TY - JOUR ID - 1936 TI - نقش ادراک والدینی و انگیزش تحصیلی در گرایش به تفکرانتقادی دانشجویان JO - مجله مطالعات آموزش و یادگیری JA - JSLI LA - fa SN - 2228-5075 AU - سالاری, مریم AU - کارشکی, حسین AU - عبدخدایی, محمدسعید AD - دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 1 SP - 47 EP - 64 KW - گرایش به تفکر انتقادی KW - انگیزش KW - ادراک والدینی DO - 10.22099/jsli.2013.1936 N2 - هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه­ی ادراک والدینی و انگیزش تحصیلی با گرایش به تفکر انتقادی براساس یک مدل علی است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 90-1389 است. بدین منظور نمونه­ای به حجم 359 دانشجو انتخاب شد. پرسش­نامه­های مورد استفاده برای جمع­آوری داده­ها شامل پرسش­نامه‌ی گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا،ادراک والدینی و پرسش­نامه­ی ترجیح­کاری بود. برای تحلیل داده­ها و به منظور بررسی رابطه بین متغیر­ها از ضریب همبستگی پیرسونو الگوی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه­های ادراک والدینی، انگیزش وگرایش به تفکرانتقادی دوبه دو با یکدیگرهمبستگی دارند. علاوه براین اجرای الگوی معادلات ساختاری نشان داد که الگوی پیشنهادی با داده­ها برازش دارند و گرایش به تفکرانتقادی از طریق انگیزش درونی وادراک والدینی قابل پیش­بینی است. به عبارت دیگر، ادراک والدینی مستقیما و از طریق انگیزش تحصیلی با گرایش به تفکر انتقادی رابطه دارد. UR - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1936.html L1 - https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1936_1e3f39dfc0735f116b8c700dbca6a203.pdf ER -