TY - JOUR ID - 4168 TI - بررسی رابطه‌ی سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی، فناوری‌های نوین، دل‌بستگی و جنسیت با گرایش به تخریب‌گری (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دبیرستانی استان کرمان) JO - مجله مطالعات آموزش و یادگیری JA - JSLI LA - fa SN - 2228-5075 AU - رییسی, عنایت‌الله AU - خواجه‌نوری, بیژن AU - ایمان, محمدتقی AU - حسینچاری, مسعود AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز AD - دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز AD - استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز AD - دانشیار روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 1 SP - 23 EP - 49 KW - تخریب‌گری KW - سرمایه‌ی فرهنگی KW - سرمایه‌ی اجتماعی KW - دل‌بستگی KW - فناوری‌های نوین DO - 10.22099/jsli.2017.4168 N2 - هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه­ی سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی، فناوری‌های نوین، دل­بستگی و جنسیت با گرایش به تخریب­گری در دانش‌آموزان دبیرستانی می­باشد. جامعه­ی پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره­ی متوسطه استان کرمان بود. با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 806 نفر از دانش‌آموزان کرمانی (404 نفر) و جیرفتی (402 نفر) به­عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای محقق‌ساخته­ی گرایش به تخریب­گری، سرمایه‌ی فرهنگی، استفاده از فناوری‌های نوین و پرسش­نامه­ی استاندارد سبک‌ دل­بستگی والدین و هم­سالان، داده‌ها گردآوری شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که صرفاً دو متغیر استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی به­صورت مثبت و دل­بستگی به والدین به­صورت منفی، مستقیماً بر گرایش دانش‌آموزان اثر می‌گذارد. هم­چنین، تمام متغیرهای برون­زاد (سرمایه‌ی فرهنگی، فناوری‌های نوین، دل­بستگی و جنسیت) با واسطه­ی تأثیر بر سرمایه‌ی اجتماعی می‌توانند بر گرایش به تخریب­گری تأثیر بگذارند. دیگر نتایج نیز بیان­گر اثر تعدیل­گر زیست‌بوم اجتماعی و تفاوت بین مدل‌های برآمده از دو شهر کرمان و جیرفت بود. در ادامه با توجه به مبانی نظری و تحقیقات پیشین، یافته‌ها به بحث گذاشته می­شوند. UR - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_4168.html L1 - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_4168_ed3965d4b0a6fed5c55f88ce54526636.pdf ER -