2024-03-29T08:21:44Z
https://jsli.shirazu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=71
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2228-5075
1390
3
2
تاثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانیهای آینده تحصیلی- شغلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستان
اصغر
آقایی
داریوش
جلالی
فرحناز
نظری
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی، نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستان بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای استان چهارمحال و بختیاری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 60 نفر (30 دختر و 30 پسر) از بین آنان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش طی 9 جلسهی 90 دقیقهای مشاوره شغلی گروهی به شیوه یادگیری کرومبولتز را دریافت کرد. دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل طی 3 مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه پرسشنامههای انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند، ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز بر انگیزش پیشرفت، انگیزش تحصیلی و نگرانیهای آینده تحصیلی - شغلی دانشآموزان موثر بوده است. در حالی که مشاوره شغلی بر روی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر معنادار نداشته است. همچنین نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان دادند که تاثیر ارائه مشاوره شغلی پس از گذشت 3 ماه از آخرین جلسه مشاوره بر روی انگیزش پیشرفت و نگرانیهای آینده تحصیلی - شغلی پایدار بوده است.
مشاوره شغلی
مدل یادگیری کرومبولتز
انگیزش پیشرفت
انگیزش تحصیلی و نگرانیهای آینده تحصیلی ـ شغلی
2012
03
12
1
25
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_206_f7a1d80f1d5cc7f34f1a462c49e75e25.pdf
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2228-5075
1390
3
2
بررسی رفتارهای مدد جویانهی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در کلاس ریاضی:
نقش پرسش در تعاملات کلاسی
فریبا
خوشبخت
این مطالعه رفتارهای مدد جویانه تحصیلی دانشآموزان ابتدایی و ارتباط آن با نگرش نسبت به محیط کلاس و نگرش نسبت به درس ریاضی در سه گروه از دانشآموزان قوی، متوسط و ضعیف، در درس ریاضی، را مورد بررسی قرار داد. نمونه مورد مطالعه مشتمل بر 184 دانشآموز دختر و پسر کلاس چهارم و پنجم ابتدایی شهر شیراز بود (99 نفرازکلاس چهارم و 85 نفر از کلاس پنجم). اطلاعات از طریق پرسشنامه "ال اس سی کیو" که دانشآموزان به آن پاسخ میدادند و آزمون محقق ساخته ریاضی، گردآوری شد. پایایی پرسشنامه از طریق بازآزمایی و آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج نشان داد در متغیر نگرش دانشآموزان نسبت به محیط کلاس، دانشآموزان کلاس چهارم از دانشآموزان کلاس پنجم و دانشآموزان قوی در درس ریاضی نسبت به دانشآموزان ضعیف نگرش مثبت تری داشتند و تعامل سطح کلاس و سطح پیشرفت در درس ریاضی نیز در این متغیر معنادار بود. در متغیر نگرش نسبت به رفتارهای مدد جویانه در کلاس دانشآموزان قوی از متوسط و دانشآموزان متوسط از ضعیف نگرش مثبت تری داشتند. در متغیر نگرش نسبت به درس ریاضی، نگرش دانشآموزان متوسط از دانشآموزان ضعیف مثبت تر بود، ضمن اینکه تعامل سطح کلاس و پیشرفت در درس ریاضی نیز معنادار به دست آمد. همچنین نگرش نسبت به محیط کلاس پیشبینی کننده معناداری برای نگرش نسبت به رفتارهای مدد جویانه بود.
دانشآموزان ابتدایی
مددجویی تحصیلی
نگرش نسبت به محیط کلاس
نگرش نسبت به درس ریاضی
2012
03
12
27
44
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_207_31c958e06af4ef71c96124fb605ce4d6.pdf
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2228-5075
1390
3
2
مطالعه روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی
امید
شکری
سعید
طولابی
زیبا
غنایی
علی
تقوایی نیا
کیوان
کاکابرایی
خدیجه
فولادوند
کلیدی: پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی
ساختار عاملی
ویژگیهای روانسنجی
2012
03
12
45
61
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_208_6b7352b3c90b5c8630ceefbd94070af4.pdf
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2228-5075
1390
3
2
بررسی ساختار عاملی، پایایی، روایی همگرا و روایی تشخیصی مقیاس سنجش
روابط همگنان (PRQ)
راضیه
طباییان
شعله
امیری
حسین
مولوی
روابط همگنان
ساختار عاملی
روایی
اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و اختلال سلوک
2012
03
12
63
83
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_209_15aa465bb96385efb8cf4bf3e94a790e.pdf
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2228-5075
1390
3
2
بررسی ارتباط بین سبکهای اسناد و گرایش مذهبی دانشجویان
سید ولی اله
موسوی
فاطمه
اسلامدوست
باقر
غباری بناب
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین انواع سبکهای اسناد و گرایشهای مذهبی دانشجویان دانشگاه گیلان میباشد. به این منظور 394 نفر (252 دختر و 142 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه گیلان از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و پرسشنامههای جهت گیری مذهبی آلپورت و سبکهای اسناد سلیگمن در مورد آنها اجرا گردید. پس از جمعآوری دادهها از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمونهای t و تحلیل واریانس برای بررسی دادهها استفاده شد. براساس نتایج این پژوهش، گرایشهای مذهبی با سبک اسناد پایدارتر (در رویدادهای مثبت) و سبک اسناد ناپایدارتر (در رویدادهای منفی) رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد گرایش مذهبی دخترها بطور معناداری نسبت به پسرها بیشتر است. علاوه بر آن سبک اسناد دخترها در رویدادهای مثبت، بیرونی تر و در رویدادهای منفی، کلیتر از پسرها بود. نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد متغیر سن با گرایش مذهبی و نوع سبکهای اسناد رابطه معناداری ندارد. همچنین بین گرایش مذهبی و نوع سبک اسناد افراد متأهل و مجرد تفاوت معناداری وجود نداشت. مضافاً نتایج پژوهش بیانگر آن بود که گرایشهای مذهبی و نوع سبک اسناد بین دانشجویان ورودی سالهای مختلف تحصیلی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارد. همچنین بر طبق یافتههای حاصله بین رشتههای مختلف تحصیلی در نمره گرایش مذهبی و نوع سبکهای اسناد تفاوت معناداری وجود نداشت.
گرایشهای مذهبی
سبکهای اسناد
2012
03
12
85
101
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_210_69586b1550056f3d8d8e6a38b56da262.pdf
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2228-5075
1390
3
2
بررسی رابطه بین ارزشهای فرهنگی جامعه و گرایشهای تفکر انتقادی دانشجویان با واسطهگری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و استادان
مریم
کورش نیا
مرتضی
لطیفیان
ارزشهای فرهنگی
ابعاد الگـوهـای ارتبـاطات خانواده / استادان
گرایشهای تفکـر انتقـادی
دانشجویان ایرانی
2012
03
12
103
134
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_211_8a50bc993e02d330a27c603c1e45ab8e.pdf
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2228-5075
1390
3
2
ارائه الگویی علّی- تجربی از ارتباط بین یادگیری عاطفی- اجتماعی و موفقیّت تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی
حبیب اله
نصیری
مرتضی
لطیفیان
فریده
یوسفی
یادگیری عاطفی- اجتماعی
توانشهای عاطفی- اجتماعی
دلبستگی به مدرسه
انگیزش تحصیلی
موفقیّت تحصیلی نوجوانان
2012
03
12
135
161
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_212_926d4ac6644bd543296d279d79978ef2.pdf