هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین فهمیدن دایرهی مثلثاتی و مؤلفههای تشکیل دهندهی آن بود. در این راستا، ابتدا آزمونی شامل 67 سؤال مطابق با جدول هدف ـ محتوای طبقهبندی بلوم طرح شد. با استفاده از ضرایب تمیز، دشواری و عدم هماهنگی درونی سؤالات، 41 سؤال نامناسب حذف گردید. آزمون نهایی با 26 سؤال بر روی 147 نفر از دانشآموزان سال دوم متوسطه ریاضیفیزیک و علومتجربی مدارس شهر زنجان اجرا، و مقدار آلفای کرونباخ برای هر مؤلفه محاسبه گردید. با استفاده از نتایج بهدست آمده، مدل تجربی دانش یادگیرنده تدوین گردید. تجزیه و تحلیل روابط بین مولفهها با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که رابطهی مستقیم معناداری بین دانش زوایای مثلثاتی با فهمیدن دایرهی مثلثاتی وجود دارد. بین فهمیدن زوایای مثلثاتی با فهمیدن تانژانت؛ و فهمیدن زوایای مثلثاتی با فهمیدن دایرهی مثلثاتی نیز رابطهی مستقیم معناداری وجود دارد. همچنین رابطهی مستقیم معناداری بین فهمیدن تانژانت با فهمیدن دایرهی مثلثاتی وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان دادند که مؤلفهی دانش زوایای مثلثاتی با واسطهگری مؤلفهی فهمیدن زوایای مثلثاتی و مؤلفهی فهمیدن تانژانت باعث افزایش مؤلفهی فهمیدن دایرهی مثلثاتی در یادگیرنده میشود.