TY - JOUR ID - 2018 TI - بررسی نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی در ارتباط میان اهداف پیشرفت و راهبردهای خودگردانی یادگیری: ارائه الگوی ساختاری JO - مجله مطالعات آموزش و یادگیری JA - JSLI LA - fa SN - 2228-5075 AU - نیکدل, فریبرز AU - کدیور, پروین AU - فرزاد, ولی‌اله AU - عرب‌زاده, مهدی AU - کاوسیان, جواد AD - دانشگاه یاسوج AD - دانشگاه خوارزمی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 2 SP - 113 EP - 136 KW - اهداف پیشرفت KW - هیجان‌های مثبت و منفی KW - راهبردهای خودگردانی یادگیری KW - الگوی ساختاری DO - 10.22099/jsli.2014.2018 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای هیجان‌های مثبت و منفی در ارتباط میان اهداف پیشرفت (تبحری، عملکردی ـ رویکردی، عملکردی ـ اجتنابی) با راهبردهای خودگردانی یادگیری (راهبردهای شناختی و فراشناختی) در  دانش­آموزان دختر و پسر دبیرستان­های شهر تهران بود. برای این منظور، 840 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای از دبیرستان‌های واقع در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شدند. داده­ها از طریق تحلیل عامل تأییدی و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد به استثنای اثر مستقیم جهت‌گیری هدفی تبحری بر راهبردهای شناختی خودگردانی یادگیری، اثر مستقیم هیچ‌کدام از متغیرهای برون‌زا بر راهبردهای شناختی و فراشناختی معنادار نبوده است. اثر غیرمستقیم (از طریق هیجان‌های تحصیلی مثبت و منفی) همه متغیرهای برون‌زا بر راهبردهای خودگردانی یادگیری معنادار بدست آمد. اثر مستقیم همه متغیرهای برون‌زا بر هیجان‌های مثبت معنادار بوده است. اثر متغیرهای برون‌زای جهت­گیری هدفی تبحری و عملکردی ـ  اجتنابی بر هیجان‌های منفی معنادار بوده، اما اثر متغیر برون‌زای جهت­گیری هدفی عملکردی ـ رویکردی بر هیجان‌های منفی معنادار بدست نیامد. نتیجه اینکه، اهداف پیشرفت تبحری، عملکردی ـ رویکردی و عملکردی ـ اجتنابی با واسطه هیجان‌های تحصیلی بر خودگردانی یادگیری اثر دارند. UR - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2018.html L1 - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_2018_e84165339f3208ee0eccb1acce3c0c06.pdf ER -