TY - JOUR ID - 3689 TI - مطالعه ی کیفی نیازها و روش‌های توسعه ی حرفه ای مدیران مدارس JO - مجله مطالعات آموزش و یادگیری JA - JSLI LA - fa SN - 2228-5075 AU - حیات, علی اصغر AU - عبدالهی, بیژن AU - زین آبادی, حسن رضا AU - آراسته, حمیدرضا AD - دانشگاه خوارزمی تهران AD - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 41 EP - 62 KW - توسعه حرفه ای KW - مدیران مدارس KW - تکنیک اشباع نظری DO - 10.22099/jsli.2016.3689 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازها و روش‌های توسعه حرفه­ایمدیران مدارس متوسطه  با استفاده از رویکردکیفی و روش مطالعه موردی صورت گرفت. به منظورگردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهرشیراز بود که از میان آنها تعداد 15 مدیر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبه‌ها، از روش تحلیل محتوا وکدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج بدست آمده از مصاحبه­های صورت گرفته حاکیاز آن بود که نیازهای توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه شامل 5 مقوله کلی رهبریآموزشی، مدیریت و رهبری سازمانی، رهبری اخلاقی، مشارکت اجتماعی و تکنولوژی و14 زیرمقوله­ است. همچنین دیگر نتیجه تحقیق حاکی از آن بود که روشهای ارائه توسعه حرفه­ایِمطلوب از نظر مدیران به ترتیب شامل، شرکت درکارگاه­ها، سمینارها، سخنرانی‌ها وکنفرانس‌های ملّی و منطقه‌ای، خواندن(کتاب، مقاله، منابع آنلاین)؛ دوره‌هایدانشگاهی، مشاوره، جلسات هم اندیشی مدیران، مربیگری، بازدید از دیگر مدارس(مشاهده)و کارآموزی بودند. UR - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3689.html L1 - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3689_9f50a55c0ddb12b68ced8e59813facfd.pdf ER -