TY - JOUR ID - 5342 TI - تأثیر رویکرد آموزشی تدریس بازی برای فهم (TGFU) بر یادگیری مهارت‏ های ورزشی دانش‏ آموزان دورۀ اول متوسطه در درس تربیت بدنی JO - مجله مطالعات آموزش و یادگیری JA - JSLI LA - fa SN - 2228-5075 AU - محمدی, مهدی AU - سلیمانی بالاوی, امید AU - جهانی, جعفر AU - شفیعی, مریم AU - دریانوش, فرهاد AD - دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی AD - دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز AD - استادیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز AD - دانشیار بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شیراز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 1 SP - 163 EP - 182 KW - تدریس برای فهم KW - مهارت‏ های ورزشی KW - تربیت بدنی KW - دانش‏ آموزان KW - دورۀ متوسطه DO - 10.22099/jsli.2019.5342 N2 - تربیت بدنی در آموزش ‌و ‌پرورش همیشه به عنوان سکویی در نظر گرفته می‌شود که فراگیران در آن تجارب و مهارت‌های تمرینی خود را در ورزش‌های مختلف و فعالیت‌ های فیزیکی گسترش می‌دهند. هدف پژوهش حاضر، تأثیر رویکرد آموزشی «تدریس بازی برای فهم» (TGFU) بر مهارت ‌های ورزشی دانش‌ آموزان در درس تربیت بدنی در دورۀ اول متوسطه بود. روش پژوهش شبه‌ آزمایشی، طرح پیش‌ آزمون - پس‌ آزمون با گروه شاهد بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش ‌آموزان دورۀ اول متوسطه در شهر ارومیه بودند که از بین آن ‌ها دو کلاس از مدارس مناطق متوسط شهر انتخاب شدند و به صورت تعیین تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. برای ارزیابی عملکرد دانش‌ آموزان در فوتبال، از آزمون مهارت فوتبال و فرم مشاهدۀ عملکرد میچل، اسلین و گریفین، استفاده شد. پس از محاسبۀ روایی و پایایی ابزار، برای تحلیل سؤالات از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنی داری بین مهارت‌ های شش‌ گانۀ دانش‌ آموزان گروه آزمایش و گواه پس از آموزش با رویکردهای متداول و TGFU وجود دارد. بر اساس نتایج، می‌ توان دریافت با تأکید بر ارزش‌های تدریس متمرکز بر یادگیرنده و برنامۀ مبتنی بر رویکرد تاکتیکی TGFU می‌ توان به توانمندسازی دانش ‌آموزان در مهارت‌ های ورزشی کمک شایانی کرد. UR - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5342.html L1 - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5342_17c12a2428594882fd5ff87ea6022b82.pdf ER -