ORIGINAL_ARTICLE
رابطه علّی باور خود کارآمدی معلم با عملکرد تحصیلی دانش آموزان با میانجیگری مدیریت کلاسی و رویکردهای تدریس
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه علی باور خودکارآمدی معلم با عملکرد تحصیلی دانش آموزان با میانجیگری مدیریت کلاسی و رویکردهای تدریس در معلمان مقطع متوسطه شهر ازنا بود. در این مطالعه علی- همبستگی، تمام جامعه آماری که تعداد 300 نفر بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی معلم بافت کلاس و مدرسه (CSC)، پرسشنامه نگرش و باورها در کنترل کلاس درس(ABCC) و پرسشنامه رویکردهای تدریس (ATI-R) بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر نرم افزار (AMOS-20) انجام گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علی بین متغیرهای یاد شده، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. روی هم رفته، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که باور خود کارآمدی معلم هم به گونه مستقیم و هم به گونه غیر مستقیم از راه مدیریت کلاسی و رویکرد تدریس دانش آموز محور با عملکرد تحصیلی رابطه دارد، اما باور خود کارآمدی معلم از راه رویکرد تدریس معلم محور روی عملکرد تحصیلی معنی دار نبود. برازش بهتر از راه حذف مسیرهای غیر معنی دار باور خود کارآمدی معلم به رویکرد تدریس معلم محور و رویکرد تدریس معلم محور به عملکرد تحصیلی بدست آمد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3821_81988c3da0e805f57ebc0b15be847f17.pdf
2016-08-22
1
26
10.22099/jsli.2016.3821
باور خود کارآمدی معلم
مدیریت کلاسی
رویکرد تدریس دانش آموز محور
رویکرد تدریس معلم محور
عملکرد تحصیلی
منیژه
بواسحاقی
m.booeshaghi61@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
علیرضا
حاجی یخچالی
hajiyakhchali@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ذکراله
مروتی
z_morovati@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین دلبستگی به گروه همسال و والدین با احساس تنهایی در دانشآموزان دبیرستانی
پژوهش حاضر با این هدف انجام شد تا امکان پیشبینی احساس تنهایی را در نوجوانان بر اساس دلبستگی آنها به گروه همسال و والدین با بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی مورد کنکاش قرار دهد. روش پژوهش از نوع همبستگی و شرکتکنندگان در پژوهش شامل 460 نفر (235 دختر و 225 پسر) از دانشآموزان دورهی دبیرستان شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی، انتخاب شدند. پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان، و فرم کوتاه شدهی مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی مورداستفاده قرار گرفتند. ویژگیهای روانسنجی ابزارها اعم از پایایی و روایی؛ به ترتیب با استفاده از روش آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی بررسی شد و کفایت ابزارهای جمعآوری اطلاعات در حد مطلوب بود. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که دلبستگی به والدین بهصورت منفی و معنیدار و کنارهگیری از والدین بهصورت مثبت و معنیدار، احساس تنهایی را پیشبینی میکنند. همچنین، دلبستگی به والدین و دلبستگی به همسالان بهصورت مثبت و معنیدار خودکارآمدی اجتماعی را پیشبینی کردند. علاوه بر این، خودکارآمدی اجتماعی، نقش میانجی میان سبک دلبستگی به والدین و احساس تنهایی ایفا کرد. یافتهها بر اساس ادبیات پژوهشی موجود و جایگاه نظری سازه تنهایی تبیین شده و به بحث گذاشتهشدهاند. در پایان ضمن اشاره به دلالتهای نظری و کاربردهای عملی یافتهها؛ پیشنهادهایی برای انجام پژوهش بیشتر در حوزه مربوطه ارائهشده است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3822_ebf9a35e42ccdbacb67b6861cec777da.pdf
2016-08-22
27
49
10.22099/jsli.2016.3822
دلبستگی به والدین و همسالان
احساس تنهایی
خودکارآمدی اجتماعی
نوجوانان
محبوبه
شریعتی
mahboubehshariati@yahoo.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
LEAD_AUTHOR
مسعود
فضیلتپور
fazilat1348@gmail.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
مسعود
حسینچاری
hchari@shirazu.ac.ir
3
دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و جهتگیری پژوهشی دانشجویان در انگیزش پژوهشی آنان
اهمیت پژوهش باعث شده است که یکی از اهداف مورد تأکید در هر نظام آموزشی به ویژه در آموزش عالی، افزایش و بهبود مهارت­های پژوهش کردن در بین دانشجویان باشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و جهت­گیری پژوهشی در انگیزش پژوهشی دانشجویان، انجام شد. شرکت کنندگان پژوهش شامل 110 نفر (شامل 70 مرد و 40 زن) بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقه­ای نسبتی انتخاب شدند. برای گرد­آوری داده­ها از پرسش نامه­ جهت­گیری پژوهشی، پرسش نامه ارزشیابی کلاسی ادراک شده و پرسش نامه انگیزش پژوهشی استفاده شد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که ارزشیابی تبحری قابلیت پیش بینی هر دو نوع انگیزش درونی و بیرونی و ارزشیابی عملکردی قابلیت پیش بینی بی انگیزگی دانشجویان را داراست. همچنین تمایل به پژوهش کاربردی، قابلیت پیش بینی انگیزش بیرونی را فراهم می آورد. بر اساس یافته های پژوهش، هدایت برنامه درسی دانشگاهی به سوی ارزشیابی های تبحری و فراهم آوردن تمهیداتی برای افزایش انگیزش، از جمله استنتاجهای این مطالعه بوده است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3824_ea4fac3d29638a6f68918c444dc77b58.pdf
2016-08-22
50
68
10.22099/jsli.2016.3824
انگیزش پژوهشی
جهت گیری پژوهشی
ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده
محسن
حیدرزاده
mohsen.heydarzadeh.faruj@gmail.com
1
فرهنگی
LEAD_AUTHOR
بهروز
مهرام
bmahram@um.ac.ir
2
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
AUTHOR
حسین
کارشکی
kareshki@um.ac.ir
3
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی درگیری تحصیلی عاطفی و خودپنداره تحصیلی بر اساس ساختار اجتماعی -آموزش و ادراک از محیط های آموزشی: بررسی نقش تعدیلی نوع آموزش (آموزش از دور و حضوری)
هدف اساسی این پژوهش پیش بینی درگیری تحصیلی عاطفی و خودپنداره تحصیلی در بین دانشجویان آموزش از دور و حضوری بر اساس ساختار اجتماعی آموزش و ادراک از محیط های آموزشی( ادراک از ساختار کلاس و ادراک از انتظارهای آموزشی اساتید) بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 700 دانشجوی کارشناسی(350 دانشجوی آموزش از دور 350 دانشجوی حضوری) بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. بمنظور سنجش متغیرهای پژوهش از خرده مقیاس ارزش تکلیف پرسش نامه MSLQ پنتریج و همکاران، مقیاس احساس تعلق وانگ و همکاران، مقیاس خودپنداره تحصیلی رونالدز و مقیاس ادراک از ساختار کلاس بلک برن استفاده شد. افزون بر این، ساختار اجتماعی آموزش و انتظارهای آموزشی اساتید نیز با استفاده از پرسش نامه پژوهشگرساخته اندازه گیری شد. یافته های معادله های رگرسیون نشان داد که در زمینه پیش بینی خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی عاطفی با وجود این که بسیاری از متغیرهای پیش بین سهمی مؤثر داشتند، با این حال، تکالیف انگیزشی بر ارزش تکلیف، حمایت از خودمختاری بر احساس تعلق به دانشگاه و حمایت های تحصیلی دانشجویان بر خودپنداره تحصیلی هر دو گروه از دانشجویان سهمی برجسته داشت. تحلیل جداگانه معادله رگرسیونی برای دانشجویان آموزش از دور و حضوری نیز نشان داد که تکالیف انگیزشی، ارزش تکلیف را در بین هر دو گروه از دانشجویان پیش بینی کرد. با این حال، در مورد خودپنداره تحصیلی و احساس تعلّق سهم متغیرهای پیش بین متفاوت بود. افزون بر این، نتایج و یافتههای این پژوهش تفاوت هایی معنادار را در بین دانشجویان آموزش از دور و حضوری در زمینه همه متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش به جز حمایت های فردی اساتید و دانشجویان نشان داد. نکته تأمل پذیر، برتری دانشجویان حضوری بر آموزش از دور در بیش تر متغیرهای مورد بررسی به جز حمایت فردی اساتید و دانشجویان، تکالیف انگیزشی، حمایت از خودمختاری و ارزش تکلیف بود. در مجموع، نتایج این پژوهش ضمن فراهم ساختن حمایت تجربی خوبی در زمینه ارتباط زمینه های آموزشی با خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی عاطفی، اثرات متفاوت زمینه های آموزشی را در زمینه اخیر نشان داد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3825_988aa6f3dc4be188fa45e56561281898.pdf
2016-08-22
69
101
10.22099/jsli.2016.3825
ساختار اجتماعی آموزش
ادراک از ساختار کلاس
انتظارهای آموزشی اساتید
درگیری تحصیلی عاطفی
خودپنداره تحصیلی
محمد باقر
اکبرپور زنگلانی
m_zangalani@yahoo.com
1
هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.ir
2
عضو هیات علمی روانشناسی تربیتی و معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
محمود
اکرامی
m.ekrami@pnu.ac.ir
3
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
حمید
ملکی
dr.h.maleki@pnu.ac.ir
4
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرش نسبت به فناوری داده ها به عنوان پیش بینی کننده یادگیری خود تنظیمی در مدارس هوشمند
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیریخودتنظیمی(راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع) و نگرش نسبت به فناوریدادهها (نگرش نسبت به اینترنت) به عنوان پیش بینی کننده یادگیری خود تنظیمی درمدارس هوشمند بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری اینپژوهش شامل 1710 نفر از دانش آموزان دختر پایه چهارم تا ششم ابتدایی مدارس هوشمند(دولتی و غیر دولتی) شهر بابل در سال تحصیلی 93-92 بودند که تعداد 305 نفر از آنانبا روش نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند. پاسخگویان، پرسشنامه راهبردهاییادگیری خودتنظیمی و پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت را تکمیل کردند. دادههایبدست آمده با مدل تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان تحلیل شدند. یافتههایپژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای نگرش نسبت به اینترنت تنها دو مؤلفه لذت بردناز کار با اینترنت و اضطراب اینترنت، استفاده از راهبردهای شناختی به وسیله دانشآموزانرا به گونه معنادار پیش بینی میکند که مؤلفه اضطراب اینترنت رابطه معکوس بااستفاده از راهبردهای شناختی داشت. هم چنین، نگرش نسبت به اینترنت و چهار مؤلفهآن (لذت بردن از کار با اینترنت، مفید دانستن اینترنت، اضطراب اینترنت، احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت)، به گونه معناداری استفاده از راهبردهای فراشناختیو مدیریت منابع را در مدارس هوشمند پیشبینی کردند. با توجه به نتایج بدست آمده،از بین این مؤلفهها، مؤلفه مفید دانستن اینترنت، بیشترین تأثیر بر استفاده ازراهبردهای فراشناختی خود تنظیمی و مؤلفه اضطراب اینترنت رابطه معکوس با استفاده ازراهبردهای فراشناختی داشتند. این پژوهش نتایج آموزشی مهمی را برای معلمان، برنامهریزان آموزش و پرورش و مسئولان آموزشی دارد تا محیط یادگیری را ایجاد و تقویت کنندکه از یادگیری خود تنظیمی حمایت کند.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3826_80af332aab2d5170cf400a33ad382a9f.pdf
2016-08-22
102
123
10.22099/jsli.2016.3826
یادگیری خودتنظیمی
راهبردهای شناختی
راهبردهای فراشناختی
نگرش نسبت به فناوری داده ها
مدارس هوشمند
سمیه
صاحبی
som.sahebi@gmail.com
1
بدون سازمان
LEAD_AUTHOR
مجتبی
تجری
mojtaba.tajari@gmail.com
2
دانشگاه مازندارن
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه معلمان با نیمرخهای گوناگون انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی: تحلیل مبتنی بر فرد
هدف از این پژوهش مقایسه معلمان با نیمرخهای گوناگون انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 354 معلم (158 مرد و 196 مرد) مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی بود که به روش ترکیبی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش خودتعیینگری بلیس و پرسشنامههای محقق ساخته راهبردهای آموزشی و راهبردهای انضباطی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل خوشهای، آزمون چندمتغیری T2 هاتلینگ و آزمون تی برای گروههای مستقل استفاده شد. بر اساس نتایج، دو خوشه انگیزشی برای معلمان شناسایی گردید که نخستین خوشه انگیزشی که در آن مقدار بالای انگیزش درونی، انگیزش یکپارچه شده و انگیزش همانند سازی شده و مقادیر پایین انگیزش بیرونی و بیانگیزگی مشاهده گردید، به عنوان خوشه انگیزش خودتعیینگری و خوشهای که در آن همه انگیزشها تقریباً در یک سطح قرار دارند، خوشه برخوردار از همه انگیزشها نامیده شد. در ادامه، برای بررسی تفاوت دو خوشه انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی از T2 هاتلینگ و آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شد که نتایج نشان دادند بین خوشههای انگیزشی معلمان براساس راهبردهای آموزشی و راهبردهای انضباطی، تفاوتی معنادار وجود دارد.لذا میتوان نتیجه گرفت انگیزش خودتعیینگری از عوامل مهم درافزایش عملکردهای شغلی معلمان بشمار میآید.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3827_a62ff40bef42b466efad49161ff64868.pdf
2016-08-22
124
141
10.22099/jsli.2016.3827
نیمرخ انگیزشی
راهبردهای آموزشی و انضباطی
معلمان
احسان
عظیم پور
ehsan.azimpoor1366@gmail.com
1
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
LEAD_AUTHOR
جواد
مصرآبادی
mesrabadi@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
پیمان
یارمحمدزاده
dr.peyman.ymz@gmail.com
3
استادیار دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش حل مسئله بر خودتعیینی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری
هدف از این پژوهش، سنجش اثربخشی آموزش حل مسئله بر خودتعیینی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 30 دانشآموز پسر مبتلا به ناتوانی یادگیری در پایه پنجم دبستان بود که به شیوه هدفمند از مراکز اختلالات یادگیری در سطح شیراز انتخاب شدند. افراد نمونه به گونه تصادفی در هر دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند و گروه آزمایش آموزش حل مسئله را دریافت کرد. از مقیاس خودتعیینی شلدون و دسی (1996) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. این پرسشنامه دارای دو بعد انتخاب و خودآگاهی بود. پایایی این مقیاس از روش آلفای کرونباخ و روایی این مقیاس از روش همسبتگی نمره ابعاد با نمره کل سنجیده شد و نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل پذیرش ابزار میباشد. پیش از شروع آموزش حل مسئله، مقیاس خودتعیینی در هر دو گروه به عنوان پیشآزمون اجراء شد. جلسههای آموزشی با استفاده از داستانگویی مشتمل بر 18 جلسه 90 دقیقهای بود و هر هفته 3 بار تشکیل میشد در حالی که گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. پس از آموزش، مقیاس خودتعیینی به وسیله دانشآموزان هر دو گروه به عنوان پسآزمون تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نهایی این پژوهش نشان دادند، دانشآموزانی که آموزش حل مسئله را دریافت کرده بودند، در خودتعیینی، ابعاد انتخاب و خودآگاهی نسبت به دانشآموزانی که آموزش حل مسئله را دریافت نکرده بودند، نمره ای بیشتر داشتند. بنابراین، یافتههای مطالعه نشان داد که آموزش حل مسئله در خودتعیینی تأثیر مثبت دارد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3828_ec79a68c3c5c0de8437c3de891b5f768.pdf
2016-08-22
142
161
10.22099/jsli.2016.3828
آموزش حلمسئله
خودتعیینی
انتخاب
خودآگاهی
ناتوانی یادگیری
شیرین
مجاور
shirin.mojaver@gmail.com
1
دانشگاه شیراز
AUTHOR
سوسن
جباری
jabbarisousan@gmail.com
2
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ساختار عاملی پرسش نامه انعطاف پذیری روانشناختی در دانشجویان
مطالعات متعدد نشان دادهاند که اجتناب تجربی و انعطافناپذیری روانشناختی با گستره ای از اختلال های روانی رابطه دارد به همین جهت استفاده از ابزارهای معتبر اندازه گیری این سازه در بافتهای فرهنگی مختلف اهمیت دارد. در این مطالعه روایی و پایایی نسخه 2 فرم فارسی پرسش نامه پذیرش و عمل بوند و همکارانشAAQ-II) ) مورد بررسی قرا گرفت. شرکت کنندگان پژوهش354 دانشجوی (130 پسر، 224 دختر) رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. به منظور بررسی روایی همگرا و واگرای پرسش نامه، از پرسش نامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لویبوند (DASS) استفاده شد. همچنین ساختار عاملی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد واکاوی قرار گرفت. برای تعیین پایایی از فرمول آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی، استفاده شد. نتایج همبستگی پرسشنامه پذیرش و عمل و پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس، روایی همگرا و واگرای پرسشنامه را تایید نمود. همچنین، نتایج تحلیل عاملی نشان دادند که پرسش نامه پذیرش و عمل 2 ابزاری تک عاملی است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمون پرسشنامه، بیانگر آن بود که می توان از آن به عنوان ابزاری پایا استفاده نمود. در نهایت، به عنوان یک یافته جانبی مشخص شد که بین دختران و پسران در متغیر انعطافپذیری روانشناختی تفاوتی معنادار وجود ندارد. بنابراین، بر اساس پایایی و روایی بدست آمده میتوان از این ابزار برای بررسی انعطافپذیری روانشناختی و اجتناب تجربی در میان دانشجویان استفاده کرد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3830_9945f19a5f74ed266173a772c203116d.pdf
2016-08-22
162
181
10.22099/jsli.2016.3830
انعطافناپذیری روانشناختی
اجتناب تجربی
روایی
پایایی
ساختار عاملی
مهدی
ایمانی
dr.mahdiimani@gmail.com
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR