دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753220120312تاثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانیهای آینده تحصیلی- شغلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستان12520610.22099/jsli.2012.206FAاصغر آقاییدانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهانداریوش جلالیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهانفرحناز نظریکارشناس ارشد مشاوره شغلیJournal Article20110524هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستان بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای استان چهارمحال و بختیاری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 60 نفر (30 دختر و 30 پسر) از بین آنان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش طی 9 جلسهی 90 دقیقهای مشاوره شغلی گروهی به شیوه یادگیری کرومبولتز را دریافت کرد. دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل طی 3 مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه پرسشنامههای انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند، ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانیهای آینده تحصیلی - شغلی دانشآموزان موثر بوده است. در حالی که مشاوره شغلی بر روی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر معنادار نداشته است. همچنین نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند که تاثیر ارائه مشاوره شغلی پس از گذشت 3 ماه از آخرین جلسه مشاوره بر روی انگیزش پیشرفت و نگرانیهای آینده تحصیلی - شغلی پایدار بوده است.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753220120312بررسی رفتارهای مدد جویانهی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در کلاس ریاضی:
نقش پرسش در تعاملات کلاسی274420710.22099/jsli.2012.207FAفریبا خوشبختاستادیار بخش مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه شیرازJournal Article20110101این مطالعه رفتارهای مدد جویانه تحصیلی دانشآموزان ابتدایی و ارتباط آن با نگرش نسبت به محیط کلاس و نگرش نسبت به درس ریاضی در سه گروه از دانشآموزان قوی، متوسط و ضعیف، در درس ریاضی، را مورد بررسی قرار داد. نمونه مورد مطالعه مشتمل بر 184 دانشآموز دختر و پسر کلاس چهارم و پنجم ابتدایی شهر شیراز بود (99 نفرازکلاس چهارم و 85 نفر از کلاس پنجم). اطلاعات از طریق پرسشنامه "ال اس سی کیو" که دانشآموزان به آن پاسخ میدادند و آزمون محقق ساخته ریاضی، گردآوری شد. پایایی پرسشنامه از طریق بازآزمایی و آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج نشان داد در متغیر نگرش دانشآموزان نسبت به محیط کلاس، دانشآموزان کلاس چهارم از دانشآموزان کلاس پنجم و دانشآموزان قوی در درس ریاضی نسبت به دانشآموزان ضعیف نگرش مثبت تری داشتند و تعامل سطح کلاس و سطح پیشرفت در درس ریاضی نیز در این متغیر معنادار بود. در متغیر نگرش نسبت به رفتارهای مدد جویانه در کلاس دانشآموزان قوی از متوسط و دانشآموزان متوسط از ضعیف نگرش مثبت تری داشتند. در متغیر نگرش نسبت به درس ریاضی، نگرش دانشآموزان متوسط از دانشآموزان ضعیف مثبت تر بود، ضمن اینکه تعامل سطح کلاس و پیشرفت در درس ریاضی نیز معنادار به دست آمد. همچنین نگرش نسبت به محیط کلاس پیشبینی کننده معناداری برای نگرش نسبت به رفتارهای مدد جویانه بود. <br /> دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753220120312مطالعه روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی456120810.22099/jsli.2012.208FAامید شکریدانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5795-1638سعید طولابیدانشگاه تربیت معلمزیبا غناییدانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوهعلی تقوایی نیادانشگاه شهید چمران اهوازکیوان کاکابراییدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهخدیجه فولادونددانشگاه تربیت معلمJournal Article20101211دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753220120312بررسی ساختار عاملی، پایایی، روایی همگرا و روایی تشخیصی مقیاس سنجش
روابط همگنان (PRQ)638320910.22099/jsli.2012.209FAراضیه طباییاندانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهانشعله امیریدانشیارگروه روانشناسی دانشگاه اصفهانحسین مولویاستاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20090112دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753220120312بررسی ارتباط بین سبکهای اسناد و گرایش مذهبی دانشجویان8510121010.22099/jsli.2012.210FAسید ولی اله موسویاستادیار گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلانفاطمه اسلامدوستکارشناسارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلانباقر غباری بنابدانشیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانJournal Article20091025هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین انواع سبکهای اسناد و گرایشهای مذهبی دانشجویان دانشگاه گیلان میباشد. به این منظور 394 نفر (252 دختر و 142 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه گیلان از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و پرسشنامههای جهت گیری مذهبی آلپورت و سبکهای اسناد سلیگمن در مورد آنها اجرا گردید. پس از جمعآوری دادهها از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمونهای t و تحلیل واریانس برای بررسی دادهها استفاده شد. براساس نتایج این پژوهش، گرایشهای مذهبی با سبک اسناد پایدارتر (در رویدادهای مثبت) و سبک اسناد ناپایدارتر (در رویدادهای منفی) رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد گرایش مذهبی دخترها بطور معناداری نسبت به پسرها بیشتر است. علاوه بر آن سبک اسناد دخترها در رویدادهای مثبت، بیرونی تر و در رویدادهای منفی، کلیتر از پسرها بود. نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد متغیر سن با گرایش مذهبی و نوع سبکهای اسناد رابطه معناداری ندارد. همچنین بین گرایش مذهبی و نوع سبک اسناد افراد متأهل و مجرد تفاوت معناداری وجود نداشت. مضافاً نتایج پژوهش بیانگر آن بود که گرایشهای مذهبی و نوع سبک اسناد بین دانشجویان ورودی سالهای مختلف تحصیلی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارد. همچنین بر طبق یافتههای حاصله بین رشتههای مختلف تحصیلی در نمره گرایش مذهبی و نوع سبکهای اسناد تفاوت معناداری وجود نداشت. دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753220120312بررسی رابطه بین ارزشهای فرهنگی جامعه و گرایشهای تفکر انتقادی دانشجویان با واسطهگری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و استادان10313421110.22099/jsli.2012.211FAمریم کورش نیادانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازمرتضی لطیفیاندانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20110511دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50753220120312ارائه الگویی علّی- تجربی از ارتباط بین یادگیری عاطفی- اجتماعی و موفقیّت تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی13516121210.22099/jsli.2012.212FAحبیب اله نصیریدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازمرتضی لطیفیاندانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازفریده یوسفیدانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20101211