهش، از بین دبیرستانهای شهرستان خمینی شهر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی، دو کلاس 27 نفره در دو دبیرستان، یکی به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. سپس پژوهشگر به مدت هجده جلسهی آموزشی، گروه آزمایش را تحت مداخلهی روش تدریس فعال فناورانه (TEAL) قرار داد. نخستین ابزار این پژوهش، پرسشنامهی انگیزش تحصیلی ولرند بود که باقری (1379) روایی سازه آن را تایید نموده بود. ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 گزارش شده است. در این پژوهش تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، شغل پدر، سن پدر، سن مادر، تعداد اعضای خانواده، نمرهی هوش و معدل سال قبل دانشآموزان، به عنوان متغیرهای همپراش، تحت کنترل قرار گرفتند. جهت کنترل نمرات هوش از آزمون هوش ریون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد، آموزش زیست شناسی به روش فعال فناورانه TEAL)) بر انگیزهی تحصیلی دانشآموزان در مقایسه با روش معمول در آموزش و پرورش تأثیر مثبتی داشته که میزان بهبود در انگیزهی تحصیلی با توجه به مجذور اتا 1/89 درصد از تغییرات بود.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753120110922نقش ارزیابی شناختی در تبیین رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی
و تنظیم هیجانی174621410.22099/jsli.2011.214FAفریده السادات حسینیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازمحمد خیّراستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20101106دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753120110922بررسی کفایت شاخصهای روانسنجی مقیاس حمایت تحصیلی (نسخهی فارسی)476021510.22099/jsli.2011.215FAسیامک سامانیدانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتمحمدعلی جعفریکارشناس ارشد روانشناسی تربیتیJournal Article20100818دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753120110922بررسی نقش همدلی و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدمکفایت اجتماعی دانشآموزان نه تا دوازده ساله618221610.22099/jsli.2011.216FAمژگان عارفیدکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازمرتضی لطیفیاندانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20091223دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753120110922پیشبینی شادمانی دانشآموزان با توجه به ادراک آنها از انتظارات معلم، نحوهی تعامل معلم و خودکارآمدی8310921710.22099/jsli.2011.217FAسمیه غلامیکارشناس ارشد روانشاسی تربیتی دانشگاه شیرازمسعود حسین چاریاستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20100724دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753120110922رابطهی بین کیفیت تجارب یادگیری و بیانگیزگی تحصیلی دانشجویان
کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز11112921810.22099/jsli.2011.218FAعبدالزهرا نعامیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20100518دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753120110922طراحی و اجرای برنامهی آموزشی مبتنی بر یادگیری موقعیتی و تعیین اثر مداخلهای آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان13115221910.22099/jsli.2011.219FAفخرالزمان نعیمی حسینیعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیرازو دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزشی از دور دانشگاه پیام نورحسین زارعدانشیار بخش روانشناسی دانشگاه پیام نورمحمود هرمزیاستادیار بخش روانشناسی دانشگاه پیام نورفرهاد شقاقیاستادیار بخش روانشناسی دانشگاه پیام نورمحمدحسین کاوهاستادیار دانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20101129