دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757220160319بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی120368710.22099/jsli.2016.3687FAعلی اکبر دولتیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی/دانشگاه سمنانلاله جمشیدیاستادیار دانشگاه سمنانعلی اکبر امین بیدختیدانشیار دانشگاه سمنانJournal Article20150605<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف شناسایی روش­­های ارزشیابی در<br />بهبود فرآیند یاددهی </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">–</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL"><br />یادگیری مدارس هوشمند انجام شده است. روش انجام این پژوهش از نوع روش­های تحقیق<br />آمیخته اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش<br />کمّی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="FA" dir="RTL">با</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL"> 6<br />نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="FA" dir="RTL">در<br />مدارس هوشمند </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">مصاحبه عمیق و با 24 نفر از معلمان که به روش نمونه­گیری</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">هدفمند<br />و گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه هدایت شده انجام شد. نتایج حاصل از<br />تحلیل محتوای مصاحبه­ها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه­ای محقق ساخته</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="FA" dir="RTL">،</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL"><br />تنظیم شد که مشتمل بر 2 بخش: الف)اطلاعات جمعیت­شناختی، ب)</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">راهکارهای<br />ارزشیابی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس هوشمند در دو بخش وضعیت مطلوب و<br />وضعیت موجود بود. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 254 نفر از معلمان،24 نفر از<br />مدیران،24 نفر از معاونان و 8 نفر از کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات و<br />ارتباطات تکمیل شد که این افراد به روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. نتایج به<br />دست آمده حاکی از این بود که از جمله مهمترین روش­های ارزشیابی، روش­های «همخوان<br />بودن فر</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="FA" dir="RTL">آ</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">یندها و ابزارهای ارزشیابی با هدف­ها و ماهیّت<br />برنامه»، دارای بیشترین اهمیّت و رتبه اول، «به موقع بودن ارزشیابی» در رتبه دوّم،<br />«انجام گرفتن ارزشیابی بهطور مداوم و به صورت آنلاین از دانش­آموزان» در رتبه سوّم،<br />«جامع بودن ارزشیابی از هر دو منظر تکوینی و تراکمی (پایانی)» در رتبه چهارم و<br />«اجرای انواع ارزشیابی» در رتبه پنجم در بهبود فرآیند یاددهی </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">–</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL"><br />یادگیری مدارس هوشمند قرار دارند.</span>دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757220160319پیش بینی خودکارآمدی در ریاضی بر اساس جهت گیری های هدف در میان دانش آموزان سرآمد تحصیلی2140368810.22099/jsli.2016.3688FAدیبا سیفدانشگاه شیرازJournal Article20150302هدف از پژوهش حاضر، پیش­بینی خودکارآمدی در ریاضی بر<br />اساس جهت­گیری­های هدف در میان دانش­آموزان سرآمد تحصیلی بود. بدین منظور، 311<br />دانش­آموز سال اول دبیرستان (141 دختر و <br />170 پسر) به روش خوشه­ای از دبیرستان­های پرورش استعدادهای درخشان و نمونه<br />دولتی واقع در شهرستان شیراز انتخاب شدند. مقیاس جهت­گیری هدف در ریاضی و پرسشنامه<br />خودکارآمدی در ریاضی به عنوان ابزار سنجش به کار برده شد. پژوهش حاضر، شواهدی مبنی<br />بر روائی و پایائی قابل قبول این ابزارها فراهم ساخت. یافته­ها­ نشان داد که رابطه<br />معنی­­دار بین جهتگیری­های هدف و<br />خودکارآمدی در ریاضی بر­قرار است. چنان که فزونی تبحرگرائی و عملکردگرائی با<br />افزایش خودکارآمدی همراه بود، در حالی که عملکردگریزی رابطه منفی با مؤلفه­ها و کل<br />خودکارآمدی در ریاضی داشت. نتایج تحلیل­های رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود که<br />تبحرگرائی در فرآیند یادگیری درس ریاضی، مهم­ترین عامل پیش­بینی­کننده خودکارآمدی<br />است. عملکردگرائی اگرچه به طور مثبت دو مؤلفه و کل خودکارآمدی را پیش­بینی مینمود،<br />امّا نسبت به تسلط­گرائی، نقش پیش­بینی­کنندگی به مراتب ضعیف­تری داشت. بر خلاف آن،<br />فزونی عملکردگریزی با کاهش مؤلفه­های خودکارآمدی در ریاضی همراه بود. تلویح یافته­های<br />پژوهش حاضر برای دستاندرکاران آموزش و پرورش فراگیرندگان سرآمد تحصیلی، تأکید<br />بیشتر بر راه­کارهائی است که آنان را به اهداف درونی یادگیری در درس ریاضی هدایت<br />نماید.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757220160319مطالعه ی کیفی نیازها و روشهای توسعه ی حرفه ای مدیران مدارس4162368910.22099/jsli.2016.3689FAعلی اصغر حیاتدانشگاه خوارزمی تهرانبیژن عبدالهیعضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمیحسن رضا زین آبادیعضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمیحمیدرضا آراستهعضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمیJournal Article20150503پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازها و روشهای توسعه حرفه­ای<br />مدیران مدارس متوسطه با استفاده از رویکرد<br />کیفی و روش مطالعه موردی صورت گرفت. به منظورگردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار<br />یافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهر<br />شیراز بود که از میان آنها تعداد 15 مدیر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند<br />انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبهها، از روش تحلیل محتوا و<br />کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج بدست آمده از مصاحبه­های صورت گرفته حاکی<br />از آن بود که نیازهای توسعه حرفهای مدیران مدارس متوسطه شامل 5 مقوله کلی رهبری<br />آموزشی، مدیریت و رهبری سازمانی، رهبری اخلاقی، مشارکت اجتماعی و تکنولوژی و14 زیر<br />مقوله­ است. همچنین دیگر نتیجه تحقیق حاکی از آن بود که روشهای ارائه توسعه حرفه­ایِ<br />مطلوب از نظر مدیران به ترتیب شامل، شرکت درکارگاه­ها، سمینارها، سخنرانیها و<br />کنفرانسهای ملّی و منطقهای، خواندن(کتاب، مقاله، منابع آنلاین)؛ دورههای<br />دانشگاهی، مشاوره، جلسات هم اندیشی مدیران، مربیگری، بازدید از دیگر مدارس(مشاهده)<br />و کارآموزی بودند.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757220160319تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی6286369010.22099/jsli.2016.3690FAرقیه وقاریسازمان بهزیستی فارسقربان همتیدانشگاه شیرازستاره شجاعیاستادیار دانشگاه شیرازhttps://orcid.org/00Journal Article20150115پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای<br />اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی انجام شد. روش<br />پژوهش، آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این<br />پژوهش همه­ی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی شهر<br />شیراز در سال تحصیلی 93-92 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش<br />نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند<br />به طوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیش­آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش<br />آموزش مهارتهای اجتماعی را در 12<br />جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارایه نشد و در<br />پایان برای هر دو گروه پسآزمون<br />اجرا شد. برای سنجش مشکلات رفتاری از پرسشنامه<br />مشکلات رفتاری- هیجانی اینفلد و تونگ (2002) <br />استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس<br />نشان داد که میانگین نمرههای مشکلات رفتاری و خرده مقیاسهای<br />آن در گروه آزمایش به طور معنیداری کاهش یافته است. یافتهها بیانگر تأثیر آموزش<br />مهارت­های اجتماعی بر بهبود مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان<br />پسر با کمتوانیذهنی بود.<br />بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای آموزش<br />مهارتهای اجتماعی جهت بهبود مشکلات رفتاری دانشآموزان با کمتوانیذهنی<br />اقدام شود.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757220160220تحلیل مشخصه های روان سنجی فهرست مشغولیت تحصیلی در دانشجویان ایرانی87104369110.22099/jsli.2016.3691FAمحمد آزاد عبداله پوردانشگاه آزاد اسلامیامید شکریهیات علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5795-1638Journal Article20141016<span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف آزمون روان­سنجی سیاهه مشغولیت تحصیلی<br />در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 322 دانشجوی<br />کارشناسی (166 پسر و 156 دختر) به </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA" dir="RTL">سیاهة مشغولیت تحصیلی </span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">پاسخ دادند. </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">به<br />منظور تعیین روایی عاملی <span style="background: white;">سیاهه مشغولیت تحصیلی</span></span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">از<br />روش آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی <span style="background: white;">سیاهه مشغولیت تحصیلی</span></span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">از<br />ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة <span style="background: white;">سیاهه مشغولیت تحصیلی</span>، ضریب همبستگی بین نمرة کلی<br />و مقیاس­های <span style="background: white;">سیاهه مشغولیت تحصیلی</span> با نمرة<br />کلی اسنادهای علّی مثبت و منفی و خودناتوان سازی دانشجویان گزارش شد. <span style="background: white;">نتایج تحلیل </span>تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرم­افزار<br /></span><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">AMOS20</span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL"> نشان داد که مشغولیت تحصیلی</span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">از سه عامل انرژی در دانشگاه، تعهد نسبت به تکلیف مدرسه/دانشگاه و شیفتگی<br />(دلبستگی) نسبت به تکالیف مدرسه/دانشگاه تشکیل شده است. مقادیر ضرایب همسانی درونی</span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">مشغولیت تحصیلی</span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">برای عوامل انرژی، تعهد و دلبستگی و نمرة کلی مشغولیت<br />تحصیلی به ترتیب برابر با 73/0، 85/0، 81/0 و 90/0 به دست آمد.</span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که سیاهه مشغولیت تحصیلی</span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">برای سنجش </span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA" dir="RTL">مفهوم مشغولیت تحصیلی در دانشجویان </span><span style="background: white; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">ایرانی ابزاری روا و پایا است.</span>دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757220160319تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل106125369210.22099/jsli.2016.3692FAمونا رضاییکارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شیرازربابه رستمیعضو هیات علمی دانشگاه شیرازمحبوبه البرزیعضو هیات علمی دانشگاه شیرازJournal Article20141011<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">مطالعات اخیر نشان دادند که فرایند یادگیری علاوه بر فراهم آوردن اطلاعات<br />برای فراگیرنده، از اثرات شناختی- اجتماعی تکلیف نیز تأثیر می­پذیرد. مطالعه حاضر<br />با هدف بررسی اثرات بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر ارائه­ی آن بر عملکرد و<br />یادداری تکلیف تعادلی طراحی شد. طرح پژوهش حاضر، از نوع نیمه­تجربی بود. جامعه­ی<br />آماری آن را کلیه­ی دانشجویان دختر شرکت­کننده در کلاس­های تربیت بدنی در نیمسال<br />تحصیلی (1392- 1391) تشکیل می­دادند که به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت<br />نمودند. آزمودنی­ها (تعداد : 44و میانگین سنی: 2/1 </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Cambria','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Cambria; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">±</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL"><br />5/20) با توجه به نوع بازخورد (مثبت/ منفی) و شیوة ارائه آن (مطلق/ نسبی)، همچنین<br />بر اساس اولین نمرة مرحله­ی اکتساب به صورت تصادفی، در چهار گروه (بهتر مطلق، بهتر<br />نسبی، بدتر مطلق و بدتر نسبی) جای گرفتند. آنان در دو جلسه اکتساب (دو روز متوالی)<br />و یک جلسه یادداری (بدون ارائه بازخورد و 24 ساعت پس از آخرین مرحله اکتساب) شرکت<br />نمودند. هر جلسه اکتساب شامل 10 کوشش 60 ثانیه­ای بود که هر یک از شرکت­کنندگان<br />علاوه بر دریافت بازخورد حقیقی در هر کوشش، بنابر تواتر دریافتی (مطلق/ نسبی)،<br />بازخورد تطبیقی- اجتماعی یا هنجاری دریافت کردند. ابزار سنجش تعادل، دستگاه تعادل­سنج<br />بود که در تحقیقات ورزشی مورد استفاده قرار می­گیرد و دستگاهی با دقت اندازه­گیری<br />بالا می­باشد. باتوجه به عدم تفاوت معنادار گروه­ها در مرحله پیش آزمون، نتایج<br />تحلیل واریانس در اندازه­گیری­های مکرر نشان داد که بین جلسات کوشش­های تمرینی<br />تفاوت معناداری دیده می­شود. این کوشش­ها موجب بهبود فعالیت حرکتی تعادل در مرحله<br />اول عملکرد می­گردد، هر چند میان نمرات گروه­ها تفاوت معنی­داری مشاهده نشد.<br />همچنین نتایج تحلیل واریانس یک­طرفه در مرحلة یادداری نیز نشان داد که بازخورد<br />تطبیقی </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL">–</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA" dir="RTL"><br />اجتماعی موجب تفاوت معناداری بین گروه­ها شده است. در این ارتباط دو گروه بهتر<br />(مطلق/ نسبی) نمرات بالاتری را نسبت به دو گروه بدتر (مطلق و نسبی) کسب نمودند. به<br />بیان دیگر نقش بازخوردهای مثبت چه به صورت مطلق باشد چه به صورت نسبی، بر فعالیت<br />حرکتی تعادل تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش حاضر نقش بازخورد و انگیزش را بر<br />یادگیری مهارت­های حرکتی تأیید نمود. بحث تفصیلی پیرامون نتایج، در اصل مقاله<br />آورده شده است.</span>دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757220160319مدل علّی تأثیر انگیزش تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی با نقش واسطهای اهمالکاری دانشجویان126152369310.22099/jsli.2016.3693FAکاظم برزگر بفروییدانشگاه یزد- عضو هیات علمی0000-0002-5649-0016مرجان دربیدیدانشجوی دانشگاه یزدحمیده همتیدانشجوی دانشگاه یزدJournal Article20140723فرسودگی<br />تحصیلی بهصورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش از اندازه در فعالیتهای درسی، نگرش بدبینانه و بیتفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف تحصیلی بروز داده میشود که این افراد علائمی مانند بیاشتیاقی نسبت به مطالب درسی، ناتوانایی در ادامه حضور مستمر در کلاسهای درس، مشارکت نکردن در فعالیتهای کلاسی، احساس بیمعنایی در فعالیتهای درسی و احساس ناتوانی در فراگیری مطالب درسی را تجربه میکنند. هدف اصلی این پژوهش، طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای انگیزش تحصیلی و اهمالکاری با فرسودگی تحصیلی بود.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی با آزمون مدل معادلات ساختاری میباشد. بدین منظور نمونهای به حجم 380 دانشجو (261 دختر و 119 پسر) بهصورت خوشهای تصادفی از<br />بین دانشجویان دانشگاه یزد انتخاب شدند و بهوسیله پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری و انگیزش تحصیلی ارزیابی شدند. دادهها با روش تحلیل معادلههای<br />ساختاری» و نرمافزارهای آماری SPSS20 و AMOS20 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی، مدل نظری قوی برای پیشبینی<br />فرسودگی تحصیلی دانشجویان میباشد. انگیزش درونی بهصورت منفی و انگیزش بیرونی، بیانگیزشی<br />و اهمالکاری بهصورت مثبت در تبیین و پیشبینی فرسودگی تحصیلی نقش داشتند.<br />همچنین، اهمالکاری تحصیلی تا حدودی نقش واسطه را بین رابطه انگیزش درونی و بی<br />انگیزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارا بود. درعینحال، نقش واسطهای اهمالکاری<br />تحصیلی در رابطه بین بی انگیزشی با فرسودگی تحصیلی تأیید نگردید.دانشگاه شیرازمجله مطالعات آموزش و یادگیری2228-50757220160319بررسی اثربخشی آموزش یادگیری مشارکتی از نوع جیگساو بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان ابتدایی153178369410.22099/jsli.2016.3694FAسیده زهرا هاشمیدانشگاه محقق اردبیلیعلی خالق خواهدانشگاه محقق اردبیلیعلی رضایی شریفدانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-3502-8575عادل زاهد بابلاندانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-8653-9602Journal Article20140620ازجمله روشهای فعالی که امروزه توجه صاحبنظران<br />تعلیم و تربیت را متوجه خودکرده است، یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر با هدف<br />بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی از نوع جیگساو بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان<br />ابتدایی طراحی و اجرا شد.این مطالعهی شبه آزمایشی در بین دانشآموزان پسر<br />دبستانهای شهر همدان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. 64 دانشآموز (32 نفر گروه آزمایش و 32 نفر<br />گروه کنترل) از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در گروه<br />آزمایش از روش یادگیری مشارکتی جیگساو و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی<br />استفاده شد. پیشآزمون قبل از اعمال متغیرهای مداخله و پسآزمون پس از اعمال<br />آزمایشی انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی خودتنظیمی بوفارد و<br />پرسشنامهی انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی<br />شامل گزارش میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس به<br />کمک نرمافزار spss20 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین دو<br />گروه از لحاظ وجود متغیر خودتنظیمی و متغیر انگیزش تحصیلی تفاوت معنیدار وجود<br />داشت. به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری مشارکتی جیگساو، خودتنظیمی و<br />انگیزش تحصیلی را در دانشآموزان بهطور معنیداری افزایش میدهد و در رشد مؤلفههای<br />این دو متغیر در دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. به طور کلی یافته های مطالعه نشان<br />دادروش یادگیری مشارکتی جیگساو نسبت به روشهای سنتی تدریس در رشد مهارت<br />خودتنظیمی و افزایش انگیزش تحصیلی دانشآموزان مؤثرتر است.